Salaatti joulupöytään?
Mikä olisi hyvä salaatti, joka ei olisi majoneesipohjainen? Rosollin lisäksi siis. Ei saa sisältää hedelmää, sillä jostain syystä syöjissä on ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää hedelmiä salaatissa.
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää tunkea juuri joulupöytään arkisia "täyteruokia", kuten salaatti, peruna, herne jne. Niillä on sijansa arkiruoassa edullisuuden ja terveellisyyden tähden, mutta jouluna on sen seitsemän tusinaa ruokalajia ja harvinaisia perinneherkkuja, joten näitä täyteruokia ei kukaan edes kaipaa eikä syö tai sitten vaivaantuneesti syödään nokare sosiaalisen paineen vuoksi. Haaskausta. Juhlana voi mässätä ihan reilusti ja rehdisti niillä juhlaruoilla ilman pipertelypupeltelua.
Öö, kumpikohan oikeasti on paremman makuista ja juhlavampaa, joku lanttulaatikko vai hyvä salaatti. No todellakin se hyvä salaatti.
Joo ja mun mielestä hummeri on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ketjussa ollut edes kyse. Fakta on, että lanttulaatikko on joulupöydässä, olipa se sinun mielestäsi hyvää tai ei. Ja niin on tusina muutakin perinteistä jouluruokaa. Ei tarvita eikä mahdu enää salaatteja. Ei vaikka hyvää olisikin. Ei siihen voi kaikkia maailman parhaita suosikkiruokiaan tunkea. Sitä paitsi se on vaan makuasia, mikä on hyvää. Et voi yleistää.
Minä olen 47 vuotta ja jokaisena niistä vuosista olen ollut joulupöydässä missä on salaatti. Salaatti kuuluu joulupöytään, samoin ne herneet. Ovat nimenomaan jouluperinteitä. Toki ottaisin hummerinkin joulupöytään jos asuisin alueella jossa sitä on luonnossa tarjolla, onhan meillä mätiä ja erilaisia kalojakin perinteisessä joulupöydässä, hummeri istuisi sinne aivan erinomaisesti.
Saatoit ymmärtää pointin tai sitten et.
Ketjussa ei alkujaan ollut kyse "salaatista, joka on joulupöydän perinne", koska jos olisi, ei sellaiseen kyseltäisi vinkkejä. Se tehtäisiin kuten mamma sen aikoinaan teki ja pulinat pois. Veikkaan, että hyvin suurella osalla suomalaisia sellaista perinnettä ei ole tai se on hyvin moderni, sanotaanko tämän vuosituhannen mittaan syntynyt. Toki nyt jo elää ihmisiä joiden käsitys perinteistä ei sen kauemmaksi yllä. Ei vielä ysärillä mitään salaatteja jouluna syöty. Puhumattakaan kasarista, jolloin salaatteja ei syöty talvella ylipäänsä. Juuresraasteita korkeintaan.
Mistä sä keksit näitä juttuja? Kyllä syötiin salaatteja 80- ja 90-luvulla, toki ne oli enemmän sellaista salaatinlehti-kurkku-tomaatti-juttuja ilman hienouksia mutta taatusti syötiin ihan yleisesti.
Tuollaisia ovat nykyaikaiset arkisalaatit. Nämä ketjun gurmeesalaatit on siten ihan jotain muuta. Ei oltu ysärillä kuultukaan mistään Waldorfin salaateista ja viikunoista.
Tuollaisia ovat nykyaikaiset arkisalaatit. Nämä ketjun gurmeesalaatit on siten ihan jotain muuta. Ei oltu ysärillä kuultukaan mistään Waldorfin salaateista ja viikunoista.[/quote]
Olen syntynyt vuonna -70 ja muistan Waldorfin salaatin jo lapsuudestani.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin tänä(kin) jouluna laittaa vihreää salaattisekoitusta, miniluumutomaatteja, mansikoita ja tummaa balsamicokastiketta. Sopii kalojen kanssa, ja punaiset sattumat salaatissa on kuin pieniä tonttulakkeja.
Meillä on aina jouluna niin paljon alkupaloja, että en laita salaattiin mitään kovin tuhteja aineksia, kuten juustoa. Muutenhan tuohon salaattiin kyllä sopii pienet mozzarellapallot tai aurajuustomuru ja saksanpähkinät.
Varmaan itse suunnittelet joulupöydän kokonaisuutena ja osaat päättää, mitä laitat teidän salaattiin. Jos jonkun vieraan mielestä mansikat on hedelmiä, jotka ei salaattiin hänen mielestään kuulu, niin voihan ne vaan vähin äänin jättää syömättä. Pitääkö muutenkaan jouluna kaikkien ottaa pöydästä kaikkia ruokia?
Kuulostaa hyvältä, mutta mistä saa mansikoita tähän aikaan vuodesta?
Teen usein: fetajuustoa, omenaa, makaronia.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia ovat nykyaikaiset arkisalaatit. Nämä ketjun gurmeesalaatit on siten ihan jotain muuta. Ei oltu ysärillä kuultukaan mistään Waldorfin salaateista ja viikunoista.
Olen syntynyt vuonna -70 ja muistan Waldorfin salaatin jo lapsuudestani.
Oi, Waldorfin salaatti on hyvää. Kyllä sitä oli jo 70-luvulla, se oli silloin tosi hienoa salaattia. Toinen 70-luvun suosikkeja oli länsirannikonsalaatti. Kelpaisi sekin varmaan joulupöytään?
Kevyt ja jouluinen: raejuustoa ja graanaattiomenan siemeniä. Jos on jonkun mielestä liian hedelmäinen, niin jättää tämän ruokalajin syömättä ja ottaa jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi pitää tunkea juuri joulupöytään arkisia "täyteruokia", kuten salaatti, peruna, herne jne. Niillä on sijansa arkiruoassa edullisuuden ja terveellisyyden tähden, mutta jouluna on sen seitsemän tusinaa ruokalajia ja harvinaisia perinneherkkuja, joten näitä täyteruokia ei kukaan edes kaipaa eikä syö tai sitten vaivaantuneesti syödään nokare sosiaalisen paineen vuoksi. Haaskausta. Juhlana voi mässätä ihan reilusti ja rehdisti niillä juhlaruoilla ilman pipertelypupeltelua.
Öö, kumpikohan oikeasti on paremman makuista ja juhlavampaa, joku lanttulaatikko vai hyvä salaatti. No todellakin se hyvä salaatti.
Joo ja mun mielestä hummeri on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ketjussa ollut edes kyse. Fakta on, että lanttulaatikko on joulupöydässä, olipa se sinun mielestäsi hyvää tai ei. Ja niin on tusina muutakin perinteistä jouluruokaa. Ei tarvita eikä mahdu enää salaatteja. Ei vaikka hyvää olisikin. Ei siihen voi kaikkia maailman parhaita suosikkiruokiaan tunkea. Sitä paitsi se on vaan makuasia, mikä on hyvää. Et voi yleistää.
Minä olen 47 vuotta ja jokaisena niistä vuosista olen ollut joulupöydässä missä on salaatti. Salaatti kuuluu joulupöytään, samoin ne herneet. Ovat nimenomaan jouluperinteitä. Toki ottaisin hummerinkin joulupöytään jos asuisin alueella jossa sitä on luonnossa tarjolla, onhan meillä mätiä ja erilaisia kalojakin perinteisessä joulupöydässä, hummeri istuisi sinne aivan erinomaisesti.
Ketjussa ei alkujaan ollut kyse "salaatista, joka on joulupöydän perinne", koska jos olisi, ei sellaiseen kyseltäisi vinkkejä. Se tehtäisiin kuten mamma sen aikoinaan teki ja pulinat pois. Veikkaan, että hyvin suurella osalla suomalaisia sellaista perinnettä ei ole tai se on hyvin moderni, sanotaanko tämän vuosituhannen mittaan syntynyt. Toki nyt jo elää ihmisiä joiden käsitys perinteistä ei sen kauemmaksi yllä. Ei vielä ysärillä mitään salaatteja jouluna syöty. Puhumattakaan kasarista, jolloin salaatteja ei syöty talvella ylipäänsä. Juuresraasteita korkeintaan.
No ei tosiaan paljoakaan, juuresraaste, ananasta, rusinoita, tuon muistan 80-luvulta, meillä oli vain rosollia ja italiansalaattia.
