Kokemuksia virtsatieinfektiosta?
Millaisia oireita teillä on ollut?
Tarvitsen vertaistukea, just matkalla apteekkiin hakemaan antibiootteja ja ulkomaanmatka odottaa viikonloppuna, ahdistaa jos oireet ei häviäkkään.
Kommentit (30)
Kyllä se lähtee :) Antibiootit kehiin ja PALJON c-vitamiinia purkista, puolukoita, karpaloita, makeuttamatonta karpalomehua... Jätät nyt vaikka viikoksi kaiken sokerin ja viljatuotteet pois, niin bakteerit ei pääse kasvamaan.
Tuntuu että joku havuilla rassaa putkia tuolla alakerrassa.
Auttaa vuorokaudessa! Hyvää matkaa jo etukäteen :)
Ei pysty nukkumaan kun pitää juosta vessassa kokoajan ja silti ei tule paljoa pissaa vaikka tuntuu että rakko halkeaa. Voi kestää jopa viikon ennen kuin helpottaa.
Hauskinta onkin ettei ole muita oireita kun kirvely pissaamisen lopussa, nyt kuitenkin pyörryttää ihan hirveästi ja heikottaa. Huh kaipa se tästä..
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 19:26"]Auttaa vuorokaudessa! Hyvää matkaa jo etukäteen :)
[/quote]
Kiitos! Ja kiitos muillekkin tsempistä
Juo paljon niin rakko huuhtoutuu hyvin. Ja karpalo tai puolukkamehu on kans hyväksi. Muista juoda reissussakin! Niin ja muista ottaa resepti mukaan matkalle etteivät ihmettele sun lääkkeitä. Ja aloita maitohappobakteerit suojaamaan vatsaa!
Juo paljon niin rakko huuhtoutuu hyvin. Ja karpalo tai puolukkamehu on kans hyväksi. Muista juoda reissussakin! Niin ja muista ottaa resepti mukaan matkalle etteivät ihmettele sun lääkkeitä. Ja aloita maitohappobakteerit suojaamaan vatsaa!
Mulla kirveli niin hitosti, edes särkylääkkeet ei auttanu, oli vaan istuttava pöntöllä vaik mitään ei tullu, hirveä vaiva, välillä sitä pelkää, et jos saa sen vielä, esim.seksin jälkeen. Laitan ukon aina vehkeen pesulle ennen panoa, jos viime suihkusta aikaa, siinähän ne bakteerit jyllää, pesemättömässä vehkeessä.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 20:43"]Juo paljon niin rakko huuhtoutuu hyvin. Ja karpalo tai puolukkamehu on kans hyväksi. Muista juoda reissussakin! Niin ja muista ottaa resepti mukaan matkalle etteivät ihmettele sun lääkkeitä. Ja aloita maitohappobakteerit suojaamaan vatsaa!
[/quote]
Mulla on joka reissussa ollut antibiootit päällä, että onneksi on tuttua puuhaa :D keho protestoi aina ennen matkaa
Otettiinhan sulta ap virtsanäyte joka lähetettiin pikatestin jälkeen tarkempaan viljelyyn? Mä olen kerran saanut antibiootit ilman testiä. Ne osoittautuivat vääriksi siihen bakteeriin, tulehdus levisi munuaisiin ja tuli pitkä sairaalakeikka.
Ei niitä nykyään oteta. Ihan vaan soitto sairaanhoitajlle, joka kysyy muutaman kysymyksen jonka perusteella tulee päätös että sulla on VTI. Lääkäri laittaa samalle päivälle sähköisen reseptin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:23"]
Otettiinhan sulta ap virtsanäyte joka lähetettiin pikatestin jälkeen tarkempaan viljelyyn? Mä olen kerran saanut antibiootit ilman testiä. Ne osoittautuivat vääriksi siihen bakteeriin, tulehdus levisi munuaisiin ja tuli pitkä sairaalakeikka.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 21:23"]Otettiinhan sulta ap virtsanäyte joka lähetettiin pikatestin jälkeen tarkempaan viljelyyn? Mä olen kerran saanut antibiootit ilman testiä. Ne osoittautuivat vääriksi siihen bakteeriin, tulehdus levisi munuaisiin ja tuli pitkä sairaalakeikka.
[/quote]
Joo otettiin, vein aamulla näytteet ja molemmat testit oli ollu positiivisia ja perjantaina kuuluu viljelyn tuloksista. Äitini on sairaanhoitaja ja sanoi, että viljely otetaan aina, mutta löysin tästä vähän ristiriitaista tietoa. Noh joka tapauksessa viljely tehdään.
Onko muilla ollut noita Selexidejä antibiootteina? Ei varmaan turhan tujua tavaraa, oon tosi herkkä kaikille lääkevalmisteille..
Perheenjäsenelläni katkaisi kuivattu karpalorouhe pitkän virtsatietulehduskierteen. Suosittelen.
Selexid on mulla aina tehonnut mutta bakteeristahan Se riippuu. Viljelyä ei tosiaan enää nykyisin tehdä rutiininomaisesti. Viimeksi mulla meni 3 eri antibioottia...
Mulle Selexid ei sopinut, koska mulla on penisilliiniallergiaa. Mutta äitini on saanut usein VTI-lääkkeeksi Selexidiä ja tehoaa hyvin.
Kyllä ne oireet yleensä on jo hyvin lievittyneet, kun olet syönyt antibioottia ekat kolme päivää, älä huoli. Ota lisäksi tulehduskipulääkettä. Pyydä apteekista myös antibioottikuurin ajaksi tarkoitettua maitohappobakteerivalmistetta ja karpalokapseleita matkan ajaksi.
Juo paljon. Vettä ja mielellään hapanta, sokeroimatonta puolukka- tai karpalomehua. Juoda saa oikeasti ihan rutkasti, isoja määriä, mutta se on hyväksi: neste huuhtoo virta-altaita ja estää bakteereja kasvamasta.
Matkalla ota joka aamu ja ilta yksi karpalokapseli. Juo illalla ennen nukkumaanmenoa 2-3 lasia vettä, aamulla heti herättyä myös ja muista nesteytys päivän aikana. Kyllä se siitä.
Pidä itsesi lämpimänä.
Onneksi sait lääkkeet jo ennen matkaa! Mulle on tuo viheliäinen vaiva iskenyt kesken reissunkin.
Karpalo saa aikaan solutasoisia muutoksia, tekee siis virtsarakon sisäpinnan soluista vastustuskykyisempiä bakteeritulehduksia vastaan. Oon juonu ensiavuks nopeaan tahtiin pari litraa karpalomehua, se lievittää oireita.
Mulla on ollu sekä rajusti etenevä tulehdus että oireeton tulehdus, joka siis löytyi ihan raskausaikana tehdystä kontrollinäytteestä. Rajusti etenevä tulehdus ei tuntunu vielä päivällä 12 jälkeen, mutta iltapäivällä viiden jälkeen pissasin verta ja olin kuitenki heti, ku oireita alko tuntua (ennen kahta, olin menossa töihin) hakenu karpalomehua ja juonukin sitä jo melkein 2l, ku pääsin lääkäriin kuuden maissa. Pahinta ei oo kirvely pissatessa, vaan jatkuva pissahätä, joka ei helpota pissalla käymisellä ja sit sellainen inhottava ja kivulias kouristus lopuksi. Antibiootit mulla tehonnu heti, mutta tosi vähän niitä oon syöny..
Parhaillaan vti menossa. Alko samalla tavalla kun aina ennenki eli kovat kivut virtsatessa + alavatsalla ja alaselässä. Ja verta tuli kans virtsan mukana. Kyllä sen verran selvät oireet on, ettei tarvii kahta kertaa miettiä onkohan tulehus vai ei..Tänä keväänä ollu jo kaks kertaa sama vaiva, sitä ennen ei ollu varmaan pariin vuoteen. Pitää vissiin alkaa taas karpaloa syömään, sillä se aikasemmin pysy poissa :) Paraneminen on yksilöllistä..pahimmillaan on menny viikko antibiootin lopetuksesta kun viimeset oireet hävis.
Juo reilusti ja niin kun joku jo tais sanoakki c-vitamiinia napaan :) kyllä se siitä, mukavaa reissua!
Verta Kusessa kuseminen sattuu ja viimeksi nousi kuume vielä lisäksi. Uusii helposti ja yhä rajummin. Tulee seksistä helpoiten.