Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys ns. huonossa kaupunginosassa asuville

Vierailija
18.05.2014 |

Saatteko osaksenne väheksyvää kommentointia tai hämmentymistä kun kerrotte asuinpaikkanne?

Olen ihmetellyt tätä asiaa muutaman vuoden kun olen täällä (etenkin aiemmin) heikkomaineisessa kaupunginosassa asunut.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia

Vierailija
2/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietynlaisen ilmeen näkee ihmisten kasvoilla kyllä, kun kertoo asuvansa Espoon keskuksen lähellä. Siis yleensä espoolaisten, jotka tietävät alueiden eroja. Ja sitten vastaavasti ne, jotka eivät tiedä Espoosta juuri mitään, kuvittelevat missä tahansa Espoossa asumisen olevan jotenkin hienoa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan Keravassa, alueella joka oli joskus 80-luvulla viimeksi vähän levoton. Ei ole enää, ei todellakaan, niin kuollut lähiö kuin olla ja voi- mutta toisella puolella rataa asuvien mielestä tää on edelleen paskaa aluetta, vaikka on palvelut kävelymatkan päässä, luonto lähellä ja kohtuulliset hinnat asunnoissa...huvittaa kuunnella varsinkin vanhempien keravalaisten veikkauksia alueen nykytilasta, kun itse uutena asukkaana -ja kriittisenä sellaisena- olen tosi tyytyväinen lähes kaikkeen. :D

Ja joo, sekin huvittaa kun meille naljaillaan Keravalle muutosta. "Joku Kerava, no huhhuh!". Joo, huhhuh: asuinkustannukset laskivat kolmanneksen mutta tilaa tuli paljon lisää, talossa asujista iso osa tavallisia työssäkäyviä suomalaisia lapsiperheitä, kunta on taloudellisesti plussan puolella jne. Että kieltämättä joku konkurssikypsä mutta katu-uskottava kaupunki olisi ollut parempi, jepjep...

Vierailija
4/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se ilme niin kuin jo sanottu. Joskus joku tarkentava kysymys rauhallisuudesta.

Vierailija
5/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oikeastaan, joillakin toki ymmärrettävistä syistä on ennakkoluuloja tätä paikkaa kohtaan, mutta alue on mielestäni mainettaan parempi. Petosella asutaan mekin.

Vierailija
6/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis KeravaLLA...tulipa sopivaan kohtaan virhe, nyt äkkiä naljailemaan! ;) :D

Vierailija
7/67 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turun Varissuolla, "Suomen pieni Kurdistan". En todellakaan itse häpeä asiaa, mutta mm. työkaverit ja uudet tuttavuudet näyttävät aina hetkellisesti järkyttyneiltä kuullessaan asuinalueeni. Halvat asumiskustannukset ja kivenheiton päässä olevat palvelut mahdollistavat sen, että mulla jää enemmän rahaa säästöön ja muutenkin käytettäväksi :) Tällä hetkellä vuokrani on siis 400€ edullisempi/kk kuin vuosi sitten toisessa kaupunginosassa asuessani, aika tuntuva summa siis. Plussaa suht tasokkaista kouluista, etenkin kansainvälisestä koulusta, joka sijaitsee täällä. Oma lapsikin opiskelee siellä ja näin ollen enkku ja muutenkin kansainväliset tiedot ja taidot vahvana :)

Vierailija
8/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kansainvälinen koulu on Varissuolla, niin luulisi lähistöllä asuvan paljon ulkomaalaisia ja hyvätuloisia, jotka haluavat lapsensa kansainväliseen kouluun.

Vierailija
9/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Helsingin Maunulassa ja tämä on kanssa todellakin mainettaan parempi. Muttei kyllä mikään halpa, toki huomattavasti kalliimmallakin Helsingissä voi asua.

