Nuorten henkirikokset huolestuttavat viranomaisia - mitä tehdä asialle?
YLE tänään:
"Poliisin tilastojen mukaan tämän vuoden aikana jo 49 alaikäistä on epäiltynä henkirikoksesta. Koko viime vuoden saldo oli kahdeksan epäilyä. Poliisin tilastoissa henkirikoksiin luetaan tapon ja murhan lisäksi näiden yritykset ja tämän vuoden tilastossa suurin osa tapauksista on ollut tapon yrityksiä."
Aika karua luettavaa. Mikä meillä täällä Suomessa on pielessä, että tällaista tapahtuu?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Näin käy siksi, koska nuoret oppivat jo pienestä pitäen ettei mistään tule seurauksia:
- käyttäydy väkivaltaisesti jo päiväkoti-ikäisenä
- häiriköi koulukavereitasi ja opettajia
- ajele fillarilla miten sattuu ilman valoja > kiusaa koko ympäristöä mopoterrorilla
- näpistele > varastele > ryöstele
- kiusaa > pahoinpitele > tapa > murhaa
Ei seuraamuksia edellisestä > siirry aina astetta "ylemmäs"
TÄMÄ!
Vierailija kirjoitti:
Osa syynä voi olla vuosia jatkunut säästäminen perheiden palveluissa. On perheitä joita ei ole olemassa edes viranomaisille, me niistä yksi. Apua olen hakenut mutta se on vain keskustelua. Pitäisi olla konkreettista aoua ja ennalta-ehkäisevää. Enää en väsymystä/uupumusta myönnä. Toivon että omat lapseni pysyvät kaidalla tiellä. Hyvin moni tuomitsi vanhempia. Aina vika ei ole vanhemmissa. Rikoksen tekijöitä on myös varakkaissa perheissä.
Mistä ihmeen palveluista on säästetty? Ei sitä maksutonta siivoojaa ennenkään ole saanut! Konkreettinen apu on sitä, että perheelle tarjotaan ihan kaikki kodinhoitajasta pleikkapeleihin, koska keskusteluapu ei ole apua tilanteessa, jossa äiti haluaa shoppailemaan.
Lasten huostaanotosta tulisi tehdä perhepalvelu eli kerran voit mokata, toisesta kerrasta lasta ei enää palauteta takaisin, vaan hänelle tarjotaan uusi oma perhe. Ei yhteydenpitoa biologisiin vanhempiin, ei turhia lupauksia, ei vetoamista verisiteisiin. Sallitaan lapsille lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin käy siksi, koska nuoret oppivat jo pienestä pitäen ettei mistään tule seurauksia:
- käyttäydy väkivaltaisesti jo päiväkoti-ikäisenä
- häiriköi koulukavereitasi ja opettajia
- ajele fillarilla miten sattuu ilman valoja > kiusaa koko ympäristöä mopoterrorilla
- näpistele > varastele > ryöstele
- kiusaa > pahoinpitele > tapa > murhaa
Ei seuraamuksia edellisestä > siirry aina astetta "ylemmäs"
TÄMÄ!
Lapsilla ja nuorilla tulisi ehdottomasti olla rikosoikeudellinen vastuu, jossa tuomiot tulisi vakavia rikoksia lukuunottamatta yhdyskuntapalveluna. Eli esim. ala-asteikäinen sovittaisi polkupyörätöppäilynsä tekemällä oranssit haalarit päällä valvonnassa erikseen osoitettuja hommia iltapäivisin ja viikonloppuisin. Ei nettiaikaa, ei löhöilyä, ei puhelinta, ei kavereita eikä pelailua. Eräänlainen laajennettu jälki-istunto siis.
Näin se teon ja sen seurauksen konkretia tulisi paljon selvemmin esille.
Aikuiset eivät ota vastuuta. Tässä syy. Nuoret jätetään heitteille. On kivempi somettaa ja elää keinoelämää somessa kuin olla läsnä omille lapsille. Monet aikuiset ovat täysin harhaisia ja puhelin on kasvanut käteen kiinni. Itse en ole somessa ollenkaan, olen läsnä lapselleni. Olen eronnut, päätin, että en halua mitään uusioperhettä enkä uutta puolisoa. Keskityn itseeni ja lapseeni ja meidän hyvinvointiin. Lapseni voi hyvin, samoin myös minä. Ihmiset eivät osaa keskittyä nykyään olennaiseen vaan some some some......................nykyajan ihmiset ovat tyhmistäneet itsensä älylaitteilla. Katso peiliin ja mieti oletkä läsnä lapsellesi? Hyvinvointi alkaa meistä aikuisista. Lapset voivat hyvin kun aikuiset ottavat sen vastuun mikä heille kuuluu. Lapsia ja nuoria ei voi vastuuttaa, he ovat lapsia ja keskeneräisiä. Aikuisten tehtävä on saattaa lapset ja nuoret turvalliseen aikuisuuteen.
Mitä tälle pitäisi sitten tehdä? Moraalinen kurinpalautus?