Miten te naiset pystyisitte palkallanne elättämään perheenne?
Jos mies olisi työtön tai olisitte yh? Miten joku kaupan kassa tai huoltoaseman työntekijä pystyy elättämään perheensä sillä pienellä palkalla? Entäs auto ja omakotitalo, jäisivätkö haaveeksi ihan omalla palkalla? Siis jos ette ole erossa nylkeneet rahaa.
Kommentit (62)
Onpa ap:lla vanhanaikainen ajatusmaailma. Kaikki naiset ei todellakaan ole pienituloisia. Minä pärjäisin erittäin hyvin, sillä palkkani on yli kaksi kertaa suurempi kuin miesten keskipalkka. Olen perheessämme nytkin se suurituloisempi.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:07"]
Hankala sanoa, miten perhe pärjäisi palkallani. Maalla asun, asiantuntijatehtävissä olen ja nettotienestit kuukaudessa on vain vähän yli 5000 e. Ilman miestä en takuuvarmasti pärjäisi, enhän? Joutuisinko luopumaan sijoitusasunnoista vai toisesta kesämökistäni?
[/quote]
Kuka sinun palkkasi maksaa?
[/quote]
Helsingin kaupunki
Huonosti. Tiukkaa olisi. On ollut ratkaseva tekijä välillä kun ero on tullut mieleen.
Minä olen nyt työttömänä ja mies töissä, mutta paremmin pärjättäisiin, jos tilanne olisi toisin päin. Mulla oli parempi palkka kuin miehellä. Tulevaisuudessa voi olla, että saan vain huonompipalkkaisia töitä, mutta tuskin mun palkkani hirveästi alle miehen palkan silloinkaan jää.
Ymmärrän täysin sp:n pointin ja hänhän nimenomaan kysyi miten nämä pienituloiset pärjää, ei väittänyt että me kaikki ollaan kaupan kassoja.
itse olen hyväpalkkaisessa työssä juuri siksi, että voin itse maksaa kuluni ja pärjäisin omillani jos jotain sattuisi. On myös kiva, että esim äitiyspäivärahat ovat hyvät.
itse en ymmärrä kouluttamattomia naisia, jotka elävät vuosia tai koko elämänsä miehen siivellä. Ymmärrän toki pikkulapsiajan ja sen, että silloin mies joutuu enemmän maksumieheksi. On mielestäni kuitenkin törkeää, että jonkun oletetaan maksavan kaikki.
tämä on aina niitä puheenaiheita, joista suurin osa vetää herneen nenään. Itseäni vaan aina kiinnostaa, miksi ei olla panostettu opintoihin ja uraan edes sen verran, että pärjäisi omillaan?
Samalla tavalla kuin nytkin. Mieheni on yrittäjä, minä taas perheen elättäjä.
Minä kyllä pystyisin, miehellä voisi tehdä tiukempaa. Oma palkkani on melko tasan 4000 ja miehellä 2700. Eivät kaikki naiset ole huoltamon kassoja tai siivoojia eikä kaikkien miehet vastaavasti ole huippuliksaa saavia yritysjohtajia. Omani on kyllä hyvin koulutettu mutta alalla jolla matala palkkataso. Itse asiassa tuttavapiiristäni ei löydy montaakaan todella matalapalkkaista naista vaan melko hyvissä ja hyvinpalkatuissa töissä ollaan suurinosa.
Hyvin pystyisin elättämään perheemme. Mies on toki suurituloisempi, mutta ihan ok palkka on minullakin. Tällä hetkellä voisi ajatella, että minun palkkani on "extraa", eli sen voi laittaa kokonaan matkusteluun, huvitteluun ja muuhun epäoleelliseen. Mutta jos mieheni tulot yhtäkkiä loppuisivat, pärjättäisiin kyllä minunkin palkallani, mutta pitäisi ehkä jättää toinen kaukomatka vuodessa väliin.
Ap:llä on kyllä ihan hyvä pointti herättää ihmisiä ajattelemaan asiaa. Kaveripiirissä on käynyt noin, että mies on jäänyt työttömäksi hyväpalkkaisesta suunnitelutyöstä heti toisen lapsen synnyttyä, ja vaimo jää ainoaksi elättäjäksi kaupan kassan tuloilla. Tässä tapauksessa miehellä on kyllä suurempi ansiosidonnainen kuin naisen palkka, mutta sekään ei auta pidemmän päälle. Kaamea tilanne.
Hyvin, tienaan paremmin kuin mies ja mulla on vaatimattomammat kulutustottumukset.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:21"]
itse en ymmärrä kouluttamattomia naisia, jotka elävät vuosia tai koko elämänsä miehen siivellä. Ymmärrän toki pikkulapsiajan ja sen, että silloin mies joutuu enemmän maksumieheksi. On mielestäni kuitenkin törkeää, että jonkun oletetaan maksavan kaikki.
tämä on aina niitä puheenaiheita, joista suurin osa vetää herneen nenään. Itseäni vaan aina kiinnostaa, miksi ei olla panostettu opintoihin ja uraan edes sen verran, että pärjäisi omillaan?
[/quote]
Ei kaikki miehet ajattele noin että "mies joutuu maksamaan kaikki". Esim. oma äitini on täysin kouluttamaton ja ollut koko ikänsä kotiäiti/kotirouva. Minun isäni RAKASTI sitä, että hän oli siinä perinteisen naisen ja kodinhengettären roolissa, sitä että hänen ei tarvinnut osallistua pikkulasten hoitoon tai kotiaskareisiin vaan sai täysillä keskittyä uraansa.
Itse kadehdin usein äitini elämää, minusta se oli etuoikeutettua elämää. Miksi hänen olisi pitänyt pärjätä omillaan, hänen työnsä oli huolehtia kodista ja miehestään ja lapsista ja hän sai siitä palkaksi erittäin mukavan elintason ja paljon tilaa omalle luovuudelle, jota olisi ollut vaikea järjestää jos olisi täytynyt käydä palkkatyössä. Ja mitä jos isä olisi päättänyt jättää hänet? No, heillä ei tietysti ollut avioehtoa (ei kai kukaan joka aikoo olla kotirouvana sellaiseen suostuisikaan) joten hänellä olisi ollut taloudellsiesti ihan mukavat olot sittenkin.
Suoraan sanottuna olisin enemmän huolissani siitä, jos mies joutuisi elämään yksin lasten kanssa. Rahallisesti varmasti pärjäisi, mutta sen arjen pyörittäminen yksin...heh..heh. Mahtaisi moni mies yllättyä kun siihen joutuisi ja varsinkaan jos äitee ja siskot eivät saisi auttaa. Miehillä on vaan se hyvä onni, että koko kylän naiset ryntäävät apuun kun mies on yh.
Mieheni on työtön, palkkani vaihtelee 1900-2200, lisistä riippuen. 2 lasta, 3v ja 1v. Vuokralla asutaan, 640e/kk.
En mä pärjääkään. Olen asunut lasten kanssa kolmestaan jo vuosia ja mitään omaisuutta ei ole. Yhden palkka ei vaan riitä, ellei se palkka ole huomattavasti enemmän kuin mitä itse tienaan.
Mies on tällä hetkellä työtön ja hyvin pärjätään. Jos olisi käynyt toisinpäin ja minä olisinkin joutunut työttömäksi miehen sijaan niin todennäköisesti olisi nyt melko tiukkaa rahan suhteen.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:21"]Ymmärrän täysin sp:n pointin ja hänhän nimenomaan kysyi miten nämä pienituloiset pärjää, ei väittänyt että me kaikki ollaan kaupan kassoja.
Itseäni vaan aina kiinnostaa, miksi ei olla panostettu opintoihin ja uraan edes sen verran, että pärjäisi omillaan?
[/quote]
Minullakin on korkeakoulututkinto, jolla en ole koskaan tehnyt mitään, koska työtä ei ole tarjolla. Kuitenkin tutkinto on sosiaalialalta, jonka työllistymisnäkymiä on jatkuvasti hehkutettu. Onneksi opintolaina on kohta maksettu. Ja tosiaan pärjään omillani, vaikka panostuksesta huolimatta olen vain kaupan kassa.
14
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 10:57"]
Jos mies olisi työtön tai olisitte yh? Miten joku kaupan kassa tai huoltoaseman työntekijä pystyy elättämään perheensä sillä pienellä palkalla? Entäs auto ja omakotitalo, jäisivätkö haaveeksi ihan omalla palkalla? Siis jos ette ole erossa nylkeneet rahaa.
[/quote]
Ihan hyvin voisin ja elätänkin tällä hetkellä koko nelihenkisen perheemme. Mies on työtön ja vielä karenssilla, Hänelle ei ole tullut palkkaa sitten tammikuun. Ei olla ihan rutiköyhiä, katsotaan kuitenkin tarkkaan mihin rahat laitamme.
Mietin useita työpaikkani naisia. Tavallisia toimistorottia, palkka hitusen alle 3000e. Eivät ilman miehiään asuisi omakotitaloissaja nurisisi että oltava ilmastoitu uusi auto jotta voi johonkin kesällä matkustaa. Itse olen yh. Asun ja elän vaatimattomasti.
Jos koko perheen pitäisi elää minun palkallani (3000 brutto, käteen noin 2000), niin menisi vähän elintavat uusiksi. Eniten tämä taitaisi vaikuttaa miehen elämään, koska hän on meistä se, jonka näpeistä raha valuu. Auto ainakin vaihdettaisiin halvempaan ja kaikki turha elektroniikka- ja viihde-ostelu loppuisi siihen paikkaan. Ruokapuolta vaihdettaisiin halvempaan, eli limsat ja energiajuomat pois, lihaa harvemmin, juustoja ja herkkuja harvemmin. Itse joutuisin varmaan karsimaan vaatepuolesta. Todennäköisesti miettisimme asunnon vaihtamista halvempaan, koska tällä hetkellä laina+vastikkeet tekevät yhteensä 1300 euroa/kk, mikä on vähän turhan paljon jos tuloina olisivat vain minun tuloni. Mutta niinhän se aina menee, että jos perheessä on vain yksi joka tuo taloon rahaa, niin pitää vähän karsia.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 11:38"]Mietin useita työpaikkani naisia. Tavallisia toimistorottia, palkka hitusen alle 3000e. Eivät ilman miehiään asuisi omakotitaloissaja nurisisi että oltava ilmastoitu uusi auto jotta voi johonkin kesällä matkustaa. Itse olen yh. Asun ja elän vaatimattomasti.
[/quote]
ja minun työpaikallani tämä stereotypia naisten pienemmästä tulotasosta pitää paikkansa. Tiedän kollegoiden miesten ammatit.
Olen töissä ravintolassa, samalla opiskelen, tuloni(palkka, opintoraha, asumistuki) yhteensä on n. 1700€/kk. Minulla on lapsi, jonka isän kanssa yhteishuoltajuus, eli kummatkin osallistuvat elatukseen, eikä elatusmaksuja tms. ole. Tosin meillä se on aika joustavaa, ja hyvin on sujunut. Lapsilisä tulee tililleni, koska lapsi asuu vakituisesti luonani.
Asumma vuokralla, vuokra 550€/kk, pakollisiin menoihin menee sähkö, matkakorttini(50€/kk) ja ruoka(300-400€/kk). Hyvin tällä pärjää, vaikkei ylimääräistä kauheasti jääkään.