Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomessa värjätään niin paljon hiuksia?

Vierailija
14.05.2014 |

Aivan tutkitusti enemmän kuin muualla Euroopassa. Onko suomalaisilla niin huono itsetunto?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin monesti harmittelen sitä, että värjään hiuksia.
Se lähtee jo sieltä ylä-asteelta ku oli pakko saaha kupariin/mahonkiin/punaiseen taittavat hiukset (se oli sillon muka in..) ja sen jälkeen sitä on aina vain värjännyt ihan vaan tavasta ja tottumuksesta.
Oma hiusväri on vuoden ajasta riippuen suklaanruskeen ja sellasen intiaani mustanruskeen välimaastossa. Itselle ei onneksi sovi tavallista ruskeaa vaaleammat sävyt, joten suht luonnollisessa värissä itselle on menty suurimmaksi osaksi. Aina kyllä palaan lähes mustaan, koska se on itselle se parhaimman näköinen mustien kulmakarvoineni. Olen miettinyt oman värin kasvattamista, mutta toisaalta hiusväri kumminkin antaa hiuksiin sellaista kiiltoa ja tietynlaista jämäkkyyttä ja värien avulla saa vähän eri sävyjä esimerksiki vuodenaikojen mukaan miltä itsestä tuntuu. Ja itsellä ei juurikaan juurikasvu näy koskaan, niin värjään ehkä muutaman kuukauden välein kevyt värillä, että väri saa taas syvemmän sävyn.

Yleensä ottaen se on varmaankin se tapa ja perus ''maantienharmaita'' ei pidetä täällä viehättävinä. Nykyään on onneksi tullut muotiin oman värin kasvattaminen ja luonnolisuus ja jopa ne maantienharmaat näyttäisivät mahtavilta ohuilla asteen kaksi vaaleimmilla raidoilla, jolloin koko ilme kirkastuisi.
Toisaalta esimerkiksi Sveitsiläisellä ystävälläni on sellaiset aika suomalaisen väriset maantien harmaat hiukset ja hän ei ole koskaan värjännyt. Raidoittanut aina sillon tällöin vaan. Eli ehkä me suomessa jotenkin etsitään niillä väreillä jotain jämäkkyyttä ja särmää meidän hiuksiin kun ne ovat luonnostaan ehkä hieman pliisut ja monilla myös ohuehkot. Ja monesti vanhempana oisi mielellään siinä omassa luonnollisessa värissä, mutta sen värin kasvattaminen tuntuu työlläältä niin sitten pysytään värjäämisessä.

Vierailija
62/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:06"]Maantien värinen tukka ei ole kovin kaunis, tiedätkös?

[/quote]

Miksi jumala tai evoluutio loisi jotain niin rumaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:13"]Suomalaisilla on huono itsetunto hiusvärinsä suhteen. "Maantienharmaa", "hiirenharmaa"... miksi käytätte näin negatiivisia sanoja?? Minunkin hiuksia kuvailtu Suomessa noilla sanoilla, mutta esim Briteissä Latinalaisesta Amerikasta puhumattakaan hiukseni ovat kuulemma kauniin vaaleat.

[/quote]

niin. Maantienharmaa on tummahko blondi.

Vierailija
64/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:13"]

Koska se maantienharmaa on kuvottavan ruma väri, siksi.

[/quote]

Pinkki tai lila taas hiusten värinä hemaisevan hurmaava!

Vierailija
65/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:13"]

Koska se maantienharmaa on kuvottavan ruma väri, siksi.

[/quote]

Pinkki tai lila taas hiusten värinä hemaisevan hurmaava!

[/quote]

juu ja voimakkaan mahonginpunainen se vasta näpsäkkä väri onkin suomalaiselle naiselle :)

Vierailija
66/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:33"]

Maantienvärinen tukka on mun mielestä ihan nätti. Ihmiset värjää hiuksia ilmeisesti siksi, että eivät pidä maantien väristä. Itse koen wt-väriksi ns. ylioppilaslakkivärjäyksen, mutta wt-pukeutumis -ja hiustyyli ei aina kerro siitä henkisestä wt:ydestä =)

[/quote]

sori, mutta mikä on wt?

Vierailija
67/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on ainakin ihan oikeesti se maantienharmaa, eli tummanharmaa tukka. Ja se ei ole kaunis väri, eikä siihen paljoa raidat auta. Mulle sopii todella hyvin punaiset hiukset, koska mulla on isot vihreät silmät, ja kesällä laitan aina ruskeat hiukset, jotka sopivat ruskettuneeseen ihonväriin. Värjään kerran kuukaudessa, joskus itse, joskus kampaajalla, mutta tästä tavasta en luovu, ihan sama miten wt toisten mielestä olenkaan. Kaikilla ei tosiaan ole se oma väri kaunis, ei edes sinnepäin.

Vierailija
68/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää se, että kun niitä hiuksia kerran värjätään niin miksi ihmeessä sitä väriä ei ylläpidetä? Pakko saada punaiset hiukset, jotka näyttävät hyvältä viikon värjäyksestä, mutta sen jälkeen värin annetaan kulahtaa seuraavaan värjäyskertaan asti. Joillakin värjäysen väli on tyvikasvusta päätellen kuukausia. Mikään ei ole kamalampaa kuin kulahtanut punainen/musta/muuten liian tumma tukka erottuvalla vaalealla tyvikasvulla. Näyttää kaukaa kuin päänahka paistaisi hiuksista läpi.

Vierailija
69/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on tosi ohuet hiukset. Värjääminen saa niihin lisää volyymiä

Vierailija
70/79 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:06"]

Mietin samaa. Itsekin tosin sorruin tukkaani värjäämään elämäni ekat 20v. Nyt harmittaa sekin. Nyt olen luonnontilassa tukkani suhteen mutta harmaita alkaa puskea. Olisi kannatranut nuorena iloita omasta hiusväristään.

[/quote]

Punaista vedin minäkin tukkaan vuosikymmeniä.... Nyt olisi oikeaa syytä värjätä.

Vierailija
71/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värjätystä päästä huomaa heti, että väri on purkista. Se on uutena luonnottoman tasainen kaikkialta, vanhana kulununeen oloinen ja juurikasvua pukkaa. Jos värjäyksen tekee huonosti huonoilla aineilla, päänahkakin on somasti värjäytynyt. Raidoitus on ainoa tapa saada luonnollisen oloista väritystä hiuksiin. Siinäkin on eroa, miten raidat laitetaan ja minkä levyisinä ja mihin sijoitettuina ja minkä sävyisinä. Väreissä kova musta, valkoinen ja punaisen eri sävyt oranssista palavanpunaisen kautta violettiin sekä tietty kaikki shokkivärit tekee wt-vaikutelman. Oma lukunsa ovat ko. värien persoonalliset tai vähemmän persoonalliset yhdistelmät, esim. skunkki, Cruella de Vil ja vastaavat puna-mustayhdistelmät. Niitä harrastetaan erityisesti maalaiskampaamoissa. Jostain syystä erityisesti maalaisilla on halu näyttää räväkältä. Usein näyttävä värjäys yhdistetään tukka silmillä-malliseen kananperseeseen - ehkä toispuoleiseen, missä toinen sivu siis vedetty siiliksi ja toinen jätetty pitkäksi - ja tatuointeihin. Antalyassa näitä näkee livenä, vaatetuksena spagettiolkaintoppi, mustat leggarit ja sandaalit niin että hauistribaali, säären kukkakiekura ja lapaluun delfiini varmasti näkyy...

Vierailija
72/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:32"]Värjätystä päästä huomaa heti, että väri on purkista. Se on uutena luonnottoman tasainen kaikkialta, vanhana kulununeen oloinen ja juurikasvua pukkaa. Jos värjäyksen tekee huonosti huonoilla aineilla, päänahkakin on somasti värjäytynyt. Raidoitus on ainoa tapa saada luonnollisen oloista väritystä hiuksiin. Siinäkin on eroa, miten raidat laitetaan ja minkä levyisinä ja mihin sijoitettuina ja minkä sävyisinä. Väreissä kova musta, valkoinen ja punaisen eri sävyt oranssista palavanpunaisen kautta violettiin sekä tietty kaikki shokkivärit tekee wt-vaikutelman. Oma lukunsa ovat ko. värien persoonalliset tai vähemmän persoonalliset yhdistelmät, esim. skunkki, Cruella de Vil ja vastaavat puna-mustayhdistelmät. Niitä harrastetaan erityisesti maalaiskampaamoissa. Jostain syystä erityisesti maalaisilla on halu näyttää räväkältä. Usein näyttävä värjäys yhdistetään tukka silmillä-malliseen kananperseeseen - ehkä toispuoleiseen, missä toinen sivu siis vedetty siiliksi ja toinen jätetty pitkäksi - ja tatuointeihin. Antalyassa näitä näkee livenä, vaatetuksena spagettiolkaintoppi, mustat leggarit ja sandaalit niin että hauistribaali, säären kukkakiekura ja lapaluun delfiini varmasti näkyy...[/quote]

Ahhhahahha! Ditto!

Vierailija
73/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 06:22"]

Mulla on sellainen vähän punertava tukka, hiukan tummansävyinen. Tiedättekö mitä mulle on sanottu? Tuo väri ei sovi sinulle, kun sinulla on niin vaalea iho ja kuulemma kannattaisi värjätä vaaleammaksi. Kiva kommentti, kun tämä väri on ihan oma. 

[/quote]

Minulla taas on luonnostaan mustanruskea tukka, sammaleenvihreät silmät ja kalpea iho. Olen useita kertoja saanut kauhisteluja siitä kuinka huonosti sopiva tuo 'värjätty' musta tukka minulle on. Luonnollinen vaaleanruskea olisi kuulemma kivampi. Se nyt vaan ei olisi minulle luonnollinen, ja tämä tumma on ;)

Vierailija
74/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:31"]

Mutta miksi suomalaisten mielestä ne Suomessa yleiset hiussävyt eivät ole kauniita? Onko esim. maailman yleisin hiusväri pikimusta sitten kauniimpi väri? Tai ovatko punaiset hiukset kauniimmat? Useimmilla suomalaisillahan hiukset ovat aivan vaaleista keskiruskeisiin - yleisin väri lienee tummanvaalea tai hiekanruskea - miksi ne värit ovat "rumempia"? T. Kiinnostunut

[/quote]

Niinpä. Minun tukkani on tummanvaalea ja en missään nimessä halua värjätä sitä. Mielestäni tuo sävy sopii minulla ja on kaunis.

[/quote]

Joo, on se hassua, että joku väri mukamas olisi automaattisesti rumempi kuin muut. No markkinamieshän tykkää, kun saadaan ihmiset tyytymättömiksi. Ja minusta ihan hyvä pointti on, että se oma väri usein vaan sopii ihmiselle niin hyvin. Monesti joku musta tai punainen saa ihmisen muuten näyttämään just arkusta nousseelta, vaikka hiukset sinänsä olisi nätit. Tosin jos vaikka lapsena on ollut vaaleat hiukset, jotka sittemmin tummuneet, niin jos sen saman lapsuuden sävyn löytää, niin kyllähän se sitten sopii. Itselläni on keskiruskeat, lämpimän sävyiset hiukset ja olen ollut väriin aina tyytyväinen. Nyt alkaa puskea harmaita, tai siis lähes valkoisia hiuksia, ja olen alkanut värjäämään. Joka kerta vaan käy niin, että vaikka sävy olisi tutun kampaajan mielestä tosi lähellä mun omaa sävyä, niin AINA siitä tulee jotenkin luonnottoman näköinen ja olen ihan kuolontautisen värinen kasvoista. Nyt kokeilenkin, josko kantti kestäisi kasvattaa noita harmaita hiuksia (toistaiseksi yksi raita, ei koko pää), miksi se värinä olisi sen rumempi? Yhtä laillahan voisi asian kääntää niin, että saan helmenharmaita hiuksia paskanruskeiden sijaan, retoriikkaahan se vain on :) En muutenkaan ole mitenkään "muodissa mukana" eikä minua ulkonäköasiat juuri kiinnosta, vaikken nyt mikään rumakaan ole. Tympii vaan ajatus lykätä jotain myrkkyjä päähänsä, maksaa siitä kampaajalla itsensä kipeäksi ja menee aikaa. Muutama kuukausi niin johan näkyy taas harmaata.

Vierailija
75/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikö ne harmaat tuo tiettyä arvokkuutta ihmiseen? Vai onko se huono juttu, että ikä näkyy hiuksissa. Voihan sitä harmaatakin hoitaa hyvillä aineilla, niin saa hopean tukan:):) Sellainen puhdas hopea on muuten hieno.

Vierailija
76/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 00:01"]

Koska maantienharmaa

[/quote]

Eli kylmä beige, joka on muualla yksi halutuimpia hiusvärejä, ja jota on tosi vaikeaa (ja kallista) värjätä hiuksiin.

Vierailija
77/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä hiekan sävyä ei muuten saa purkista. Se on luonnollisen näköinen blondisävy ja yksi tavoitelluimmista väreistä esim. Ranskassa. Hiukset on helpompi käsitellä platinan vaaleiksi kuin 'luonnollisen vaaleiksi'. Se tekee siitä halutun ulkomailla.

Vierailija
78/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:55"]Miehenä muakin ihmetyttää naisten hiustenvärjäys. Useimmat naiset ovat ylivoimaisesti parhaimman näköisiä omalla luonnollisella hiustenvärillään.

[/quote]

Ja kuinkakohan monen naisen hiuksia olet päässyt vertailemaan täysin luonnontilassa ja värjättynä? :D

Vierailija
79/79 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 15:17"]

Mutta eikö ne harmaat tuo tiettyä arvokkuutta ihmiseen? Vai onko se huono juttu, että ikä näkyy hiuksissa. Voihan sitä harmaatakin hoitaa hyvillä aineilla, niin saa hopean tukan:):) Sellainen puhdas hopea on muuten hieno.

[/quote]

Minä aloin värjätä harmaita piiloon 33-vuotiaana. Jotenkin vaan tuntui, että siinä iässä, kun ikä ei vielä muuten kauheasti esim. ryppyinä näy, harmaat ohimoilla vanhensivat ihan turhaan. Nyt olen 40 ja kuukausittainen värjäily jatkuu. Nyt olisi jo ihan "harmaa pantteri" jos en värjäisi, enkä varsinkaan työelämässä alalla jossa nuorekkuus ja nuoruus on valttia, halua näyttää harmaapäiseltä mummolta.