Pikku hiprakassa oleva neuvolantäti vastaa mielelään kysymyksiinne :)
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:11"]
Miten niin henkisesti raskas viikko? Voitko vähän kertoa?
[/quote]Neuvolatyö ei ole vai ihania asiota ja vauvojen punnausta.
Moniongelmisia asiakkaita, aikaa vähän ja taukoja ei ehdi pitää.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:12"]
Mitä sulla on ylläsi tällä hetkellä :D
[/quote]
T-paita ja alushousut. Mitäs sulla? ;)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:00"]
Tähän ei ole kukaan osannut vastata, niin kysynpä sinulta. Olin raskaana ja synnytin. Rinnat eivät muuttuneet mitenkään koko aikana. Maito saatiin tulemaan vasta lääkkeellä, mutta mitään maidon nousua ei tuntunut missään vaiheessa. Osaimetin lopulta siihen asti kun lapsi oli 1 v 3 kk, sitten hän lopetti, joten loppu hyvin. Mutta mikä on syynä että tarvittiin lääke? Lapsi syntyi viikolla 37 eli vähän aikaisessa.
[/quote]
Synnytitkö normaalisti alateitse? Joskus maito voi nousta jopa 5 päivön kuluttua Synnytyksestä. Syytä en osaa kyllä sanoa.
[/quote]
Synnytin alateitse, mutta piti käynnistää, koska vedet menivät eikä muuta tapahtunut. Eivät sairaalassa viittä päivää odottaneet, vaan ehdottivat lääkettä, minkä kieltämättä mielelläni jo otin. Puuttuiko joku hormoni? Juuri luin, että hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta vähentää maidontuloa, mulla kyllä on hoidossa, niitä loppuraskauden arvoja en tosin tiedä.
Veikkaan että menee läpi. Sveitsin taloustilanne on sellainen että se vähän vaatii tällaista. Mutta ittakaa nyt huomioon että sveitsi ei ole eu-maa, siellä ei käytetä euroja. Tuota summaa ei siia voi suoraan verrata esim Suomeen.. Vaikka jotkut av mammat nyt luulevatkin että tuo minimipalkka tuolla olisi sama raha kuin vastaava täällä.. Näin ei ole, mm asuminen on sveitsissä kalliimpaa
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:23"]Veikkaan että menee läpi. Sveitsin taloustilanne on sellainen että se vähän vaatii tällaista. Mutta ittakaa nyt huomioon että sveitsi ei ole eu-maa, siellä ei käytetä euroja. Tuota summaa ei siia voi suoraan verrata esim Suomeen.. Vaikka jotkut av mammat nyt luulevatkin että tuo minimipalkka tuolla olisi sama raha kuin vastaava täällä.. Näin ei ole, mm asuminen on sveitsissä kalliimpaa
[/quote]
Joo en tajua miten tuli tään ketjuun, sorri -.-
mitä peräpukamille voisi tehdä? ne tuli synnytyksessä. välillä ne lähtee pois ja välillä tulee takaisin. silloin kun ne on esillä, ne on kipeät.
Oletko etelä-pohjanmaalla neuvolantätinä?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:19"]
Neuvolantäti kävi kotona katsomassa vauvaa kun oli viikon ikäinen. Eli siis se eka käynti synnytyksen jälkeen.
Katsoi myös alapäähäni että onko kaikki ok.
Olin niin kipeä kun eppari leikattiin että olin vasta varovasti koittanut vettä hiljalleen valutella kohti vehjettä. Varmaan hieman tuoksahti ja oli likainen. Silti kuitenkin katsoi ja tarkasti että eppari paranee.
Miltä tuntuu nähdä tällaisia pimppejä?
[/quote]
Vesi ei satu ja oikeasti auttaa paranemisessa. Minä suihkuttelin runsaasti jo sairaalassa.
T: myös eppari leikattu
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:19"]
Neuvolantäti kävi kotona katsomassa vauvaa kun oli viikon ikäinen. Eli siis se eka käynti synnytyksen jälkeen.
Katsoi myös alapäähäni että onko kaikki ok.
Olin niin kipeä kun eppari leikattiin että olin vasta varovasti koittanut vettä hiljalleen valutella kohti vehjettä. Varmaan hieman tuoksahti ja oli likainen. Silti kuitenkin katsoi ja tarkasti että eppari paranee.
Miltä tuntuu nähdä tällaisia pimppejä?
[/quote]
Otapas peili ja katso sinne pimppiisi, niin huomaat ettei se ole ollenkaan noin kauhea kun luulet. Joten vastaus kysymykseesi on, että eipä tunnu miltään.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:02"]
Mistä johtuu iso rako 11kuisen vauvan ylä etuhampaissa? Onko ihan normaali?
On normaali. Monilla on.
Saanko huutia tyttöni 3v neuvolassa jos tyttö pissaa edelleen lähinnä vaan vaippaan? Kakat tekee aina pottaan.
[/quoteEt saa. Kesällä voisitte treenata? Onko jo jokin palkitseminen otettu käyttöön?
[/quote]
Tarran Sais laittaa taulukkoon aina kun pottaan tulee pissa, mutta ei vaan suostu käymään, kun haluaa kuulemma käyttää vaippaa kun pikkusiskollakin on.
[/quote]
En ole ap mutta vastaan silti. Ota vaippa lapselta pois! Ei ole mikään syy käyttää ison tytön vaippaa vaikka siskolla olisikin. Vaippa pois ja sitten katsotaan miten käy. Tai sitten aletaan toimia samoin kuin pikkusiskon kanssa: samaan aikaan nukkumaan ku sisko jne. Tuskin kelpaa :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 21:48"]
Minulla on ensimmäinen neuvolakäynti parin viikon päästä. Olen raskaana viikolla 7. On tullut 2 kg lisää ja osa varmaan nestettä kun rinnat on turvonneet ja vatsa myös. Nälkä on myös useammin kuin ennen. Olin 164 cm/53 kg ja nyt 55kg. Saanko huutia neuvolassa kun painon ei pitäisi nousta näillä viikoilla vielä? Vai onko parin kilon painon nousu normaalia alkuviikoilla? Yritän kontrolloida syömisiäni.
[/quote]
Oi että, raskausaikana turvonneet tissit. Superia miehen näkökulmasta. Muutenkin siinä tilassa oleva nainen saa mut ainakin sekaisin. Oon pervo, no en kuitenkaan, odotus ja äitiys saa naisen kukkaan. Sellaiseen josta minä tykkään.
No eihän tää juttu mulle ollutkaan, sorry et oon olemassa, ja kommentoin kun ei mulle kuulunut.
Millä ilveellä vauvan saa juomaan pullosta maitoa? Lapsi 4kk ja täysimetyksellä, välillä pitäisi töitä tehdä ja olla muutama tunti kotoa poissa, mutta ipana kieltäytyy järjestelmällisesti pullosta nälkäisenäkin. On tarjottu sekä nannia, että pumpattua maitoa ja tavallista pulloa, että koliikkipulloa. Vai pitäisikö alkaa tuputtaa jo kiinteitä, että isäkin pystyisi vauvaa ruokkimaan?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:16"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:02"]
On normaali. Monilla on.
Saanko huutia tyttöni 3v neuvolassa jos tyttö pissaa edelleen lähinnä vaan vaippaan? Kakat tekee aina pottaan.
[/quoteEt saa. Kesällä voisitte treenata? Onko jo jokin palkitseminen otettu käyttöön?
[/quote]
Tarran Sais laittaa taulukkoon aina kun pottaan tulee pissa, mutta ei vaan suostu käymään, kun haluaa kuulemma käyttää vaippaa kun pikkusiskollakin on.
[/quote]
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/lapsi_oppii_kuivaksi/. Katso vinkkejä! Tsemppiä, kyllä se siitä.
Tiedäthän, että neuvolakortit laitetaan lasten muistolaatikoihin yms. odottamaan lasten aikuistumista ja aikuisen lapsen neuvolakortin löytämistä?
Omat murkkuikäiseni lukivat neuvolakorttejaan ja tosi tärkeää oli noiden nähdä se, mitä ammattilainen oli heistä joskus kirjannut. Tytön puolivuotiskäynnillä nlaLÄÄKÄRI oli kirjannut: "tomera poika"
Kiitos neuvolantädeille meiltä!
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:31"]
Millä ilveellä vauvan saa juomaan pullosta maitoa? Lapsi 4kk ja täysimetyksellä, välillä pitäisi töitä tehdä ja olla muutama tunti kotoa poissa, mutta ipana kieltäytyy järjestelmällisesti pullosta nälkäisenäkin. On tarjottu sekä nannia, että pumpattua maitoa ja tavallista pulloa, että koliikkipulloa. Vai pitäisikö alkaa tuputtaa jo kiinteitä, että isäkin pystyisi vauvaa ruokkimaan?
[/quote]
Haastavaa, haastavaa. iso ruisku käyttöön tai hörppyyttäminen. Kiinteille ei syytä, jos kasvu hyvää. Tosin ei vauva itseään nälkään tapa. Ottaa monesti isältä paremmin kuin äiti ei näköpiirissä.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:33"]
Tiedäthän, että neuvolakortit laitetaan lasten muistolaatikoihin yms. odottamaan lasten aikuistumista ja aikuisen lapsen neuvolakortin löytämistä?
Omat murkkuikäiseni lukivat neuvolakorttejaan ja tosi tärkeää oli noiden nähdä se, mitä ammattilainen oli heistä joskus kirjannut. Tytön puolivuotiskäynnillä nlaLÄÄKÄRI oli kirjannut: "tomera poika"
Kiitos neuvolantädeille meiltä!
[/quote]
Itse kirjoitan sinne aina sanantyyppisesti. "Suloinen, ihana Veeti. Kasvaa oikein kauniisti rintamaidolla. Oppinut juuri kääntymään vatsalleen." Jne. Kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:31"]
[/quote]
Itselläni oli tuollainen pullokammoaja. Välttämättä muu ei auta kuin aika. Yhtäkkiä alkoi ottamaan pehmeällä nokkamukipäällä tuttipullosta maitoa, ja nyt juo pelkästään siitä (lopetin imetyksen). Tuskaa ja hermojen menetystä moneen kertaan, mutta lopulta onnistui.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:24"]
mitä peräpukamille voisi tehdä? ne tuli synnytyksessä. välillä ne lähtee pois ja välillä tulee takaisin. silloin kun ne on esillä, ne on kipeät.
[/quote]
Onko ummetusta?
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 22:25"]
Oletko etelä-pohjanmaalla neuvolantätinä?
[/quote]
En ole.
On normaali. Monilla on.
[/quote]