näin pilaat imetyksen :)
Tutti suuhun tiheän imun kautena kun vauvan oleilu tissillä näyttää turhalta ja äiskää väsyttää haluaa jo nukkumaan eikä jaksa paria päivää.
Annat korviketta kun luulet ettei maito riitä.
Tsemppiä!
En usko kenenkään maidon vain loppuvan ellei unohda juoda paljon vettä ja syödä hyvin.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 19:35"]
k[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 19:08"]
Minä olin sen verran laiska paska, etten alunperinkään alkanut imettämään kumpaakaan lasta.
[/quote]
Kun nimenomaan se imetys on juuri helppoa. Olisin liian laiska kantamaan kaupasta korvikeita ja pesemään pulloja.
[/quote]
Kenelle on, kenelle ei. Itse koen pulloilun ja pumppauksen miljoonasti helpommaksi kuin vertavuotavat rinnat, joista vauva ei saa kunnolla imettyä kuin väärällä imuotteella kumin kera. Sellaisen tuskan ja viiltävän kivun sijaan tiskaan mielelläni parit pullot päivässä.
[/quote]
Ei se kipu rinnoissa ole kuin ne ekat päivät tai viikon. Imetyksestä tulee helppoa alkuvaikeuksien jälkeen.
[/quote]
Et todellakaan tiedä mistä puhut!
Kipu, arkuus ja verta vuotavat rinnat lähes kolme kuukautta. Vihdoin ymmärsin, että nyt on aika luovuttaa, muuten tulen hulluksi kivusta ja pelosta.
Tässä tarkoitetaan jo (hyvin alkaneen) alkaneen imetyksen pilaamiseta ja vielä hieman provosoivin sanavalinnoin..Miksi imetys kuumentaa näin mammojen tunteita?
Itse kaikki lapseni imettäneenä nostan hattua korvikkeella ruokkineille.. se pullojen pesu, maidon lämmitys päivin öin.. itse en olisi jaksanut!
Minun näin pilaat imetyksesi:
Vauva, joka aina 15 minuutin imemisen jälkeen lopetti syömisen kun väsyi, ja alkoi huutaa kurkku suorana. Älä taistele rinnalla pysymisessä, vaan anna korviketta, jotta lapsi saa mahansa täyteen ja on tyytyväinen.
2,5kk jaksoin taistella, sitten aloin antaa imetyksen päälle korviketta, lapsi rauhoittui ja kaikkien elämä parani. Pian lopettikin rinnalta syömisen.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:42"]
Tässä tarkoitetaan jo (hyvin alkaneen) alkaneen imetyksen pilaamiseta ja vielä hieman provosoivin sanavalinnoin..Miksi imetys kuumentaa näin mammojen tunteita?
Itse kaikki lapseni imettäneenä nostan hattua korvikkeella ruokkineille.. se pullojen pesu, maidon lämmitys päivin öin.. itse en olisi jaksanut!
[/quote]
Niin, miksiköhän se alkaa ärsyttämään, että joku haluaa tahallaan loukata toista herkässä asiassa?
Ei se pullorumba ole oikeasti mitään rumbaa. Kone pesee pullot siinä missä muunkin tiskin, ja maitoa ei tarvitse lämmittää enää alkuaikojen jälkeen. Siihen normaali ihminen ehkä just ja just kykenee, että repäisee maitotetran auki.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:42"]
[/quote]
Niin, miksiköhän se alkaa ärsyttämään, että joku haluaa tahallaan loukata toista herkässä asiassa?
Ei se pullorumba ole oikeasti mitään rumbaa. Kone pesee pullot siinä missä muunkin tiskin, ja maitoa ei tarvitse lämmittää enää alkuaikojen jälkeen. Siihen normaali ihminen ehkä just ja just kykenee, että repäisee maitotetran auki.
[/quote]
Anteeksi, valaiskaa mua, tyhmää imettäjää mutta saako tuttipullot pestä tiskikoneessa? Ajattelin pesuainejäämiä yms? Ja eikö avattua maitopurkkia säilytetty jääkaapissa? Kylmää maitoa vauvalle? Tissistä saa ruumiinlämpöistä maitoa..
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 11:45"]Auttakaa mua!
Miten saan maidon riittämään. Minulla 3 vkoa vanha keskonen, kotiuduttu sairaalasta. Sairaalasta oli rintapumppu lainassa jolla pystyi pumppaamaan kummankin rinnan yhtä aikaa,maito riitti.
Nyt rintapumppuna Aventin käsikäyttöinen pumppu ja neuvolasta lainassa sähkökäyttöinen vuodelta? En saa pumpattua niin paljon kuin pitäisi ja vauva ei vielä jaksa rinnasta paljon imeä ja imuotetta en ole saanut korjattua. Nänni iso ja vauvan suu pieni. Rintakumilla ote myös väärä.
Mikä sähköpumppu olisi hyvä. Haluan olla "täydellinen"äiti ja ruokkia omalla maidolla.;-) Ei vaan, kun muut lapset ovat olleet niin allergisia,ettei korvikkeet ole käyneet.
[/quote]
Varmasti tiedätkin että pumpulle ei useinkaan heru yhtä hyvin kuin jos vauva imisi. Voit koittaa huijata tissiä niin että katselet vauvaa kun pumppaat, tai ajattelet suloista vauvaasi silloin kuin pumppaat. Lämmin suihku voi auttaa maidon herumiseen, tai se että pidät kättä juoksevan lämpimän veden alla. Tiedäthän että maito määrää saa parhaiten lisättyä pumppaamalla yöllä. Muutamana yönä nouset pumppaamaan tai pumppaat sängyssä jos et jaksa nousta. Maito säilyy kyllä seuraavaan syöttöön asti vaikka et laittaisi sitä heti jääkaappiin. Sitten ensin imetät ja annat maidon.
Pumpatessa voi tuntua ettei mitään tule, vaihda silloin rintaa ja taas kun loppuu vaihda taas jne. Rinnat eivät ole koskaan aivan tyhjät, näin saat aina tipan toisesta ja toisesta rinnasta. Kääntele pumppua niin että se on vähän eri asennoissa niin taas tulee pari tippaa.
Pumpatessa pitää yrittää olla huoleton ja stressitön. :)
Hyvä tehokas hiljainen pumppu on esim. Spectra.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:42"]
[/quote]
[/quote]
Anteeksi, valaiskaa mua, tyhmää imettäjää mutta saako tuttipullot pestä tiskikoneessa? Ajattelin pesuainejäämiä yms? Ja eikö avattua maitopurkkia säilytetty jääkaapissa? Kylmää maitoa vauvalle? Tissistä saa ruumiinlämpöistä maitoa..
[/quote]
Meillä vauvalle menee lämmin, huoneenlämpöinen ja jääkaappikylmä maito. Ei ole nirso. Pesen pullot tiskikoneessa ja sen jälkeen laitan sterilointilaitteeseen mikroon. Tämä tapahtuu kerran päivässä, ei vie aikaa.
Korvikkeista en tiedä, voiko antaa kylmänä. Vauvani syö rintamaitoa.
Auttakaa mua!
Miten saan maidon riittämään. Minulla 3 vkoa vanha keskonen, kotiuduttu sairaalasta. Sairaalasta oli rintapumppu lainassa jolla pystyi pumppaamaan kummankin rinnan yhtä aikaa,maito riitti.
Nyt rintapumppuna Aventin käsikäyttöinen pumppu ja neuvolasta lainassa sähkökäyttöinen vuodelta? En saa pumpattua niin paljon kuin pitäisi ja vauva ei vielä jaksa rinnasta paljon imeä ja imuotetta en ole saanut korjattua. Nänni iso ja vauvan suu pieni. Rintakumilla ote myös väärä.
Mikä sähköpumppu olisi hyvä. Haluan olla "täydellinen"äiti ja ruokkia omalla maidolla.;-) Ei vaan, kun muut lapset ovat olleet niin allergisia,ettei korvikkeet ole käyneet.
Välillä minusta tuntuu, että olen ainoa nainen maailmassa, jota ei kiinnosta toisten naisten imettäminen taikka imettämättömyys. Ennen näitä vauvapalstoja luulin, että se on muillekin ihan yhtä yhdentekevää ja oli pienoinen shokki huomata miten tämä kuumentaa tunteita puolin ja toisin. Sama pätee synnytystapoihin. No elämänsisältönsä kullakin.
t. 2 pulloruokittua, tervettä, kaunista ja älykästä poikaa (sektiolla syntyneet). Olisivat aivan yhtä ihania imetettyinä ja alatiesynnytettyinäkin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 09:42"]
No tiedänpä paljon äitejä, jotka puhuvat jo etukäteen ennen lapsen syntymää, etteivät aio imettää lainkaan / imettävät 2 kk tms. Ja olen kuullut esim. juhlissa, kun kuukauden ikäisen vauvan äiti sanoi, että lopettaa kohta imettämisen. Kukaan ei kysynyt ja hyvin äiti näytti voivan ja jaksavan juhliakin.
Yksikin kolmen lapsen äiti oikein ylpeilee sillä, ettei ole imettänyt päivääkään. Syy: ettei mene rinnat pilalle. Ne rinnat ei vois vähempää kiinnostaa. Menin sanattomaksi!
[/quote]
Ja???
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 19:25"]
Kaikilta ei vaan tule maitoa, eikä kaikilla vaan imetys onnistu. Yksi tosi paha asia on se, jos on stressaava elämäntilanne tai masennusta.
Mutta aloittajan kanssa olen siitä samaa mieltä, että jos haluaa imetyksen kestävän ei kannata antaa tuttia tai korviketta. Nimenomaan antaa vauvan imeä tissiä kuin tuttia ja syödä itse ihan paljon. Juoda myös, vettä vähintään 3 litraa päivän aikana. Syödä hedelmiä, kurkkua,vesimelonia. Syödä proteiinia kuten kanaa ja kalaa. Kannattaa syödä myös omegoita, probiootteja ja luonnollisia vitamiineja, ainakin c, b ja d vitamiineja. Siten jaksaa parhaiten stressaavan elämäntilanteen eikä kuivu kokoon.
Jos siis haluaa että imetys onnistuu. Ei kaikki halua, eikä todellakaan jaksa.
Elämäntilanne vaikuttaa hurjasti.
Nyt olen itse sosiaalialan työssä ja usein toimin myös jonkinsortin imetystukihenkilönä. Valitettavan usein imetys loppuu siihen kun annetaan korviketta, vauva ottaa maitonsa helpomman kautta.
Mutta en silti todellakaan ajattele pahaa korvikeäideistä. En todellakaan. Jokainen yrittää olla paras äiti lapselleen, omien kykyjensä mukaan.
[/quote]
Vesimelonia ei suositella imetysaikana.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2014 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 19:25"]
Kaikilta ei vaan tule maitoa, eikä kaikilla vaan imetys onnistu. Yksi tosi paha asia on se, jos on stressaava elämäntilanne tai masennusta.
Mutta aloittajan kanssa olen siitä samaa mieltä, että jos haluaa imetyksen kestävän ei kannata antaa tuttia tai korviketta. Nimenomaan antaa vauvan imeä tissiä kuin tuttia ja syödä itse ihan paljon. Juoda myös, vettä vähintään 3 litraa päivän aikana. Syödä hedelmiä, kurkkua,vesimelonia. Syödä proteiinia kuten kanaa ja kalaa. Kannattaa syödä myös omegoita, probiootteja ja luonnollisia vitamiineja, ainakin c, b ja d vitamiineja. Siten jaksaa parhaiten stressaavan elämäntilanteen eikä kuivu kokoon.
Jos siis haluaa että imetys onnistuu. Ei kaikki halua, eikä todellakaan jaksa.
Elämäntilanne vaikuttaa hurjasti.
Nyt olen itse sosiaalialan työssä ja usein toimin myös jonkinsortin imetystukihenkilönä. Valitettavan usein imetys loppuu siihen kun annetaan korviketta, vauva ottaa maitonsa helpomman kautta.
Mutta en silti todellakaan ajattele pahaa korvikeäideistä. En todellakaan. Jokainen yrittää olla paras äiti lapselleen, omien kykyjensä mukaan.
[/quote]
Vesimelonia ei suositella imetysaikana.
[/quote]
Miksi?
No tiedänpä paljon äitejä, jotka puhuvat jo etukäteen ennen lapsen syntymää, etteivät aio imettää lainkaan / imettävät 2 kk tms. Ja olen kuullut esim. juhlissa, kun kuukauden ikäisen vauvan äiti sanoi, että lopettaa kohta imettämisen. Kukaan ei kysynyt ja hyvin äiti näytti voivan ja jaksavan juhliakin.
Yksikin kolmen lapsen äiti oikein ylpeilee sillä, ettei ole imettänyt päivääkään. Syy: ettei mene rinnat pilalle. Ne rinnat ei vois vähempää kiinnostaa. Menin sanattomaksi!