Miksi nuoret ja menestyneet päätyvät itsemurhaan?
Kommentit (4)
Ei minusta noilla asioilla ole mitään tekemistä asian kanssa...
Esim. itselleni iski masennus ja paniikkihäiriö elämänvaiheessa, jossa elämäni piti olla täydellistä. Olin nuori, kaunis, juuri valmistunut yliopistosta, minulla oli hyvä miesystävä jonka kanssa asiat näyttivät menevän kohti avioliittoa ja perheen perustamista... Mutta sitten alkoi tulla ensin paniikkikohtauksia, ja sitten masennus. Ei siihen mitään ulkoista syytä tarvita.
Selityksiä on monia, yksi on se että kyseessä on melko satunnaisenluontoinen aivokemian heittely. Omalla kohdallani uskon, että prosessi oli psyykeni viisautta. Oli ollut aika rankka lapsuus ja nuoruus, ja niin kauan kuin elämä oli selviytymistaistelua, niitä rankkoja asioita ei voinut kunnolla tuoda pintaan käsiteltäväksi. Sitten kun oli rauhallinen aika ja tarpeeksi perusturvallisuutta kerätty, mieleni otti "likapyykit" käsittelyyn ja toi pintaan. Siinä niitä sitten vuoden verran prosessoin, minä aikana yritin kerran itsemurhaa lääkkeillä ja viinalla, ja sen jälkeen olen ollut onnellisempi kuin koskaan, paljon tasapainoisempi ihminen.
Menestynyt on ihminen, jolla on hyvä olla elämässään. Jos tappaa itsensä, ei ole menestynyt. Tarkkuutta termeihin.
Heillä on masennus. Kaikki eivät kestä kylmiä arvoja, vaikka eläisivät itsekin niiden mukaan.
Nuoruus tai menestys eivät kumpikaan suojaa masennukselta.