Miten jaksaa kesäloma pienten lasten
kanssa? Lomaa 2kk ja miehen loma alkaa vasta heinäkuussa, sitä ennen 4 viikkoa yksin kotona.. Itkua, raivoa, uhmaa ja 9h päivä mies töissä.
Kommentit (65)
Mä mietin ihan samaa, koko kesän kaikki lapset kotona kun ei ole kerhoja eikä yhtään mitään, mitä normaalisti lukuvuoden aikana on. Koululainen toki leikittänee pienempiä jonkin verran, mutta eiköhän tuo myös huitele kavereiden kanssa jossain. Joo, pihalla ja puistoissa voi olla, mutta ei ne nyt niin ihmeellisiä paikkoja ole, ettei uhmalainen siellä muistaisi raivota, ja eiköhän niidenkin viehätys karise viikossa tai kahdessa. Miehen loma kestää viikon juhannuksen jälkeen, silloin tehdään joku lyhyt reissu ihan kotimaassa, muuten pyöritään kotinurkilla. Kaupungilta on vuokrattu viljelypalsta, joten siellä käydään, ja varmaan uimassa välillä, mutta graah, kolme kuukautta melkein kokonaan yksin kotona lasten kanssa! Ei todellakaan ole lomaa kotiäidillä.
Joopa joo, mua hirvittää myös tuleva kesä. Mulla on nyt 2kk ikäinen vauva, esikoiseni. Pitäis tämän lisäks jaksaa passata miehen 5v ja 6v lapsia kesä- ja heinäkuu läpeensä. Jos mulla ois ollut kanttia, niin oisin kieltäytynyt hommasta, mutta kyllä noikin lapset lomaa tarvitsee päiväkodista, kun ei oo mitään syys- tai talvilomia saaneet pitää. Jos lapset ois äidillään, niillä ei olis lomaa ollenkaan... Ja isi luonnollisesti tekee pienyrittäjänä täyttä viikkoa, ei oo ollut varaa pitää edes isyyslomaa. Noh, tätä tää on. Mitä sitä ei lasten vuoksi tekis, vaikkei ne nyt varsinaisesti omia olekaan. Syyttömiä ne tähän tilanteeseen on.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:06"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 09:59"]
En ymmärrä teitä, keiden lapset ovat vain rasite... MIKSI ihmeessä olette halunneet lapsia? Mitä ajattelitte etukäteen, mitä heidän kanssaan aiotte elää?
[/quote]
Meillä mies halusi lapsen mutta sitten menetti työpaikkansa eikä löytänyt töitä ja tavallaan "joutui" alkamaan yrittäjäksi että saadaan asuntolaina ja laskut maksettua ja hänellä nyt sitten kesät sesonkia niin ei mennyt suunnitelmat ihan putkeen, luulin että hänellä olisi normaalit lomat ja voisi olla lapsen kanssa mutta nyt joudun sitten minä olemaan kaksin lapsen kanssa.nro 4 siis.
[/quote]
Peruuntuko sun kesäduunit?
[/quote]
Joo valitettavasti se firma lopetti täällä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:05"]
Aina tää "huumaava vapaus". Ei mulla vaan lapsettomana ollut "huumaavaa vapautta", töitä piti tehdä, vuokra maksaa ja muutkin velvollisuudet hoitaa. Mutta palstavelalla on tietenkin huumaava vapaus, häntä eivät yhteiskunnan velvoitteet koske.
[/quote]
En minä kesällä töitä tee. Loma on nimenomaan sitä varten, että voi tehdä, mitä haluaa (kuin töiden jälkeinen vapaa-aika mutta pidempi). Saa melkoisessa itsepetoksessa elää, jos kuvittelee elämän lapsen kanssa olevan yhtä vapaata ja huoletonta kuin lapseton elämä. Fiksut vanhemmat eivät tuollaista väitä.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:02"]
Samata ajatukset kesästä ja vapaasta tällä lapsellisella.
[/quote]
Onneksi et tiedä, mitä menetät.
[/quote]
Luuletko, että minulla on aina ollut lapsia? Ja etten ole koskaan viettänyt lapsetonta kesää? Vähän syvyyttä niihin ajatuksiin.
Niin, meillä lapsiperheellisillä kun on ollut lapsia ihan lapsesta asti, niin emme sillä tavalla ole koskaan päässeet kokeilemaan, miltä tuntuu elämä ilman lapsia. Hyvä pointti.
