Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yrittäjät valittavat kuin pienet lapset?

Vierailija
18.05.2014 |

1900-luvulla tehtaanpatruunat perustivat työläisilleen koulut, kirjastot ja elokuvateatterit - huolehtivat työläisten hyvinvoinnista ja siinä samassa toki kasvattivat yrityksensä tuottavuutta, olihan onnellinen työläinen parempi kuin onneton työläinen. 

Nyt vain valitetaan. Pitää maksaa verot, pitää maksaa oma eläkemaksu, pitää huolehtia työturvallisuudesta, pitää huolehtia työaikasäädöksistä... Yrittäjiä toki tarvitaan, mutta Just Sen Valittajan ei ole mikään pakko olla yrittäjä, joku muu kuitenkin on - vähän sama juttu kuin se, että minun ei suinkaan tarvitse hankkia lapsia, vaikka toki ymmärränkin, ettei tämä maailma oikein pyöri, jos kukaan ei lisäänny. Työntekijöiden valitukseen ("huono palkka ja surkeat työajat") vastataan heti, että EI KUULE OLE MIKÄÄN PAKKO OLLA TÄÄLLÄ TÖISSÄ NIH!!!!!!, mutta yrittäjillä on etuoikeus valittaa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee ihan sellainen vaikutelma, että yrittäjät muka olisivat jotain tämän ajan heikko-osaisimpia. 

Vierailija
2/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät turvat kiinni ja maksakaa veronne kuten me kaikki muutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:54"]Yrittäjät turvat kiinni ja maksakaa veronne kuten me kaikki muutkin.[/quote]

No mutku ei me voida ku me kuitenkin ollaan nii tärkeitä ku me luodaan työpaikkoja ja kaikkee!!!!

No kuule niin mekin ollaan, me pidetään teidät yrittäjätkin terveinä ja hengissä t. työntekijän asemassa oleva sairaanhoitaja

Vierailija
4/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 10 yrittäjästä 1 valittaa ja 9 keskittyy töihinsä, arvaa kenen haastattelun löydät mediasta. Sitten teet johtopäätöksen, että aina ne kaikki vaan valittaa.

Vierailija
5/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti se yrittäjien maksama palkka vaan kelpaa... :)

Vierailija
6/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:10"]

[/quote]

Ja kummasti yrittäjälle kelpaa se työntekijän työpanos. Se vaan ei kelpaa, että työntekijästä pitäisi jotenkin pitää huolta sen kahdeksantuntisen jälkeenkin. Hankkikoot sairaslomatodistuksensa yrittäjälle terveyskeskuksen päivystyksestä ja tulkoot irtisanotuksi kun tulee raskaaksi, EI KUULU MULLE!!!!!!

Vierailija
7/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaan olen itse kiinnittänyt huomiota. Valtion pitäisi tehdä sitä ja tätä, että yrittäjillä menisi paremmin. Jos joku yksityishenkilö esittäisi samanlaisia vaatimuksia niin se leimattaisiim heti valtion elätiksi tms. Ihan pahin on mimusta meidän paikallinen ilmaisjakelulehti, jossa on säännöllisesti paikallisen yrittäjäjärjestön pj:n kolumni. Niin kamalaa nillitystä en ole nähbyt pitkilleen.

Vierailija
8/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:59"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:54"]Yrittäjät turvat kiinni ja maksakaa veronne kuten me kaikki muutkin.[/quote]

No mutku ei me voida ku me kuitenkin ollaan nii tärkeitä ku me luodaan työpaikkoja ja kaikkee!!!!

[/quote]

Paitti milloin meiillä on kiire potkia työntekijöitä pihalle, saadaksemme pörssikurssi nousuun edes yhdeksi kvartaaliksi. :-)

Vierailija
9/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halunnut olla (valittava?) yrittäjä, joten päätin vaihtaa alaa lähteä opiskelemaan hoitajaksi. Nyt on tiedossa paljon töitä, säännölliset ja hyvät tulot, sairauspäivärahaa heti eikä vasta 10 arkipäivän sairastamisen jälkeen ja vielä palkallinen loma. Jee! :D Ihan luksusta.

Pitää vaan jotenkin kituuttaa opiskeluaika, koska yrittäjä saa aikuisopintorahaa minimimäärän ja sen saadakseen maksetaan edelleen YEL-maksua, joten käteen jää noin 300€ / opiskelukk. Mutta onneks on kesäloma, jolloin voi tehdä tulevan alan hommia ja saa palkkaa.

Kunhan valmistun, niin y-tunnus lentää kuin leppäkeihäs!

Vierailija
10/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 19:16"]

Ihan samaan olen itse kiinnittänyt huomiota. Valtion pitäisi tehdä sitä ja tätä, että yrittäjillä menisi paremmin. Jos joku yksityishenkilö esittäisi samanlaisia vaatimuksia niin se leimattaisiim heti valtion elätiksi tms. Ihan pahin on mimusta meidän paikallinen ilmaisjakelulehti, jossa on säännöllisesti paikallisen yrittäjäjärjestön pj:n kolumni. Niin kamalaa nillitystä en ole nähbyt pitkilleen.

