45-50-vuotiaat, kertokaa vaivoistanne , korotuksistanne ja esivaihdevuosioireistanne
Kaverini on vasta 41 eikä usko, kun sanon, että muutama vuosi, niin alkaa tapahtua.
Kommentit (44)
Ei ole mitään oireita 46v, elintavat vaikuttaa ja ravinto aika moneen..... Myös niihin kolotuksiin ja hormonitoimintaan.
Yöhikoilua ja voimakas väsymys ennen kuukautisia. Muutenkin unen laatu heikentynyt. Nivelkipuja. Hiukset on jo harventuneet, se alkoi siinä 41-42 vuoden iässä. Naamasta paistaa vanhuus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään oireita 46v, elintavat vaikuttaa ja ravinto aika moneen..... Myös niihin kolotuksiin ja hormonitoimintaan.
Oletko luomu vai käytät jotain hormoniehkäisyä?
Olen 49 eikä ole vaivoja tai kolotuksia. Kehossa tuntuu ihan samalta kuin vaikka 16-vuotiaanakin. Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireita en ole huomannut, mutta ikänäkö mulla kyllä alkaa selvästi tulla.
Ei mitään vaivoja. Kova kunto ja terve kuin pukki.
Minä olen 49 ja kuukautiset loppui jo muutama vuosi sitten. Kaikenlaista pientä kremppaa on koko ajan. Olen myös vanhentunut viiden viime vuoden aikana tosi paljon.
Alaselkä on välillä kipeä liian kovan treenin jälkeen - tai kun ei ole treenannut ollenkaan ja paljon istunut töissä. Toinen polvi on myös kipeänä jos joskus innostuu liikkumaan joka päivä/useamman kertaa päivässä. Vaihdevuodet eivät ole vielä kolkutelleet - muuten kuin että olen välillä todella ärsyyntynyt, eritoten mieheen.
Ja sitten on sellaisia kuten minä, jotka elävät terveellisesti, liikkuvat paljon ja ovat geneettisesti kasa höyryävää paskaa näissä asioissa. Mulla hkh pelasti työkyvyn, ehkä hengenkin. Äiti aikanaan sekosi, joten osasin odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko luomu vai käytät jotain hormoniehkäisyä?
En ole,ikinä käyttänyt mitään hormonaalista ehkäisyä. Ei mulla kyllä ole ollut yhtään antibioottikuuriakaan.
Uni on heikompaa, mutta tarve on myös vähentynyt entisestä 7,5-8 tunnista 7:n.
Kolmisen vuotta oli ongelmia menkkojen kanssa, mutta nyt kun loppuivat ei ole ollut mitään vaihdevuosioireita. Kesällä hikoilin hulluna ja luulin, että kuumat aallot alkoi, mutta kun ilmat viileni, ei ollut enää mitään hikoilua.
Kiitos lisääntyneen liikunnan, olen paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen.
Isovarpaassa oli pari vuotta sitten nivelrikko ja onhan se siellä vieläkin, muttei oireile.
Tenniskyynärpää tuli, kun loukkasin käsivarren, mutta sekin kuntoutui pois.
Vatsaan kertyy makkaraa ja se nyt tuntuu jääneen tiukempaan.
Että vielä 52:na ollaan kohtuu ok. Kop kop😅
Minä kysyisin, voiko väsymys olla (esi)vaihdevuosien oire?
Olen tänäänkin nukkunut koko päivän, aiemmin on testattu rauta-arvot, klipparit ym. työterv. toimesta, mutta tuntuu että väsymys vain pahenee.
Alkaa jo vaikuttaa elämään, kun tu tuu että nippa nappa jaksaa töissä käydä, ei liikkua kuten aiemmin kun unen tarve (joinain päivinä, ei koko ajan) loputon.
Uniapnea myös tutkittu, nukuin testilaitteen kanssa ja oli ok, sitä ei ole.
Olen vastaaja 3/13. Koen siis että oireita on. Joku kysyi ehkäisystä oireettomalta. No, voin omasta puolestani kertoa että en ole koko elämässä käyttänyt hormoneja ehkäisyyn tai muuhunkaan, enkä tupakkaa enkä alkoa. Perusterve. Mutta esivaihdevuosioireita kyl on.
Jos vauva syntyy 42-vuotiaana, niin 😅🥳😊
Vierailija kirjoitti:
No okei... Sama ikä ja mulla on kai esimerkilliset elintavat: terveellinen, monipuolinen, kasvispainotteinen sekaruoka. Sokerit minimissä, ei valkoista viljaa, punainen liha minimissä, usein kalaa, hyviä rasvoja. Säännöllinen nukkumisrytmi. Liikuntaa ja ulkoilmaa päivittäin. Harrastuksia ja mieluisaa tekemistä. Työtä ja lepoa sopivasti. Ei päihteitä mitään. Painoa alle 60 kg.
Silti: Ikänäkö. Limakalvot kuivuu. Yöheräilyä. Ennen kuukautisia yöhikoilua. Kuukautiskierto lyhentynyt. Niveliä kolottaa, milloin polvea, milloin ranteita. Välillä ärtyneisyyttä, alakuloa...
Mitä sinä teet toisin? Missä mulla vika? Vastaushan on, että ei missään. Ollaan vain yksilöitä, ja jos sinä olet onnekas ja taputtelet ilman oireita, niin onneksi olkoon. Tai sitten ne on sulla vain vasta edessäpäin...
Monella vaivat alkaa kirjaimellisti yhdessä yössä. Ilolaulu soi mullakin vielä 44vuotiaana vaan ei enää. Kohta46.
Vierailija kirjoitti:
Jos vauva syntyy 42-vuotiaana, niin 😅🥳😊
Kyse oli 45-50v.
42-44 v raskautuu suurin osa, 45-50 vain pieni osa.
ja gynekologin mukaan oireet tulevat 45-50. Ei siis 40-45.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No okei... Sama ikä ja mulla on kai esimerkilliset elintavat: terveellinen, monipuolinen, kasvispainotteinen sekaruoka. Sokerit minimissä, ei valkoista viljaa, punainen liha minimissä, usein kalaa, hyviä rasvoja. Säännöllinen nukkumisrytmi. Liikuntaa ja ulkoilmaa päivittäin. Harrastuksia ja mieluisaa tekemistä. Työtä ja lepoa sopivasti. Ei päihteitä mitään. Painoa alle 60 kg.
Silti: Ikänäkö. Limakalvot kuivuu. Yöheräilyä. Ennen kuukautisia yöhikoilua. Kuukautiskierto lyhentynyt. Niveliä kolottaa, milloin polvea, milloin ranteita. Välillä ärtyneisyyttä, alakuloa...
Mitä sinä teet toisin? Missä mulla vika? Vastaushan on, että ei missään. Ollaan vain yksilöitä, ja jos sinä olet onnekas ja taputtelet ilman oireita, niin onneksi olkoo
Ja lisään vielä, että olen tosiaan myös fyysisesti hyvässä kunnossa ja en sairasta oikein edes pikkuflunssia.
Kolotuksistanne! Ei korotuksista :)