[/quote]
Et ilmeisesti muista, millaista lapseton itsenäisen aikuisen elämä on, et ole itse päässyt sitä kokemaan, tai sitten et ole osannut elää elämääsi omaehtoisesti vaan olet tarvinnut lapsia sitä täydentämään. On sinun ja lastesi onni, ettet osaa sitä kaivata.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:08"]
Joopa joo, mua hirvittää myös tuleva kesä. Mulla on nyt 2kk ikäinen vauva, esikoiseni. Pitäis tämän lisäks jaksaa passata miehen 5v ja 6v lapsia kesä- ja heinäkuu läpeensä. Jos mulla ois ollut kanttia, niin oisin kieltäytynyt hommasta, mutta kyllä noikin lapset lomaa tarvitsee päiväkodista, kun ei oo mitään syys- tai talvilomia saaneet pitää. Jos lapset ois äidillään, niillä ei olis lomaa ollenkaan... Ja isi luonnollisesti tekee pienyrittäjänä täyttä viikkoa, ei oo ollut varaa pitää edes isyyslomaa. Noh, tätä tää on. Mitä sitä ei lasten vuoksi tekis, vaikkei ne nyt varsinaisesti omia olekaan. Syyttömiä ne tähän tilanteeseen on.
[/quote]
Toihan on kunnon mormonitouhua :D Lasten vanhemmat painaa duunia ja kakkosäiti hoitaa heidän lapset ja omansa.
Kesähän on parasta aikaa aina...oli lapsia tai ei!
Ja kyllä niitä lapsia voi kasvattaa niin että heidän kanssaan on mukavaa.
Ei uhmaikä tai murkkuikä ole mikään syy käyttäytyä huonosti.
Mikä noilla lapsettomilla on, kun kukaan ei saisi lisääntyä? Ei saisi olla tyytyväinen elämäänsä vaan pitäisi vihata sitä ja kokea menettäneensä kaiken mukavan.
..siis jos lapsia on tehnyt, niin pitäisi vaan katua koko asiaa ja myöntää lapsettomille miten kateellinen olet.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:08"]
[/quote]
Toihan on kunnon mormonitouhua :D Lasten vanhemmat painaa duunia ja kakkosäiti hoitaa heidän lapset ja omansa.
[/quote]
Ollaan muuten uskonnottomia ;) ja isompien lasten äitiin ei mitkään hyvät välit, nimimerkillä turpaani saanut. Mut joo, eka viestini kertoi jo mun kannan aiheeseen. Lasten ei tartte kärsiä vanhempiensa velvollisuuksista ja valinnoista, mä joustan ihan mielelläni vaikka se tehtävä hirvittääkin.
Oih, mä todellakin haluaisin lomailla lasteni kanssa kaksi kuukautta! Olisi ihan mahtavaa!! Ja varmasti keksittäis tekemistä, pieniä retkiä, pyydettäisiin kavereita kylään ja oltaisiin myös ihan rauhassa kotosalla. Mutta ei..on vain se neljän viikon kesäloma...
Oih, mä todellakin haluaisin lomailla lasteni kanssa kaksi kuukautta! Olisi ihan mahtavaa!! Ja varmasti keksittäis tekemistä, pieniä retkiä, pyydettäisiin kavereita kylään ja oltaisiin myös ihan rauhassa kotosalla. Mutta ei..on vain se neljän viikon kesäloma...
"Onko näillä ihmisillä itselläänkin jotain neurologista häikkää, joiden lapset on kuin villipetoja? Minulla on aina ollut mukavaa lasteni kanssa, he eivät pilaa retkiä ja puistokäyntejä koskaan. Hienosti leikitään ja välillä syödään jätskit ja jutellaan mukavia.
[/quote]
Onpa ärsyttävä kommentti. Jos nyt sattuu olemaan uhmaikäinen lapsi ja siinä kaverina vaikkapa vauva, niin kyllä se monesti voi olla aika hankalaa."
Jos oma vanhempi ei pysty kahden lapsen kanssa tarjoamaan laadukasta hoitoa, edes lomalla, niin miten laadukasta hoitoa lapset saavat perhepäivähoitajilta tai päiväkodilta, koska yhdellä on useampi lapsi hoidettavana ja keskim. kotona vain 2 lasta.
Ja mikä tekee tämän päivän lapsista niin erityisiä ja vaativia, ettei kotihoito onnistu heidän kanssaan, vaikka on kodintöitä helpottavat kodinkoneet, kaupat puolivalmiita ja eineksiä pullollaan, on kertakäyttövaipat ja muut vempeleet.
Vai onko "vika" avuttomissa vanhemmissa, vaikka luulisi lapsellisuuden perustuvan poikkeuksetta vapaaehtoisuuteen.
Tolla asenteella et ainakaan jaksa. Ajattele, että sulla on lomaa töistä ja lapsella lomaa hoidosta. Voitte yhdessä touhuta kaikenlaista, eikä kannata ottaa paineita päivistä. Puistossa käyminen ja kotona oleminen riittää.
