Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petari? Täkit? Kuinka usein ne pestään?!

Vierailija
18.06.2014 |

Hola amigos!

olen elänyt kuin pellossa ja tajusin nukkuneeni kymmenen vuotta petarilla, jota sinä aikana en pessyt lainkaan... Myöskin täkkini oli pesemättä vuosikausia, ehkä jopa kymmenen? Luoja...

homehtuuko ne sisältä, jos niitä ei pese?! Eivät ole haisseet tai näyttäneet kummalliselta/likaiselta niin miksi pesemään... Öh, nykyisin olen alkanut kiinnittää huomiota tällaisiin...

pölypunkkienko ja hilseen takiako ne yleensä pestään vai miksi? :)

en kärsi allergioista...

miten usein mä nää uudet kamat pesen?!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese pari kertaa vuodessa pesuohjeen mukaan. Tuuleta ulkona n.kerran kuussa. Vuodevaatteet ovat täynnä ihmishilsettä. Ilmeisesti peseydet itse hyvin, jos eivät haise. Kyllä vuodevaatteita on syytä pestä ja tuulettaa.

Vierailija
2/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen kerran vuodessa, kesällä, ja kuivatan ulkona. Tuuletan usein, varsinkin talvella. Pakkanen tekee vuodevaatteille hyvää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten petari muka pestään? Talvella olen tuulettanut niitä ulkona mutta eihän ne koneeseen mahdu.. Peitot pesen kerran vuodessa ja tyynyjä useammin. 

Vierailija
4/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen tyynyt ja peitot ehkä 3kk välein. Vähän riippuu. Tuuletan ehkä parin viikon välein. Mulla on petarin päällä Ikean semmoinen suojus, pesen senkin useamman kerran vuodessa. Petaria kääntelen ja imuroin silloin tällöin.

Jos on kova pakkanen, vien petarin ulos koko päiväksi tuulettumaan.

Uskon että ap:n punkka haisee melko oksettavalle, on vaan itse tottunut lemuun. :D

- näinpä allergisen ja astmaisen huushollissa

Vierailija
5/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 05:06"]

No miten petari muka pestään? Talvella olen tuulettanut niitä ulkona mutta eihän ne koneeseen mahdu.. Peitot pesen kerran vuodessa ja tyynyjä useammin. 

[/quote]

Mä saan petarit, peitot ja tyynyt hyvin pestyä meidän talon pesulassa jossa on iso kone ja kuivausrumpu. Kun noita kuivaa rummussa, kannattaa mukaan laittaa tennispalloja, jotka pöyhii ne sopivan pehmeiksi. Joo, olen Martta :)

Petarit voi viedä pesulaan, jos ei ole isoa konetta käytettävissä. 

3

Vierailija
6/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lian takia ne yleensä pestään. Pölypunkin lienevät sukupuuttoon kuolemassa, mutta ihmisestä jää aina rasvaa, hikeä ja muuta likaa, vaikka aina ennen nukkumaanmenoa peseytyisi, käyttäisi yöpukua ja vaihtaisi lakanoita ahkerasti.

Pese kerran ne ja ylläty, kuinka erilaisilta ne tuntuvat. Varsinkin laadukkaammat, esim. untuvapeitot ja tyynyt ovat pesun jälkeen kuin uusia, ja ne voi pestä 60 asteessa. Kannattaa pestä siten, että saa ne kuivatuksi mahdollisimman nopeasti.

Petari pestään siten, että päällinen otetaan irti (usein vetoketjulla suljettava) ja pestään se, sisäosa voi olla vaikeammin pestävissä ja sille voi riittää tuuletus ja imurointi. Ohuet petarit voi pestä hyvin koneessa.

Itse pesen ne noin kerran vuodessa, mieluiten keväällä kun on oikein tuulista ja aurinkoista, ja ne kuivuvat hyvin ulkona.

Vierailija
7/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

luultavasti pesen noin kerran vuodessa. Ehkä harvemmin. Vaahtomuovipetaria ei pidä pestä, koska sitä on vaikea saada kuivaksi. Olen yrittänyt pestä päälliset ainakin kerran vuodessa.

Käytän eri täkkiä lämpimänä/ kylmänä vuodenaikana. Koitan pestä täkit kun vaihdan ne toiseen, mutta nytkin jätin talvitäkin pesemättä ja tuuletin sitä muutaman päivän ulkona. Sitä vaahtomuovipetaria tuuletan lakanoidenvaihdon yhteydessä, mutta sekään ei aina onnistu.

Vierailija
8/8 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan pessyt petareita koska en pysty pesemään niitä missään. Ovat semmoiset lähes 10 cm paksut, ei ne mihinkään pesukoneeseen mene.