Joulu miehen tapaan. Millainen se teidän perheessä olisi?
Et itse saisi sanoa tai osallistua mitenkään, koskien myös sukulaisten ja lasten lahjoja.
Mies olisi saanut tiedon tästä marraskuun alussa.
Kommentit (173)
Meillä itse asiassa on tällainen joulu tänä vuonna. Mä oon vuodelevossa, kun lapsi pyrkii syntymään 3kk etuajassa eli saan kävellä tasan vessaan ja suihkuun ja muuten makaan sohvalla tai sängyssä. Mies hoitaa kaiken ja mulla on häneltä ehdoton kielto tehdä mitään tai stressata tai huolehtia mistään. On ostanut lapsille lahjaksi PS5 ja pelejä, kummankin vanhemmille on kapselikahvinkeittimet.
Ruokia on kuulemma kaapissa kinkku, lämminsavulohi, savuporoa, perunoita, lanttu- ja porkkanalaatikot ja itse suolattu lohi. Huomenna kuulemma aikoo käydä ostamassa "salaattiaineet". Kahvipöytään on kuulemma kaupasta pipareita, jaffakeksejä, pussi sipsejä, muutama laatikko suklaata ja aikoo ostaa jotakin pullaa.
Meillä myös on tavallaan miehen laittama joulu tänä vuonna, kun itse olen nyt kuukauden kärvistellyt raskauspahoinvoinnin ja oksentelun kanssa. Joinain päivinä en pääse sängystä ylös, ja silloin kun pääsen niin ei puhettakaan, että jaksaisin lähteä kotoa edes lähikauppaan asti. Kaikki ruoka kuvottaa, eli jäänyt leipomiset ja muut ruokaan liittyvät valmistelut välistä tänä vuonna.
Joulu vietetään ihan vaan kahdestaan kotona koronan takia. Mies on hankkinut kuusen ja kivat lahjat sukulaisille. Ja näyttäis mullekin olevan jo pari pakettia kuusen alla. Koristeita se on ripotellut vähän hassuihin paikkoihin sitä mukaa kun on niitä keksinyt ja löytänyt varastosta. Koti on siivoamatta, mutta eiköhän mies vielä tänään/huomenna ehdi havahtua siihen ja siistiä paikkoja pikaisesti ennen aattoa. Ei siis siivoa niin tarkkaan kun itse siivoaisin, mutta olkoot. "Jouluruuaksi" mies on ostanut itselleen sitä mitä haluaa syödä, ja mulle jääkaapin täyteen kiisseleitä ja jugurttia (ainoa mitä pystyn syömään).
Kyllä tää tästä! Ihan erilainen joulu kun yleensä, koska itse tykkään kovasti laittaa joulua ja varsinkin jouluruokien laitto ja suunnittelu on vuoden kohokohta. Jännä huomata miten vähäinen valmistelu miehen mielestä riittää mukavaan jouluun, ja toisaalta kiva huomata, että se siitä huolimatta osti esim kukkia, kun tietää mun pitävän niistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä te oikein löydätte näitä miehiä?
Vai onko kyse siitä, että miehenne eivät edes kaipaa mitään joulunviettoa, ja kuvitellut kiukuttelut jäisivät toteutumatta?
Mun mies on vaan laiska. Ei suostuisi siivoamaan ja miettimään ajatuksella lahjoja. Haluaa vaan itse päästä mahdollisimman helpolla.
Minä olen leiponut kaikki joulun tarjottavat, tehnyt joululaatikot, ja suunnitellut monipuolisen joulutarjottavat. Kysellyt lapsilta lahjatoiveita. Siivonnut koko kämpän yksin. Kuunnellut joulumusiikkia lasten kanssa, vaikka mies vihaa joululauluja. Minä teen kaikki jouluruoat, leivon, siivoan, hankin lahjat. Ja joka ikinen joulu riidellään lasten lahjojen määrästä, joulukukkien hankinnasta, kuusesta. Mies haluaisi päästä mahdollisimman halvalla, vaikka joulujuomiin itse satsaa 150-200 euroa.
