En ymmärrä miksi vanhemmat ostaa niin paljon lahjoja lapsilleen
En käsitä miksi jotkut vanhemmat ostaa tyyliin 20 lahjaa lapselleen .. Mitä järkeä? Monilla lapsilla pursuaa huoneet jo leluja ja tavaroita ja lisää pitää kantaa. En ymmärrä tuota materian palvontaa mikä pitää lapsillekin opettaa. Älytöntä.
Kommentit (167)
Meillä lapselle on 8 pakettia. Yksi niistä sisältää herkkuja ja yksi pussilakanasetin. Muut on pitkään ja hartaasti toivottuja leluja. Sellaisia, jotka tosiaan ovat käytössä ja pitkällisen kiinnostuksen kohteen aiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulla on vahva kontrollintarve. Haluaisit hallita muitakin ihmisiä ja määrätä mikä on oikea tapaa elää/kasvattaa lapsia/viettää joulua. Anna jokaisen elää omaa elämäänsä. Ei muut aikuiset ihmiset sulta kysele montako pakettia sun lapsi sai jouluna. Nyt vähän suvaitsevaisuutta ap! Ei sun tarvikaan ymmärtää muita. Ei ne kaikki muutkaan ymmärrä aina sun ajattelutapaasi.
Jos asiaa ihmettelee ääneen niin sekö on kontrollointia? Itselläsi taitaa olla suuri tarve yrittää iskeä piikkiä kommentoimalla muiden ajatuksia ilkeästi. Hohhoijaa. Kovasti ihmiset täällä on puolustautumassa ja selittelemässa itse. Ap
Niin, ihmiset yrittää auttaa sinua ymmärtämään miksi toimivat kuten toimivat. Ei oikein tunnu menevän perille. Raskas elämä edessä sinulla, jos jaksat ahdistua toisten lahjamääristä. Tsemppiä ja rakkautta sinulle! Kyllä se ahdistus joskus helpottaa ja maailma pelastuu.
Voi herran jumala. Ei ole kyllä raskasta vaan ihan normi ihminen, jolla yhtään älyä niin luulisi miettivän nenäänsä pidemmälle. Taisit itse triggeröityä tästä aloituksesta kunnolla, kun noin rakkautta toivottelet ja päivittelet tuntemattoman ihmisen elämän raskautta. Taidat puhua itsestäsi ja elämästäsi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu?
Mammat suuttuneena täällä. No kyllä se vaan kuuluu, kun maailma hukkuu tavaraan ja muoviin. Ap
Se ei ole minun ongelmani.
Ei välttämättä, mutta niille lapsillesi joille lahjoja syydät, se tulee olemaan ongelma.
Älä yritäkään syylistää minua siitä että olet katkera ja köyhä. Onko kuivakin makaronijoulu tulossa??
Köyhäthän ne ostaa halpaa muovi krääsää osamaksuilla pakettikaupalla. Valveutuneet ja fiksut ihmiset ei yritä ostaa lapsia jollain muovinpalasilla. Rahat menee ihan muuhun heillä.
Valveutuneet ja fiksut rakastavat siis rahaa enemmän kuin lapsiaan?
Avaatko vähän kun en oikein ymmärrä väitettäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät räyhäämässä kun ei ole vara ostaa lapsille mitään :D
Hmm, mulla on aika paljon keskivertoa parempi palkka. Nyt äitiysvapaalla vanhempainraha yhä isompi kuin monen palkka. Silti ostin vanhemmalle lapselle kaksi lahjaa askartelukaupasta, yhteishinta alle 15 e. Vauvalle en osta mitään, hän saa rapistella muiden paketteja ja avata isovanhemmilta tulleen lahjansa. En vaan halua olla osa kulutushysteriaa ja tahdon rauhallisen kodin ilman rojuvuorta, joksi lahjat muuttuvat parissa päivässä. Lahjoitan sekä työpaikalta tulevan lahjasummani että omia rahoja hyväntekeväisyyslahjoiksi.
Teet siis valintoja myös lastesi puolesta. Ihan oikeastiko 10-15 pakettia on kulutushysteriaa? Rojuvuoria? Oletko jotenkin ylikontrolloiva tyyliin liian terveellistä ruokavaliota noudattava? Nyt kontrolloidaan jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sulle kuuluu?
Mammat suuttuneena täällä. No kyllä se vaan kuuluu, kun maailma hukkuu tavaraan ja muoviin. Ap
Se ei ole minun ongelmani.
Ei välttämättä, mutta niille lapsillesi joille lahjoja syydät, se tulee olemaan ongelma.
Älä yritäkään syylistää minua siitä että olet katkera ja köyhä. Onko kuivakin makaronijoulu tulossa??
Köyhäthän ne ostaa halpaa muovi krääsää osamaksuilla pakettikaupalla. Valveutuneet ja fiksut ihmiset ei yritä ostaa lapsia jollain muovinpalasilla. Rahat menee ihan muuhun heillä.
Avaatko vähän kun en oikein ymmärrä väitettäsi?
Kyllä nyt valveutuneen ja fiksun luulisi tuon verran ymmärtävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, mulla on aika paljon keskivertoa parempi palkka. Nyt äitiysvapaalla vanhempainraha yhä isompi kuin monen palkka. Silti ostin vanhemmalle lapselle kaksi lahjaa askartelukaupasta, yhteishinta alle 15 e. Vauvalle en osta mitään, hän saa rapistella muiden paketteja ja avata isovanhemmilta tulleen lahjansa. En vaan halua olla osa kulutushysteriaa ja tahdon rauhallisen kodin ilman rojuvuorta, joksi lahjat muuttuvat parissa päivässä. Lahjoitan sekä työpaikalta tulevan lahjasummani että omia rahoja hyväntekeväisyyslahjoiksi.
Joo veikkaanpa ennemmin näin, että keskimäärin parempi palkkaiset ajattelee useammin noin. Pienituloisilla ja keskipalkkaisilla on tarve näyttää olevansa jotain kuluttamisen kautta. Tuohan on ihan tutkittuakin.
Kenelle niillä joululahjoilla näytetään? Meillä ei ole yleisöä niiden avaamista katsomassa.
Hemmotelluista kakaroista tuee hienoja aikuisia.
Annan paljon lahjoja lapsille, koska he saavat siitä mielihyvää ja samoin minä. En tunne pienintäkään ahdistusta lahjojen antamisesta eikä se ola arvomaailmani vastaista. Lapsenikin ovat hyvin oppineet huomioimaan toisia ja tykkäävät antaa lahjoja ja jakaa saamistaan asioista kavereillekin. Autamme mielellämme myös vähävaraisia. Jos on jäänyt jotenkin vaille niin voi olla vaikea antaa omastaan, mutta jos on saanut paljon ja enemmän kuin tarpeeksi niin on erittäin helppoa antaa omastaan myös mulle ja jakaa.
Leikki on lapsen työtä. Leikkisitkö itse koko vuoden 1 lelulla? Perheissä, joissa lapset röhnöttävät pelikoneen kimpussa kaiken aikaa ehkä onkin ok saada se yksi peli. Meillä ei mitään pelikoneita vielä ole (lapset 9, 7, 6), joten totta hitossa he tarvitsevat leikkeihin leluja. Ei majojakaan koko vuotta kukaan jaksa rakentaa. Meillä ei todellakaan pursuile talo leluista. Ehkä joillain sitten on näin, mutta älytöntä niputtaa kaikki samanlaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää myös krääsän määrä. Se ei palvele ketään millään tasolla.
Meillä lapset saavat muutaman paketin. Ostamme kaiken tarvittavan läpi vuoden, joten varsinaista tarvetta millekään ei ole.
Juuri näin. En näe mitään syytä ostaa jouluna asunto täytteen tätä tavaraa lahjan muodossa. Tarpeellisen voi hankkia muutenkin. Ap
Eiköhän sitä suurin osa osta lahjoja ihan maltillisesti. Ei lapsen joululahjassa ole kyse siitä onko tarvetta jollekin. Vaan siitä, että lapsi saa jotain toivomaansa, josta on iloa pitkään. Ja että juhla eroaa arjesta. Kyllä ne tarpeelliset ja välttämättömät tulee hankittua pitkin vuotta. Ja saattaahan olla, että kymmenen joululahjaa lapselle ostava ei hanki sitä tavaraa vuoden mittaan ja kulutus jää pienemmäksi kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulla on vahva kontrollintarve. Haluaisit hallita muitakin ihmisiä ja määrätä mikä on oikea tapaa elää/kasvattaa lapsia/viettää joulua. Anna jokaisen elää omaa elämäänsä. Ei muut aikuiset ihmiset sulta kysele montako pakettia sun lapsi sai jouluna. Nyt vähän suvaitsevaisuutta ap! Ei sun tarvikaan ymmärtää muita. Ei ne kaikki muutkaan ymmärrä aina sun ajattelutapaasi.
Jos asiaa ihmettelee ääneen niin sekö on kontrollointia? Itselläsi taitaa olla suuri tarve yrittää iskeä piikkiä kommentoimalla muiden ajatuksia ilkeästi. Hohhoijaa. Kovasti ihmiset täällä on puolustautumassa ja selittelemässa itse. Ap
Niin, ihmiset yrittää auttaa sinua ymmärtämään miksi toimivat kuten toimivat. Ei oikein tunnu menevän perille. Raskas elämä edessä sinulla, jos jaksat ahdistua toisten lahjamääristä. Tsemppiä ja rakkautta sinulle! Kyllä se ahdistus joskus helpottaa ja maailma pelastuu.
Voi herran jumala. Ei ole kyllä raskasta vaan ihan normi ihminen, jolla yhtään älyä niin luulisi miettivän nenäänsä pidemmälle. Taisit itse triggeröityä tästä aloituksesta kunnolla, kun noin rakkautta toivottelet ja päivittelet tuntemattoman ihmisen elämän raskautta. Taidat puhua itsestäsi ja elämästäsi. Ap
Tarkoitin kyllä ihan hyvällä ja vilpittömästi sinulle kaikkea hyvää. Olet varmaan herkkä ihminen ja välität luonnosta. Kaikki muut eivät välitä. Valitettavasti. Rauhaa ja rakkautta! Kohta on joulu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin kyllä ihan hyvällä ja vilpittömästi sinulle kaikkea hyvää. Olet varmaan herkkä ihminen ja välität luonnosta. Kaikki muut eivät välitä. Valitettavasti. Rauhaa ja rakkautta! Kohta on joulu! <3
Peace, ap! Rakastamme sinuakin. Joskus ihmiset vain ovat eri mieltä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää myös krääsän määrä. Se ei palvele ketään millään tasolla.
Meillä lapset saavat muutaman paketin. Ostamme kaiken tarvittavan läpi vuoden, joten varsinaista tarvetta millekään ei ole.
Juuri näin. En näe mitään syytä ostaa jouluna asunto täytteen tätä tavaraa lahjan muodossa. Tarpeellisen voi hankkia muutenkin. Ap
No nyt kyllä jotenkin putosi viimeinenkin pohja tältä sun tavaravastaisuus-aloitukselta.
Olisit hieman vakuuttavampi, jos viitsisit edes perustella väitteesi. Ap
Mä luulen että suurin osa ketjua lukevista ymmärtää, mutta kerron sullekin.
Olet vastaan sitä että ostetaan liikaa tavaraa jouluna lahjaksi. Kun sulle koitetaan perustella että emme osta krääsää vaan paketoida voi myös tarpeellista tavaraa, et ymmärrä sitä vaan jatkat jankuttamista.
Sitten kerrot että sitä tarpeellista ei voi antaa jouluna, vaan se pitää ostaa pitkin vuotta.
Miten se että sen tarpeellisen ostaa kerralla, vähentää kulutusta tai yhtään mitään, verrattuna siihen että sitä ostaa pitkin vuotta?
Ja eikö se ole muutenkin vastaan sun alkuperäistä mielipidettä että tarpeellista ei voi antaa lahjan muodossa?
Sehän tarkoittaa että se lahja on sitten jotain tarpeetonta.
En mä ainakaan halua ostaa tarpeetonta, vaikka mun jokainen lapsi saakin 10-15 lahjaa.
Hiffaatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teet siis valintoja myös lastesi puolesta. Ihan oikeastiko 10-15 pakettia on kulutushysteriaa? Rojuvuoria? Oletko jotenkin ylikontrolloiva tyyliin liian terveellistä ruokavaliota noudattava? Nyt kontrolloidaan jotain muuta.
Tietenkin teen valintoja lasteni puolesta, kuten kaikki vanhemmat. Meidän valinta on asua niin, ettei joka vuosi lasten kasvaessa tarvita lisätilaa uusille tavaroille eikä roskikset täyty rikkimenneestä muovikrääsästä – 10-15 pakettia per lapsi per juhla on vuodessa aikamoisen paljon.
Viime jouluna lapsi on ilahtunut kummeilta tulleesta elämyslahjasta (kiipeilypuiston lahjakortti), joka sitten yhdessä keväällä heidän kanssaan käytettiin. Mieluiten itsekin maksan palveluista tässä lähellä. Syön nyt riisisuklaata ja porkkanaa, päättele siitä ruokavalio jos se kiinnostaa.
En ymmärrä minäkään, ellei sitten ole kyse sellaisesta, että pantataan koko syksyn ajan kaikkea tavallistakin tavaraa/vaatetta ja annetaan ne sitten jouluna muka lahjana lapsille.
Tosin omassa lähipiirissäni ei tällaista vanhempaa ole, mutta varmasti lapset saavat muutenkin sen 20 lahjaa helposti, kun me kaikki sukulaisetkin ostellaan heille lahjoja. Valtaosa niistä lahjoista menee romukoppaan ilman, että lapset niillä edes leikkii/tekee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain lapsena aina 20-30 pakettia. Mutta harvoin niistä yksikään oli mitä olin toivonut. Kauhea määrä kaikkea hyödyllistä paketoituna, kuten vaatteita, sukkia, kirjoja, vihkoja ym.
Sama paitsi että mulla niistä paketeista kuiriutui pahimmillaan kahdet epäsopivat/liian pienet talvikengät. Ole siinä sitten iloinen. Mä voisin antaa omilleni pehmeitäkin paketteja, mutta ehkä mieluummin sitten, kun lapset osaavat toivoa jotakin esim. tiettyä hahmoa tms. Muuten koen että vaatteet lakanat ym ovat sellaista perushuolenpitoa, jotka joka tapauksessa vanhempi ostaa heti kun tarve on eikä niin että sukat olisivat joku erityinen lahja. Varsinkin kun vaatteissa, kengistä nyt puhumattakaan, voi tulla huti aika helposti. Rahaa näihin oli kuitenkin jonkin verran mennyt, olisin ollut superiloinen esim. barbitalosta tai jostakin hienosta leluhevosesta tms. uudet ratsastushousut tms harrastukseen liittyvä olisi kyllä ollut kiva myös lahjana. Isovanhemmilta tuli jotakin värikyniä vielä yli 10-vuotiaana koska sain aina saman lahjan 6 vuotta nuoremman serkun kanssa. Isä osti suklaata, koska ei keksinyt mitään muutakaan. Sukalaata en anna juurikaan ellen siten osta joitakin erikoissuklaita, esim käsintehtyjä tms.
Omani ovat vasta 10kk ja 2v8kk ja lahjoja on enemmän tälle vanhemmalle. Hänelle on hevostalli, sinne muutamia hevosia aiempien hevosten lisäksi, nukeille kerrossänky, nukenvaatteita ja tuttipulloja (vaatekerta per nukke), kirjoja ostin paljon mutta ne annoin jo nyt enkä paketoinut, samoin ostin opettavaisia tarravihkoja mm. kasviksista ja hedelmistä joissa liimataan tarroja valmiisiin paikkoihin tyylillä sitruunatarroja sitruunapuuhun. Sitten on lasten kynsilakka, hän on hyvin innsotunut kynsien laittamisesta tällä hetkellä. Meillä on pieni asunto eikä tänne mahdukaan kauheita määriä leluja. Tällä hetkellä pienempi leikkii joillakin mitä isompi ennen käytti enemmän, aika paljon vielä leikkivät myös samoilla.
Vierailija kirjoitti:
Liika on tietysti aina liikaa. Lapsen kehitykselle leluhelvetti on kuitenkin tuhat kertaa parempi kuin konmaritettu asunto jossa ainoa viihdyke on tabletin tuijottaminen tunteja päivässä. Tässä nykymaailmassa on aina plussaa, jos saa lapsen pidettyä poissa ruudun ääreltä, olkoonkin sitten lelujen parissa (toki muitakin vaihtoehtoisia tapoja on).
Hauska päätelmä, kaksi asiaa joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa, on liitetty yhteen. Meillä se melko minimalistinen elämäntyyli tarkoittaa, että leluista on ne joilla leikitään kerrallaan esillä. Tabletteja ei ole ja ruutuaika nolla, lapset alle kouluikäisiä. Ulkoillaan, retkeillään, rakennellaan legoja, luetaan ja tavataan ystäviä. Korona-aikana nyt tietysti ollaan keskenämme.
Ja tässä ketjussa myös jeesustelijoita niistä "tarpeellisista" lahjoista. Juu, kun kaupoissa katsoo mitä lahjaksi myydään, niin jokuhan niitä ostaa. Nämä tavarat näkee myös kirpputoreja kiertämällä. Ei pelkkiä kurahousuja usein paketoida lapselle.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä minäkään, ellei sitten ole kyse sellaisesta, että pantataan koko syksyn ajan kaikkea tavallistakin tavaraa/vaatetta ja annetaan ne sitten jouluna muka lahjana lapsille.
Tosin omassa lähipiirissäni ei tällaista vanhempaa ole, mutta varmasti lapset saavat muutenkin sen 20 lahjaa helposti, kun me kaikki sukulaisetkin ostellaan heille lahjoja. Valtaosa niistä lahjoista menee romukoppaan ilman, että lapset niillä edes leikkii/tekee mitään.
Miksi se yksi romukoppaan päätyvä lelu ei ole ongelma, mutta jos niitä on useampi niin se on? Jos lahja tarkoittaa samaa kuin tarpeeton, miksi ostaa sitä ensimmäistäkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin teen valintoja lasteni puolesta, kuten kaikki vanhemmat. Meidän valinta on asua niin, ettei joka vuosi lasten kasvaessa tarvita lisätilaa uusille tavaroille eikä roskikset täyty rikkimenneestä muovikrääsästä – 10-15 pakettia per lapsi per juhla on vuodessa aikamoisen paljon.
Viime jouluna lapsi on ilahtunut kummeilta tulleesta elämyslahjasta (kiipeilypuiston lahjakortti), joka sitten yhdessä keväällä heidän kanssaan käytettiin. Mieluiten itsekin maksan palveluista tässä lähellä. Syön nyt riisisuklaata ja porkkanaa, päättele siitä ruokavalio jos se kiinnostaa.
Meillä myös osataan kierrättää. Lelut joilla ei enää leikitä eli leikkijä on kasvanut niistä ohi, päätyvät lahjoituksena 4H kirppikselle. Teillä on siis jotain juhlia pitkin vuotta, joissa tulee 10-15 pakettia. Meillä ei sellaisia ole. Lapsi mahtui hyvin leikkimään huoneeseensa lelujen kanssa ja toki niillä leikittiin muuallakin talossa.