Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi vanhemmat ostaa niin paljon lahjoja lapsilleen

Vierailija
21.12.2020 |

En käsitä miksi jotkut vanhemmat ostaa tyyliin 20 lahjaa lapselleen .. Mitä järkeä? Monilla lapsilla pursuaa huoneet jo leluja ja tavaroita ja lisää pitää kantaa. En ymmärrä tuota materian palvontaa mikä pitää lapsillekin opettaa. Älytöntä.

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ovat jo isoja, mutta eräs tuttu sanoi, että hän on ostanut alakouluikäiselle lapselle 40 lahjaa - ja että se on nykyisin aika vähän. Tiedän, että tutullani on rahat todella tiukassa. Onko tämä nyt uusi normaali - ostaa niin paljon lahjoja lapsille?

Ei ole.

Vierailija
102/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä satsataan siihen, että jouluna päivitetään ikäkauteen sopivat lelut ja kirjat seuraavaa vuotta tai paria silmällä pitäen. Marraskuussa siivotaan lastenhuone ja ihan kaikki millä ei paljon leikitä menee eteenpäin. Juuri keräsin ison kasan lapselliseksi jääneitä leluja ja liian pieniä roolivaatteita kirpputorille, osa menee serkuille ja osan laitoin fb-ryhmään lahjoitetaan otsikolla. Kaikki meni nopeasti. Ostamme itse pitkin vuotta joskus kirppareilta hyväkuntoisia leluja tai kirjoja. Uusia vastaavia voi saada vain jouluna tai synttäreinä.

Nyt tulossa tilalle legoja, brion junarataan lisäosia, muita puisia leluja kuten leikkiruokia ja lisää brion kovassa käytössä ollutta rakentelusarjaa , nukenvaatteita, lautapelejä jne. Kirjoja meillä luetaan todella paljon. Niitä tulossa nyt 5/lapsi. Niitä myös itse toivoivat kun sanoin, että pukki toteuttaa 3 toivetta. Kaikki oppineet varhain lukemaan ja ilokseni oma-aloitteisesti kirjoihin myös tarttuvat.

Lahjoja tulee n. 13 per lapsi. Sisältää yökkärin, yhden muun pehmeän paketin, nuo 5 kirjaa, lautapelin. Pari kuluvaa asiaa kuten muovailuvahaa, laadukkaat tussit jne. Loput toiveleluja eli näitä junaradan osia yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää myös krääsän määrä. Se ei palvele ketään millään tasolla.

Meillä lapset saavat muutaman paketin. Ostamme kaiken tarvittavan läpi vuoden, joten varsinaista tarvetta millekään ei ole.

Juuri näin. En näe mitään syytä ostaa jouluna asunto täytteen tätä tavaraa lahjan muodossa. Tarpeellisen voi hankkia muutenkin. Ap

Vierailija
104/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset saa vajaa 10 lahjaa, kaikkia en ole vielä paketoinut + mitä sukulaisilta tulee. Olishan se paketoinnin, siivouksen ja rahan takia ihanteellista, että vois pitää lahjat 1 per naama tai olla itse ostamatta ollenkaan. Eivät tottuisi lahjavuoriin. Muistan vaan oman lapsuuteni, rahaa oli, mutta se käytettiin rakentamiseen ja taloon, ei lasten jokapäiväiseen elämään ja lapsuudessa oli harhakuva aikuisuudesta, että se on yhtä armotonta työntekoa ja kituuttamista. Joulua ja synttäreitä odotti aika ristiriitaisesti kun alkoi tajuta, ettei niitä toivomiaan leluja mistä siis osasin kirjoittaa joulupukille ja ne kirjeet oli joku käynyt piilosta hakemassa, ja joululoman jälkeen kuuli mitä kaikkea kaverit olivat saaneet. En muista että olisin ollut edes kateellinen kavereille, olin vaan tottunut siihen että meille ei joulupukki tuo mitä on toivonut. Enkä ole katkera vanhemmilleni tästä, selviän itse hyvin vähällä materialla, kunhan lapsillani on kaikkea mitä tarvitsevat ja mitä osaavat toivoa. Toisten lahjamäärien päivittely herättää vaan kysymyksen onko ihminen niin pihi tai rahaton tai katkera, että toisten lasten lahjat häiritsee noin paljon.

