Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä miksi vanhemmat ostaa niin paljon lahjoja lapsilleen

Vierailija
21.12.2020 |

En käsitä miksi jotkut vanhemmat ostaa tyyliin 20 lahjaa lapselleen .. Mitä järkeä? Monilla lapsilla pursuaa huoneet jo leluja ja tavaroita ja lisää pitää kantaa. En ymmärrä tuota materian palvontaa mikä pitää lapsillekin opettaa. Älytöntä.

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leluilla ei pidä leikkiä. Sen sijaan pitää ostaa sellaisia leluja, joista tulee tulevaisuudessa himottuja keräilykohteita. 30 vuoden päästä lapsi tekee valtavan tilin ja voi jäädä eläkkeelle ennen keski-ikää.

Vierailija
142/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu?

Mammat suuttuneena täällä. No kyllä se vaan kuuluu, kun maailma hukkuu tavaraan ja muoviin. Ap

Se ei ole minun ongelmani.

Ei välttämättä, mutta niille lapsillesi joille lahjoja syydät, se tulee olemaan ongelma.

Älä yritäkään syylistää minua siitä että olet katkera ja köyhä. Onko kuivakin makaronijoulu tulossa??

Köyhäthän ne ostaa halpaa muovi krääsää osamaksuilla pakettikaupalla. Valveutuneet ja fiksut ihmiset ei yritä ostaa lapsia jollain muovinpalasilla. Rahat menee ihan muuhun heillä.

Valveutuneet ja fiksut rakastavat siis rahaa enemmän kuin lapsiaan?

Avaatko vähän kun en oikein ymmärrä väitettäsi?

Kyllä nyt valveutuneen ja fiksun luulisi tuon verran ymmärtävän.

Eli et osaa edes perustella väitteitäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät räyhäämässä kun ei ole vara ostaa lapsille mitään :D

Hmm, mulla on aika paljon keskivertoa parempi palkka. Nyt äitiysvapaalla vanhempainraha yhä isompi kuin monen palkka. Silti ostin vanhemmalle lapselle kaksi lahjaa askartelukaupasta, yhteishinta alle 15 e. Vauvalle en osta mitään, hän saa rapistella muiden paketteja ja avata isovanhemmilta tulleen lahjansa. En vaan halua olla osa kulutushysteriaa ja tahdon rauhallisen kodin ilman rojuvuorta, joksi lahjat muuttuvat parissa päivässä. Lahjoitan sekä työpaikalta tulevan lahjasummani että omia rahoja hyväntekeväisyyslahjoiksi. 

Joo veikkaanpa ennemmin näin, että keskimäärin parempi palkkaiset ajattelee useammin noin. Pienituloisilla ja keskipalkkaisilla on tarve näyttää olevansa jotain kuluttamisen kautta. Tuohan on ihan tutkittuakin.

Kenelle niillä joululahjoilla näytetään? Meillä ei ole yleisöä niiden avaamista katsomassa.

Siis näytetään niin, että lapset voi kehuskella toisille lapsille, että saivat 50 pakettia.

Vierailija
144/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta jäi vaatteita hirveä määrä pieneksi ennen joulua. Ostin kivoja uusia ja pistin niitä paketteihin. Lisäksi saa meiltä useamman kirjan, pyyhkeen, lakanat ja yhden lelun. Olisi tuntunut tyhmältä antaa kaikki uudet vaatteet juuri ennen joulua. Nyt on enemmän availtavaa ja fiilisteteltävää.

Vierailija
145/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut, että vanhemmilla on varaa ostaa keskimäärin 30  pakettia. 

Jos lapsia on 10, jokainen saa 3. 

Jos lapsia on 3, jokainen saa 10.

Jos lapsia on 2, molemmat saa 15.

Jos lapsia on 1, hän saa 30. 

Ynnääpä hetken, niin toteat, että olen oikeassa.

Ja vaikka kukaan monilapsinen mamma ei sitä halua myöntää, 

niin sama pätee pakostakin siihen, kuinka paljon on aikaa per lapsi.

Kuinka paljon huomiota ja rakkauta jokainen lapsi saa osakseen,

Vierailija
146/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se sulle kuuluu?

Mammat suuttuneena täällä. No kyllä se vaan kuuluu, kun maailma hukkuu tavaraan ja muoviin. Ap

Se ei ole minun ongelmani.

Ei välttämättä, mutta niille lapsillesi joille lahjoja syydät, se tulee olemaan ongelma.

Älä yritäkään syylistää minua siitä että olet katkera ja köyhä. Onko kuivakin makaronijoulu tulossa??

Köyhäthän ne ostaa halpaa muovi krääsää osamaksuilla pakettikaupalla. Valveutuneet ja fiksut ihmiset ei yritä ostaa lapsia jollain muovinpalasilla. Rahat menee ihan muuhun heillä.

Valveutuneet ja fiksut rakastavat siis rahaa enemmän kuin lapsiaan?

Avaatko vähän kun en oikein ymmärrä väitettäsi?

Kyllä nyt valveutuneen ja fiksun luulisi tuon verran ymmärtävän.

Eli et osaa edes perustella väitteitäsi?

Perusteluhan on niin ilmiselvä, etten viitsinyt loukata älykkyyttäsi kirjoittamalla sitä julki.

Vierailija
147/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselta jäi vaatteita hirveä määrä pieneksi ennen joulua. Ostin kivoja uusia ja pistin niitä paketteihin. Lisäksi saa meiltä useamman kirjan, pyyhkeen, lakanat ja yhden lelun. Olisi tuntunut tyhmältä antaa kaikki uudet vaatteet juuri ennen joulua. Nyt on enemmän availtavaa ja fiilisteteltävää.

Juu. Lapsethan tunnetusti tykkäävät pehmeistä paketeista.

Vierailija
148/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laatu korvaa määrän. Äidillä oli tapana ostaa kaikkea krääsää. 

Vierailija
149/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omille lapsille hankin tavaroita ajatuksella.

Vierailija
150/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhät räyhäämässä kun ei ole vara ostaa lapsille mitään :D

Hmm, mulla on aika paljon keskivertoa parempi palkka. Nyt äitiysvapaalla vanhempainraha yhä isompi kuin monen palkka. Silti ostin vanhemmalle lapselle kaksi lahjaa askartelukaupasta, yhteishinta alle 15 e. Vauvalle en osta mitään, hän saa rapistella muiden paketteja ja avata isovanhemmilta tulleen lahjansa. En vaan halua olla osa kulutushysteriaa ja tahdon rauhallisen kodin ilman rojuvuorta, joksi lahjat muuttuvat parissa päivässä. Lahjoitan sekä työpaikalta tulevan lahjasummani että omia rahoja hyväntekeväisyyslahjoiksi. 

Joo veikkaanpa ennemmin näin, että keskimäärin parempi palkkaiset ajattelee useammin noin. Pienituloisilla ja keskipalkkaisilla on tarve näyttää olevansa jotain kuluttamisen kautta. Tuohan on ihan tutkittuakin.

Kenelle niillä joululahjoilla näytetään? Meillä ei ole yleisöä niiden avaamista katsomassa.

Siis näytetään niin, että lapset voi kehuskella toisille lapsille, että saivat 50 pakettia.

Lasketaanko teillä paketit? Meillä ei. Ap kauhistui jo 15-20 paketista.

Vierailija
151/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole ymmärtämättä. Ei se edes kuulu sinulle

Ja maailma hukkuu muoviin ja muuhun roinaan. Kyllä se kuuluu muillekin.

Vierailija
152/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omille lapsille hankin tavaroita ajatuksella.

Missä tuo onnistuu? Itse olen joutunut tekemään hankintani rahalla.

Vierailija
153/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa! Ollaan otettu tavaksi joka vuosi laittaa listaa mistä saa valita JOS jotain haluaa ostaa, samoiten on annettu mahdollisuus osallistua kimppalahjoihin. Jostain syystä se kimppalahjaan osallistuminen on vieroksuttavaa ”koska on niin vähän rahaa”. Mieluummin ei osteta mitään jos ei joku näistä edellämainituista käy. Ja jos on huono rahatilanne, älä pahenna sitä ostamalla mun lapsille lahjoja. Mä en henk.koht halua kenenkään tuntevan stressiä siitä miten saisi maksettua mulle/mun lapselle tulevaa lahjaa.

