Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten teet lasagnen?

Vierailija
17.05.2014 |

Siis itsetehtynä. Ei siitä valmispakkauksesta.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen jauhelihakastikkeen nykyään niin että paistan ja maustan, jonka jälkeen heitän sekaan pirkka tomaatti-basilika pastakastikkeen, vettä ja lihaliemikuution. Juustokastikkeeseen laitan Oltermannia, edamia tai mozzarellaa. Emmental on liian voimakas mieheni makuun. Paistamiseen riittää puoli tuntia.

Vierailija
22/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tein ja näin se menee (teen liha sekä kasvisversion)

Bolognese

porkkanaa

palsternakkaa

juuriselleriä

sipulia

valkosipulia

tomaattipyrettä

paseerattua tomaattia

basilikaa

tinjamia

oreganoa

suolaa

jauhelihaa ja toiseen soijarouhetta

lihaliemikuutio jauhelihaversioon, kasvisliemijauhetta kasvisversioon

- kuorin vihannekset ja jauhan ne yleiskonessa leikkurilla jauhelmaksi

- freesaan kasvisjauhelman ja tomaattipyreen öljyssä

- pistän kaksi kattilaa levylle ja niihin paseerattua tomaattia ja vettä sekä freesatun kasvisjauhelman

- paistan jauhelihan ja laitan kattilaan

- kuullotan soijarouheen ja lisään vettä, kiehautan ja laitan toiseen kattilaan

Heitän mausteet kattiloihin ja keittelen vähintään pari tuntia että kastikkeiden maku syvenee. Kastiketta maistellaan välillä ja maustetaan tarvittaessa lisää.

Sillä aikaa valmistan juustokastikkeen

Sauce Mornay

80g vehnäjauhoja

80g voita

1 litra punaista maitoa

n. 300 g juustoraastetta

mustapippuria ja suolaa

- rasva ja vehnäjauho kiehautetaan koko ajan sekoittaen, ei saa ruskistua

- lisätään maito vähitellen koko ajan sekoittaen ja keitetään n. 5 min

- lisätään juustoraaste ja mausteet, sekoitus ja maistaminen

Lasagnen kokoaminen vuokaan

- pohjalle bolognesea tai soijabolognesea

- pastalevyt

- tummaa kastiketta ja juustokastiketta

- pastalevyt jne. vuorotellen

- päällimäisten pastalevyjen päälle juustokastiketta ja juustoraastetta

- paistetaan uunissa 175 asteessa kypsäksi, paistoaika riippuu vuoan koosta.

Huom! Vuoan pohjalle ei kannata laittaa juustokastiketta koska se ottaa kiinni paistovuokaan. 

Bon appetit!

keittiömestari

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:24"]Minä teen aina siitä Knorrin valmispakkauksesta ja se on hyvää. Onko vaivan väärti tehdä kaikki itse?

[/quote]

On ehdottomasti!

Vierailija
24/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitelen vuoan ensin. Nyt jäi tuo selleri ja palsternakka pois.

Samalla kaavalla vois tehdä vaikka moussakaa.

Vierailija
25/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan kattilaan tomaattipyrettä, pilkottuja tomaatteja, sokeria, sipulia, valkosipulia, chiliä, timjamia ja muita mausteita. Jätän hautumaan pariksi tunniksi. Välillä sekoittelen.

Ruskistan jauhelihan ja sekoitan tomaattikastikkeen joukkoon.

Valmistan valkokastikkeen(en sekoita juustoa joukkoon vaan laitan juustot suoraan vuokaan. Mätän vuoan täyteen. päälle vielä extra kerros juustoa (usein emmental).

Jos kaapissa sattuu olemaan herkkusieniä tai kesäkurpitsaa tai jotain muuta mitä voi tomaattikastikkeeseen lisätä niin usein laitan myös niitä.

Vierailija
26/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mää en tykkää siitä juustokastikkeesta, joten korvaan sen ihan raejuustolla ja fetalla/vuohenjuustolla.

joskus teen lihakastikkeen sijaan pinaattikastikkeen.

samalla tavalla teen myös moussakaa.

Vierailija
27/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opn joskus lisännyt ohuita perunaviipaleita levyjen alle mutta vallankin moussakaan käy myös peruna.

Vierailija
28/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään tykkää siitä valkoisestakastikkeesta. Siksi en ostakaan koskaan kaupan lasagnee, vaan teen itse.

Eli teen ison satsin sitä jauheliha kastiketta (naudan jauhelihaa, paseerattua tomaattia, sipulia, porkkanaa, pari dl maitoa, kananmuna, oreganoa, mustapippuria, suolaa, yrttejä ja pari rkl vehnäjauhoja.), ladon sitä 3 kerroksen verran ja päälle raastan juustoa :)

Suosittelen kokeilemaan! Ei ole niin kauhean rasvaista ja epäterveellistäkään kun valkoisen kastikkeen jättää pois.

Vierailija
29/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasagne on ok, paistui vaan liian kuivaksi kaasu-uunissa. Ap.

Vierailija
30/43 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä talossa syödään vain metsästäjän lasagnea, josta kaikki porkkanat ja muut on jalostettu ensin lihan muotoon. Vain tomaattia soseena tai tuoreena ja tattia kuivattuna, muuten pakkauksessa olevan perusreseptin mukaan. Alle juustokastike, sen jälkeen levyjä ja niiden väliin vuorotellen jauheliha- ja juustokastiketta, ja vielä päälle paljon juustoa.

En minä sitä valkeaa kastiketta niin kamalan epäterveellisenä näe, kun jauhoa ja rasvaa on kohtuullisen vähän, ja paljon juustoa.

Vierailija
31/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin laitan jauhelihakastikkeen hautumaan. Sitten teen lasagnelevyt munista, tuorejuustosta ja psylliumista. Sitten pyöräytän juustokastikkeen. Sitten kokoan lasagnen vuokaan ja törkeästi juustoa päälle.

Mahtaa tuolla ruokavaliolla tulla tiukkaa kakkaa ja suolistosyöpä.

Vierailija
32/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään tykkää siitä valkoisestakastikkeesta. Siksi en ostakaan koskaan kaupan lasagnee, vaan teen itse.

Eli teen ison satsin sitä jauheliha kastiketta (naudan jauhelihaa, paseerattua tomaattia, sipulia, porkkanaa, pari dl maitoa, kananmuna, oreganoa, mustapippuria, suolaa, yrttejä ja pari rkl vehnäjauhoja.), ladon sitä 3 kerroksen verran ja päälle raastan juustoa :)

Suosittelen kokeilemaan! Ei ole niin kauhean rasvaista ja epäterveellistäkään kun valkoisen kastikkeen jättää pois.

Tuo ei ole lasagne, vaan sekava sörsseli. Valkokastike on olennainen osa lasagnea.

Vierailija
33/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän Suomessa lasagneen laitetaan juustokastiketta, siis että sekoitetaan juustoraastetta siihen valkokastikkeeseen. Italialaisessa lasagnessahan näin ei tehdä.

Itse kun en laita, niin kaverit usein ihmettelee, että eikös siihen kuuluisi laittaa.

Mä teen niin monenlaista lasagnea, ettei tule mieleen mitään yksittäistä ohjetta yli muiden.

Teettekö muut lasagnea muunlaisilla täytteillä, kuin tuolla perinteisellä bolognesella ja valkokastikkeella?

Vierailija
34/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on iso vuoka, johon teen (suunnilleen, en mittaa) näin:

800g naudan jauhelihaa, jonka maustan samalla tavalla kuin normaalisti paistaessa, eli sipulia, valkosipulia, suolaa ja pippuria. Kun on paistunut, lisään n. rkl tomaattisosetta, ja kaksi tölkkiä tomaattimurskaa. Tähän kastikkeeseen heitän fondia pari rkl (joko itsetehtyä, tai kaupan) ja tuoretta basilikaa ja oreganoa. Tämä jää hautumaan pienellä lämmöllä kun teen juustokastikkeen.

Juustokastikkeen aloitan parilla rkl voita ja n. 1 rkl vehnäjauhoja. Perään puoli litraa maitoa ja n. 350g juustoraastetta (esim. 175g mozzarella ja 175 emmental). Ripaus suolaa ja muskottipähkinää.

Ensin juustokastiketta vuoan pohjalle, sitten kerros levyjä. Levyjen päälle juustokastike ja lihakastike. Toista kunnes vuoka on melkein täysi. Päällimmäiseksi vähän juustokastiketta ja juustoraastetta. Oman uunin toiminnan mukaan lämmöt ja aika, mutta meillä n. 190 astetta ja 40 min. Anna vetäytyä 10 minuuttia ja nauti =)

Oudot määrät kastikkeissa. Juustokastiketta todella vähän ja vähäinen määrä siinä jauhoja ja rasvaa.

Vierailija
35/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä korvan osan maidosta kuohukermalla (10-20%).

Vierailija
36/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen valkokastiketta vähän enemmän, kuin reseptissä neuvotaan.

Vierailija
37/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kananmunaa lasagneen?

Vierailija
38/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomaattipohjaiseen kastikkeeseen porkkanaa, selleriä, sipulia, naudan jauhelihaa, yrttejä, pippuria, suolaa.

Valkokastikkeeseen 50g jauhoja, 50g voita, 500ml maitoa ja lisään itse mausteeksi sipulijauhetta, muskottia, suolaa ja jonkin verran juustoa (cheddaria ja/tai parmesaania).

Vierailija
39/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa tehdä meksikolaista lasagnea, jossa lasagnelevyinä ei käytetä italialaisia pastalevyjä, vaan tortillankuoria. Tällä reseptillä tulee todella hyvää:

Vierailija
40/43 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän valkokastiketta 2-kertaisen määrän lihaan verrattuna. Juustoa en paljon käytä.

Lihalientä en laita ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän