Menisitkö töihin työntekijänä vai toiminimellä?
Kysymys onkin otsikossa... Tuli intosta siskon miehen kans kumpi olis parempi vaihtoehto?
Kommentit (10)
Riippuu tapauksesta. Yrittäjänä sinulla ei ole sosiaaliturvaa eikä irtisanomissuojaa, mutta toisaalta on enemmän vapautta ja hyvällä verosuunnittelulla käteen voi jäädä enemmän.
Siis mitä, palkkaus sama? Ehdottomasti sitten työntekijänä.
Olen itse toiminimellinen konsultti, mutta minun palkkaukseni ei todellakaan ole sama kuin vastaavasta työstä kuukausipalkkalaisena. Siinä missä kk-palkkaa saisin ehkä 4000 euroa kuussa, nyt laskutan noin 15 000 euroa kuussa toiminimelleni, josta jää käteen selkeästi enemmän kuin kk-palkkalaisena.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:28"]Palkkaus olis sama...
[/quote]
Tästä olisin hyvin skeptinen, mitä tämä edes tarkoittaa? Maksaisiko työnantaja toiminimelle saman kuin mitä heillä menisi palkkakuluihin? Entä alv?
Jos sairastat paljon tai olet hidas laiska työntekijä mene työntekijäksi niin saat parhaat edut itsellesi. Sairaslomalta juoksee palkka ja tuntipalkka juoksee vaikka et tekisi mitään. Jos olet yritteliäs ja et karta töitä ja jos työ on senlaatuinen että tekemällä enemmän voit myös tienata enemmän niin valitse toiminimi.
Työnantaja maksaa esim 1500e mulle kk mutta siitähän menee verot Ym niin käteen jäis sama summa melkein silti nettona kun jos menisin työntekijänä. Ja olis kk irtisanomisaika...puolin ja toisin. Jos työntekijänä menis niin olis vaan määräaikainen...
Jos sama palkkaus, niin ehdottomasti työntekijänä. Silloin työntekijä maksaa työterveyden, eläkemaksut jne. Sairasloma-ajalta yms. saa palkkaa. Parempi irtisanomisturva, jos jää työttömäksi ei ole ongelmia saada työttömyyskorvausta, jos taas tulkitaan yrittäjäksi, korvausten saaminen voi olla tuskan takana. Lisäksi toiminimellä saattaisit joutua maksamaan työvälineitä itse.
Ei tule pahemmin syitä mieleen, miksi valitsisin samalla palkkauksella toiminimellä toimimisen: Siinä joutuu kantamaan kaikki riskit, mutta (sun esimerkissäsi) ei saisi mitään korvausta niistä.
Yrittäjän on aina laskutettava enemmän, jos haluaa samat eläkemaksut ja muut. Yrittäjälle eläkemaksut on kalliimpia.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:37"]
Yrittäjän on aina laskutettava enemmän, jos haluaa samat eläkemaksut ja muut. Yrittäjälle eläkemaksut on kalliimpia.
[/quote]
Kai se on enemmän laskutettava, kun pitää loma-ajallekkin palkkaa itselleen maksaa...
Lisään,että työnantaja kustantaa kaikki tarvikkeet yms. Tuo olis sivutyötä..
Palkkaus olis sama...