[/quote]

No sepä se. Jos minä vaatisin itselleni verovapautta, mutta toisaalta vastapainoksi parempaa terveydenhuoltoa, eläke-etuja ja julkista sairausvakuutusta, ei hyvä heiluisi. Yrittäjälle se on ihan normipäivä. 

Vierailija
11/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan yrittäjä mielellään tarjoaisi työntekijöille vaikka ja mitä, mutta kun työntekijän palkan lisäksi pitää lähes sama summa maksaa ties ja mihin siitä ilosta, että pitää työntekijää. Nykymaailmassa työntekijästä on aivan hillittömästi kuluja työnantajalle ja siksi pienyrittäjien onkin vaikea palkata työntekijää.

Vierailija
12/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 18:48"]

Välillä tulee ihan sellainen vaikutelma, että yrittäjät muka olisivat jotain tämän ajan heikko-osaisimpia. 

[/quote]

Yrittäjiä on monenlaisia. Suurin osa yrittäjistä on yksinyrittäjiä. Osa on ajautunut yrittäjäksi tietyllä tapaa pakon edessä, vaikka edellytyksiä yritystoimintaan ei oikein olisi. Yrittäjä on yhteiskunnassa monella tapaa heikommassa asemassa kuin palkansaaja, ihan vain yhtenä esimerkkinä mainittakoon, että sairausajan palkka alkaa juosta vasta 5. sairauslomapäivästä lähtien (paitsi jos on erillinen sairausvakuutus, joka on aika kallis ja jollaista kaikki eivät edes saa). Tietysti yrittäjällä on myös etuja, joita palkansaajalla ei ole. Mutta ymmärrän hyvin, että moni yksinyrittäjä on aika ahtaalla.

Vierailija
13/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet yksin yrittäjät todellakin usein ovat köyhiä ja myös kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. Yrittäjät valittavat, koska he haluaisivat toimia yrittäjinä, tehdä niitä hyviä työpaikkoja ja saada myös itselleen elanto, mutta se on todella vaikeaa Suomessa. Monelle se oma yritys on myös ainoa mahdollisuus työllistyä, joten vaihtoehdot ovat vähissä. Politiikassa ei ole mitään puoluetta, joka ajaisi pienten yritysten yrittäjien asiaa, joten sekin voi olla osasyy miksi yrittävät tuoda ahdinkonsa esiin, että joku tekisi asioille jotain. Yrittäjiä ei kyllä kenenkään kannata kadehtia. Puhe vanhan ajan tehtaanpatruunoista osoittaa kuinka väärä käsitys ihmisillä on yrittäjyydestä Suomessa.

Vierailija
14/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen miten kukaan viitsii olla suomessa yrittäjä!

Vierailija
15/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt kolmatta vuotta oltu yrittäjän kanssa yritystä kannattelemassa ja nyt vasta pysytään pystyssä niin ettei tartte säästöihin kajota. Velkaa on ja panostaa on pitänyt vaan sillä ajatuksella että ehkä joskus on kannattavaa ja saa työstä edes sen verran kuin normi palkkatöissä. Mukavahan se on ottaa ensin lainaa, jotta saa käydä töissä.

Työntekijää ei edes uskalla palkata kun aina vähäksi aikaa määräaikaisena silloin kun kovin kiire on, muuten tulee liian kalliiksi kun hommia ei ole välttämättä tarpeeksi jotta tulos kattaa palkan. Mies itse tekee ja on paljon poissa kotoa, ei lomia, jos sairastuu on pakko hommat hoitaa silti koska niitä ei voi jättää ja tarpeeksi pätevää tuuraajaa on mahdoton saada, eikä niillä onnettomilla sairausrahoilla saa kustannuksia maksettua

Vierailija
16/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut yrittäjänä viisi vuotta ja jos kaikki menee niinkuin tähänkin saakka, olen yrittäjä vielä noin 20 vuotta. Ajatuksena on kuitenkin muuttaa yritysideaa hieman helpompaan ja keveämpään suuntaa jossakin vaiheessa. Pidän työstäni hyvin paljon ja menen mielelläni töihin - mitenkäs teillä muilla? Teen töitä n. 5-7 h päivässä ja pärjään hyvin - kuinka pitkää päivää te muut teette? Koulutan itseäni mielenkiintoisilla räätälöidyillä koulutuksilla muutaman kerran vuodessa ja pidän lomaa noin 4-5 vkoa vuodessa + pitkiä viikonloppuja - mites te muut? :)

Asiakkaistani on tullut ystäviäni, työkavereina minulla on muita saman alan yrittäjiä ja usein tuntuu, että työni on minulle mukava harrastus, josta tulee helposti rahaakin - mites teillä muilla? En keksi yrittäjyydessäni yhtään haittapuolta, enkä siis valitakaan siitä. Tämä on juuri sitä mistä haaveilin aikoinaan siellä tympeässä toimistossa kun siellä 8 h arkisin istuin. Palkkaakin tulee enemmän huomattavasti vähemmillä työtunneilla. Mistä minun pitäisi valittaa? :)

Vierailija
17/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en niinkään kutsuisi itseäni valittavaksi yrittäjäksi (tai nyttemmin ex-yrittäjä) mutta kyllä yrittäjän vaikeuksista ja uhrauksista on hyvä puhua nimittäin kyllä yrittäjä tekee usein palveluksen yhteiskunnalle alkamalla yrittäjäksi ja ottamalla ison riskin varsinkin jos yrityksen perustamiseen tarvitaan ottaa lainaa joka usein on pakko ottaa henkilökohtaisena oman nimen alle.

Ajattele tilannetta jossa yrittäjä on työtön mutta parantaakseen tilannettaan päättää perustaa yrityksen ja ottaa sitä varten ison lainan. Sitten yrittäjä painaa töitä niska limassa jotta saisi joka kuukausi lainaa lyhennettyä ja myös jotain rahaa elämiseen kun yrittäjälle ei tunnetusti ole oikeutta mihinkään soviteltuun työttömyyskorvaukseen eli sitä joko tienataan niin paljon että sillä on elettävä tai sitten on parasta lopettaa yritys melko pian jos ei tienaa mitään.

Yrittäjä palkkaa myös muutaman osa-aikaisen koska ei voi itse tehdä kaikkia tunteja omassa yrityksessä koska muuten tekisi töitä kellon ympäri. Yritys kuitenkin tuottaa sen verran huonosti että yrittäjä voi nostaa itselleen vähemmän palkkaa mitä minimi tes edes on kyseisestä työstä per tunti eli vähemmän mitä joutuu maksamaan työntekijöilleen. Lisäksi yrittäjä joutuu maksamaan työntekijölille silloinkin kun he makaavat kotona sairiksella eivätkö nosta evääkään yrityksen hyväksi. Nämä sairaslomien palkat yrittäjän täytyy vähentää suoraan omasta palkastaan joka ei ole hääppöinen.

Yrittäjä painaa kokoajan ihan yli 8 tunnin päiviä,  saa itselleen ehkä n. 1000€ bruttopalkkaa/kk ja samalla niskassa roikkuu kymmeninen tuhansien velat.

Jos yrittäjä ei olisi ryhtynyt yrittäjäksi hän oli ollut todennäköisesti työtön ja tullut yhteiskunnalle helvetin kalliiksi!

Parin vuoden yrittämisen jälkeen yrittäjä kyllästyy työskentelemään palkalla joka on vain himpun verran parempi kun Kelan peruspäiväraha. Hän pistää pillit pussiin heti kun yrityslaina on maksettu ettei joudu velkavankeuteen.

Parin vuoden kuluttua lopetuksesta verottaja muistaa vielä usean tonnin verorästeillä. Todella mukavaa yrittäjälle joka on ollut yrityksen lopettamisen jälkeen työtön. No, tulipahan ainakin tienattua "oma elanto" parin vuoden ajan ja säästettyä tuolta ajalta valtion rahoja ja tulihan sitä myös maksettua palkkaakin vähän muillekin. Aika paljon elämänkokemusta kartutti mutta ei kiitos, ei enää ikinä yrittäjäksi.

Vierailija
18/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja kummasti yrittäjälle kelpaa se työntekijän työpanos. Se vaan ei kelpaa, että työntekijästä pitäisi jotenkin pitää huolta sen kahdeksantuntisen jälkeenkin. Hankkikoot sairaslomatodistuksensa yrittäjälle terveyskeskuksen päivystyksestä ja tulkoot irtisanotuksi kun tulee raskaaksi, EI KUULU MULLE!!!!!!

[/quote]

Ketkäköhän niitä pieniä lapsia ovat, jos yrittäjän pitää heistä pitää huolta työpäivän jälkeenkin...

Vierailija
19/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tietysti kelpaa. Katsos, se juuri on yrittämisen idea.

Työpäivän jälkeen ihminen pitää itse huolta itsestään, ei kukaan muu.

Mitä raskaaksi tulemiseen tulee, itkemisesi on turhaa. Suomessa äidin oikeudet on todella hyvin turvattu.

Sinusta tuntuu huokuvan melkoinen viha niitä kohtaan jotka pitävät talouden pyörät pyörimässä.

Vierailija
20/23 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on oikeus vituttaa kun alaiset saikulla jokaisesta pikkuasiasta ja verot 10 kertaa isommat kuin sillä alaisella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi