Tietääkö joku miten Viron kielen ''Õ'' kirjain lausutaan?
Kommentit (8)
Vähän kuin u:n ja ö:n tai o:n sekoitus. Varmaan jostain youtubesta löytyisi jonkun opetusvideo.
Samalla tavalla kuin venäjän taka-i. Eli äännä suun takaosassa y:n ja i:n välillä oleva äänne.
Nelonen on hajulla, eli se äännetään SAMASSA KOHDASSA kuin venäjän taka-i, mutta ei suinkaa ole sama äänne, vaan todellakin sellainen "tukahdutettu öö", eli vähän kuin o:n ja ö:n sekoitus. Kannattaa kuunnella jostain, että oppii oikein.
Valitettavasti monet suomalaiset eivät opi, kuten eivät venäjän taka i:täkään.
Kiitoksia kaikille vastanneille, nyt opin ääntämään tuon kirjaimen oikein. :)
- ap
En ole missään nimessä mikään vironkielen asiantuntija (enkä voikaan olla käytyäni jonkun hyvin lyhyen hyvääpäivääkirvesvartta-tasoisen vironkurssin), mutta minusta se õ on ehkä vähän sellainen "nielaistu" ö. Eli tosiaan ihan siellä suun takaosassa tai melkein nielussa sanottu, samaan tapaan kuin venäjän taka-i. Tai näin minä itse olen vähän asiaa itselleni yrittänyt ajatella.
Itse olen aina lausunut melkein kuin suomen y-kirjaimen ja ei ole huomautettu. Myös ö:ksi voi lausua, koska niin tehdään joissakin Viron osissa.
-Mies 29v-
Õ õ lausutaan siten, että kieli on kuin u:ta, mutta huulet kuin e:tä ääntäessä [ɤ]. Viesti menee yleensä perille vaikka tämän ääntäisikin pelkkänä Ö:nä.
Mä lausun ihan öö:nä