En ole kyllä mitään noista. Onko oikeasti vieras ajatus, että ihmistä voi ahdistaa se, että maailma hukkuu jo nyt tavataan? Ap

Ahdistaa varmasti monia muitakin. Valitettava tosi asia on, että sinä et voi asialle mitään muiden ihmisten puolesta. Voit päättää ja tehdä asian eri tavalla vain omasta puolestasi. Ainoa keino on oppia käsittelemään tuota ahdistuksen tunnetta on se, että keskityt siihen miten itse elät etkä siihen miten muut elävät. Jos keskityt muiden kulutukseen niin loppua tuolle ahdistuksellesi ei näy. Opi ajattelemaan niin että se riittää kun sinä toimit arvojesi mukaisesti oikein katsomallasi tavalla.

Vierailija
105/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset saa vajaa 10 lahjaa, kaikkia en ole vielä paketoinut + mitä sukulaisilta tulee. Olishan se paketoinnin, siivouksen ja rahan takia ihanteellista, että vois pitää lahjat 1 per naama tai olla itse ostamatta ollenkaan. Eivät tottuisi lahjavuoriin. Muistan vaan oman lapsuuteni, rahaa oli, mutta se käytettiin rakentamiseen ja taloon, ei lasten jokapäiväiseen elämään ja lapsuudessa oli harhakuva aikuisuudesta, että se on yhtä armotonta työntekoa ja kituuttamista. Joulua ja synttäreitä odotti aika ristiriitaisesti kun alkoi tajuta, ettei niitä toivomiaan leluja mistä siis osasin kirjoittaa joulupukille ja ne kirjeet oli joku käynyt piilosta hakemassa, ja joululoman jälkeen kuuli mitä kaikkea kaverit olivat saaneet. En muista että olisin ollut edes kateellinen kavereille, olin vaan tottunut siihen että meille ei joulupukki tuo mitä on toivonut. Enkä ole katkera vanhemmilleni tästä, selviän itse hyvin vähällä materialla, kunhan lapsillani on kaikkea mitä tarvitsevat ja mitä osaavat toivoa. Toisten lahjamäärien päivittely herättää vaan kysymyksen onko ihminen niin pihi tai rahaton tai katkera, että toisten lasten lahjat häiritsee noin paljon.

En ole kyllä mitään noista. Onko oikeasti vieras ajatus, että ihmistä voi ahdistaa se, että maailma hukkuu jo nyt tavataan? Ap

Tutumpi käsite on se, että ympäristöahdistuja ahdistaa ja syyllistää lähipiiriään. Jokainen tehköön omat valintansa itse.

Mistäköhän päättelit, että syyllistäisin lähipiiriä tästä? :DAp

Olet niin järkyttynyt/närkästynyt/tuohtunut ihan vieraidenkin ihmisten lahjojen määrästä.

Vierailija
106/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lapsena aina 20-30 pakettia. Mutta harvoin niistä yksikään oli mitä olin toivonut. Kauhea määrä kaikkea hyödyllistä paketoituna, kuten vaatteita, sukkia, kirjoja, vihkoja ym.

Vierailija
107/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinulla on vahva kontrollintarve. Haluaisit hallita muitakin ihmisiä ja määrätä mikä on oikea tapaa elää/kasvattaa lapsia/viettää joulua. Anna jokaisen elää omaa elämäänsä. Ei muut aikuiset ihmiset sulta kysele montako pakettia sun lapsi sai jouluna. Nyt vähän suvaitsevaisuutta ap! Ei sun tarvikaan ymmärtää muita. Ei ne kaikki muutkaan ymmärrä aina sun ajattelutapaasi.

Jos asiaa ihmettelee ääneen niin sekö on kontrollointia? Itselläsi taitaa olla suuri tarve yrittää iskeä piikkiä kommentoimalla muiden ajatuksia ilkeästi. Hohhoijaa. Kovasti ihmiset täällä on puolustautumassa ja selittelemässa itse. Ap

Vierailija
108/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset saavat muutaman paketin. Ostamme kaiken tarvittavan läpi vuoden, joten varsinaista tarvetta millekään ei ole.