Eli sinä vietät joulua omalla tavallasi, ja yrität pakottaa miestä samaan, vaikka hän ei halua. Jos et pakottaisi, miehesi ei viettäisi joulua sinun tavallasi ja olisi tyytyväisempi. Sinä kutsut sitä laiskuudeksi.
Miksi muuten olet miehesi kanssa?
Jos känkkis osaat lukea, niin tuolla parilla on lapsia. Lapsille se joulu tehdään ja pitäisi ihan laiskimmankin känkkiksen tajuta. Jos aikuinen mies haluaa viettää joulun ankeasti ryypäten, niin se ei ole lapsille hyvä joulu.
Tämä juuri! Perheenäitinä minulla on vastuu lapsista. Siksi raadan ja touhuan, kun haluan nimemomaan lapsille mukavan joulun. Kyse ei siis ole minun itsekkäästä halusta viettää ns joulumainen joulu, vaan tuoda lapsille joulu joka tuntuu joululta!
Jos mies haluaa joulun, jossa muistaa vain itseään alkoholin huuruisesti, onko se lapsille hyvä joulu???
Mutta sitähän itsekkäät ihmiset eivät ymmärrä.
Ihan normaali. En ole varma olisiko kuusta, mutta tietyt joulukoristeet kaivaisi esiin ja tekisi lasten kanssa piparitalot (tekee aina).
Ostaisi kaikille lapsille keskikokoisen Lego-laatikon ja jotain pyöräilyyn liittyvää. Minulle jotain tekniikkaa tai hemmotteluhoidon. Äidilleen kukan ja punaviinipullon.
Rosollia tekisi itse ja muut ruuat ostaisi. Ehkä tekisi karjalanpiirakoita lasten kanssa.
Hankkisi tähtisadetikkuja.
Tekisi kaiken huolellisesti ja ajoissa kuten aina tekee.
Siivoojaa ei muistaisi tilata ajoissa ja aika väsyneenä siivoaisi itse. Mutta huolellisesti senkin. Kalaa ei muistaisi tilata ajoissa ja joutuisi ostamaan jonkun tavallisesta kaupasta.
Meillä on sellainen joulu ja tulen olemaan täysin tyytyväinen.
Mies ja isä kirjoitti:
Tässä ketjussa oikein huokuu katkeruus. Ei tarvita kuin pari lasia viiniä ruuan kanssa aattona ja "kodin hengetär" räjähtää ja alkaa räyhätä.
En ole tiennyt, että joulu tuo mukanaan näin paljon pahaa mieltä:(
Ei mielestäni ole katkeruutta. Lähinnä karu totuus miten osa miehistä on täysin piittaamattomia omaa perhettään kohtaan. Antavat perheen äidin raataa ja tehdä joulun valmistelut yksin kun itse laiskottelevat, pelaavat ja juovat kaljaa. Mikä se sellainen joulu olisi perheen lapsille, jossa ei olisi joulukuusta, ei lahjoja, ei jouluruokia, ei joulumusiikkia? Kaljaa ja Playstationia???
Nyt jotain rajaa siihen itsekyyteenkin! Ja kaiken pers eilyn pitäisi perheenäidin tyytyväisenä niellä? Että saa yksin raataa jotta lapset saa joulun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko kyse siitä, että miehenne eivät edes kaipaa mitään joulunviettoa, ja kuvitellut kiukuttelut jäisivät toteutumatta?
Mun mies on vaan laiska. Ei suostuisi siivoamaan ja miettimään ajatuksella lahjoja. Haluaa vaan itse päästä mahdollisimman helpolla.
Minä olen leiponut kaikki joulun tarjottavat, tehnyt joululaatikot, ja suunnitellut monipuolisen joulutarjottavat. Kysellyt lapsilta lahjatoiveita. Siivonnut koko kämpän yksin. Kuunnellut joulumusiikkia lasten kanssa, vaikka mies vihaa joululauluja. Minä teen kaikki jouluruoat, leivon, siivoan, hankin lahjat. Ja joka ikinen joulu riidellään lasten lahjojen määrästä, joulukukkien hankinnasta, kuusesta. Mies haluaisi päästä mahdollisimman halvalla, vaikka joulujuomiin itse satsaa 150-200 euroa.
Eli sinä vietät joulua omalla tavallasi, ja yrität pakottaa miestä samaan, vaikka hän ei halua. Jos et pakottaisi, miehesi ei viettäisi joulua sinun tavallasi ja olisi tyytyväisempi. Sinä kutsut sitä laiskuudeksi.
Jos känkkis osaat lukea, niin tuolla parilla on lapsia. Lapsille se joulu tehdään ja pitäisi ihan laiskimmankin känkkiksen tajuta. Jos aikuinen mies haluaa viettää joulun ankeasti ryypäten, niin se ei ole lapsille hyvä joulu.
Mikä on lapsille oikea tapa viettää joulua, ja miksi juuri se?
Mies menisi talliin roplaamaan jos ois vapaapäivä ja unohtais koko joulun (ei lapsia) (eikä miehellä sukulaisia). Tänä vuonna on päivystävä joten ihan kotona kaksistaan ollaan. Ei olis yhtäkään joulukoristetta, kuusta tai valotähteä ikkunassa. Jouluruoka olis mäkin autokaistalta ja lahoja ei siis muutenkaan jaeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri! Perheenäitinä minulla on vastuu lapsista. Siksi raadan ja touhuan, kun haluan nimemomaan lapsille mukavan joulun. Kyse ei siis ole minun itsekkäästä halusta viettää ns joulumainen joulu, vaan tuoda lapsille joulu joka tuntuu joululta!
Jos mies haluaa joulun, jossa muistaa vain itseään alkoholin huuruisesti, onko se lapsille hyvä joulu???
Mutta sitähän itsekkäät ihmiset eivät ymmärrä.
Ovatko lapset siis pyytäneet sinua raatamaan ja hääräämään? Mitä tapahtusi, jos et tekisi niin? Mitä tapahtuu niiden perheiden lapsille, joissa ei vietetä joulua tai vietetään sitä ilman raatamista?
Vierailija kirjoitti:
Mies ja isä kirjoitti:
Tässä ketjussa oikein huokuu katkeruus. Ei tarvita kuin pari lasia viiniä ruuan kanssa aattona ja "kodin hengetär" räjähtää ja alkaa räyhätä.
Ei mielestäni ole katkeruutta. Lähinnä karu totuus miten osa miehistä on täysin piittaamattomia omaa perhettään kohtaan. Antavat perheen äidin raataa ja tehdä joulun valmistelut yksin kun itse laiskottelevat, pelaavat ja juovat kaljaa. Mikä se sellainen joulu olisi perheen lapsille, jossa ei olisi joulukuusta, ei lahjoja, ei jouluruokia, ei joulumusiikkia? Kaljaa ja Playstationia???
Nyt jotain rajaa siihen itsekyyteenkin! Ja kaiken pers eilyn pitäisi perheenäidin tyytyväisenä niellä? Että saa yksin raataa jotta lapset saa joulun?
ylivoimainen enemmistö planeetan lapsista ei vieyä joulua. Jotenkin hekin selviytyvät.
Vierailija kirjoitti:
Päivän paras ketju🤣 Anteeksi, mut naurattaa hirveästi. Ukkoparat eivät oikein osaa järjestää jouluja. En tiedä, kannattaako edes kaikkea opettaa, mutta kannattaa yrittää delegoida asioita myös miehille.
Tosin se ei naurata, kun missään ei lukenut että mies ostaisi myös teille lahjan, vain lapsille. Mielestäni voisi edes sen verran nähdä vaivaa rakkaansa eteen, että edes yhden lahjan ostaa.
Vai ei ukkoparat osaa järjestää jouluja...pitääkö ne joulut järjestää tietyllä tavalla? Joulu voi olla ihan millainen vain. Jokainen mies jonka olen tavannut on osannut joulun järjestää ilman apulaista. Kauheaa jos aikuista pitää opettaa, tai delegoida tehtäviä niinkuin pikkulapsille. En ikinä suostuisi tuohon.
Osa kertojista kohdalla mietin, että oletteko tyytyväisiä valintaanne? Miehet kuulostavat nimittäin avuttomilta, kädettömiltä ja perässävedettäviltä.
Vierailija kirjoitti:
Mies ja isä kirjoitti:
Tuskin lapset kaipaa joulukuusta ym jos ei ole opetettu siihen, että ne on pakko olla. Lahjoja ehkä. Jouluruoka voi olla mitä vaan hyvää ja maistuvaa. Miksi olla piittaamattoman miehen kanssa? Jos halutaan viettää perinteinen joulu ja toinen aikuinen ei tee osaansa, niin sitten ei tee. Ei toisen tartte paikata.
Mies uhriutuisi, ettei voi muistaa kaikkea, ja minun olisi pitänyt muistuttaa. Mitään ei luonnollisesti olisi tehty.
Meillä ei ole lapsia, mutta meillä on erittäin "toimelias" kissa,joten koristeita ei juuri nytkään laiteta, saati kuusta tai kynttilöitä polteta.
Jouluvalot ikkunaan hän kyllä laittaisi kun tietää, että mulle se on ihan ehdoton juttu.
Ruokapuolesta hän muistaisi graavilohen ja kinkun. Ei muista, että syön vain lanttulaatikkoa, joten ostaisi varmuuden vuoksi kaikkia ( hän itse ei syö laatikoita). Lohen ostaisi valmiina. Perunoita lisukkeeksi ja ruisleipää. Ehkä jopa sienisalaattia muistaisi hankkia. Juhlavaa pöytäliinaa ei varmaan edes osaisi etsiä. Punaviinin mulle muistaisi kyllä. Jälkkäri ois omena tai klementiinejä.
Riisipuuron saattaisi tehdä,mutta googlettelisi ohjetta.
Siivous: eteisen ja vessan imurointi ja muuten vähän sieltä ja täältä.
Ovikoristetta ulko-oveen meillä ei olisi tänä vuonna ilmestynyt ollenkaan.
Lapset saisivat kivoja ja toivottuja lahjoja mutta huomattavasti maltillisemmin kuin nyt (mulla karkaa mopo joka vuosi), sukulaiset saisivat ehkä kortit, luultavasti myöhässä. Meillä olisi glögiä ja brittiläisiä mince pie’ta tarjolla koko joulukuun, ruokana aattona pelkkiä kaloja, mätiä ja blinejä ja brittiläinen Christmas pudding jälkkäriksi.
Kukaan ei leipoisi mutta joulukuusi olisi koristeltu ja joululaulut soisi.
Mitään pientä naposteltavaa tai erikoisherkkuja ei varmaan olisi, viiniä max yksi pullo ja sekin luultavasti chardonnayta.
Valkoinen pöytäliina siltittämättä pöydällä ja iso hopeinen perinyökynttelikkö..
Kummilapset saattaisivat jäädä lahjoitta.
Ihan kiva ja rento joulu siis, mies ei vaan luultavasti ottaisi muiden ruokatoiveita huomioon ollenkaan.
Normaalistikin mies hoitaa oman osuutensa lahjoista.
Luultavasti olisi paremmat ruoat ja kodin joulukuntoon laitto kuin jos itse olisin yksin vastuussa.. Onneksi tehdään yhdessä.
Siivoaisi mun ohjeitten mukaan, kuten monena jouluna, kun on päässyt vapaille minua ennen.
Ostaisi lapsille ihan kivojakin lahjoja, nyt on yllättänyt ensimmäistä kertaa ikinä lahjoilla.
Ruokana olisi ruotsalaistyyppinen joulupöytä pelkistettynä.(on ruotsinsuomalainen) Ei alkoholia, julmustia juomaksi. Ei kinkkua ollenkaan. (Nyt toinen joulu kun paistetaan kinkku)yhdessä 20-v.
Joulupukki ei vierailisi, haudoilla ei käytäisi. Rumat joulupaidat olisi käytössä.
Miehen tapaan niin ruokaa olisi yltäkyllin ja perinteistä. Joululahjoja ei olisi yhtään.