Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Salaatti joulupöytään?

Vierailija
20.12.2020 |

Mikä olisi hyvä salaatti, joka ei olisi majoneesipohjainen? Rosollin lisäksi siis. Ei saa sisältää hedelmää, sillä jostain syystä syöjissä on ihmisiä, jotka eivät voi ymmärtää hedelmiä salaatissa.

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen joulupöytään ihan perussalaatin, johon tulee paria eri salaattilaatua, kurkkua, paprikaa, viinirypäleen puolikkaita ja punasipulia ohuina renkaina. Vierelle fetajuustosekoitus, jossa valkosipulinkynsiä mukana. Erikseen tulee kirsikkatomaatteja, koska lapsi tykkää syödä niitä sellaisenaan ja itse en tykkää tomaatista salaatissa.

Vierailija
102/105 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minun kodissa syöty jouluna paljon salaatteja aina ja kun olen katsonut esim. Jamie Oliverin ohjelmia telkkarista niin sielläkin on tosi paljon erilaisia salaatteja kyllä jouluun, tosin monet niistä hedelmäpitoisia.

Meillä neljä joulun ajan vakiosalaattia:

1) ihan viherperussalaatti eli tähän erilaisia salaatinlehtiä revittynä ja hyvä kastike - kastikkeeksi riittää esim. sinappi, sitruuna ja öljy

2) lohipastasalatti eli tähän kuullotetaan oliiviöljyssä vähän purjoa ja keltaista paprikaa, kylmäsavu- tai lämminsavulohta, keitettyä farfallea ja tietysti itse sitä salaattia ja mausteeksi sekaan tuoretta basilikaa ja pieni ripaus parmesania 

3) riisi-siikasalaatti eli tähän tulee riisiä, ranskalaista salaatinkastiketta, savustettua siikaa ja tomaattia, kurkkua ja salaattia

ja sitten ehkä oma lemppari, joka tosin kuulostaa tosi oudolta, mutta on hyvää

4) 2 eri salaattia, punakaalia ohuina suikaleina, pieni määrä leipäjuustoa, kurkkua, suolakurkkua ja varrellisia kapriksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitää tunkea juuri joulupöytään arkisia "täyteruokia", kuten salaatti, peruna, herne jne. Niillä on sijansa arkiruoassa edullisuuden ja terveellisyyden tähden, mutta jouluna on sen seitsemän tusinaa ruokalajia ja harvinaisia perinneherkkuja, joten näitä täyteruokia ei kukaan edes kaipaa eikä syö tai sitten vaivaantuneesti syödään nokare sosiaalisen paineen vuoksi. Haaskausta. Juhlana voi mässätä ihan reilusti ja rehdisti niillä juhlaruoilla ilman pipertelypupeltelua.

Öö, kumpikohan oikeasti on paremman makuista ja juhlavampaa, joku lanttulaatikko vai hyvä salaatti. No todellakin se hyvä salaatti.

Joo ja mun mielestä hummeri on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ketjussa ollut edes kyse. Fakta on, että lanttulaatikko on joulupöydässä, olipa se sinun mielestäsi hyvää tai ei. Ja niin on tusina muutakin perinteistä jouluruokaa. Ei tarvita eikä mahdu enää salaatteja. Ei vaikka hyvää olisikin. Ei siihen voi kaikkia maailman parhaita suosikkiruokiaan tunkea. Sitä paitsi se on vaan makuasia, mikä on hyvää. Et voi yleistää.

Minä olen 47 vuotta ja jokaisena niistä vuosista olen ollut joulupöydässä missä on salaatti. Salaatti kuuluu joulupöytään, samoin ne herneet. Ovat nimenomaan jouluperinteitä. Toki ottaisin hummerinkin joulupöytään jos asuisin alueella jossa sitä on luonnossa tarjolla, onhan meillä mätiä ja erilaisia kalojakin perinteisessä joulupöydässä, hummeri istuisi sinne aivan erinomaisesti.

Saatoit ymmärtää pointin tai sitten et. 

Ketjussa ei alkujaan ollut kyse "salaatista, joka on joulupöydän perinne", koska jos olisi, ei sellaiseen kyseltäisi vinkkejä. Se tehtäisiin kuten mamma sen aikoinaan teki ja pulinat pois. Veikkaan, että hyvin suurella osalla suomalaisia sellaista perinnettä ei ole tai se on hyvin moderni, sanotaanko tämän vuosituhannen mittaan syntynyt. Toki nyt jo elää ihmisiä joiden käsitys perinteistä ei sen kauemmaksi yllä.  Ei vielä ysärillä mitään salaatteja jouluna syöty. Puhumattakaan kasarista, jolloin salaatteja ei syöty talvella ylipäänsä. Juuresraasteita korkeintaan. 

Mistä sä keksit näitä juttuja? Kyllä syötiin salaatteja 80- ja 90-luvulla, toki ne oli enemmän sellaista salaatinlehti-kurkku-tomaatti-juttuja ilman hienouksia mutta taatusti syötiin ihan yleisesti.

Tuollaisia ovat nykyaikaiset arkisalaatit. Nämä ketjun gurmeesalaatit on siten ihan jotain muuta. Ei oltu ysärillä kuultukaan mistään Waldorfin salaateista ja viikunoista.

Ai ei vai? Olen ollut 80-luvulla kokkikoulussa Rovaniemellä ja sielläkin tehtiin waldorfia joulun seisovaan pöytään. Ja resepti löytyy 70-luvulla painetusta keittokirjastanikin.

90-luvulla se nimenomaan yleistyi suomalaisten joulupöydissä. Nykyään se on taas jäämässä pois.

Jännä että piti ottaa esimerkiksi oikein kokkikoulu. Siellähän opiskellaan ruoanlaittoa ja voisi ajatella että kokkikoulussa tehdään myös uudempaa ja erikoisempaa kuin perinteisiä ruokia perinteisillä tavoilla perinnejuhliin. 

Kyllähän keittokirjoissa reseptejä on. Nyt oli kyse jouluperinteistä.

Vierailija
104/105 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi pitää tunkea juuri joulupöytään arkisia "täyteruokia", kuten salaatti, peruna, herne jne. Niillä on sijansa arkiruoassa edullisuuden ja terveellisyyden tähden, mutta jouluna on sen seitsemän tusinaa ruokalajia ja harvinaisia perinneherkkuja, joten näitä täyteruokia ei kukaan edes kaipaa eikä syö tai sitten vaivaantuneesti syödään nokare sosiaalisen paineen vuoksi. Haaskausta. Juhlana voi mässätä ihan reilusti ja rehdisti niillä juhlaruoilla ilman pipertelypupeltelua.

Öö, kumpikohan oikeasti on paremman makuista ja juhlavampaa, joku lanttulaatikko vai hyvä salaatti. No todellakin se hyvä salaatti.

Joo ja mun mielestä hummeri on parempaa. Siitä ei kuitenkaan ketjussa ollut edes kyse. Fakta on, että lanttulaatikko on joulupöydässä, olipa se sinun mielestäsi hyvää tai ei. Ja niin on tusina muutakin perinteistä jouluruokaa. Ei tarvita eikä mahdu enää salaatteja. Ei vaikka hyvää olisikin. Ei siihen voi kaikkia maailman parhaita suosikkiruokiaan tunkea. Sitä paitsi se on vaan makuasia, mikä on hyvää. Et voi yleistää.

Minä olen 47 vuotta ja jokaisena niistä vuosista olen ollut joulupöydässä missä on salaatti. Salaatti kuuluu joulupöytään, samoin ne herneet. Ovat nimenomaan jouluperinteitä. Toki ottaisin hummerinkin joulupöytään jos asuisin alueella jossa sitä on luonnossa tarjolla, onhan meillä mätiä ja erilaisia kalojakin perinteisessä joulupöydässä, hummeri istuisi sinne aivan erinomaisesti.

Saatoit ymmärtää pointin tai sitten et. 

Ketjussa ei alkujaan ollut kyse "salaatista, joka on joulupöydän perinne", koska jos olisi, ei sellaiseen kyseltäisi vinkkejä. Se tehtäisiin kuten mamma sen aikoinaan teki ja pulinat pois. Veikkaan, että hyvin suurella osalla suomalaisia sellaista perinnettä ei ole tai se on hyvin moderni, sanotaanko tämän vuosituhannen mittaan syntynyt. Toki nyt jo elää ihmisiä joiden käsitys perinteistä ei sen kauemmaksi yllä.  Ei vielä ysärillä mitään salaatteja jouluna syöty. Puhumattakaan kasarista, jolloin salaatteja ei syöty talvella ylipäänsä. Juuresraasteita korkeintaan. 

Mistä sä keksit näitä juttuja? Kyllä syötiin salaatteja 80- ja 90-luvulla, toki ne oli enemmän sellaista salaatinlehti-kurkku-tomaatti-juttuja ilman hienouksia mutta taatusti syötiin ihan yleisesti.

Tuollaisia ovat nykyaikaiset arkisalaatit. Nämä ketjun gurmeesalaatit on siten ihan jotain muuta. Ei oltu ysärillä kuultukaan mistään Waldorfin salaateista ja viikunoista.

Ai ei vai? Olen ollut 80-luvulla kokkikoulussa Rovaniemellä ja sielläkin tehtiin waldorfia joulun seisovaan pöytään. Ja resepti löytyy 70-luvulla painetusta keittokirjastanikin.

90-luvulla se nimenomaan yleistyi suomalaisten joulupöydissä. Nykyään se on taas jäämässä pois.

Jännä että piti ottaa esimerkiksi oikein kokkikoulu. Siellähän opiskellaan ruoanlaittoa ja voisi ajatella että kokkikoulussa tehdään myös uudempaa ja erikoisempaa kuin perinteisiä ruokia perinteisillä tavoilla perinnejuhliin. 

Kyllähän keittokirjoissa reseptejä on. Nyt oli kyse jouluperinteistä.

Niin niin. Mutta niistä keittokirjoista ne nämä reseptit ENNEN levisivät. Nykyään netistä. 90-luvulla se oli jo tunnettu salaatti, jota oltiin syöty ravintoloissa ja haluttiin samaa syödä kotonakin. Monille nykyajan nuorille aikuisille se on jo perinne, koska sitä on ollut heidän kotonaan niin kauan kuin he muistavat. Eli jos sinä et muista, ei se tarkoita sitä, että jollekin muulle se ei voisi olla perinne.

Sitäpaitsi Suomessa ei ole ennen 90-lukua ollut mitään yleistä perinteistä joulumenua. Nykyinen suht geneerinen joulumenu on hämälaisen pitopöytäperinteen mukainen ja alueelliset tavat ovat väistyneet. Jonkin verran niitä on vielä näkyvissä, kuten karjalanpaisti ja poronkäristys, mutta nekin hiipuvat hämäläisen perinteen alta pois koko ajan.

Vierailija
105/105 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tänä vuonna salaatti, jossa on salaattimix pussista erilaisia salaatinlehtiä, paprikaa, tuorekurkkua, maissia, tomaattia, fetaa, viinirypäleitä.