Vierailija
10/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mellunkylässä asutaan ja mä rakastan koko aluetta! Aiemmin asuttiin Kontulassa. Meillä on rintamamiestalo ja ihana puutarha, luonto on lähellä ja hyvät lähipalvelut kiitos kontulan ostarin ja itäkeskuksen. Metrolla pääsee kulkemaan kätevästi ja autollakin sitten kehiä ja lahdenväylää, jos on tarve muualle päin päästä. Asunnot on helsingin mittapuulla edullisia ja alue on todella rauhallinen, varsinkin meidän omakotitalo alue. Aseman seudut ehkä rauhattomampia, mutta ei ne minua haittaa, sellaisia on asemat kaikkialla.

Vierailija
11/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Kivikosta terkkuja;)

Vierailija
12/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:09"]

Jos kansainvälinen koulu on Varissuolla, niin luulisi lähistöllä asuvan paljon ulkomaalaisia ja hyvätuloisia, jotka haluavat lapsensa kansainväliseen kouluun.

[/quote]

Turun IB-lukio on Varsissuolla ja sinne ymmärtääkseni on tulijoita kauempaakin.

Muuten en tiedä siitä englanninkielisestä yläkoulusta, että kuinka suosittu on muualta kuin Varissuolta tulevien keskuudessa, jonkun verran varmasti. Mutta en usko, että juurikaan ihmiset haluaa sinne muuttaa tuon koulun perässä.

Ihan naapurissa on kuitenkin Pääskyvuori, Laukkavuori ja Littoinen. Niistä hyvin pääsee ainakin yläkoululainen Varissuollekin kouluun ja ovat alueina hyvässä maineessa.

Varissuo muuten on mainettaan parempi. Siellä oli takavuosina parissa kaupungin omistamassa vuokratalossa se ongelma, että niihin oli keskitetty moniongelmaisia ja taustaltaan rikollista porukkaa, jollon sitten tapahtui saman vuoden sisään esim. useampia puukotuksia. Mutta nyt tuossa asuntojen jakamisessa ollaan järkevämpiä.

Ystäväni asui vuosikaudet Varissuolla, kävin siellä yksin myöhäänkin iltaisin, väliin lähdin pois aamuyöstä. Aina oli ihan rauhallista. Tosin hänkin muutti alueelta sitten pois, kun lapsen kouluunmeno alkoi lähestyä, vaikka on ulkomaalaistaustainen itse.

Vierailija
13/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Jotenkin ihmetellään "ai niissä taloissa". Leppävaaralaisessa rumassa lähiössä asutaan. Itsekin mielessäni puhun vuokraslummista ja siis vuokratalossa, mistä siitäkään ei ole sopivaa puhua ainkaan työpaikalla.

Vierailija
14/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tätä välillä ihmetellään, mutta itse kuittaan ihmettelyt sillä, että ei ne ihamettelijät tunne Itää ;) keränneet käsityksensä just tällasilta nettipalstoilta ja kuulopuheista. Moni kaveri onkin sanonut, kun on ensi kertaa meillä tullut käymään, ettei edes osannut arvata, että täällä on tällasia omakotialueita. 

ltse olen täältä päin myös kotoisin ja sekös aina aiheuttaa tietynlaista paheksuntaa tms. kun kerron olevani Kontulasta (oikeasti Vanhan Vesalan rintamamiestaloalueelta, mutta en viitsi kaunistella, koska käytännössä Kontulaa sekin). Lähinnä kyllä niiden Espoon haukilahdessa ym paikoissa kasvaneiden keskuudessa.

tykkään idän rosoisuudesta ja juuri siitä, että ei tartte niin välittää siitä miten itsensä ja lapsensa pukee tai millä autolla ajaa kuten yllä joku mainitsikin

-19

Vierailija
15/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä monet ihmettelevät. Asutaan Hervannassa. Itse tosin tykkään kovasti tästä alueesta. On luontoa ja rauhallisuutta tässä Hervannan kolkassa, mutta kaikki palvelut kuitenkin lähellä. Ja hyvät liikenneyhteydet. Ja ehkä tärkeintä: todella pieni asuntolaina!

Itse ihmettelen enemmän niitä tuttuja, jotka ovat vetäneet asuntolainat piippuun ja muuttaneet kamalan kalliiseen taloon johonkin nukkumalähiöön, jossa ei ole yhtään mitään palveluita ja kaikkialle pitää mennä autolla.