Juuri näin. En näe mitään syytä ostaa jouluna asunto täytteen tätä tavaraa lahjan muodossa. Tarpeellisen voi hankkia muutenkin. Ap

Asunto täyteen? Oletko konmarittanut asunnon tyhjäksi ja se on taas "täynnä" sinun mielestäsi turhien lahjojen jälkeen.

Vierailija
109/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh, raivostuttaa nämä toisten ihmisten elämiin puuttuvat moraalinvartijat. Antakaa nyt hyvänen aika ihmisille joulurauha. Joulu on rakkauden juhla. Jokainen saa juhlia sitä miten lystää yhdellä tai kahdella sadalla paketilla.

Vierailija
110/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 2 lasta ja olen ostanut 20 pakettia per naama. Lisäksi isovanhempien ja kummien lahjat.

Suurin osa on vaatteita ja muuta käyttötavaraa.

Vierailija
111/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ahdistaisi antaa tai vastaanottaa hirveää tavaravuorta. Muutenkin on sen verran pieni asunto että visualisoin jo kaupassa miten tämäkin muovinpala veisi taas monta kuutiodesimetriä elintilaa. Lapsen huone on noin 7-8 neliömetriä niin ei montaa kertaa ehtisi lahjavuoria ostella ennen kuin lapsi itse ei edes mahtuisi huoneeseensa.

Tavarasta tulee vain paha olo, mieluummin kuluvaa, käyttötavaraa, elämyksiä jne. Jos ihan pakko ottaa tavaraa niin jotain pientä tai täydennystä jo olemassaolevaan settiin/kokonaisuuteen tyyliin legot. Helpompi siivotakin.

Vierailija
112/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat aina toivoa ykköslahjan ja sen mukaan tulee lahja.

Poika halusi PS5. Tähän lahjaan osallistuu vanhemmat ja ex-appivanhemmat sekä ex-miehen sisko, joka on esikoisen kummi.

Tyttö halusi Vuittonin halvimman käsilaukun. Ostamme ex-miehen kanssa tämän puoliksi. En tiedä saako mitään muuta muilta. 

Tämä on ollut käytössä jo vuosia.

Sain kohvehteja yhteistyökumppanilta. Taidan paketoida ne vielä esikoiselle, jotta saa edes 2 pakettia. Ei määrä vaan laatu.

Mm kuluneen vuoden aikana esikoinen on myynyt kaikki legonsa pois. Hänen huoneensa on aika pelkistetty ja pysyy aina siistinä. Pystyy hyvin itse luopumaan ylimääräisestä. Esim oli vuosia käytössä 2 pussilakanaa. Toinen sängyssä, toinen pesussa/kaapissa. Ehkä 5 vuoden jälkeen ensimmäinen hajosi, käytti pelkkää toista, kunnes sekin muuttui atomeiksi. Kun oli käytössä vain 1, hän mietti minkälaisia haluaa seuraavaksi. Minun vanhemmat muuttivat pienempään asuntoon ja sain heidän vanhoja pellavalakanoita. Ehdotin pojalle värjään kankaita ja ompelen niistä pussilakanoita. Sanoi suoraan käy. Enemmän tykkää laadusta. Pellavapussilakanat luultavasti kestävän vielä kymmenen vuotta, ellei enemmänkin. 

Vierailija
113/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaksi lasta, ja ovat molemmat saaneet joka joulu 5 - 10 lahjaa yhteensä meiltä vanhemmilta, isovanhemmilta ja kummeilta. Viime joulun jälkeen meillä oli kylässä toisen lapsen kaveri, joka ensimmäisenä kysyi montako lahjaa sait.

- " Ai seitsemän? Miten sä niin vähän sait? Mä sain paljon enemmän!"

