Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä te kotona syövät syötte äitienpäivänä?

Vierailija
08.05.2014 |

Millainen menu?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain yksinkertaista. Pelkät ranskalaisetkin kelpaa, kunhan saan jotain hyvää kakkua jälkkäriksi, kuten esim. daim-juustokakkua.

Tai sitten lohta, pariisinperunoita ja dijon-kastiketta.

Ollaan aika juntteja eikä meillä ole hienompia aterioita kuin jouluna.

Vierailija
2/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushia ja misokeittoa. Mieheni ja lapseni kokkaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon keskiverto AV-mamman äitienpäivä ruoan olevan pakastepizza, ehkä jopa kaksin kappalein.

Vierailija
4/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kaipaisin menuvinkkejä.

Meillä on sunnuntaina syömässä 13 henkeä (ikähaitarilla 9 kk - 65 v) ja esim. kala on poissuljettu kahden allergikon vuoksi. Sutii nyt jotenkin tyhjää sen suhteen, että miten ja millä eväin kasattaisiin vähän juhlavampi neljän ruokalajin ateria...

Viime viikonlopula tarjoilin kiinalaisen buffetin.

Sitä edellisellä grillattiin...

Nyt jotain "klassisempaa"?

Vierailija
5/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan makaronimössöä. Lapsilla on futisturnaus viikonloppuna.

Vierailija
6/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee mun pyynnöstä pekonipastaa.

Vierailija
7/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäiköisesti nuudeleita ja kalapuikkoja. Lapset tekee ruuan!

Vierailija
8/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ette syö kotona äitienpäivänä tai syötte arkisesti, niin olisiko teillä kuitenkin jotain menu-ehdotuksia antaa? Tuo kiinalainen puffet kuulosti niin hauskalta, että toteutan sen joku kerta - mutta en nyt sunnuntaina. Sunnuntain äitienpäiväpäivällisille osallistujista yksi ei syö sieniä, toinen ei tykkää riististä, kolmas karppaa, neljäs ei pidä pekonista jne.

Vierailija
9/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä päättänyt mitä syödään (saan päättää, mies kokkaa) mutta yksi vaihtoehto voisi olla karitsanpotka. Tekisi myös mieli kokeilla sitä revittyä possua, josta kaikki kohkaa.

Vierailija
10/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 09:57"]

No jos ette syö kotona äitienpäivänä tai syötte arkisesti, niin olisiko teillä kuitenkin jotain menu-ehdotuksia antaa? Tuo kiinalainen puffet kuulosti niin hauskalta, että toteutan sen joku kerta - mutta en nyt sunnuntaina. Sunnuntain äitienpäiväpäivällisille osallistujista yksi ei syö sieniä, toinen ei tykkää riististä, kolmas karppaa, neljäs ei pidä pekonista jne.

[/quote]

Tee espanjalainen tapas-pöytä. Silloin voi jokainen valita itselleen sopivia ruokalajeja. Ja kylmät ruuat voi valmistaa jo etukäteen.

Vierailija
11/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 09:36"]

Meillä on sunnuntaina syömässä 13 henkeä (ikähaitarilla 9 kk - 65 v) ja esim. kala on poissuljettu kahden allergikon vuoksi. Sutii nyt jotenkin tyhjää sen suhteen, että miten ja millä eväin kasattaisiin vähän juhlavampi neljän ruokalajin ateria...

[/quote]

Jos haluat neljä ruokalajia ja syöjiä on tuonkin verran, tekisin kohtuullisen helppoja juttuja. Esim. näin.

Alkusalaatti, vaikkapa vihreää, kirsikkatomaatteja, paahdettua parman kinkkua ja parmesan lastuja.

Joku keitto, esim. maa-artisokkakeitto siian mädillä kruunattuna tai sienikeitto tai kermainen juustokeitto. Tarjoile ihan pienestä asiasta pikkuannos.

Pääruoaksi pestokanaa eli kananfilepihvejä paistetaan hetki, vuokaan, päälle itse tehtyä pestoa, jossa vuohenjuustoa, voi olla myös ruokakermaa. Riisiä.

Jälkkärinä joku kakku tai suosikkini creme brulee (voi olla hankala noin monelle). Myös pannacotat voisi tehdä valmiiksi pikkulaseihin jo etukäteen (jos kylmätilaa riittää), ennen tarjoilua sitten päälle vadelmia tai muita marjoja.

