Miten te naiset pystyisitte palkallanne elättämään perheenne?
Jos mies olisi työtön tai olisitte yh? Miten joku kaupan kassa tai huoltoaseman työntekijä pystyy elättämään perheensä sillä pienellä palkalla? Entäs auto ja omakotitalo, jäisivätkö haaveeksi ihan omalla palkalla? Siis jos ette ole erossa nylkeneet rahaa.
Kommentit (62)
En pystyisi yksin elättämään perhettä palkallani, mutta ei pystyisi mieskään. Palkkataso on sama, samalla alalla ollaan.
Bruttopalkkani on noin 4000 euroa, eiköhän sillä nyt eläisi. Nykyiseen asuntoon ei olisi varaa, mutta pk-seudun ulkopuolelta voisin ostaa ihan kivankin asunnon.
Minä elätän perheeni, johon kuuluu minä ja kaksi vuoroviikkoista teiniä. En saa kuin yhden lapsilisän, en saa elatusapuja enkä mitään tukia.
Suuri apu tässä on se, että erossa sain sen verran rahaa, että pystyin ostamaan oman asunnon. Velkaa on, mutta sitä maksan montakymmentä vuotta. Haavettani - penthousea Ullanlinnassa - en pysty ostamaan, enkä olisi päässyt siihen käsiksi edes miehenkään kanssa...
Hyvin. Olen valtiotieteiden maisteri ja löytänyt onnekseni mielenkiintoisen ja ihan hyväpalkkaisen työn. Miehen palkka on samaa tasoa omani kanssa. Tietysti elintaso laskisi pakostakin hieman jos kahden aikuisen tulojen sijaan olisi pärjättävä yhden aikuisen tuloilla, mutta emme me lasten kanssa hätää kärsisi.
Hyvin pystyn.Meitä 5henkeä,mies työtapaturma eläkkeellä,mutta ei ole saanu aikoihin rahaa mistään.
Itse olen töissä liikenneasemalla,osa-aikaisesti.
Lainoja ei ole,vuokra vajaa 500€. Hyvuin riittä rahat,juuri tultiin reissusta.
Meillä on suunnilleen sama palkka, miehellä vähän isompi mutta verot tasaa. Mies on ollut molemmista lapsista hoitovapaalla vuoden, minä aikana minä olen maksanut kaikki asumiskulut ja suurimman osan laskuista (samoin mies kun minä olen ollut hoitovapaalla, äitiys- ja vanhempainvapaalla ollessani olemme maksaneet puoliksi). Vähän on tosin jouduttu käyttämään myös säästöjä kh-tukijaksojen aikana. Eli kyllä pystyn ainakin jonkin aikaa elättämään perheemme. Jos ero tulisi niin pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon, mutta toki pystyisin silloinkin elättämään itseni ja lapset omalta osaltani (uskon, että päätyisimme vuoroviikkoon ilman elareita).
Enpäs osaa sanoa. Meillä samat nettopalkat molemmilla, eli 4200e, ei lainoja, 6v sitten rakennettu 160m2 omakotitalo omalla tontilla, 2 n. 5v vanhaa saksalaista laatuautoa....ehkä jotenkuten pärjäisimme jos yksin joutuisin perheen elättämään...ehkä....
Kyllä, mutta elintaso toki kärsisi. 47 000 tienaan vuodessa. Mies lähemmäs 60 000. Oletan, että ansiosidonnainen olisi hänen kohdallaan ihan ok ja työllistyisi uudelleen. Hätätapauksessa voisi maksaa hetken vain korkoja asuntolainasta. Jos kuolema yllättää, henkivakuutus auttaa ainakin alkuun...
Erosin erittäin hyväpalkkaisesta miehestä. Asun vuokralla, elätän työlläni itseni ja lapseni. Elintasoni laski, mutta itsetuntoni parani.
Käytännössä me eletään mun rahoilla. Miehen rahat menee eksän ylläpitoon. Siis eksän, lapsia ei ole.
En pärjäisikään, mutta onneksi on sen verran varakkaat vanhemmat ja saan asua heidän omistamassaan omakotitalossa lasteni kanssa ja he minun pienessä kaksiossani, minä maksan kaksion yhtiövastikkeen ja he kulut omakotitalosta. Tämä mahdollistaa lasten kalliit harrastukset ja lomamatkamme, toki heillä on isäkin, joka osallistuu elatusmaksujen muodossa, mutta näin ei minun eikä lasten elintaso ole muuttunut erosta huolimatta.
Osaisin kyllä elää vaatimattomamminkin ja muutaman vuoden kuluttua kun lapset muuttavat omilleen vaihdammekin taas asuntoja.
Hyvä kysymys! Etenkin jos joukossa näitä, jotka huutelevat ikäviä elatusmaksuista. Pärjätään, mutta ei loisteessa eletä. Palkka, elarit ja lapsilisät yhteensä 2400 e kk. Lainanlyhennys ja vastike yht 1300e kk. Vuokralla asumiseen menisi täällä yhtä paljon. T. Kaksi koululaista ja yh joka yhteishuoltaja virallisesti
Niin, no miten sitä kukaan yhden aikuisen palkalla koko perhettä elättelee, kyllä kaksi palkkaa on aina parempi kuin yksi. Mutta elintasohan on sen mukaan paljonko rahaa tulee, se nyt on sama sitten kuka tuo kuinka paljon.
En usko että naisissakaan, ja varsinkaan naisissa on kovin montaa kouluttamatonta nykyaikana, yliopistot pursuaa naisia.
Nykyaika on sellaista että jos töitä ei ole, niin sitten ei ole. Kenenkään työpaikka ei ole varma.
Meillä ainakin äidilläni paljon parempi palkka kuin isälläni. Eikä isäni edes osallistu mihinkääm ruoka/vaate/puhelinlasku maksuihin.
Ei pärjättäisi. Palkkani on hieman yli tonnin kuukaudessa, mieheni saa yli pari tonnia.
Hyvin. Palkastani jää hieman yli 4000 euroa käteen kuussa, miehelläni hieman alle 2000 euroa.
Hahhah :) Kiitos kysymästä, elätän perheeni ihan ok :)
Jännää kuinka moni hyvin tienaava nainen pystyy palstailemaan perjantaina keskellä työpäivää... Kuulun tosin itse samaan porukkaan, tänään ei vaan huvita painaa hommia niska limassa, relaan perjantain kunniaksi ja palstailen työkoneelta.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:08"]
Suurperhe (5lasta), vuokralla ja hyvin pärjätään. -yh
[/quote]
Siis pärjäät hyvin ilman vuokratukia, elatusmaksuja ja sossun tukia, ihan pelkällä palkallasi?
Olen ollut köyhä yh, elimme mun palkalla, minimielareilla ja lapsilisillä. Asumistukea sain vuokrakämppään hieman. Omaisuutta oli kesämökki.
Sitä ennen oli kausi jolloin pienipalkkainen mieheni oli työtön ja mun palkka meni kokonaan lainan kuoletuksiin. Silti selvittiin, sossusta ei saatu penniäkään iekä asumistukea omaan asuntoon. Älkää kysykö miten, näin jälkikäteen ajateltuna elettiin varmaan pyhällä hengellä??!!