Miten te naiset pystyisitte palkallanne elättämään perheenne?
Jos mies olisi työtön tai olisitte yh? Miten joku kaupan kassa tai huoltoaseman työntekijä pystyy elättämään perheensä sillä pienellä palkalla? Entäs auto ja omakotitalo, jäisivätkö haaveeksi ihan omalla palkalla? Siis jos ette ole erossa nylkeneet rahaa.
Kommentit (62)
Erittäin huonosti. En pystyisi lainanlyhennyksiin edes saati sähkölaskuihin. Mutta meillä tämä onkin arvovalinta: mies käy töissä ja ajoittain raataa vaikka ylityöputkia, jotta minä voin olla kotona ja hoitaa lapsia mahdollisimman hyvin. Olen myös omaishoitaja.
Ihan hyvin. Asun vuokralla kerrostalossa ja ostin talon maalta kesäpaikaksi. On auto, lapset harrastavat ja kaikkeen riittää rahaa. Bruttopalkka 40 000 vuodessa. t.yh
Yh:n on pakko pärjätä. Elarit olen saanut kertakorvauksena ja käytin ne asuntoon. 130 000 euroa on vielä asuntolainaa, olen lähihoitaja, minulla on melko uusi 2012 vm auto ja sekin on oma. Lapset teinejä joten harrastuksiin ym menee rahaa, mutta kaiken olen saanut maksettua.
Paremmin kuin mies. Tienaan vähän enemmän kuin hän. Asuntolaina on mitoitettu niin ettei jommankumman työttömyys pakottaisi myymään asuntoa. Menoja kyllä pitäisi rutkasti karsia.
En pystyisi, olen työtön peruspäivärahalla ja tulot jotain 800€/kk. Kyllä menisi vaimo helposti vaihtoon, jos mun tuloilla yritettäisiin elää :-)
Olen elättänyt tämän perheen jo 7 vuotta, minkä mies on ollut työttömänä. Lapsia yksi. Pärjäämme, joskaan emme ihan hirveästi rilluttele, emmekä matkustele ulkomailla.
Varmaan tietämättömyyttä, täällä maalla on usein niin. Mitä it-konsultin työ pitää sisällään? Sivistä minua.
Typerä stereotypisointi. Ei todellakaan ole automaattisesti naisella pienempi palkka, ei pitäisi tuolla tavalla edes ajatella. Minä tienaan huomattavasti paremmin kuin mieheni, enkä suinkaan ole ainoa tuntemani nainen jolla on hyvä palkka.
Kuinkas sitten kun erotaan ja tämä kova työmies jää etävanhemmaksi, niin on hankalaa pystyä maksamaan elatusmaksut, saati ostaa tapaamisella lapsille ruokaa? Minne se raha katoaa siinä vaiheessa?
Hankala sanoa, miten perhe pärjäisi palkallani. Maalla asun, asiantuntijatehtävissä olen ja nettotienestit kuukaudessa on vain vähän yli 5000 e. Ilman miestä en takuuvarmasti pärjäisi, enhän? Joutuisinko luopumaan sijoitusasunnoista vai toisesta kesämökistäni?
Jos mun mies jättäisi mut, olisin täysin yhteiskunnan elätti. Olen äitiyspäivärahalla, saan reilu 600 euroa käteen kuukaudessa, mulla on kaksi lasta (olin siis yh kun yhteen mentiin). Saan exältä elareita 200 euroa ja sitten lapsilisät päälle. Tämä aika on ollut ihan kamalaa, en kestä sitä että mies elättää ja itselläni ei ole varaa mihinkään omaan. Mies haluaisi vielä lisää lapsia, mutta mä päätin että tähän jää, haluan töihin että voin rauhassa elättää itseäni ja lapsiani. On nöyrää pyytää rahaa esim vaatteisiin jne.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:05"]
Kuinkas sitten kun erotaan ja tämä kova työmies jää etävanhemmaksi, niin on hankalaa pystyä maksamaan elatusmaksut, saati ostaa tapaamisella lapsille ruokaa? Minne se raha katoaa siinä vaiheessa?
[/quote]
Kuka idiootti maksaa naiselle enää kun on erottu?
Kykenisin siinä missä mieskin, tienaamme melkein eurolleen saman summan. Toki elintaso laskisi, jos puolet perheen tuloista vietäisiin pois, mutta kyllä minunkin palkallani vielä pärjättäisiin. Elämä tietenkin suhteutettaisiin vastaamaan ansiotasoa.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:07"]
Hankala sanoa, miten perhe pärjäisi palkallani. Maalla asun, asiantuntijatehtävissä olen ja nettotienestit kuukaudessa on vain vähän yli 5000 e. Ilman miestä en takuuvarmasti pärjäisi, enhän? Joutuisinko luopumaan sijoitusasunnoista vai toisesta kesämökistäni?
[/quote]
Kuka sinun palkkasi maksaa?
Suurperhe (5lasta), vuokralla ja hyvin pärjätään. -yh
Heikosti, mutta kuitenkin. Auto on pakollinen työmatkojen vuoksi. Oman osakkeen ostin, omakotitalosta en sinkkuna edes haaveile. Pyykinpesukone hajosi juuri 5 minuuttia sitten, alan pestä nyrkkipyykkiä.
T. osa-aikainen liikenneasemalla työskentelevä yh
Ihan hyvin pystyn. On omistusasunto, auto ja lapsella harrastukset ja matkustaakin voidaan..
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:02"]
Varmaan tietämättömyyttä, täällä maalla on usein niin. Mitä it-konsultin työ pitää sisällään? Sivistä minua.
[/quote]
Käytännössä suunnittelen ohjelmistoja ja koodaan alihankintana asiakkaille, jotka useimmiten ovat isoja it-taloja. Tällä hetkellä olen noin puolen vuoden projektissa maan toiseksi suurimmassa IT-talossa.
Laskutukseni on alan palkkatyöläisiin verrattuna varsin suurta, mutta toki konsulttina on aina riski, että projektien väliin jää työttömiä hetkiä, jotka pitää sitten elää säästöillä. Ja huonoina aikoina konsulteista säästetään ensin. Itselläni on ollut hyvä onni ettei ole muutamaa viikkoa pidempiä työttömyyksiä ollut. Koulutukseltani olen DI.
Paremmin kuin mieheni. Olen it-konsultti ja mieheni kokki... Mikä ihme oletus tuo on että naisilla olisi aina pienipalkkainen ammatti tyyliin kaupan kassa tai huoltoaseman työntekijä...