Vierailija
12/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsun äitini kylään syömään. Suunittelin itse tarjoilevani jotain tällaista:

Alkuruuaksi katkaravuilla täytetty avokadon puolikas ja useita erilaisia salaatteja sekä patonki levitteellä. Pääruuaksi uunilohta, (valkosipuli)kermaperunoita ja vihanneksia (parsakaalia, parsaa, porkkanoita tms). Jälkiruuaksi keksejä ja itse tehty mansikkakermakakku (ja kahvi/tee/mehu).

Sen lisäksi tarjoilen alkumaljan ja ruuan kanssa viiniä ja vichyä.

Tämän hienompaa en itse osaa tehdä, toivottavasti äidille maistuu:).

Vierailija
13/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ja lapset kokkaavat, joten en tiedä. Hyvää on ollut tähän mennessä, joten odotan hyvillä mielin. :)

Vierailija
14/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaspöytäidea on kiva. Mulla on tapas-kirjakin!  Ja kivoja asioita. Kiitos. Ap

Vierailija
15/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lupasi kokata jotain, luulen, että meillä on parsaa hollandaise kastikkeella, paistettua lohta ja perunaa (paahdettuna tai muussina) + lisukesalaatti (jota meillä aina muutenkin on). Mies ei ole mikään gourmet-kokki, mutta osaa hyvää perusmuonaa kokata. Bonuksena varmaan valkoviiniä / kuoharia, jota meillä ei muuten juuri juoda. Kakusta en tiedä, varmaan ostavat leivokset (tuskin leipovat lasten kanssa itse).

Vierailija
16/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että voisin tehdä tomaattikeittoa alkuun, sitä ainakin nyt alkoi tekemään mieli... Mikähän olisi hyvä ruoka sen jälkeen? Jälkkäriksi jotain jäätelöä.

Vierailija
17/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-luokkalaisen kotitalousläksy: ateria salaatteineen plus jälkiruoka. Pääruuaksi tekee xxxl-texas-pihvejä tai jotain sellaisia, niiden kanssa riisiä, joku tavissalaatti ehkä juustolla, sitten jälkkäriksi mustikkahyve. Ehkä. Ja mä leivon jotain erikoisherkkua kahville, leipomista en luovuta muille, kun rakastan sitä niin kovasti.

Vierailija
18/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2014 klo 09:36"]

[/quote]

Hei!

Kts. BBC Good Foodin sivuilta "slow roast chicken". En tiedä riittääkö yhdestä broilerista 13:lle, mutta säädä. Vaivaton ruoka, on pitkään uunissa (lämpötiloja pitää toki säätää paistumisen aikana), rapeapintainen, erilaisia maustamisvaihtoehtoja on paljon. Kokonainen lintu on myös juhlava nostaa pöytään. Lisukkeillahan ei ole rajaa: erilailla tehtyjä juureksiä ja muita vihanneksia, joku yksinkertainen, hyvä alkukeitto? Tai jos ehdit vaivautua: korvasienikeitto alkuun? 

Kun on kevät, on karitsa-aika. Voit haudutella jo ed. iltana valmiiksi vaikka italialaistyyppisen padan edullisesta, luisesta karitsasta tai lampaasta. Valkosipulia, paprikaa, tomaattimurskaa, kaikkia ihania mausteita (rosmariinia!), oliiveja, kapriksia. Päälle pecorino- tai paremsanilastuja. Lisukkeeksi perusrisottoa, jotain vähän erikoisemman muotoista pastaa, lohkoperunoita ...

Paista voissa parsaa ruuan kaveriksi, sekoita salaattiin retiisejä, porkkanalastuja, pinaattia. Onhan kevät :) 

Vierailija
19/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät???

Vierailija
20/33 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään tänä vuonna lauantaina ulkona, kun sille päivälle sattuu muutakin menoa. Sunnuntaina kokataan kotona ja anoppi tulee varmaan syömään. Parsaa syödään ainakin, varmaan alkupalaksi. Pääruuaksi on varmaan lihaa: pippuripihvit pannulla, entrecote grillissä, karitsan potkaa pitkään haudutettuna tai poroa jossain muodossa.  Lisäksi valkosipuliperunoita (ja muusia tai perunakroketteja lapsille). Jotain vihannesta vielä.

Kakun teen itse, varmaan suklaisen tai marenkivaihtoehdon. Tai sitten pannacottaa jalallisissa laseissa.