Minua kyllä alkoi inhottamaan kyseinen lapsi. Tai paremminkin vanhempansa. Lahjokoon lapsiaan miten paljon haluavat, mutta voisivat opettaa, että se pakettien määrä ei korreloi rakkauden määrän kanssa. Myöskin olisi hyvä opettaa lapselleen sellainen asenne, että ei pidä leuhkia noinkaan typerällä asialla kavereilleen. Meilläkään kun kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa ostaa 50 lahjaa per nuppi, se ei vain ole meistä missään mielessä järkevää saati ekologista.

Minusta sinä kuulostat vähän lapselliselta ja herkkähipiäiseltä, kun sinulle meni jonkun kersan heitto noin tunteisiin. Ei ehkä kannattaisi ottaa noin vakavasti. Kaikki lapset ovat enemmän tai vähemmän taipuvaisia röyhkeyteen, kateuteen, vertailuun ja erilaisuuden hämmästelyyn. Tietysti näistä luontaisista taipumuksista pyritään opettelemaan pois, ihmisten hyville tavoille, ja hyvä niin. Mutta sinunkin kullannuppusi varmasti osaavat toisinaan jutella älyvapaita, kehuskella oudoilla asioilla ja soittaa suuta kavereilleen, kun et ole kuulolla. Se kuuluu tiettyyn ikävaiheeseen, että kaikki lapsen suusta tuleva ei ole välttämättä linjassa vanhempien kasvatusperiaatteiden kanssa. Se ei tarkoita, etteikö lasten älyvapaita puheita saisi korjata ja kyseenalaistaa. Moni vanhempi varmasti kuulisi mielellään, jos oma lapsi kehuskelisi muille joululahjoillaan, että voisi puhua asiasta lapselle vähän napakammin.

Mutta että sinua oikein inhottaa tämä lapsi ja etenkin hänen vanhempansa... Kyllä aikuisen luulisi osaavan asettua tuollaisen yläpuolelle. Sanovan omalle lapselleen, että se kaverisi sanoi aika hupsusti ja lapsellisesti, ja pääsevän asiasta yli. Ei jäävän katkerana kyräilemään.

Vierailija
114/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinulla on vahva kontrollintarve. Haluaisit hallita muitakin ihmisiä ja määrätä mikä on oikea tapaa elää/kasvattaa lapsia/viettää joulua. Anna jokaisen elää omaa elämäänsä. Ei muut aikuiset ihmiset sulta kysele montako pakettia sun lapsi sai jouluna. Nyt vähän suvaitsevaisuutta ap! Ei sun tarvikaan ymmärtää muita. Ei ne kaikki muutkaan ymmärrä aina sun ajattelutapaasi.

Jos asiaa ihmettelee ääneen niin sekö on kontrollointia? Itselläsi taitaa olla suuri tarve yrittää iskeä piikkiä kommentoimalla muiden ajatuksia ilkeästi. Hohhoijaa. Kovasti ihmiset täällä on puolustautumassa ja selittelemässa itse. Ap

Niin, ihmiset yrittää auttaa sinua ymmärtämään miksi toimivat kuten toimivat. Ei oikein tunnu menevän perille. Raskas elämä edessä sinulla, jos jaksat ahdistua toisten lahjamääristä. Tsemppiä ja rakkautta sinulle! Kyllä se ahdistus joskus helpottaa ja maailma pelastuu.

Vierailija
115/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät räyhäämässä kun ei ole vara ostaa lapsille mitään :D

Hmm, mulla on aika paljon keskivertoa parempi palkka. Nyt äitiysvapaalla vanhempainraha yhä isompi kuin monen palkka. Silti ostin vanhemmalle lapselle kaksi lahjaa askartelukaupasta, yhteishinta alle 15 e. Vauvalle en osta mitään, hän saa rapistella muiden paketteja ja avata isovanhemmilta tulleen lahjansa. En vaan halua olla osa kulutushysteriaa ja tahdon rauhallisen kodin ilman rojuvuorta, joksi lahjat muuttuvat parissa päivässä. Lahjoitan sekä työpaikalta tulevan lahjasummani että omia rahoja hyväntekeväisyyslahjoiksi. 

Vierailija
116/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kyllä jotenkin putosi viimeinenkin pohja tältä sun tavaravastaisuus-aloitukselta.

Vierailija
117/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa tämä toisten lahjamääristä vauhkoaminen ja oman kilven kiillotus. Yksi päivä ei romauta kenenkään kulutustottumuksia jos arki on kunnossa ja lahjat ovat tarpeellisia ja muuta kuin rihkamaa.

Meillä ei lapset ole esim. kertaakaan lentäneet (vanhin 11v.). Syömme lihaa hyvin vähän. Kierrätämme ja lapset rakastavat kirppareilla käyntiä, tietävät että joskus sieltä voidaan ostaa jos hyväkuntoista ja tarpeellista löytyy. Kauppareissuilla ei koskaan sen sijaan leluja ostella, itse saavat säästää pitkään jos muuten kuin synttäreinä/jouluna jotain "ylimääräistä" haluavat. Meillä on vain yksi auto, vaikka asumme julkisen liikenteen ulottumattomissa. Lähes kaikki tuttavaperheet pitävät täällä kahta autoa. Lapset kulkevat pyörällä harrastuksiin ja kouluun käytännössä aina. Emme osta leluja pitkin vuotta. Emme osta lapsille kalliita älylaitteita yms. meistä turhaa. Emme ole koskaan tilanneet kiina-krääsää mitä myös monet tuntuvat harrastavan. Lasten harrastukset ovat edullisia ja maltillisia, ei kalliita maksuja/kisamatkoja/varusteita.

Joten 10 pakettia jouluna on mielestäni kokonaisuus huomioiden aivan hyvä. Kyllä se kulutushysteria ja hemmottelu tarttuu ihan muualta kuin joulupaketeista.

Vierailija
118/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät räyhäämässä kun ei ole vara ostaa lapsille mitään :D

Hmm, mulla on aika paljon keskivertoa parempi palkka. Nyt äitiysvapaalla vanhempainraha yhä isompi kuin monen palkka. Silti ostin vanhemmalle lapselle kaksi lahjaa askartelukaupasta, yhteishinta alle 15 e. Vauvalle en osta mitään, hän saa rapistella muiden paketteja ja avata isovanhemmilta tulleen lahjansa. En vaan halua olla osa kulutushysteriaa ja tahdon rauhallisen kodin ilman rojuvuorta, joksi lahjat muuttuvat parissa päivässä. Lahjoitan sekä työpaikalta tulevan lahjasummani että omia rahoja hyväntekeväisyyslahjoiksi. 

Joo veikkaanpa ennemmin näin, että keskimäärin parempi palkkaiset ajattelee useammin noin. Pienituloisilla ja keskipalkkaisilla on tarve näyttää olevansa jotain kuluttamisen kautta. Tuohan on ihan tutkittuakin.

Vierailija
119/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh, raivostuttaa nämä toisten ihmisten elämiin puuttuvat moraalinvartijat. Antakaa nyt hyvänen aika ihmisille joulurauha. Joulu on rakkauden juhla. Jokainen saa juhlia sitä miten lystää yhdellä tai kahdella sadalla paketilla.

Täysin samaa mieltä. Sitä paitsi uskon, että suurimmalla osalla pakettien määrät ovat ihan maltillisia ja tavara lähinnä vaatteita ja lasten lelutoiveita. Miksi minun pitäisi antaa lapsilleni Ap:n toivoma elämyslahja, jos lapseni eivät sitä halua. Enkö voi toteuttaa lapsen toiveen ihanasta nukesta, jos se on lapsen oma toive. Ostaako ap itse aina vain sitä, mitä oikeasti pakosta tarvitsee? Eiköhän jokaisella ole kotona joku turhuus? Ja kuka määrittelee mikä on turhaa krääsää ja mikä tarpeellista? Lapsi voi kantaa nukkea kainalossa seuraavan vuoden ja sillä voidaan leikkiä tuhannet leikit.

Vierailija
120/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kyllä jotenkin putosi viimeinenkin pohja tältä sun tavaravastaisuus-aloitukselta.

Olisit hieman vakuuttavampi, jos viitsisit edes perustella väitteesi. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi