Pyöräni varastettiin, onko minulla oikeus ottaa se takaisin jos löydän sen?
Tapahtuneesta jo 2 vuotta mutta nyt sattumalta pyöräni löytyi hylättynä ja siitä on kuva somessa. Saanko käydä hakemassa sen takaisin? Olen varma että pyörä on minun koska siinä näkyy tekemäni kaiverrus.
Kommentit (56)
Tottakai saat hakea omasi pois. Pidä kuitenkin huolta että et riko haun aikana vierasta omaisuutta tai ainakaan jätä siitä todisteita. Varaudu tarvittaessa todistamaan omistusoikeutesi.
Onko myynnissä jossain? jos on niin paljonkohan hinta.
Joo saat. Mutta jos oot ilmoittanut poliisille niin ilmoita nyt että löytyi.
Tästä on kymmeniä vuosia aikaa, mutta Olen itse ottanut takaisin minulta varastetun pulkan kaupan edestä parkista. Oli tussilla merkattu nimikin vielä näkyvissä. Silti tuntui kuin olisin itse varas.
Siis syyllistyt varkauteen itsekin. Pyörän omistusaoikeus on muuttunut jos et ole reklamoinut asiasta asianmukaisella tavalla, eli tehnyt aikoinaan rikosilmoituksen jne.
Ei oteta oikeutta omiin käsiin
Mä olen kanssa ottanut varastetun pyöräni takaisin kirjaston edestä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, voivat kutsua pois kaikki konstaapelit jotka on lähteneet kaksi vuotta sitten etsimään sitä.
Et saa. Linnaan vievät sinut. Olet polkenut näköalattomien oikeuksia.
Mun mies löysi aikoinaan varastetun Joponsa, kun varas ajeli sillä. Otti fillarin takaisin ja antoi varkaalle ns. isän kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Siis syyllistyt varkauteen itsekin. Pyörän omistusaoikeus on muuttunut jos et ole reklamoinut asiasta asianmukaisella tavalla, eli tehnyt aikoinaan rikosilmoituksen jne.
Jos pyörää ei ole myynyt tai antanut, sen omistaja on edelleen sama muuttumatta. Varas ei muuta omistusoikeutta varkaudellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, voivat kutsua pois kaikki konstaapelit jotka on lähteneet kaksi vuotta sitten etsimään sitä.
Ei, vaan poliisi ei ota sitä mukaansa, jos näkee sen jossain, mihin AP on sen pysäköinyt.
Miehen pyörä vietiin keväällä. Pari viikkoa myöhemmin näki sen lukittuna erään aikuisoppilaitoksen edessä. Haki sahan ja kävi hakemassa omansa pois.
Löysin pyöräni vaijerilukolla lukittuna, alkuperäinen lukko oli sahattu poikki. Vein pyörän poliisilaitokselle pariksi viikoksi odottamaan josko uusi omistaja yrittäisi hakea sitä pois. Ei hakenut, poliisi ystävällisesti katkaisi vaijerilukon poikki hakiessani pyörän kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä länkytät?
Vierailija kirjoitti:
Varastetun tavaran ostaja ei omista toiselta varastettua tavaraa, vaikka ei olisi itse sitä varastanut.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin.
Joo, ei se omistajuus siirry varkaalle eli ei tarvitse varastaa omaa fillaria takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pyörää ei ole myynyt tai antanut, sen omistaja on edelleen sama muuttumatta. Varas ei muuta omistusoikeutta varkaudellaan.
Siinä on äkkiä sana sanaa vastaan. Pyörän nykyinen omistaja sanoo että sai pyörän aikoinaan lahjaksi tms.
Ajatus että rikos jotenkin kumoutuisi tekemällä uusi vastaava rikos on mieletön ja jos mukana on vielä pahoinpitelyä saa varmasti tuomion teostaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen pyörä vietiin keväällä. Pari viikkoa myöhemmin näki sen lukittuna erään aikuisoppilaitoksen edessä. Haki sahan ja kävi hakemassa omansa pois.
Itse olisin tehnyt saman ja jäänyt vielä muutaman metrin päähän odottamaan kun URP# tulee hakemaan fillaria ja eiku pataan.
Vierailija kirjoitti:
😂😂
Tietenkin.