9kk vauvan syöttäminen on yhtä tuskaa!
Kohta 9kk vauvamme ei osaa syödä!! Tykkää kyllä itse syödä kaikkea mitä pystyy käsissään pitämään, mutta soseiden syöttäminen on ihan hirveetä säätöä.
Esikoista kun syötti se avasi suun jo ennen kuin ehti ottaa lusikkaan lisää tavaraa, mutta tämä kakkonen ei avaa suuta muutakuin jos saa huijattua niin että antaa sen omaan käteen jotain syötävää jota se laittaa suuhun ja sitten samalla kilkailee lusikallisen mössöä suuhun.
Hedelmäsosetta saa syötettyä puolessatunnissa noin puolipurkkia (siis niitä pieniä 4kk purkkeja) kasvis-liha mössöjä ei suostu syömään ollenkaan vaan räkii heti ulos.
Ollaan aloitettu kiinteiden maistelu 4kk iässä ja tämä syöttäminen on minusta vieläkin samalla tasolla kuin silloin kun aloitettiin.
Hermot menee!!
Hermot menee myös siihen kun yrittää vauvalle esittää coolia ja kikkailla tuon syömisen kanssa ettei se huomaa että mua ketuttaa se syöttäminen :/
Kommentit (5)
Olenkin suurimmaksi osaksi antanut syödä itse kun ei hermot kestä tuota syöttämistä, mutta tuntuu että syö todella vähän. Pituus menee -2käyrällä, painosta ei neuvolassa sanottu mitään eli vissiin ok. 8kk neuvolassa mitat 7745g 67cm. Imetyksen lopetin pari viikkoa sitten kun ei neidille enää kelvannut :(
Ap
Jos hän haluaa sormiruokailla itse. Ei meidänkään poika 10kk vain istu ja syö. Aina pitää olla käsissä jotain esim Piltti purkin kansi, jota sit viskoo lattialle. Ennen vauvaa ajattelin että ei mtn viihdykkeitä syödessä, mutta ei se mennytkään tämän kanssa niin.
Noh, opetellaan pöytätavat joskus myöhemmin.
Älä stressaa, jos kuitenkin maitoa menee tarpeeksi ja lapsi kehittyy ja kasvaa. Nimimerkillä tän tulevan kolmosen kanssa en aio ottaa mitään paineita, jos taas syöminen takkuaa yhtä pahasti, kuin edellisten kanssa... Mun maito on näköjään täyttä kermaa, kun lapset kasvaa yläkäyrillä, eivätkä suostu syömään kiinteitä, kuin vasta vuoden iässä. Ensimmäinen lopetti itse rintaruokinnan kuin seinään 11kk iässä ja siirtyi suoraan kiinteisiin, toisella kiinnostus imemiseen hiipui 1v2kk ja siitä sitten rupesi syömään hyvällä ruokahalulla. Molemmista tuli kaikkiruokaisia lapsia, syövät hyvin ja erittäin monipuolisesti, joten mitään haittaa ei tahmeasta alusta ollut. Mutta tiedän, kuinka turhauttavaa on joka päivä tarjota sitä ruokaa monta kertaa ja täysin turhaan... Ota mahdollisimman rennosti - tuokin vaihe on pian ohitettu:)
Anna hyvä ihminen lapsen syödä itse!
Eihän niitä soseita ole pakko syödä. Kiität kohta, kun ei tarvitse syöttää, voit syödä itse samaan aikaan.
Sormiruokaa, eri kasviksia raakana ja kypsänä sopivasti paloiteltuna. Täysjyväpastaa paloiteltuna, perunaa, kanaa, kalaa. Leipää.
Meillä toinen lapsi ei myöskään millään olisi suostunut syötettäväkisi. Oppikin sitten tosi pienenä syömään itse. Aluksi pienellä haarukalla, tykkäsi tökkiä pieniä ruokapaloja haarukkaan, lusikan käytön oppi vasta myöhemmin.
Kata lapselle lautasellinen sormiruokaa kun muukin perhe syö, pääsette kaikki helpommalla ja ruokahetkistä tulee mukavia.