Minä pieraisin aiemmin päivällä.
Lapsuudessa 70-luvulla joulupöydässä oli rosollia, sienisalaattia, italiansalaattia ja waldorfinsalaattia. Kaiken muun lisäksi siis. Eli ei ole uusi juttu, kun ei ollut uusi juttu sillonkaan.
😿 No niin. Miksi lähes kaikki ihanat/kivat aloitteet menee pikkuhiljaa kinaamisen puolelle. Eikö sitä omaa pahaa oloaan voi purkaa mihinkään muuhun? Hakkaa vaikka nyrkeillä sen henkilön tyynyä joka jo aamusta pilasi fiiliksesi. Ihan jokaisella meistä on oikeus päättää mitä joulupöytään kattaa. Kukaan ei voi heittää ketään irvailu/herjaviesteillä, voit mennä vain katsomaan peiliin. Se mitä näet ei taida olla kivaa katsottavaa. Suosittelen hymyilemään ja kehumaan sitä kuvaa, tulee parempi mieli. 🥰
Joku viestitti, että jonkun valinnat ovat huonon kotikasvatuksen tai sivistymättömyyden tuote. Sivistymätön on mielestäni henkilö joka ei hyväksy sitä, mikä on jonkun toisen toive, valinta. Kaikilla ei ole mahdollista edes tavalliseen ruokaan, puhumattakaan istua jouluna jouluiseen herkkupöytään. Joulurauhaa kaikille, pliis. 🤶
No majoneesipohjaiset salaatit minäkin miellän sellaisiksi 70-luvun jutuiksi, missä ei ole mitään vikaa tietenkään. Joulupöytä saakin olla sekoitus eri aikojen lemppareita. Meillä ei ole salaattia eikä rosollistakaan pidetä eikä sitä tehdä. Jälkiruoaksi on hedelmäsalaattia ja laatikot kuuluvat ruokapöytään, eli emme ehkä saa keripukkia, vaikka herkuttelemme tolkuttomasti kalalla ilman vihersalaattia. Punasipulia ja suolakurkkua on.
Mukava oli lukea teidän ehdotuksia. Toivottavasti ap sai myös itselleen hyviä ideoita. Vaikkei kaikki ehdotukset sopisikaan juuri joulupöydän tarjottaviin, niin tuleehan tässä muitakin päiviä jolloin voi tehdä ja haluaakin tarjota ruokaisampia salaatteja. Kävin lähikaupassa ja kalkkunarullat olivat loppu. Mutta ei mitään ongelmaa. Nyt sitten teen jotain muuta. Hyvää ja Koronatonta joulua toivottelen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessa 70-luvulla joulupöydässä oli rosollia, sienisalaattia, italiansalaattia ja waldorfinsalaattia. Kaiken muun lisäksi siis. Eli ei ole uusi juttu, kun ei ollut uusi juttu sillonkaan.
Jaksoitteko ottaa jokaista salaattia hiukan?
Vierailija kirjoitti:
Fetan tai salaattijuuston tilalle voi laittaa myös mozzarellaa, tai melkein mitä tahansa kovaakin juustoa kuutioiksi pilkottuna, gouda on melko mietoa, jos ei pidä vahvanmakuisista juustoista.
Eikös ne fetat yms kannata laittaa erilliseen kippoon, mistä niitä jokainen voi halutessaan ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä salaatti vähintään kruunaa monet ruuat, ja siitä saa kyllä juhlavankin esim hyvällä juustolla ja niillä kranaattiomenan siemenillä. Näyttääkin kauniilta ja värikkäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä keksit näitä juttuja? Kyllä syötiin salaatteja 80- ja 90-luvulla, toki ne oli enemmän sellaista salaatinlehti-kurkku-tomaatti-juttuja ilman hienouksia mutta taatusti syötiin ihan yleisesti.
Ai ei vai? Olen ollut 80-luvulla kokkikoulussa Rovaniemellä ja sielläkin tehtiin waldorfia joulun seisovaan pöytään. Ja resepti löytyy 70-luvulla painetusta keittokirjastanikin.
90-luvulla se nimenomaan yleistyi suomalaisten joulupöydissä. Nykyään se on taas jäämässä pois.
Jäävuorisalaatti. Iceberg ahead!!!