Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiselle voi lukea harry pottereita?

Vierailija
14.05.2014 |

Tai minkä ikäisille olette lukeneet? Onko 6v liian pieni niitä kuuntelemaan? (ja 5v siinä sivussa...)

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa sitten lopettelin Viisasten kiven lukemisen 4v tytölle. Tykkäsi kovasti, seuraavaan pidetään vähän väliä, nyt on menossa noin miljoonas Heinähattu ja Vilttitossu (kun en niitä itse ole koskaan lukenut... =D  ).

Hobittia olen suunnitellut luettavaksi myös, Narnian tarinat kiinnostais myös (minua).

Vierailija
2/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:52"]

5-vuotiaan kanssa ollaan leffat katsottu (todellinen kauhuhullu, ei tunnu pelkäävän kauhuelokuviakaan, siis niitä ei niin hurjia), mutta kirjoihin ei ole jaksanut keskittyä. Mä veikkaan että kiinnostuu mahdollisesti sitten itse lukemaan kunhan oppii, muutenkin kotona todella huono kuuntelemaan satuja.

[/quote]5-vuotias! Huhhuh... Ja millaisia muita elokuvia sinä hänelle näytät?!

[/quote]

Samaa mietin minäkin... Kuulostaa aika hurjalle. 

[/quote]

Ei olla koskaan katsottu kokonaista kauhuleffaa, mutta youtubesta pätkiä kyllä, eikä ole pelännyt. Mitään raakaa tappamista, jossa veri lentää, en näytä, mutta esim kummituskohtauksia Paranormal Activitysta tai jotain vastaavaa. Eikä se Voldemort ole niissä elokuvissa yhtään pelottava, tai mikään muukaan, kirjoina paljon pahempia. Ei kaikkien lapset pelkää heti kun näkevät Muumien mörön tai kuulevat sanan kummitus. Itse olen kauhufriikki ollut myös pienestä pitäen, samoin mieheni. Lapsi tietää että se on vaan elokuvaa ja näyteltyä, ja usein tykkää myös katsoa "Making"-pätkiä, eli on jännää nähdä miten joku kohtaus tai maskeeraus on tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole mitenkään erityisen säikky tai liian voimakkaasti eläytyvä, eikä saa helpolla painajaisia uniin, niin eiköhän ne osat 1-3 voi lukea ääneen ap:n lapsille. Seurailee samalla miten lapset reagoivat ja kannattaako jatkaa. Nelosesta eteenpäin odottaisin ainakin pari vuotta. Toisaalta, jos yhtään epäilyttää, niin mikä kiire on? Ei Pottereiden lukeminen ole mikään must-juttu mikä jokaisen on tehtävä ja mahdollisimman aikaisin. Tarjolla on vaikka mitä muita kirjoja joiden sisällöstä ei tarvitse miettiä ovatko soveliaita vai ei.

Vierailija
4/34 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi oikeesti ymmärrä, että se on vaan elokuvaa. Sinä ymmärrät. Lapsi sanoo ymmärtävänsä. Ei viisivuotias ymmärrä vielä edes miten elokuvia tehdään. Kyllä se lapsi uskoo, että oikeasti on ne tapahtumat ja hahmot olemassa. Ei kannata itseään viitata linssiin tuollaisella.  käsitteistä ym. Kun tuonikäinen ei ymmärrä käsitettä " ymmärrätkö, että se on elokuvaa".  Se on aikuisen mielikuva kirjasta, minkä on laittanut purkkiin. Kysypä lapseltaan mitä tarkoittaa "laittaa elokuva purkkiin" tai mitä tarkoittaa : "Se on vain elokuvaa"  ei ole vielä lapsella tuollaisiin käsitteisiin ymmärrystä. En tiedä miten herkkyyskaudet menee. Voi olla, että pahempaa olisi näyttää kuusi-seitsemänvuotiaalle....miten se herkkyyskausi on. Lapsesi saattaa myös hakea sinun hyväksyntääsi olemalla reipas ja kauhufriikki ( huom pienestä lapsesta kyse). Ihailee sinua vanhempaansa ja haluaa olla sinulle mieliksi ...reipas ja ymmärtävä, ei pelkää mitään. On niinkuin isä tai äiti ...katsoo isojen leffaa. Sinä olet aikuinen. Anna lapsen olla lapsi. Suojele. Se on sinun hommasi. Kyllä maailmassa kerkee kaikkee nähdä. Vähän myöhemminkin. Ei ne ikärajoitukset ole hatusta vedettyjä.

Vierailija
5/34 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noin pienelle lapselle pitäisi lukea Harry  potteria tainäyttää kauhuleffoja?

En oikein ymmärrä. Kyllähän ne kerkee kymmenvuotiaanakin tai isompana. Heinähattu on hyvä.

Vierailija
6/34 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkään ikäisenä kannata lukea tuota soopaa!

Vierailija
7/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, niiss kahdessa ekassa kirjassa ei ainakaan ole vielä mitään kamalan järkyttävää.

Vierailija
8/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luetaan parhaillaan 6-vuotiaalle, vasta toinen kirja menossa.

Vierailija
9/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, voihan niitä viimisiä kirjoja siirtää pidemmälle. ja lukea noita ekojakin vaikka vähän valikoiden. Onko teidän 6v tykännyt? Tai ilmeisesti on jos toinen kirja menossa. :) Mikähän niissä elokuvissa on ikärajana? Pitää melkein etsiä jostain tieto. 

Vierailija
10/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffoissa ikäraja on 11v. Meillä on kirjat luettu niin että oisko esikoinen ollut eskarissa  tai ekalla ja nuorempi sit 3 v vähemmän. Ei ongelmia, nuorempi tykkää ihan hirveästi ja on nyt 9v lukenut jo itse melkein kaikki ja vanhempi ainakin kertaalleen. Me vanhemmat on luettu ne lapsille pariin kertaan. Jos on ollut epäilyttäviä kohtia niin niistä on juteltu, mutta kumpikaan ei ole kokenut kirjoja pelottavina.

Vierailija
11/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan Stephen Kingin kirjatkin lukea mutta elokuvat on k-18 ;)

Vierailija
12/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osaavat itse lukea ne.

Vierailija
13/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ensimmäisen elokuvan ikäraja on 7v, sit joku oli 11 joku 12. Kaikille en löytänyt ikärajoja kun pikaisesti katsoin. Meillä esikoinen 6v ja toinen 5v ja tietty molemmat siinä olisi kuuntelemassa. Ehkäpä me alotetaan sitä ekaa kirjaa ja kototaan kuin käy. Jos menee liian jännäksi niin siirretään lukemista pidemmälle. :D

Vierailija
14/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toisalta lapsihan suhteuttaa kuulemansa oman mielikuvituksensa mukaan... Eri juttu kun elokuvissa joku muu on käyttänyt sitä mielikuvitustaan ja kuvittanut hahmot tietyn näköisiksi ja tapahtumat semmoisiksi kun ovat...

Vierailija
15/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle luettiin eskarissa ja tykkäsin kovasti :)

Vierailija
16/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:22"]ja toisalta lapsihan suhteuttaa kuulemansa oman mielikuvituksensa mukaan... Eri juttu kun elokuvissa joku muu on käyttänyt sitä mielikuvitustaan ja kuvittanut hahmot tietyn näköisiksi ja tapahtumat semmoisiksi kun ovat...

[/quote]

Ton takia pidän itsekkin kirjoista enemmän :)

Vierailija
17/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon lukenu eskarilaiselle kaksi ekaa, muut saa oottaa hetken. Ekan leffan saa katsoa kun osaa itse lukea tekstit.

Vierailija
18/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:22"]ja toisalta lapsihan suhteuttaa kuulemansa oman mielikuvituksensa mukaan... Eri juttu kun elokuvissa joku muu on käyttänyt sitä mielikuvitustaan ja kuvittanut hahmot tietyn näköisiksi ja tapahtumat semmoisiksi kun ovat...

[/quote]

Juuri näin. Eli lue pois, mutta älä valikoiden.

Vierailija
19/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin luettiin 6v pojalle ja kyllä tykkäsi!sittemmin lukenut itse uudelleen

Vierailija
20/34 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:06"]

Totta, voihan niitä viimisiä kirjoja siirtää pidemmälle. ja lukea noita ekojakin vaikka vähän valikoiden. Onko teidän 6v tykännyt? Tai ilmeisesti on jos toinen kirja menossa. :) Mikähän niissä elokuvissa on ikärajana? Pitää melkein etsiä jostain tieto. 

[/quote]

on tykännyt, itse pyysi niiden lukemistakin. Toistaiseksi ei ainakaan ole tullut liian jänniä kohtia. Mutta toki mietityttää, kun muuttuvat pelottavimmiksi kirja kirjalta. Ilmeisesti tämä turvallinen jännitys on kuitenkin sitä mitä lapsi hakee, luetaan myös lasten vampyyrikirjoja ym.

Ensimmäisen elokuvan on nähnyt osittain, toisestakin pikku pätkiä (minusta molempien ikäraja on 11?) ja pelannut Legon Potter -pelejä. Kirja ja pelit ovat mielestäni hyvä johdatus Pottereiden pariin. Monet lapsen kaverit tuntuneet jo nähneen filmit ja näin omakin lapsi pääsee mukaan ilman, että tarvitsisi katsoa elokuvia vielä. Kirjaa lukiessa pelottavat kohdat on helpompi käydä lapsen kanssa yhdessä läpi.

3