Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maaseudun koulujen opetuksen taso romahtaa 2017 jälkeen!

Vierailija
14.05.2014 |

Uutisissa on toitotettu viimeisen kuukauden aikana sitä, miten pienet lukiot lakkautetaan ja ne muutamat jäljelle jäävät yhdistetään naapurikuntien isompien lukioiden kylkeen. Opettajien viroista häviää tuhat.

Näissä kaavailuissa unohdetaan, että pienien lukioiden opettajat ovat yhteisiä peruskoulun kanssa. Kun opettajalta häviää puolet tunneista, on hänen vaihdettava alaa tai alettava downshiftaamaan. Tai sitten yhden opettajan on opiskeltava muutama opettettava aine lisää, jotta viran tunnit täyttyisivät. Jälkimmäinen malli tekee tosin lukujärjestyksestä mahdottoman, koska yksi henkilö ei voi olla monessa paikassa yhtä aikaa.

Parhaat ja fiksuimmat opettajat tulevat vaihtamaan alaa. Näiltä jääneet tunnit jaetaan taloon jääville, vaikka heillä ei välttämättä olisi aineeseen pätevyyttä.

Kurjalta kuulostaa!  Omaa ainettani jää lukion lakkaamisen jälkeen yläkoulun puolelta 9 tuntia ja virkaan tarvittaisiin 23... Mistä ihmeestä enää saadaan noille yhdeksälle tunnille pätevä opettaja?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa jäljelle jäävissä lukioissa tarvitaankiin sitten 1,3 opettajaa. Mistä saadaan ope niille virassa olevalta opettajalta jääville kymmenelle tunnille?

Vierailija
22/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 06:57"]

Isoissa jäljelle jäävissä lukioissa tarvitaankiin sitten 1,3 opettajaa. Mistä saadaan ope niille virassa olevalta opettajalta jääville kymmenelle tunnille?

[/quote]

Luultavasti niitä opettaaa ala-asteen luokanopettaja, jolla on kaksoispätevyys, joku eläkkeelle jäänyt entinen, tai kansalaisopiston opettaja jolla ei riitä siellä tarpeeksi tunteja, kunnan liikuntasihteeri pitää liikuntatunnit ... onhan näitä keinoja, joista suuri osa on jo tällä hetkellä käytössä.

Onneksi ammattikoulustakin voi hakea yliopistoon, joten lukion katoaminen ei ole este - niin, mutta kun ne ammattikoulut on lopetettu pikkukunnista ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pitkän keskittämispolitiikan tulos jonka kokoomus ja demarit ovat halunneet jo kymmeniä vuosia. Maaseutu tyhjenee eikä ole oppilaita joka kouluun tarpeeksi. Te jotka olette näitä puolueita äänestäneet saatte vaan tilauksenne. Onneksi en ole ollut niin tyhmä ja vakituinen virka ja tarpeeksi tunteja isossa koulussa.

Vierailija
24/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:29"]

Itse ainakin aion toimia musiikin tuntiopettajana useammassa eri koulussa/kunnassa.

[/quote]

Sehän onkin oikein näppärä ajatus, jos ne kunnat ovat vaikka Enontekiö, Kittilä ja Sodankylä. Ovat muuten samaa kansalaisopistoa, eli käytännössä olisi vain yksi työnantaja. Tiedätkö, kuinka monta kilometriä ajaisit viikossa, jos tunteja olisi kaikissa kolmessa kunnassa?

Tiedättekö, mitä siitä seuraa, kun yhden opettajan opetettavia aineita ovat saksa, uskonto, musiikki, biologia, kotitalous ja poikien liikunta?

Siihen virkaan ei löydy sellaista pätevää, jolla olisi kelpoisuus noihin kaikkiin, joten voidaan palkata vuodeksi kerralla viime kevään ylioppilas tai edellisenä talvena kolme kuukautta kouluavustajana ollut sosionomi. Ja ajatelkaa sitä säästöä!

Vierailija
25/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:22"]

Älä unta näe. Jonnekinhan ne ihmiset on työnnettävä, etteivät rumenna tilastoja, joten koulutetaan niitä töihin, joita ei ole. Annetaan niille des yksi koulutus, että näyttää tilastoissa hienoilta, kun tuolla ulkomailla hallituksen edustajat kiertää. Meillä onkin maailman eniten korkeakoulutettuja, nih!

Samalla jätetään kertomatta, että on myös eniten työttömiä korkeakoulutettuja. Mutta hei, tärkeintähän on, että ikäluokasta 90 % opiskelee korkeakoulututkinnon!

Ja eihän siihen enää mitään lukiota eikä ehkä ammattikouluakaan tarvita, koska

"tutkinnon sijaan opiskelijan aiempia opintoja luettaisiin hyväksi tai hänet ohjattaisiin näyttötutkintoon".

http://www.hs.fi/kotimaa/OAJ+Satoja+lukioita+uhkaa+lakkautus/a1400031381251

Eli oikeastaan me ei tarvita enää oppilaitoksia, ei opettajia, ei opintoja. Me voidaan vaan jakaa ihmisille paperilla niitä korkeakoulututkintoja! Johan meillä on kokemusta valelääkäreistä ja -tohtoreista.

[/quote]

Jo nyt suuri osa ammattikorkeakouluopinnoista on "kirjekurssia" eli etäopintoja ja omatoimisia juttuja. AMK:ssa 4 vuotta opiskellut oli itse sitä mieltä, että ne opinnot olisi vallan hyvin ehtinyt suorittaa 3 vuodessa , jos olisi ollut täysipainoista opetusta ja kokonaiset koulupäivät ( 8 oppituntia) niin kuin ne olivat vielä 1980-luvun opistoissa.

Jo nyt lukiolaki tuntee muualla opitun tunnustamisen. Eli lukion kurssiksi voidaan hyväksyä joku vapaan sivistystyön kurssi tai esimerkiksi kaupallisen kuntosaliyrityksen liikuntatunnit. Että kyllä se siitä ... ja onhan noita nettilukioita.

Vierailija
26/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoin pelkään, että opettajan työlle käy uudistuksen jälkeen kuten Ruotsissa on käynyt. Siellä kukaan ei enää halua opettajaksi ja joihinkin opettajaopintoihin pääsevät kaikki hakijat! Suuri osa opettajan toimea hoitavista on epäpäteviä, koska petevää ei olla saatu.

Nuoret opettajasukupolvemme on seulottu niin isosta joukosta, että heillä rahkeet riittävät hyvin alan vaihtoon.

Vierailija
27/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkin tarkoitus eriarvoistaa ihmisiä ja tulevaisuudessa (ihan jo 5vuoden kuluttua) sen eron todella näkee kenellä on rahaa, kenellä ei. 

Köyhemmän perheen lapset ei voi enää opiskella. Ne, joilla on varaa, voi maksaa yksityistunneista, joten heidän lapset saa etumatkaa ja pääsee parhaisiin opiskelupaikkoihin, ne kenellä ei rahaa ole, lähtevät sitten johonkin töihin jos niitä nyt on. No vaikkapa parempituloisten perheiden lapsia ja kotia hoitamaan.

Tämä on tarkoituskin. Eriarvoistaa ihmisiä. Kuinka pienessä ajassa Suomi on mennyt alas? Tosi äkkiä tämä romahdus tuli

Ei kohta ole enää hoitajillekaan töitä. Sairaanhoitajat, ensihoitajat ja lähihoitajat korvataan halvemmillta filippiiniläisillä, espanjalaisilla, virolaisilla jne.

Vierailija
28/54 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan noista päättäjistä itse opiskellut suuressa koulussa? Onko oikeasti kokemusta, millaista sellaisessa on?

Olen itse käynyt yläasteen Suomen (silloisessa) suurimmassa peruskoulussa, Vaisaaressa Raisiossa. Voin sanoa, että se oli ison osan aikaa helvetti, jonne meno aamuisin ja viikonlopun jälkeen ahdisti. Onko koulun tarkoitus olla laitos, jossa oppilas tuntee turvallisuutensa, seksuaalisen koskemattomuutensa ja henkisen terveytensä uhatuiksi? Silloin kannattaa tosiaan tavoitella noita suurkouluja.

Ei minulla opettajista siellä ole pahaa sanaa. Osa oli loistavia, osa hyviä tyyppejä jotka ei ehkä ihan pärjänneet vellovan teinilauman kanssa. Ja sitten oli ne, joita ilkeimmät oppilaat kiduttivat.

Tuhannen oppilaan koulussa tyhmyys tiivistyy. Kun paikkakunnalla on vain yksi yläkoulu, siellä on sitten se koko alueen tietyn ikäluokan sosiaalinen aines myös jengiytymässä. Minun aikanani koulussa kävivät poliisit setvimässä asioita lähes joka viikko. Kun aamulla tulit kouluun, koskaan et tiennyt, mitä sinä päivänä tapahtuu - ihmiset töni toisiaan läpi käytävien lasiovista, jotkut hyppi ulos toisen kerroksen ikkunoista. Ison nuorisomassan jatkuva älämölö oli ainakin minulle raskasta.

Pahinta oli se, että koulu ei voinut taata fyysistä koskemattomuutta oppilaille. Kun tuhat oppilasta siirtyy välitunnille tai takaisin sisälle, käytävässä tapahtui kaikenlaista. Sain siitä vuosikausiksi traumat ja koin oman fyysisyyteni ahdistavana, kun ylempien luokkien pojat yhtäkkiä tulivat tökkimään sormella portaikoissa alapäätä tai puristelivat rinnoista. Se oli kamalaa.

Opiskelurauhaa ei ollut kuin muutamalla tunnilla. Olin itse hyvä oppilas ja sen vuoksi koulukiusattu. Tuhannen oppilaan joukossa ei saa olla oma itsensä, pitäisi olla massaa. Minua ei kiinnostanut hiusten tupeeraus ja meikit, vaan fysiikka ja taiteet, joten olin tietysti täysi idiootti, jonka seuraa monet karttoivat.

Koulupäivän aikana ei uskaltanut mennä edes vessaan. Vessassa päivystivät ne suosituimmat pissikset ja jos uskaltauduit heidän reviirilleen, niin todennäköisimmin pääsi ui sitten hetken päästä vessanpöntössä. Tyttöjen vessassakin oli ovettomat kopit, tarpeet piti suorittaa muiden silmien alla.

Sisällä rakennuksessa oli oppilaille tasan kaksi vessanpönttöä, toinen tytöille ja toinen pojille. Niitä sai käyttää vain tunnin aikana todellisessa hätätilanteessa, jos vaikka alkoi oksettaa. Ulkokautta kuljettavaan vessaan ei uskaltanut mennä. 7 tunnin päivänä oli sitten hauskaa pidätellä, kun ei pihan nurkkaankaan voinut kyykistyä.

Kun sisareni kävi samaa koulua, siellä oli laumoittain skinejä. Koska siskoni yksi kaveri oli vietnamilaistaustainen tyttö, nämä skinit ottivat heidät silmätikuikseen. Tytöt lähtivät aina juosten luokasta polkupyörille, että pääsivät skinejä karkuun, koska nämä olivat uhanneet hakata heidät. Koska skinijengi päivysti illat ja viikonloput Raision Tasalanaukiolla keskustassa, tytöt eivät uskaltaneet vapaa-ajallaan käydä keskustassa laisinkaan ilman vanhempia tai isompia sisaruksia.

Opettajatkin kai pelkäsivät skinejä. Luokkaretkillä ainoa musiikki, mitä bussissa kuunneltiin, oli skinien mukanaan tuomaa. Englanninkielisissä sanoituksissa uhattiin hakata ja tappaa kaikki maahanmuuttajat ja muut aatetta vastustavat. Sisko sanoi, että oli tosi hilpeitä ne luokkaretket - miksi opettajat pakotti heidät kuuntelemaan tuntikaupalla sellaista uusnatsipropagandaa?

Että tehdään vaan isoja kouluja. Kohta meillä on entistä enemmän mielenterveysongelmaisia ja pikkurikollisia.

Vierailija
29/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh :(

Vierailija
30/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös täälläkin palstalla opettajat ole aina sanoneet, että heidän työt eivät katoa minnekään? Ennustin jo ajat sitten että openpestit tulevat katoamaan kun ikäluokat pienenevät ja mua pidettiin ihan hulluna!

Vierailija
31/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän, miten tuo ratkaistaan... Se yksi opettaja pitää tunnin lähikuntien kouluille etäopetuksena. Kamera opettajan nenän eteen ja oppilaat luokkaan, jossa on videotykki. Siitä se lähtee. Joka oppilaalle tietokone, josta opettaja seuraa tehtävien tekemistä, jne.

Sitten joku kehittää tietokoneohjelman, joka voi vetää sen tunnin ilman yhtäkään opettajaa. On vaan puhuva, ohjelmoitu päänkuva.

Olen valmistumassa aineenopettajaksi. Mietin, että jos sitä sitten lähtisi jonnekin pikkupaikkakunnalle, niissä varmaan töitä voisi löytyä. Typeräpä olin, kun sellaista luulottelin. Tuli vissiin turha tutkinto. Jos nyt vapautuu useampi sata kokenutta ihmistä kilpailemaan noista jo ennestäänkin harvoista opettajanpaikoista, niin tämän voikin sitten unohtaa.

Piristipä päivää kummasti. :C

Vierailija
32/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin jäädä tälle pikkupaikkakunnalle missä asun. Nyt minun pitäisi osata ennustaa ja arvata mitä ainetta lähden opiskelemaan lisää. Jos valitsen väärin, menevät opinnot kokonaan hukkaan.

Mistä ihmeestä tietäisin millaisella kokoonpanolla koulussamme opetetaan vuoden 2017 jälkeen? Pitäisi saada selville, ketkä työkavereistani lähtevät muualle ja mitä tunteja heiltä voisi vapautua. Nykyisen opetettavan aineen tunnit eivät millään riitä lukion lakkauttamisen jälkeen.

Vierailija
33/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:29"]

Itse ainakin aion toimia musiikin tuntiopettajana useammassa eri koulussa/kunnassa.

[/quote]

Miten se toimii? Jos sulla on päivän aikana tunti siellä, toinen täällä?

Olen ollut kiertävänä enkunopena. Kiersin saman kunnan alueella neljässä eri ala-koulussa. Saman päivän aikana kävin kahdessa, joskus kolmessakin eri koulussa, tunteja oli joka päivä yhteensä 7 + matka-ajat päälle.

Se oli stressaavaa. Kanna niitä kaikkia kamoja kokoajan mukana. Ole koko ajan lähtökuopissa, että ehdit seuraavaan kouluun. Oppilaiden tunnin jälkeen esittämille kysymyksille tms. ei ollut aikaa, kun piti juosta seuraavaan kouluun. Työyhteisöä ei oikeastaan ollut, kun olit se opehuoneen heittopussi.

On aika iso asia, että saa aamulla mennä yhteen osoitteeseen ja pääsääntöisesti siellä tehdä sen työpäivän. Oppii tuntemaan oppilaat kunnolla, oppii tuntemaan kollegat, on oma luokka tai edes kaappi... Kun kunnaltahan ei tuohon autoa saanut, niin oma auto on sitten se sun opetustarvikevarasto.

Noissa kouluissa mulla oli esim. yhteensä kahdeksan Juhoa opetettavana. Kun jonkun äiti soitti ja kysyi Juhosta ja Juhon pärjäämisestä, niin olin kyllä aika pihalla siitä, että kukakohan Juho tämä nyt taas olikaan, mistä koulusta...

Kahdessa kouluista olin aina aamupäivisin. Niissä en voinut pitää tukiopetusta, koska se olisi edellyttänyt palaamista koululle illaksi ja eihän kunta nyt siitä kilometrikorvauksia  olisi maksanut.

Vierailija
34/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, nyt tuli tosi raskas mieli. Mä olin oikeasti ajatellut, että opettajana ainakin aina löytyisi töitä.

Vierailija
35/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mietin enemmän sitä, että kouluja lakkautetaan => koulumatkat pitenevät ja tulevat mahdottomiksi (ei julkista liikennettä) => joudutaan rakentamaan asuntoloita keskiasteen oppilaitosten vierelle. Noin 40% oppilaista joutuu muuttamaan 15v iässä pois kotoa, jos haluaa opiskelemaan.

Tämä uudistus tulee maksamaan yhteiskunnalle paljon enemmän kuin mitä säästetään kouluja sulkemalla! Jotkut lukion kirjat on pieni summa suhteessa siihen, että alaikäisten asuntoloissa on oltava jatkuva valvonta ja oppilaitoksissa tarjolla päivällinen ja aamu/iltapala.

Vierailija
36/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko virassa olevalle opettajalle antaa potkut? Siis lopettaa viran? kyselee tyhmä...

Ja oikeesti, pistäkää postia niille  kunnan edustajille! Osoitteet löytyy netistä kuntien sivuilta!

Vierailija
37/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:05"]

Vantaalla meinattiin luopua kaikista avustajista, tulivat kuitenkin järkiinsä juuri ja juuri ajoissa.

Erityislapsen äitinä en voi ymmärtää.

[/quote]

Höpö höpö. Kun  liioittelet niin koko kommentiltasi menee uskottavuus. 2012 Vantaalla esitettiin sadan avustajan vähentämistä ja lopputulos oli että kaikki 300 avustajaa jäivät töihin. 

Vierailija
38/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää lakkauttamasta virkaa, jos viranhaltijalle ei ole tunteja?Toinen vaihtoehto on tehdä virasta osa-aikainen.

Yksi- tai kaksisarjainen yläkoulu ei tarjoa aineenopettajalle riittävästi tunteja paria ainetta lukuunottamatta.

Vierailija
39/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa maalaiskouluissa opettajien täytyy vain hallita useampi aine kokonaisuus. Ei kenenkään työ voi olla samaa neljäkymmentä vuotta, myös opettajan pitää olla valmis oppimaan uutta ja kehittymään.

Vierailija
40/54 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 19:37"]

Voiko virassa olevalle opettajalle antaa potkut? Siis lopettaa viran? kyselee tyhmä...

Ja oikeesti, pistäkää postia niille  kunnan edustajille! Osoitteet löytyy netistä kuntien sivuilta!

[/quote]

Voi. Kevyesti. Jos virka lakkautetaan tarpeettomanam ope saa potkut.

Tuttavani oli rehtorina pienessä koulussa isossa kaupungissa. Koulu lakkautettiin säästösyistä, virka lakkautettiin. Hän löysi kyllä pian sitten tavallisen openpaikan samasta kaupungista, mutta olihan se kova kolaus, kun oli jo vuosia ollut rehtorina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan