Kutiavasta päänahasta kärsivät, mikä on auttanut?
Erityisesti shampoosuosituksia kaipaan. Onko selvinnyt miksi päänahkasi kutiaa?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Lidlin Cienillä päänahka pysyy parhaimmassa kunnossa ja kukkarokin kiittää samalla. Itsellä siis paksut hiukset ja päänahka kutisee ja hilseilee helposti.
Mulla tämä on aiheuttanut kaikkein pahimman kutinan ikinä!
SP Balance scalp shampoo ja päänahkaan jätettävä hoitoneste (ei rasvoita hiuspohjaa). Ihotautilääkärikin suosittelee tätä.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin tänä syksynä/ talvena hirveä päänahan kutina. Hiuksiakin lähtenyt oudon paljon. Epäilen stressiä, korona- ajan vuoksi.
Stressi aiheuttaa hiustenlähtöä. Itse kokenut, mieheni kuoleman jälkeen. Ennen paksut hiukseni ohenivat puoleen. Kesti 5vuotta, kunnes hiukset palautuivat.
Jos ei joka päivä esim. Urheilusta tmv tule hikiseksi, riittää kuin pesee n. 2 tai 3 kertaa viikossa. Jos helposti rasvoittuva tukka, hanki kuivashampoota, koska liian usein kuin tarpeen peseminen ei ole millekään ihotyypille hyväksi.
Itse käytän hajusteettomia tuotteita, ja on kokeiltu myös Garnierin shampoo, hiusnaamio sekä hoitoaina ja suosittelen ihan todella paljon!
Kun peset hiukset, et tarvitsel paljoa shampoota. Noin euron tai kaksi kokoisen "annoksen", ja sitä ei tarvitse tosiaan kuin hiero päänahkaan eikä sitäkään kädet ruvelka tarvitse hinkata.
Mitä materiaalia pyyhkeri on? Onko se ns. Karha vai sileä?
Suosittelen hiustenkuivaamiseen sileitä pyyhkeitä, ja mieluiten käytetty t-paita jota et enää käytä.
Oikeanlaiset hiustenmutoilutuotteet vaikuttaa myös hiuspohjaan ja "varsiin".
Jos hiustenpesun jälkeen käytät fööniä, suosittelen Herbinan lämpösuojaa/muotoiluvaahtoa. Ei tarvii laittaa kauheasti, muutakuin vähän, ja muotoilet. A) tuoksuu hyvälle ja b) ei tunnu siltä kuin hiuspohja ois ihan likainen taas, tai ns. Raskas.
Harja vaikuttaa varmaan kans. Kaikki kutisevat ja kuivat paikat halkeilee, jos sulla on terävä harjainen harja, joten vaida sellaiseen joka ei raavi päänahkaa ja samalla vedä sua tyyliin kaljuksi.
Tää on pitkä teksti, ja kuulostaa siltä kuin oisit kasvattamassa älyttömän pitkiä hiuksia, mutta tarkoitukseni on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin hajusteettomat tuotteet. Lv, Erisan, Lidlin cien tms. Mahdollisimman vähillä aineilla.
Hold your horses oikeesti. Älä missääm nimessä käytä näitä! System 4 keltainen shampoo. Takuuvarma tuohon ongelmaan.
Tämä siis: https://lyko.com/fi/sim-sensitive/sim-sensitive-system-4-climbazole-sha… ja VAIN tämä!!!
T.pa-ka
Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä shampoo ei ole ratkaissut. Täytyy välillä hieroa hiuspohjaan perusvoidetta ja antaa vaikuttaa jopa vuorokausi (ainetta lisättävä useita kertoja). Pahimmat tapaukset voi vaatia enemmänkin aikaa.
Kamalaa jos pitäisi voida lähteä ulos kesken kaiken. Sopivaa ajankohtaa on vaikea löytää.
Minullekin sairaanhoitaja suositteli tätä kikkaa, vaan eipä helpottanut tilannetta yhtään, päin vastoin. Tuintui että päänahka muhi vaan entistä enemmän. Ainoa aine joka minulla on auttanut on system 4 scalp tonic hiuspohjan hoitoneste. Jos kärsii kuivasta, ärtyneestä ja kutiavasta hiuspohjasta niin kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei joka päivä esim. Urheilusta tmv tule hikiseksi, riittää kuin pesee n. 2 tai 3 kertaa viikossa. Jos helposti rasvoittuva tukka, hanki kuivashampoota, koska liian usein kuin tarpeen peseminen ei ole millekään ihotyypille hyväksi.
Itse käytän hajusteettomia tuotteita, ja on kokeiltu myös Garnierin shampoo, hiusnaamio sekä hoitoaina ja suosittelen ihan todella paljon!
Kun peset hiukset, et tarvitsel paljoa shampoota. Noin euron tai kaksi kokoisen "annoksen", ja sitä ei tarvitse tosiaan kuin hiero päänahkaan eikä sitäkään kädet ruvelka tarvitse hinkata.
Suosittelen hiustenkuivaamiseen sileitä pyyhkeitä, ja mieluiten käytetty t-paita jota et enää käytä.
Jos hiustenpesun jälkeen käytät fööniä, suosittelen Herbinan lämpösuojaa/muotoiluvaahtoa. Ei tarvii laittaa kauheasti, muutakuin vähän, ja muotoilet. A) tuoksuu hyvälle ja b) ei tunnu siltä kuin hiuspohja ois ihan likainen taas, tai ns. Raskas.
Harja vaikuttaa varmaan kans. Kaikki kutisevat ja kuivat paikat halkeilee, jos sulla on terävä harjainen harja, joten vaida sellaiseen joka ei raavi päänahkaa ja samalla vedä sua tyyliin kaljuksi.Tää on pitkä teksti, ja kuulostaa siltä kuin oisit kasvattamassa älyttömän pitkiä hiuksia, mutta tarkoitukseni on hyvä.
Ei, mun on pakko pestä päivittäin. Joskus lomilla pesen joka toinen päivä jos ei ole mihinkään menoa, mutta silloin toisena päivänä tukka on juuresta latvaan näkyvästi rasvainen eikä sen kanssa kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla. Jos tästä pidennän pesuväliä, alkaa hiuspohjaan tulla isoja kipeitä näppylöitä ja korvantaukset aukeavat. Näitä ongelmia ei ole jos pesen hiukset riittävän usein.
En käytä muotoilutuotteita muuta kuin vähän lakkaa sitomaan ”lentävät” hiukset paikoilleen. Harjana on sellainen iso/harvapiikkinen kampa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Harja vaikuttaa varmaan kans. Kaikki kutisevat ja kuivat paikat halkeilee, jos sulla on terävä harjainen harja, joten vaida sellaiseen joka ei raavi päänahkaa ja samalla vedä sua tyyliin kaljuksi.Tää on pitkä teksti, ja kuulostaa siltä kuin oisit kasvattamassa älyttömän pitkiä hiuksia, mutta tarkoitukseni on hyvä.
Väärää tietoa. Jos päänahka on huonossa kunnossa, niin sitä nimenomaan tulee pestä usein, miedolla aineella toki. Moni tekee juuri päinvastoin ja se pahentaa tilannetta entisestään.
Jätin sokerin ja viljatuotteet veks. Auttoi hieman alta viikossa, tuntui jo parissa päivässä.
Ap kyseli vinkkejä toimivasta shampoosta päänahan kutinaan. Cutrin Bio+ active shampoo. Toimii. Maksaa marketeissa 15-20€, mutta netistä löytää välillä tarjouksesta kympillä.
Minulla päänahan kutisevaan tali-ihottumaan auttaa Cutrin Bio+-hilseshampoo, niitä on kahta erilaista, punainen ja vihreä pakkaus (vihreä vieläpä tuoksuu hyvältä). Olen vuosikausia pessyt pelkästään näillä tuotteilla, hetkellisesti voin käyttää jotain muuta, mutta kutinan alkaessa tiedän, mikä auttaa. Lisäksi voi laittaa vielä seerumin. Jos päänahka on kuiva eikä rasvoittuva, en tiedä, onko näistä apua.
Siirryin käyttämään shampoita, jotka ei sisällä sodium laureth sulfatea. Esimerkiksi Urtekramilla on shampoita ilman sls:sää. Jos siitä huolimatta alkaa kuivua, kutista ja hilseillä, laitan kookosöljyä päänahkaan, annan vaikuttaa 20-30 minuuttia ja pesen pois. Ei kutise enää.
Harvensin pesuväliä. Lämminvesi ja perusteellinen päänahan hieronta riittää jokatoiselle pesukerralle. Hiukset ei haise tai ole rasvaiset vaikka näin tekee, kyselin kavereilta usein mielipidettä kun vainoharhailin asiasta. 3 vuosi ilman kutinaa ja hilseilyä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mun on pakko pestä päivittäin. Joskus lomilla pesen joka toinen päivä jos ei ole mihinkään menoa, mutta silloin toisena päivänä tukka on juuresta latvaan näkyvästi rasvainen eikä sen kanssa kehtaa näyttäytyä ihmisten ilmoilla. Jos tästä pidennän pesuväliä, alkaa hiuspohjaan tulla isoja kipeitä näppylöitä ja korvantaukset aukeavat. Näitä ongelmia ei ole jos pesen hiukset riittävän usein.
En käytä muotoilutuotteita muuta kuin vähän lakkaa sitomaan ”lentävät” hiukset paikoilleen. Harjana on sellainen iso/harvapiikkinen kampa.
Ap
Kuulostaa ihan siltä että sinulla voisi olla seborrea.
Olen käyttänyt sulfaatitonta XZ- merkin persikkanektari shampoota, jota voin suositella. Mutta jos käytät paljon muotoilutuotteita, voi olla että tarvitset pesevämmän tuotteen. Itse en käytä muotoilutuotteita ollenkaan.
Minulla on hiuspohjan kanssa ongelmia vain talvisin. Iho kuivuu etenkin hiusrajasta ohimoiden, korvien ja niskan kohdalta. Päänahkaa myös polttelee. Löysin avun apteekista Aco-merkiltä. Kyseessä on tämä tuote:
https://www.apteekkituotteet.fi/ACO-Special-Care-Hiuspohjaa-kosteuttava…
Tuo oli positiivinen yllätys. Pullossa on kätevä suutin, jolla voi levittää tuotteen helposti. Hieron tuotteen päänahkaan, annan vaikuttaa ja lopuksi kampaan hiukset. Ei jätä hiuspohjaa rasvaisen tuntuiseksi ja tuotteessa todella mieto tuoksu. Hiukset jää ilmaviksi ja tarvittaessa voit muotoilla ne normaaliin tapaan kun geeli on kuivunut.
Mul on acon kuivalle päänahalle ja siihen se saman merkin päähän jätettävä hoitolitku kans. Säännöllinen pesu mulla myös auttaa. Yhtään jos likaset nii kutina alkaa siitäkin. Mut mulla esim ei auttanu mitkään kaupan herkälle iholle tai vastaavat.
Lantraussuhde: puol mukillista omenaviinietikkaa, ja puol vettä.