Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

pikkuvauvan viilennys helteellä?

Vierailija
20.05.2014 |

5-viikkoinen vauvani hikoilee helposti ja äsken olimme kauppareissulla niin että vauvalla päällään ohut lyhythihainen body jossa alaosa myös shortsimallinen eli polvista alaspäin jalat paljaana. Ei sukkia, hanskoja tai hattua. Vaunukopassa ei mitään peittoa.

Ja palattuanme hikinenhän tuo oli. Vaippasilteenko sitten seuraavaksi?

Jos vauva silloinkin hikoaa niin miten onnistuu viilennys? Toki voin välttää keskipäivällä liikkumista, mutta välillä on pakko esim neuvolan tms takia.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastele harso märäksi ja purista se mahd. kuivaksi. Pelkkä vaippa ja kostean harson alle. Mukavasti viilentää äitiäkin jos joudut pitämään sylissä :)

Vierailija
2/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritin aina viritellä pyykkipojilla jonkinlaista varjoa vaunuihin, jos ulkona liikuttiin. Ja kaikki mahdolliset tuuletusraot auki, että ilma vaihtuisi siellä vaunuissakin. Ja hellehattu mukaan, niin että syliin nostaessa saa pään suojattua auringolta. Minulla oli myös joku kevyt kangas (tuo vohvelikangas kuulostaa hyvältä), jonka laitoin vauvan peitoksi, jos imetin häntä auringossa, ettei ne käsivarret ja jalat pala. Erityisen tärkeää on se, että helteellä juot itse paljon = sinä juot teidän molempien puolesta. Jos et juo, niin maitoa ei tule riittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei vauvaa suoraan auringonpaahteeseen esimerkiksi vaunuissa.

- Jos liikkuu vaunuilla sinne vaunukoppaan voi laittaa esimerkiksi kylpylämpömittarin joka kertoo kuinka kuuma vaunukopan sisällä on. 

- Suojaa vauvan iho auringolta vaatteilla, ohuita materiaaleja jotka ovat vilpoisia.

- Imetys riittävän usein, helteellä mukana voi kantaa myös tuttipulloa jossa vettä. 

Vierailija
4/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on helteillä hihaton ja lahkeeton body käytössä. Lakkia vauva ei suostu pitämään lainkaan ja aurinkolasitkin menevät heti suuhun. Rattaissa pidetään kuomua tai liinaa varjostamassa, ja ulkona istuskellaan varjossa. Kovin kuumilla ilmoilla ei mennä ulos ollenkaan. Vauvalla on aina vesipullo, josta annamme tämän tästä hörpsyt.

Vierailija
5/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauva ymmärrä olevansa janoinen, mutta saattaa viestittää sitä olemalla kärttyisä tai toisaalta uupuneen ja vetelän oloinen. Kun vauva hikoilee, hän menettää tietysti nestettä, joten kannattaa tarjota maitoa usein, oikeastaan aina kun on mahdollista (sanoisin, että puolen tunnin välein kuumalla ilmalla). Pieni vauva lämpenee ja myös jäähtyy paljon nopeammin kuin iso aikuinen, joten oma olo on kuumalla todennäköisesti vähän erilainen kuin vauvalla. Kokeile vauvan päätä ja niskaa, niistä tuntee, onko hänellä liian lämmin. Vauvaa voi myös leyhytellä jollakin tai vilvoitella esim. märällä harsolla, josta on puristanut ylimääräiset vedet pois. Jos otat vaunureissulle vesipullon, voit tarvittaessa kastella harson ja taputella vauvan ihoa sillä. 

Ei ekan lapsen kanssa asioista kyselevä ole urpo, vaan huolehtiva äiti :)

Vierailija
6/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille! :) hyviä neuvoja joita en kaikkia ollut edes ajatellut!

Vaunuissani on kuomu, joka yltää pitkälle eli estää kaiken auringon pääsemisen vaunuihin sisälle mutta päästää kuitenkin ilmaa sinne. Mietin kuitenkin että onkohan se kuitenkin huono, koska kuomu on tietysti paksumpi kuin esimerkiksi harso ja väriltään musta, eli imee aurinkoa varmasti. Kannattaisiko siis mielestänne mieluummin pitää kuomua ylhäällä ja estää aurinkoa harsolla? Ap.

Vierailija
7/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harso on parempi, koska jos kuomun vetää alas, ilma pääsee kiertämään huonommin ja kopassa on kuumempi.

Vierailija
8/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. En tiedä sanoiko joku jo, mutta: Muista juoda itse runsaasti vettä, kivennäisvettä ja mehuja, jotta olisi vauvalle riittäisi maitoa.

Vierailija
9/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harso kuivuu valtavan nopeasti. Ehdottaisin sopivan kokoista pyyheliinaa, joka pysyy pidempään koskeana ja viileänä.

Vierailija
10/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sitä hikoilua ihan kokonaan voi välttää, kun on tarpeeksi kuuma. Pelkkä vaippa, varjoon, imetä usein jottei iske nestehukka. Meillä oli heinäkuussa syntyneellä vauvalla vaunuissa vaippa ja vaippahousut, alustana pehmusteen päällä sellainen vohvelikankainen pyyhe joka imi hyvin kosteutta ja oli mukava. Tärkeintä oli ettei vauva ollut suorassa auringonvalossa ja että hän sai paljon juotavaa. 

Vierailija
11/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään onneksi ole mitään auringonpalvojatyyppiä, eli jos vain oleskelen ulkona niin hakeudun kyllä varjoon. Kävelyllä tosin tulee käytyä päivittäin ja tällöin välillä on oltava auringossakin.

Millainen vauvasta tulee, jos hän ei saa riittävästi nestettä, tai siis osaako hän itse ymmärtää että nyt on kuuma ja jano?

Kuulostan ehkä urpolta, mutta lapsi on ensimmäiseni ja itse sisarusteni kanssa olemme kaikki alkutalven vauvoja eli äitinikään ei ole ihan pikkuisten kanssa kesää nähnyt (= ei omaa kokemusta miten toimia). Ap.

Vierailija
12/15 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvasta tulee todennäköisesti joko a) veltto ja hiljainen tai b) itkuinen --> pyytää itse juotavaa.

Itse imettäisin vaan aina kun vauva haluaa rinnalle tai alkaa hamuilla :P Tuttia en uskaltaisi antaa ettei vie sitä janoa jotenkin pois :D

Vierailija
13/15 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos ei imetä? ( ennen kuin joku alkaa moralisoimaan, niin en pysty imettämään ) lapsi on relun kuukauden ikäinen ja joitakin kulauksia keitettyä vettä olen antanut nyt muutamana päivänä. Meillä asunnon yläkerta lämpiää " normaalilla" helteelläkin käyttökelvottomaksi, eli asteita 30+. Auto taitaa olla ainoa viileä paikka...

Vierailija
14/15 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelle vauvalle ei pitäisi antaa vettä edes helteillä. Maito riittää.. Näin mulle sanoytiin neuvolassa.

Vierailija
15/15 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kommentoi, että vauva repii itse hellehatun pois. On monia hattuja, jotka voi sitoa leuan alta (tietty jotkut saa nekin revittyä pois). Mutta käsitykseni mukaan pää on se tärkein paikka suojata auringolta. Meillä ainakin vielä parivuotiaskin pitää hatun päässä, vaikka muuten juoksisikin munasillaan.

Ja oli muuten hyvä pointti tuo, että äidin kannattaa huolehtia myös omasta nesteytyksestään, että sitä maitoa riittää sitten lapsellekin, ilman että äidille tulee huono olo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan