Miksi verikokeen jälkeen laitetaan se lappu teipillä kiinni?
Kun verikoe otetaan kyynärtaipeesta. Sattuu ihan pirusti, kun yritän saada sitä teippiä irti. Ei mulla ainakaan edes vuoda se pistokohta niin, riittää kun painaisi sitä hetken sillä lapulla. Eikö sitä voisi kiinnittää jollain ei-niin-kivuliaalla tavalla eikä teipillä? Vai onko mulla vaan niin herkkä iho, onko muilla tällaista ongelmaa?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:19"]
Itku siitä että teipinpätkä ei lähde nahasta irti? Melko matala kipukynnys.
[/quote]se siinä ärsyttää kun ihoa lähtee yleensä mukana kunnon pala. Lapsikaan ei muuten välittäis mut kun on atoopikko ja se atooppinen iho repeää niin tuntuu epämukavalta. Kai se on vaan kipuherkkä. Ei sitä kaatumiset tai rokotukset tms. itketä yhtään mut tuo iho repeäminen sattuu. Turhasta valittaa = (
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 15:47"]
Sideharso maksaa paljon enemmän kuin teippi. Muutenkin on niin pienet rahat terveydenhuollossa kiinni, että miksi pitää itkeä jokaisesta pikku asiasta?
[/quote]Voi kun sultakin lähtis joku kerta ihoa mukana, älä sitten valita..
Mulla ainakin vuotaa ne reijät aina niin , että pyydän aina teipit tiukkaan.
Mulla alkaa aina se pistohaava uudestaan vuotaa ku revin ton v*tun laastarin irti, tekee kipeempää ku viiksien vahaaminen. Tai jalkojen epiloiminen. Ihan pirun herkkä mulla toi kyynärtaive ja tuntuu et ne painelee sen kunnolla oikee kiinni pirullinen ilme naamallaan, paristi oon sanonu et älkää laittako sitä laastaria mut silti ne loppujenlopuks sen siihen länttää samalla hämäämällä, että olis ihan kauheesti rupateltavaa. Tässä eksyin tänne kun yritän keksii kivuttomampaa tapaa repiä ton irti, oikeesti kohta hieron voipaketin tohon tai sit amputoin koko käden.
Aloittajalle voin kertoa siitä millaista on kun pleuraputket poistetaan ylävatsasta kun leikkauksesta on kulunut runsas vuorokausi. Vaikka päällä on vahva kipulääkitys niin on muuten "imelä" tunne kun 5mm paksu muoviletku vedetään irti sisuksista 20cm pituudelta. Kolme kappaletta niitä oli joten kolmesti ihanuutta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:13"]
Etkö osaa puhua vai mikset avaa suutasi ja sano hoitajalle, että ei kiitos teippiä?
En hoksannut tällä kertaa, kun en muistanut millaista onkaan repiä sitä teippiä. Sain jo toisen teipeistä irti, huh! Ensi kerralla kysyn, jos olisi mahdollista saada sideharsoa.
Ja onhan tuo toki parempi kuin niitti tai maalarinteippi, mutta silti sattuu! :D -ap
Miten olis henkselit?
Milloin on ollut se "ennen", kun lappu käärittiin sideharsolla? Täällä on sideharsolappu kiinnitetty laastarilla.
Mutta kerro seuraavalla kerralla hoitajalla, että "ei teippiä" ja myös syy. On olemassa laastareita, jotka irtoavat melkein itsekseen.
Vanha aloitus, mutta mä en enää suostu ottamaan sitä teippiä, kun tuntuu, että se sulaa mun ihoon kiinni ja sitten saan siitä allergisen reaktion.
Nykyään kysyvät, että teippiä vai harsoa? Harsoa kiitos.
Aina voit irrottaa koko käden jos tuntuu hankalalta muuten.
Niitä teippejä on monenlaisia. Aikaisemmin mulla oli sama ongelma kuin apllä, viimeksi kun marisin siitä teipistä, sanottiin, että nyt on uutta ihoystävällistä teippiä. Ja tosiaan, oli helpompi ottaa pois. Mutta on oikeasti ongelma tämä teippi toisille, ei ehkä kaikille.
Minullakaan ei tahdo iho kestää noita teippejä.
Jouduin ambulanssilla viime kuussa sairaalaan. Lanssissa sain isohkon annoksen opiaatteja ja tokkuraiseksihan siitä meni. Kun päästii sairaalaan, ottivat tietenkin verikokeita. Siinä tokkurassa en tajunnut oikein mitä tapahtui, ja sitten näinkin että se lappu oli teipattu oikein kunnolla. Kaksi ristiin ja vielä yksi poikittain. Siinä sitä oli teippiä poikineen. Ja jäätävä ihottuma...
Vierailija kirjoitti:
Et oo tainnut kyllä kummoisia kipuja kokea, jos yhden teipin irrottaminen sattuu.
Minä taas olen kokenut mm. ison kasvaimen repeämisen aiheuttaman sisäisen verenvuodon vatsaonteloon, joka sattui niin että ulvoin ja menin melkein tajuttomaksi, mutta niin vain se teipinkin repiminen ihosta tekee kipeää. On yleinen harhaluulo, että äärimmäiset kipukokemukset tekisivät pienemmät kivun syyt kivuttomiksi.
Mä pyydän aina sideharsoa, koska olen ilmeisesti allerginen sille teipille kun ihoon jää pahannäköinen jälki. No viimeksi mulle sitten laitettiin jotain punaista itsestäänliimautuvaa muovimaista harsoa, jota en ole ennen nähnyt, enkä oikein tykännyt siitä. Haluan vanhanaikaisen kunnon harson! (Joo tämä on hyvin tärkeä juttu...😂)
Käyn sairauden vuoksi säännöllisesti verikokeessa ja kerran hoitaja kysyi haluanko sen lapun kiinni teipillä vai sideharsolla. Valitsin harson vaikka mulle se on ihan sama. Ja se lappu laitetaan siihen siksi että se pistoskohta voi mahdollisesti vuotaa vähän. Eihän hoitajat tiedä kenen pistoskohta vuotaa ja kenen ei. Mullakin on herkkä iho, mutta ainakin teipin irrottaminen omalla kohdalla on helpompaa ja kivuttomampaa juoksevan veden alla.
Vierailija kirjoitti:
Mä pyydän aina sideharsoa, koska olen ilmeisesti allerginen sille teipille kun ihoon jää pahannäköinen jälki. No viimeksi mulle sitten laitettiin jotain punaista itsestäänliimautuvaa muovimaista harsoa, jota en ole ennen nähnyt, enkä oikein tykännyt siitä. Haluan vanhanaikaisen kunnon harson! (Joo tämä on hyvin tärkeä juttu...😂)
Se on itsekiinnittyvää tukisidosta, jota urheilijatkin usein käyttää, musta se on erinomaista, sille kun harva on allerginen, ja toisaalta pysyy paikallaan paremmin kuin harso.
Teipeissä ongelma on liima-allergiat ja ohutihoiset ihmiset, tai erityisen karvaiset ihmiset.
Naurettavaa vähätellä ongelmaa, kun on useita ihmisiä, jotka joutuvat viikottain tai kuukausittain labrassa käymään. Sellaiselle on teipit ihan oikea ongelma.
Revit vaan irti ihan normaalisti, kyllä se lähtee. Ja jos mulle alat inistä että ei teipattaisi, niin laitan ensi kerralla jeesusteipillä kiinni.
Mullakin lähtee ihoa teipin mukana ja jää moneksi päiväksi punainen teipin muotoinen jälki. Yleensä kieltäydyn siitä teipistä, jos vaan ehdin ennen kuin länttäävät sen. Mulla loppuu vuoto hyvin nopeasti, kun vaan malttaa muutaman minuutin painaa sillä lapulla, ettei paitaan tuu veripisaraa.