Vierailija
154/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä minäkään, ellei sitten ole kyse sellaisesta, että pantataan koko syksyn ajan kaikkea tavallistakin tavaraa/vaatetta ja annetaan ne sitten jouluna muka lahjana lapsille.

Tosin omassa lähipiirissäni ei tällaista vanhempaa ole, mutta varmasti lapset saavat muutenkin sen 20 lahjaa helposti, kun me kaikki sukulaisetkin ostellaan heille lahjoja. Valtaosa niistä lahjoista menee romukoppaan ilman, että lapset niillä edes leikkii/tekee mitään.

Miksi se yksi romukoppaan päätyvä lelu ei ole ongelma, mutta jos niitä on useampi niin se on? Jos lahja tarkoittaa samaa kuin tarpeeton, miksi ostaa sitä ensimmäistäkään?

Tähänkin asiaan on olemassa täysin ilmiselvä vastaus, jos ei puhuta neurootikoista, joille asia on joko on tai off. Mitä enemmän kulutamme, sen huonompi juttu. Krääsätehtaissa voi olla työpaikkoja enemmän, mutta sama raha jää sijoittamatta järkeviin asioihin, joilla oikeasti pelastettaisiin maailma. Jokainen hakee sen suhdeluvun, minkä verran haluaa pelastaa ja minkä verran pilata.

Kylläpä nyt kikkaillaan aapeen kustannuksella. Jos haluat ymmärtää etkä vain ärsyttää, ymmärrät varmaan ihan hyvin, että on olemassa muitakin luokkia kuin välttämätön ja tarpeeton. Lahja on köyhässäkin maailmassa pyrkinyt olemaan nimenomaan ei-välttämätön silloinkin kun se on ollut yksi omena. Ilmankin kun olisi pärjätty. Sillä omenalla on viestitty, että välitetään ja halutaan ilahduttaa. Mutta kaikille pitäisi olla selvää, että ilahduttamisessakin pitäisi olla rajansa, ennen kuin aletaan ruokkia kyltymättömyyttä. Se raja tulee paljon aiemmin vastaan kuin 15 paketissa.

Ihmiset voisivat ehkä miettiä toisenkin kerran, miksi halutaan kasvattaa lahjojen määrää jos vielä samaan aikaan korostetaan miten hyödyllisiä ja tarpeellisia ne ovat. Monilahjaisuuden logiikka on hyvin pienille jo selvä. Se, että lahjamerestä paljastuu erillispakattuja sukkia loukkaa lasta, hänestähän tehdään pilaa samalla kun hänen iloaan pilataan, kun lahjat ovatkin uudet sukkahousut, joita olisi tarvittu jo monta kuukautta.

Samaan aikaan juhlinnan kaava on, että lapselle alleviivataan, että hän on tärkeämpi kuin kaikki muut yhteensä, kun aikuiset eivät saa mitään. Lopputuloksena pakettimeressä uitetuista lapsista kasvaa ehkä anteliaitakin, mutta silti itsekeskeisiä ihmisiä, joiden mielestä aikuisuus on itsessään ilotonta ja arvotonta, ja  heidän ja heidän jälkikasvunsa haluamiset ovat pyhä ja ohjenuora. Harkinta on silloin kirosana.

Kiikarit voivat ilahduttaa hyvinkasvatettuja lapsia, joille tulee niille käyttöä luontoretkillä. Mutta että molemmille omat? Näin se menee. Vuosi vuodelta meistä tulee paatuneempia sen suhteen, mikä on liikaa. Vaikka ei pitäisi.

Vierailija
155/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään järkeä ole eikä se ole lapsen parhaaksi. Omaa lastaan vaan rakastaa niin paljon ja ajattelematta saattaa ostaa aivan liikaa lahjoja. Se on tämä materiakeskeinen maailma. Meillä yritetään nykyään taistella sitä vastaan ja pitää jokin kohtuus. Aina ei ole näin ollut ja se on ollut meidän vanhempien omaa hölmöyttä ja ajattelemattomuutta.