Minä ainakin odotan koululaisteni lomaa kuin kuuta nousevaa! Ihana olla heidän kanssa, ei huolta läksyistä, ei kouluun laittamisia aamulla.. Ihanaa! ::))
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:13"]
Niin, meillä lapsiperheellisillä kun on ollut lapsia ihan lapsesta asti, niin emme sillä tavalla ole koskaan päässeet kokeilemaan, miltä tuntuu elämä ilman lapsia. Hyvä pointti.
[/quote]
Et ilmeisesti muista, millaista lapseton itsenäisen aikuisen elämä on, et ole itse päässyt sitä kokemaan, tai sitten et ole osannut elää elämääsi omaehtoisesti vaan olet tarvinnut lapsia sitä täydentämään. On sinun ja lastesi onni, ettet osaa sitä kaivata.
[/quote]
Oletko sinä sitten päässyt kokeilemaan elämää lasten kanssa, kun tunnut olevan suunnilleen tämän palstan suurin asiantuntija siinä, mitä se lapsiperhe-elämä on?
Mä sain ekan lapseni 31-vuotiaana, eli 3 vuotta sitten, joten ei ihan kauhean kaukana ole mun lapseton elämä. "Huumaavaa vapautta" koin kyllä silloin, kun ei tarvinnut vastata itsestään ja elannostaan, eli joskus teini-iässä. Sen jälkeen on ollut kaikenlaisia velvoitteita, jotka ovat rajoittaneet "huumaavaa vapautta".
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:44"]
"Onko näillä ihmisillä itselläänkin jotain neurologista häikkää, joiden lapset on kuin villipetoja? Minulla on aina ollut mukavaa lasteni kanssa, he eivät pilaa retkiä ja puistokäyntejä koskaan. Hienosti leikitään ja välillä syödään jätskit ja jutellaan mukavia.
[/quote]
Onpa ärsyttävä kommentti. Jos nyt sattuu olemaan uhmaikäinen lapsi ja siinä kaverina vaikkapa vauva, niin kyllä se monesti voi olla aika hankalaa."
Jos oma vanhempi ei pysty kahden lapsen kanssa tarjoamaan laadukasta hoitoa, edes lomalla, niin miten laadukasta hoitoa lapset saavat perhepäivähoitajilta tai päiväkodilta, koska yhdellä on useampi lapsi hoidettavana ja keskim. kotona vain 2 lasta.
Ja mikä tekee tämän päivän lapsista niin erityisiä ja vaativia, ettei kotihoito onnistu heidän kanssaan, vaikka on kodintöitä helpottavat kodinkoneet, kaupat puolivalmiita ja eineksiä pullollaan, on kertakäyttövaipat ja muut vempeleet.
Vai onko "vika" avuttomissa vanhemmissa, vaikka luulisi lapsellisuuden perustuvan poikkeuksetta vapaaehtoisuuteen.
[/quote]
Kaikki tilanteet eivät ole pysyviä. Tietyt vaiheet lasten kanssa saattavat olla todella hankalia. Se, miten hankalia, riippuu tosi paljon myös lasten temperamenteista. On ihan normaalia, että vahemmat saattavat välillä olla väsyneitä, turhautuneita ja aivan hukassa lasten kanssa. Pikkulapsiaika saattaa olla paikoitellen tosi uuvuttavaa.
Yksi vaihtoehto on se, että kanssaihmiset suhtautuvat asiaan empaattisesti ja tarjoavat tukea. TOinen on se, että haukutaan, syyllistetään ja pohditaan mahdollista neurologista häikkää. Kummasta mahtaa olla enemmän apua?
Veloja ei nyt ehkä tarvittaisi tässä ketjussa, vaikka toivon kaikkea hyvää heidän lapsettomaan kesäänsä.
mutta ap:
-jos jaksat, sovi tapaamisia kavereitten kanssa, joilla myös pienet lapset. HELPPOJA sellaisia eli puisto, piknik, oma piha, ei keskustaan brunssille...
-leiki lasten kanssa ja anna heille paljon huomiota ja läsnäoloa, jätä kotityöt vähemmälle. Saattaa tuntua uuvuttavalta, mutta voi oikeasti helpottaa tilannetta.
-toimi mahdollisimman paljon lasten ehdoilla maksimoiden samalla oma mukavuutesi.
-tee ruoat valmiiksi edellisenä iltana tai viikonloppuna pakkaseen
-tee viikonloppuina aina jotain YKSIN. Jotain, mistä nautit
Niin että yhden rääpäleen kanssa et pärjää, aikuinen nainen? Taidat olla vähän kädetön.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 10:02"]
Samata ajatukset kesästä ja vapaasta tällä lapsellisella.
[/quote]
Onneksi et tiedä, mitä menetät.
[/quote]