Kutiavasta päänahasta kärsivät, mikä on auttanut?
Erityisesti shampoosuosituksia kaipaan. Onko selvinnyt miksi päänahkasi kutiaa?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin hajusteettomat tuotteet. Lv, Erisan, Lidlin cien tms. Mahdollisimman vähillä aineilla.
Hold your horses oikeesti. Älä missääm nimessä käytä näitä! System 4 keltainen shampoo. Takuuvarma tuohon ongelmaan.
Tämä siis: https://lyko.com/fi/sim-sensitive/sim-sensitive-system-4-climbazole-sha… ja VAIN tämä!!!
T.pa-ka
Tämä oli itsellänikin ainut shampoo, joka auttoi. Kaiken yritin öljyämisestä lähtien, mutta tilanne vaan paheni. Tuota shampoota käytin pari kertaa ja päänahka parani (plus lopetin tulikuumalla vedellä päänahan kärventämisen). Käytän nyt säännöllisesti tuota shampoota ja välillä hopeashampoolla kirkastan väriä.
En nyt muista sen nimeä äkkiseltään, mutta sitä shampoota käytetään myös savipuolen hoitoon. Auttoi minulla pahasti kutiavaan ja hilseilevään päänahkaankin. Valkoinen noin 10cm kokoinen purkki. Saa ilman reseptiä apteekista, 10-12e ja on riittoisaa, kun käytetään kuureittain. Toinen milä auttaa, niin ihan perus erisan kosteusvoide vastaavanlaisessa purkissa. Mummovainaa opetti. Hierotaan päänahkaan ihan reilusti ja annetaan vaikuttaa pitkän tovin. Olisinkohan jopa tunnin pitänyt päässä. Sitten runsaalla vedellä pesin. Riitti kerta pesu pitkäksi aikaa.
Kokemuksesta tiedän tämän.
Ainoa asia joka minua auttoi (kestänyt 35v)
on laimea ruokasoodavesi suihkutettuna päänahkaan.
Aluksi aamuin illoin ja sitten vain kerran päivässä.
Tekee emäksisen olotilan, bakteereille elinkelvottoman.
Minulla on ajoittain punajäkälän tyyppistä ihottumaa (lichen planopilaris taisi olla tarkalleen). Lääkäriltä olen saanut jotain liuosta, jonka nimeä en muista. Tujua tavaraa. Bemetsonista ei ollut mihinkään.
Helpommassa vaiheessa saan apua Dermalogin hilseshampoosta. Myös Ducrayn kertyol ps-shampoo on ihan hyvä, joskin huomattavan kallis. Apteekkituotteita siis kaikki mainitsemani. Käsihuuhdetta käytän joskus pesun jälkeen, mutta en pärjää vain sillä.
Viheliäinen vaiva.
Maria Nila Head & Hair Heal on toiminut. Hilseily ja kutina loppui saman tien. Samoin kannattaa pestä pipot usein.
Miinuksena shampoossa ettei tukka tule yhtä puhtaanoloiseksi kuin tavallisella shampoolla. Mutta sen kestää kun ei tarvitse enää raapia päänahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla täitä?
Ei voi. Käytän eri shampoota kuin normaalisti ja sen vuoksi kutisee. Ap
No voi herranjumala. Vaihda takaisin siihen mikä ei aiheuta kutinaa.
No voi herrajumala, kai sitä saa kysyä että mikä muilla on toiminut ja kokeilla eri asioita? Ap
Vierailija kirjoitti:
Oikein kun rupeaa kutittamaan niin hieron hiuspohjaan käsidesiä ja annan vaikuttaa ainakin puolituntia. Sitten pesen hiukset normaalisti.
Tämä voi kuulostaa läpältä, mutta siis miehelläni oikeasti auttaa desifiointiaine (elikkä just se käsidesi) etenkin päänahan hilseilyyn. Hänellä kyseessä seborrooinen ihottuma, joka on ihojen hiivojen aiheuttamaa. Googlen syövereistä tämä niksi joskus löytyi ja puolivitsillä meni testiin. Nykyisin pahoina hilse/kutinakausina mies hieroo desifiointiainetta heti suihkun jälkeen sormilla päänahkaan (tämä siis tärkeää, että heti suoraan pesun jälkeen!). Täällä esim. mainittu suomeksi tästä: https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201711072200513907
Käytän Hydrocortison liuosta. Saa apteekista ilman reseptiä. Auttaa välittömästi. Tosin kärsin kutiavasta päänahasta vain talvisin.
hajusteeton vartalovoide päänahkaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin hajusteettomat tuotteet. Lv, Erisan, Lidlin cien tms. Mahdollisimman vähillä aineilla.
Hold your horses oikeesti. Älä missääm nimessä käytä näitä! System 4 keltainen shampoo. Takuuvarma tuohon ongelmaan.
Tämä siis: https://lyko.com/fi/sim-sensitive/sim-sensitive-system-4-climbazole-sha… ja VAIN tämä!!!
T.pa-ka
Tämä oli itsellänikin ainut shampoo, joka auttoi. Kaiken yritin öljyämisestä lähtien, mutta tilanne vaan paheni. Tuota shampoota käytin pari kertaa ja päänahka parani (plus lopetin tulikuumalla vedellä päänahan kärventämisen). Käytän nyt säännöllisesti tuota shampoota ja välillä hopeashampoolla kirkastan väriä.
Samoin minulla. Kokeiltu ketjussa mainitut kaikki muut konstit, mutta tämä oikeasti toimii. Lisäksi tarvittaessa LV:n seerumia kuivalle päänahalle. Ihanaa, kun ekaa kertaa elämässä ei kutita!
Luomu teepuusaippua. Rauhoitti myös ihon kasvoissa. Olen atoopikko.
Ruokavalion muutos. Vehnä pois ja muutkin mille olet vähääkään allerginen.
Minulla myös ollut tota päänahan kutiamis/kuivumis/hilseilyongelmaa niin kauan kuin muistan. Ekan kerran kiinnitin siihen huomiota jo ala-asteella. Kaikenlaista on tullut kokeiltua. Ainakin sen olen huomannut, että useimmat shampoot eivät mulle sovi. XZ hilseshampoo on sopinut tähän asti parhaiten, vaikkei sekään koko ongelmaa poista. Nyt taas kun ostin välillä jotain muuta shampoota, pää kutisee ja hilseilee ihan hirveästi.
Tali-ihottumasta eli seborreasta kärsin. Four reasonsin healing-shampoo on toiminut minulla. Ja päivittäinen pesu myös tärkeää.
Itse käytän näitä:
https://www.yliopistonapteekki.fi/vichy-dercos-anti-dandruff-shampoo-ku…
https://www.yliopistonapteekki.fi/system4-t-climbazole-scalp-tonic-teho…
Itsellä punoittava ja kuiva päänahka. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Tali-ihottumasta eli seborreasta kärsin. Four reasonsin healing-shampoo on toiminut minulla. Ja päivittäinen pesu myös tärkeää.
Minulla myös päivittäin pestävä. Pidemmät pesuvälit on kokeiltu useampaan kertaan ja lopputuloksena on aina ollut kipeä näppyläinen päänahka :(
Ap
Apteekista saatava ACOn Dry Scalp Moisturizing Shampoo ja varsinkin saman sarjan Intensive Dry Scalp Treatment- hoitoneste ovat loistavia kuivalle ja kutisevalle päänahalle!
Oma päänahka oli yhdessä vaiheessa niin kuiva että se lähti isoina hiutaleina varisten irti, mutta näillä sain sen kuriin. Varsinkin päänahan hoitoneste vähentää kutinaa heti ja antaa kivan vilvoittavan tunteen.
Pelkkä shampoo ei ole ratkaissut. Täytyy välillä hieroa hiuspohjaan perusvoidetta ja antaa vaikuttaa jopa vuorokausi (ainetta lisättävä useita kertoja). Pahimmat tapaukset voi vaatia enemmänkin aikaa.
Kamalaa jos pitäisi voida lähteä ulos kesken kaiken. Sopivaa ajankohtaa on vaikea löytää.
Omenaviinietikka. Shampoopesun jälkee sitä lantrattuna veteen ja kaadetaan päänahkaan. Annetaan vaikuttaa minsa pari, sit huuhtelu. Itsellläni joskus paha kutina koska atopia.
Minullakin päänahka kutisee joskus.
Olen huomannut, että joka kuukausi kannattaa ainakin kerran käydä suihkussa ja pestä tukka, niin kutina on paljon vähäisempää.