Kuten jo kirjoitin, lapsille tavaroista voi syntyä myös elämyksiä esim. piirakkavuoka, sukset, luistimet, kiikarit jne. Meillä leivotaan ja retkeillään paljon, joten näistä tavaroista tulee elämyksiä. Toisaalta itse muistan lapsuudestani sen ihanan autoradan, jolla ajoimme lapsena kilpaa tai nukkekodin, jolla leikittiin joka päivä. Lapsille leikki on paras elämys.

Minä muistan miettineeni jo lapsena, miten vähän sitä autorataa lopulta käytettiin ja tarvitaanko sellaista sitten oikeasti. Sitten se asui parisängyn alla poissa silmistä.

Sukuvika taitaa olla, pojalle nostalgikkoisänsä osti autoradan, eikä se mahdu mihinkään. Pari kertaa on ajellut kavereiden kanssa sillä hetken. 

Nukkekotiini sain tehdastekoiset hienot huonekalut, joita tuli hypisteltyä, mutta eipä silläkään niin paljon tullut leikittyä. Valaistus kiinnosti enemmän kuin nukkeleikit. Jotenkin se maailma oli liian valmis, ai tämmöinen talo. Veikkaan, että jos olisi ollut nykyajan muut ärsykkeet kilpailemassa siinä rinnalla, en olisi leikkinyt sillä sitäkään vähää.

Naapurintäti teki nukeilleni vaatteita. Hän oli oikein kiltti ja olin iloinen, mutta huomasin että vaatteet ja niiden vaihtaminen veivät pääroolin itse nukkeleikeiltä. Pari vaatepartta olisi ollut parempi kuin kaikki ne upeat luomukset (tädillä oli mahtava tilkkuvarasto).

Paras elämys oli tehdä isän kanssa ristisanoja ja leipoa. Ja levittää sohvatyynyt temppuradaksi. Voimistelurenkaat olivat huippujuttu. Sieniveitsi ja piirakkavuoka kuulostaa hyvältä.

Suksista on täällä etelässä tullut aika surullinen seinänkoriste. Poika alkaa olla suksiaan pitempi kun ei ole ollut kelejä ostaa uusia. Joten ehkä olisi hyvä miettiä, saataisiinko ne lumitalvet hankittua tänne takaisin. Ja tapahtuuko se sillä, että lapsille ostetaan liikaa lahjoja. En tiedä, voihan se joillakin toimia niin päin. Tehdään lahjoista tylsä asia, ja maailma pelastuu.

Vai pitäisikö kehittää tekstiilivero?

Vierailija
156/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole ymmärtämättä. Ei se edes kuulu sinulle

Ja maailma hukkuu muoviin ja muuhun roinaan. Kyllä se kuuluu muillekin.

Niin hukkuu. Huono homma. En jaksa silti sitä miettimällä pilata jouluani tai lasteni joulua. Jos tuolle linjalle lähtee niin eiköhän ekologisin vaihtoehto ole jättää ne lapset kokonaan tekemättä. Maailmanloppu tulee joskus joka tapauksessa ja kaikki täällä oleva katoaa. Ei ahdista. Tuon asian ajatteleminen helpottaa. Kannattaa nauttia hetkestä. Vain se meillä on.

Vierailija
157/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjojen määrä korvaa menetetyn ajan lapsen kanssa. Näin se menee. 

Vierailija
158/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin osa yrittää pelastaa tämän pallon ja sanoo ajattelevansa pidemmälle. Osa ajattelee sitäkin pidemmälle ja ymmärtää maailman loppuvan joka tapauksessa riippumatta ihmislajin ratkaisusta tai jostain kierrätyksestä ja toteaa, että turha homma, nautitaan elämästä silloin kun sitä on.

Vierailija
159/167 |
21.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hö. Ostetaanhan lapsille muutenkin kuin jouluna kaikkea mitä ne haluaa. iPhone mönkijä mopoauto ulkomaan matkoja pelikonsoli merkki vaatteita jne...

Vierailija
160/167 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hö. Ostetaanhan lapsille muutenkin kuin jouluna kaikkea mitä ne haluaa. iPhone mönkijä mopoauto ulkomaan matkoja pelikonsoli merkki vaatteita jne...

Pilkut ja yhdyssanat voisi sitten opettaa joku muu, koska itse et näköjään niitä osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä