Salaatti joulupöytään?
Mikä olisi hyvä salaatti, joka ei olisi majoneesipohjainen? Rosollin lisäksi siis. Ei saa sisältää hedelmää, sillä jostain syystä syöjissä on ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää hedelmiä salaatissa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää tunkea juuri joulupöytään arkisia "täyteruokia", kuten salaatti, peruna, herne jne. Niillä on sijansa arkiruoassa edullisuuden ja terveellisyyden tähden, mutta jouluna on sen seitsemän tusinaa ruokalajia ja harvinaisia perinneherkkuja, joten näitä täyteruokia ei kukaan edes kaipaa eikä syö tai sitten vaivaantuneesti syödään nokare sosiaalisen paineen vuoksi. Haaskausta. Juhlana voi mässätä ihan reilusti ja rehdisti niillä juhlaruoilla ilman pipertelypupeltelua.
Öö, kumpikohan oikeasti on paremman makuista ja juhlavampaa, joku lanttulaatikko vai hyvä salaatti. No todellakin se hyvä salaatti.
Joo ja mun mielestä hummeri on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ketjussa ollut edes kyse. Fakta on, että lanttulaatikko on joulupöydässä, olipa se sinun mielestäsi hyvää tai ei. Ja niin on tusina muutakin perinteistä jouluruokaa. Ei tarvita eikä mahdu enää salaatteja. Ei vaikka hyvää olisikin. Ei siihen voi kaikkia maailman parhaita suosikkiruokiaan tunkea. Sitä paitsi se on vaan makuasia, mikä on hyvää. Et voi yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää tunkea juuri joulupöytään arkisia "täyteruokia", kuten salaatti, peruna, herne jne. Niillä on sijansa arkiruoassa edullisuuden ja terveellisyyden tähden, mutta jouluna on sen seitsemän tusinaa ruokalajia ja harvinaisia perinneherkkuja, joten näitä täyteruokia ei kukaan edes kaipaa eikä syö tai sitten vaivaantuneesti syödään nokare sosiaalisen paineen vuoksi. Haaskausta. Juhlana voi mässätä ihan reilusti ja rehdisti niillä juhlaruoilla ilman pipertelypupeltelua.
Öö, kumpikohan oikeasti on paremman makuista ja juhlavampaa, joku lanttulaatikko vai hyvä salaatti. No todellakin se hyvä salaatti.
Joo ja mun mielestä hummeri on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ketjussa ollut edes kyse. Fakta on, että lanttulaatikko on joulupöydässä, olipa se sinun mielestäsi hyvää tai ei. Ja niin on tusina muutakin perinteistä jouluruokaa. Ei tarvita eikä mahdu enää salaatteja. Ei vaikka hyvää olisikin. Ei siihen voi kaikkia maailman parhaita suosikkiruokiaan tunkea. Sitä paitsi se on vaan makuasia, mikä on hyvää. Et voi yleistää.
Minä olen 47 vuotta ja jokaisena niistä vuosista olen ollut joulupöydässä missä on salaatti. Salaatti kuuluu joulupöytään, samoin ne herneet. Ovat nimenomaan jouluperinteitä. Toki ottaisin hummerinkin joulupöytään jos asuisin alueella jossa sitä on luonnossa tarjolla, onhan meillä mätiä ja erilaisia kalojakin perinteisessä joulupöydässä, hummeri istuisi sinne aivan erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 47 vuotta ja jokaisena niistä vuosista olen ollut joulupöydässä missä on salaatti. Salaatti kuuluu joulupöytään, samoin ne herneet. Ovat nimenomaan jouluperinteitä. Toki ottaisin hummerinkin joulupöytään jos asuisin alueella jossa sitä on luonnossa tarjolla, onhan meillä mätiä ja erilaisia kalojakin perinteisessä joulupöydässä, hummeri istuisi sinne aivan erinomaisesti.
Saatoit ymmärtää pointin tai sitten et.
Ketjussa ei alkujaan ollut kyse "salaatista, joka on joulupöydän perinne", koska jos olisi, ei sellaiseen kyseltäisi vinkkejä. Se tehtäisiin kuten mamma sen aikoinaan teki ja pulinat pois. Veikkaan, että hyvin suurella osalla suomalaisia sellaista perinnettä ei ole tai se on hyvin moderni, sanotaanko tämän vuosituhannen mittaan syntynyt. Toki nyt jo elää ihmisiä joiden käsitys perinteistä ei sen kauemmaksi yllä. Ei vielä ysärillä mitään salaatteja jouluna syöty. Puhumattakaan kasarista, jolloin salaatteja ei syöty talvella ylipäänsä. Juuresraasteita korkeintaan.
Rucolaa ja pinaattia, marinoitua punasipulia, fetamurua ja paahdettuja cashewpähkinöitä, ehkä kurkkuakin. Tuorepestosta ja sitruunamehusta saa hyvän kastikkeen. Minä laitan mukaan appelsiininsiivuja ja granaattiomenansiemeniä, ne voi tietty jättä poiskin.
En laita salaattia, vaan koristelen tarjoiluastiat kasviksilla, joista jokainen voi ottaa, mitä haluaa. Laitan ainakin salaatinlehtiä, pikkutomaatteja, kurkkua, paprikaa, ruohosipulia, viinirypäleitä, hedelmiä, pähkinöitä ja mitä sitten keksinkin. Katson, että kattauksesta tulee kaunis ja värit sopivat yhteen. Ja tietysti maut myös, esim. tilliä ja sitruunaa kalalautaselle. Meillä lapsetkin syövät paremmin kasviksia, kun ne ovat erillään eikä salaatin muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ideoista! Tuo oli hyvä vinkki, että pelkkä salaattipohja voi riittää kunhan valitsee maukkaita lehtiä :-) Olisi ainakin kevyttä! AP
Toki riittää. Kasaat eri salaatteja päällekkäin ja väliin vain maukasta vinegrettiä.
Kunnon pohja ja hyvä kastike. Itse lisäsin joukkoon vaikkapa paahdettuja pinjansiemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatoit ymmärtää pointin tai sitten et.
Ketjussa ei alkujaan ollut kyse "salaatista, joka on joulupöydän perinne", koska jos olisi, ei sellaiseen kyseltäisi vinkkejä. Se tehtäisiin kuten mamma sen aikoinaan teki ja pulinat pois. Veikkaan, että hyvin suurella osalla suomalaisia sellaista perinnettä ei ole tai se on hyvin moderni, sanotaanko tämän vuosituhannen mittaan syntynyt. Toki nyt jo elää ihmisiä joiden käsitys perinteistä ei sen kauemmaksi yllä. Ei vielä ysärillä mitään salaatteja jouluna syöty. Puhumattakaan kasarista, jolloin salaatteja ei syöty talvella ylipäänsä. Juuresraasteita korkeintaan.
Tämä on kyllä aidosti hämmentävää, ja kertoo lähinnä, miten erilaisista kotitaustoista tulemme. Kyllä meillä todellakin syötiin 80-luvulla salaattia, niin joulupöydässä kuin muutenkin. 90-luvun alussa olin ensimmäistä kertaa mieheni vanhempien joulupöydässä, ja suurin hämmästys itselleni oli salaattien ja rosollin puute. Laitoin sen toisaalta matalan koulutustaustan ja toisaalta maalaisuuden piikkiin. Mutta edelleen olettaisin, että kaikissa koulutettujen kaupunkilaisten perheissä on syöty salaatteja niin 70-, 80- kuin 90- luvullakin.
Mielestäni joulupöytään ei sovi mikään kepeä vihersalaatti, eihän se edes sovi laatikoiden ja kinkun kanssa. Rosolli on ihan riittävä salaatiksi ja jos tykkää sienisalaatista, niin sitä voi laittaa lisäksi. Vihersalaatin tyyppisiä ehtii syödä muulloinkin, kun ei ole jähmeitä laatikkoruokia pöydässä.
Kaikki jo vastannu, ni en jaksa lukea vaan laitan lyhyesti oman version.
Herkkusieni,feta,oliivi,punasipuli,jäävuorisalaatti tota voi laittaa mihin vaan sekaan.
Meillä tänävuonna: Lämmin peltirosolli, sienisalaatti
ja vihreä salaatti, eli kippaan kulhoon kaupan valmiin salaattimixin ja ehkä jatkan sitä romainesalaatinlehdillä. Joukkoon tulee yrttivinaigrette, jonka teen jonkun netistä löytyvän ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni joulupöytään ei sovi mikään kepeä vihersalaatti, eihän se edes sovi laatikoiden ja kinkun kanssa. Rosolli on ihan riittävä salaatiksi ja jos tykkää sienisalaatista, niin sitä voi laittaa lisäksi. Vihersalaatin tyyppisiä ehtii syödä muulloinkin, kun ei ole jähmeitä laatikkoruokia pöydässä.
Se vihreä salaatti syödäänkin alkupalavaiheessa, kun pöydässä on mädit, sillit, lohet.
Rosolli syödään sitten kinkun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Perunasalaatti helppo ja nopsa.
Suomessa perunasalaatti maistuu etikalle ja sokerille ja jostain ihme syystä siinä ei ole lihaa.
Vihreää salaattia
Saksanpähkinää
Päärynää
Aurajuustoa
(koristeeksi viikunaa, jos haluaa)
Taivaallisen hyvää!
Salaatinlehtiä ja mansikoita. Mansikka ei ole hedelmä, se on epähedelmä. Lisäksi yhdistelmässä on selvää jouluteemaa: ”no onkos tullut kesä nyt talven keskelle”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vihreä salaatti syödäänkin alkupalavaiheessa, kun pöydässä on mädit, sillit, lohet.
Rosolli syödään sitten kinkun kanssa.
Meillä kyllä juuri päin vastoin. Rosolli on osa kalapöytää, koska kuuluuhan siihenkin kala. Salaatti taas on kinkun kaveri.
Vierailija kirjoitti:
Salaatinlehtiä ja mansikoita. Mansikka ei ole hedelmä, se on epähedelmä. Lisäksi yhdistelmässä on selvää jouluteemaa: ”no onkos tullut kesä nyt talven keskelle”
Hedelmät jaetaan hedelmiin ja epähedelmiin. Myös epähedelmät ovat aina hedelmiä.
Salaatinlehtiä (ihan mitä vaan), leipäjuustokuutioita, granaattiomenaa. tuorekurkkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ideoista! Tuo oli hyvä vinkki, että pelkkä salaattipohja voi riittää kunhan valitsee maukkaita lehtiä :-) Olisi ainakin kevyttä! AP
Toki riittää. Kasaat eri salaatteja päällekkäin ja väliin vain maukasta vinegrettiä.
Tästä tulee vielä parempaa kun laittaa sekaan tuoreita yrttejä
Vierailija kirjoitti:
Meillä on jouluisin waldorfin salaatti, johon tulee ananasta, omenaa, selleriä, pähkinää ja kermaviiliä. Raikasta kaiken raskaan vastapainona.
Tätä täytyy kokeilla. Miten mausta kermaviilin ja tarkoitatko sellerillä varsiselleriä? Sellerissä on se hyvä ominaisuus, että se poistaa kehosta ylimääräistä nestettä, joten sopii hienosti näiden ähky-ajan ruokien kylkeen. Jotkut eivät tykkää, mutta tuskin monikaan on aivan kaikkiruokainen. Taisin itsekin irvistellä ekaa kertaa maistaessani varsisellerin karvautta, mutta nykyisin se kuulu jo "mielitiettyjen lemppari perheeseen" :)
Me aikuiset osaamme tietenkin ottaa huomioon muiden ja omat mieltymykset, joten ainahan voi vaihtaa jonkin, ei mieleisen raaka-aineen johonkin toiseen :)
Salaattia, viikunoita, Stilton-juustoa, tummia viinirypäleitä, pähkinöitä paahdettuna, hiukan balsamicoa ja hunajaa.