Mutta siinäpä ihmetellään toisiamme. Kukin tyylillään. :)

Vierailija
16/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 20:52"]

Tietynlaisen ilmeen näkee ihmisten kasvoilla kyllä, kun kertoo asuvansa Espoon keskuksen lähellä. Siis yleensä espoolaisten, jotka tietävät alueiden eroja. Ja sitten vastaavasti ne, jotka eivät tiedä Espoosta juuri mitään, kuvittelevat missä tahansa Espoossa asumisen olevan jotenkin hienoa :)

[/quote]

Mun kaveri asui ennen Espoon keskuksessa. Oliko se jotenkin huono paikka sitten? Minusta vaikutti ihan normi lähiöltä.

Vierailija
17/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:46"]

Jep, Hervannassa. Minusta tosi kaunis ja mukava paikka. Palvelut lähellä. Paljon on maahanmuuttajia mutta eipä niistä haittaa ole. Ja perus puliukot kesäpäivänä kännäämässä mutta kaipa niitä joka alueilla on..

Tähän pakko sanoa, kuin että minua, vaikka en ole päivääkään asunut Hervannassa ihmetyttää, että kuinka kauan menee, että Hervantaan osataan suhtautua neutraalisti. Alueena se on suomalaisen (pikku) kaupungin kokoinen ja asuntoja löytyy sen mukaisesti: ne ikävät paikat joissa ottavat yhteen maahanmuuttajat ja syrjäytyneet suomalaiset, mutta Hervannasta löytyy, myös korskeita ja isoja omakotitaloja, joissa asuu hyvätuloisia perheitä, jotka ovat päättäneet jäädä Hervantaan, koska sieltä vielä löytyy luontoa ja ovat saaneet vielä kohtuu hintaisen tontin, jolle rakentaa, joka ei ole ollenkaan itsestään selvää, koska Tampereen kaavoituspolitiikka suosii enempi tunnelien ja tulevaisuudessa ilmeisesti myös raiteidenrakentajia.

Vierailija
18/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran Espoon keskuksen asemalla on näkynyt jotenkin pelottavannäköisiä ihmisiä. Kerran yhdet pelottavannäköset sitten tarjoutuivat nostamaan mun lastenrattaat junaan. Tuli sit mieleen, et olenko jotenkin ennakkoluuloinen. Mitä häh, olenko?

Vierailija
19/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 22:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:46"]

Jep, Hervannassa. Minusta tosi kaunis ja mukava paikka. Palvelut lähellä. Paljon on maahanmuuttajia mutta eipä niistä haittaa ole. Ja perus puliukot kesäpäivänä kännäämässä mutta kaipa niitä joka alueilla on..

Tähän pakko sanoa, kuin että minua, vaikka en ole päivääkään asunut Hervannassa ihmetyttää, että kuinka kauan menee, että Hervantaan osataan suhtautua neutraalisti. Alueena se on suomalaisen (pikku) kaupungin kokoinen ja asuntoja löytyy sen mukaisesti: ne ikävät paikat joissa ottavat yhteen maahanmuuttajat ja syrjäytyneet suomalaiset, mutta Hervannasta löytyy, myös korskeita ja isoja omakotitaloja, joissa asuu hyvätuloisia perheitä, jotka ovat päättäneet jäädä Hervantaan, koska sieltä vielä löytyy luontoa ja ovat saaneet vielä kohtuu hintaisen tontin, jolle rakentaa, joka ei ole ollenkaan itsestään selvää, koska Tampereen kaavoituspolitiikka suosii enempi tunnelien ja tulevaisuudessa ilmeisesti myös raiteidenrakentajia.

[/quote]

Niinpä! Ja täällä Hervannassa sentäs on tontit yleensä omia. Sekin on aika harvinaista Tampereella, kun yleensä on vain vuokratontteja.

Vierailija
20/67 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

26: sama pätee Kontulaan ympäristöineen (Kontula, Kivikko, Kurkimäki, Vesala, Mellunkylä ja Mellunmäki). Ihmettelen kuinka tiukassa alueiden maine on. 

-19 ja olisko se 23?