Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Roaccutan kokemuksia

Vierailija
14.05.2014 |

Minkälaisia kokemuksia Roaccutan lääkkeestä tai vastaavasta? Kuinka paha iho-ongelma? Auttoiko lääke? Sivuvaikutuksia? Kuinka kauan käytit lääkettä? Kiitos vastauksista!

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan on erittäin voimakas lääke, se rasittaa maksaa ja voi altistaa monille vakaville sairauksille. Ruokavalio on avainsana; sokeri ja viljat pois ruokavaliosta samoin kuin keinotekoiset kasvirasvat. Parantuu iho ja koko keho.

Vierailija
2/84 |
31.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Roaa koskaan syönyt, mutta tuli vaan tosta ylläolevasta kommentista mieleen...

Mulla oli tosi hyvä iho koko teini-iän, mutta jostain syystä 19-vuotiaana alkoi tulla säännöllisesti sellasia isoja, tosi kipeitä kystisiä finnejä enkä ymmärtänyt mistä se johtui (tuntuu että joka paikassa niitä väitetään hormoneista johtuviksi), mutta tossa pari vuotta sitten lopetin kokonaan vehnänsyönnin vatsavaivojen takia, ja yllättäen ihoni rupesi paranemaan noin kuukauden kuluttua siitä, enkä ole enää kystisiä finnejä saanut sen jälkeen, muutamia pienempiä aina menkkojen aikaan, mutta ihoni on nyt taas tosi hyvässä kunnossa, eli mulla tais vaan olla joku yliherkkyys vehnälle. Toki ruokavaliota ei kannata ruveta huvikseen rajottamaan jos ei mitään todettuja allergioita ole, mutta eipä siitä varmaan haittaakaan ole kokeilla vehnätöntä tai viljatonta ruokavaliota, ja myös suoliston bakteeritasapainon korjaaminen maitohappobakteereilla voi auttaa ihosairauksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
01.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljoille yliherkkyys näkyy monesti ihossa.

Viljat (tutkitun tiedon mukaan täysjyvä on nopeasti imeytyvää hiilihydraattia kuten vaalea vehnäkin) ja sokerit nostavat verensokerin nopeasti, jolloin haima alkaa tuottaa runsaasti insuliinia. Liiallinen insuliini veressä laskee verensokerin liian alas ja liian nopeasti. Tällöin ihminen on taas nälkäinen ja haluaa syödä. Lisäksi liiallinen insuliini poistaa lähes kaiken sokerin verenkierrosta ja näin aivot jäävät ilman energiaa, jolloin ihminen väsyy. Insuliinitason pysyessä vakaana elimistö polttaa rasvaa ja aivot saavat energiaa. Viljat kannattaa korvata muilla kasvikunnan tuotteilla, joissa on vähemmän hiilihydraattia, jolloin insuliinitaso pysyy vakaana ja ihminen virkeänä. Viljat ovat myös huono kuitujen lähde. Energiatiheyden suhteen vihanneksissa, juureksissa, marjoissa, pavuissa, linsseissä, hedelmissä ja kasviksissa on kahdeksan kertaa enemmän kuituja kuin viljassa. 

Viljat ovat myös huono vitamiinien lähde. Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40% viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10%. Viljan jyvällä on hieno, monikerroksinen rakenne, jossa pitkittäis- ja poikittaiskuitujen vuorotellessa niissä on hapelta ja valolta helposti pilaantuvia rasvoja ja vitaaliaineiden hävikiltä suojaava vaikutus. Kokojyvävehnäjauhon köyhtyminen alkaa jauhamishetkellä. Kun alkio, jossa E-, A-, ja B-vitamiinit, proteiinit ja rasvat ovat, rikotaan, osan niistä pilaantuminen alkaa jo tunneissa. Valkojauho tehdään arvottomaksi jo valmistumishetkellä. Rasvaa sisältävää jauhoa ei voi pilaantumatta säilyttää huoneenlämmössä, joten teollisuus poistaa rasvan ja samalla kaiken muunkin terveellisen teollisessa prosessoinnissaan.

EU hylkäsi Suomen leipomoteollisuuden terveysväitteet! 

Maaseudun tulevaisuus -lehti uutisoi 11.11.2011, että rukiin terveysväitteet menivät nurin. Suomalaiset suurleipomot Vaasan ja Fazer lähettivät Euroopan elintarviketurvallisuusvirasto Efsalle kaikkiaan 21 ehdotusta terveysväitteeksi leivälle. Ehdotuksista puoli tusinaa koski ruista. Efsa hylkäsi kaikki lähetetyt terveysväitteet yhtä lukuun ottamatta.

Ainoan hyväksytyn terveysväitteen mukaan ruislesekuitu edistää vatsan toimintaa. Hylättyjen terveysväitteiden joukossa oli mm. se, että ruisleipä vaikuttaisi edullisesti sokeriaineenvaihduntaan tai veren kolesterolitasoon. Moni Efsan hylkäämä terveysväite löytyy myös suomalaisista ravitsemussuosituksista.
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2011/11/13/eu-hylkasi-suomen-leipomoteollisuuden-terveysvaitteet/

Vierailija
4/84 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tavoiteannos oli 8,4g ja siihen se jäi. Lääkäri oli myös kirjoittanut että tarvittaessa voidaan jatkaa 10,4g asti. Entäs sinulla?

- Edelleen sama 16 vuotias tyttö

Vierailija
5/84 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutanin sivuvaikutukset ovat todella yksilöllisiä, harmittavan moni jättää kuurin hakematta niitä peläten. Minulla kuivui roasta vain limakalvot, rasvailu ja öljyt auttoivat. Silloin tällöin oli myös päänsärkyä. Söin kuurin kolmisen vuotta sitten lievään aikuisiän akneen, finnit eivät ole palanneet :)
Itse hakeuduin yksityiselle ihotautilääkärille. Kallista oli, mutta käytännössä kerroin lääkärille että haluan roaa ja hän kirjoitti, ei tarvinnut vängätä. Maksakokeet ja raskaustestit tehtiin ja e-pillerit päälle. Paransi kyllä elämänlaatua huomattavasti, suosittelen roaa kaikille aknen kanssa painiskeleville! :)

6/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne pillereiden - http://fi.derminax.com Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.

Vierailija
7/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:35"]

Minkälaisia kokemuksia Roaccutan lääkkeestä tai vastaavasta? Kuinka paha iho-ongelma? Auttoiko lääke? Sivuvaikutuksia? Kuinka kauan käytit lääkettä? Kiitos vastauksista!

[/quote]

Söin teininä Roaccutan-kuurin. Lääkäri piti akneani 'pahana'. Tätä ennen kokeiltiin antibioottikuuri, joka ei tehonnut mihinkään. Jos on vaikea akne, arpia ja mielenterveyttä säästääksesi suosittelisin siirtymään nopeasti näihin tujumpiin lääkkeisiin. Tulehdus katosi ja akne lähti, mutta kyllä niitä sivuvaikutuksiakin riitti, esim. käsien, huulien ja silmien kuivuus. Joka tapauksessa suosittelen lämpimästi. En muista enää kauanko lääkettä käytin, mutta luultavasti puolisen vuotta.

Vierailija
8/84 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotias tyttäreni 8 kuukautta antibiootteja ja voiteli aamua iltaa rasvoilla ihoansa, ei pysyvää vaikutusta. Kesä meni vielä jotenkuten, mutta syksyllä iho räjähti käsiin. Ab-hoitojen tie oli kuljettu loppuun. Tyttäreni aloitti Roaccutanin reilu kuukasi sitten. Iho oli huonompi parin viikon ajan, mutta nyt parempi päivä päivältä. Hiusten rasvoittuminen on vähentynyt eikä hiukset lähde tukuittain kuten ab-hoidon aikana. Kokemukset ovat hyvät tässä vaiheessa ja tyttäreni itsetunto on noussut kohisten. Todennäköisesti arvet jäävät vähäisiksi - niin ulkoiset kuin sisäisetkin

Vierailija
9/84 |
15.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roaccutan saattaa masentuneella jolla itsetuhoisia ajatuksia voimistaa niitä. Eli ei masentuneelle teinille.

Vierailija
10/84 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:50"]

Oon kuullut paljon sellaista, että roakuurin syöneillä iho ohentunut paljon ja rypistynyt todella nopeasti, todella nuorena kuulemma vielä.... Joten en ehkä itse uskaltaisi kokeilla, koska rypyt jää mutta akne voi palata takaisin!

[/quote]

No ei ainakaan minulla iho ohentunut ja rypistynyt Roan takia.

Vierailija
11/84 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi säännölliset verikokeet ja raskaustestithän on periaatteessa nykyään kaikille roan syöjille pakollisia, mutta tiedän että kaikki ihotautilääkärit ei niitä kuitenkaan vieläkään vaadi.

Ainakin maksa-arvojen testauksen vaatimista kuitenkin suosittelen jokaiselle, ja raskaustestejä jos on seksuaalisesti aktiviinen.

Ihon todella paha kuivuminen, oheneminen ja hilseily, valoherkkyys, kuivat silmät, rohtuneet huulet ja nenäverenvuodot ovat niitä inhottavimpia oireita. Aurinkoa ei kuurin aikana saisi ottaa, ei saa luovuttaa verta, ihoa pitää jatkuvasti rasvata.

Vierailija
12/84 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:31"]

Tarvii olla ihotautilääkäri ja itseänikin kiinnostaa kokemukset sillä on lievä akne mutta haluan siitä täysin eroon. Murr. Huono iho on perseestä.

[/quote]

Oman kokemukseni mukaan ihotautilääkäreiden suhtautuminen roaccutanin kirjoittamiseen vaihtelee todella paljon. Toiset ei haluaisi määrätä millään pahaankaan akneen (ainakaan ennen kuin kaikki antibiootit ja muut on kokeiltu) ,toiset kirjoittavat edelleen melko heppoisesti roa-kuureja.

Vierailija
13/84 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 21:17"]

Tetrasyklinit ei muuten myöskään ole ihan hedelmäkarkkeja. Niilläkin on maksaan ja munuaisiin vaikutuksia.

[/quote]

jep, minkä lisäksi niiden vaikutus ihoon on valitettavan usein väliaikainen. Joskus se yksi kunnon roa-kuuri on elimistölle armollisempi kuin useiden tetrasykliinikuurien napsiminen vuosien ajan

Vierailija
14/84 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:50"]

Oon kuullut paljon sellaista, että roakuurin syöneillä iho ohentunut paljon ja rypistynyt todella nopeasti, todella nuorena kuulemma vielä.... Joten en ehkä itse uskaltaisi kokeilla, koska rypyt jää mutta akne voi palata takaisin!

[/quote]

yleensä kuurin aikana iho ohenee mutta palautuu todella hyvin kuurin jälkeen etenkin nuorilla. Vanhemmilla iho ei välttämättä palaudu yhtä hyvin.

Vierailija
15/84 |
03.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

isotretinoinia syöty nyt 3kk, iho ja huulet äärimmäisen kuivat ja hilseilevät, kasvojen iho myös ohentunut ja pari ryppyä tullut :( mutta akneen on auttanut jo, ei enää puoliakaan niistä hirveistä näppylöistä ja paiseista mitä oli ennen kuuria, iho tasaisempi. tätä vielä seuraavat 3kk ja saa nähdä sitten.

Vierailija
16/84 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori ohimennen hassu kysymys, miten tuo roaccutan lausutaan?

Vierailija
17/84 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli teini-iästä lähtien melko paha akne, joten ryhdyin parikymppisenä Roaccutan-kuurille. Lääke tehosi ihan älyttömän hyvin, mutta onhan se sellaista myrkkyä, että sietääkin toimia. Säännölliset maksakokeet ja raskauskokeet olivat pakollisia, koska vauriot maksalle ja mahdolliselle sikiölle ovat suuri sivuvaikutusriski kyseisellä lääkkeellä. (Minulla ei tuolloin ollut seksielämää, mutta silti piti raskaustesteissä käydä...olisihan Jeesuksen toinen tuleminen vammautuneena ikävää!)

Lopetin puolen vuoden kuurin kuukauden etukäteen kesken, koska lääke oli niin kallista (500 mummon markkaa kuukaudessa) ja minä tuolloin köyhä opiskelija. Olen katunut sitä ja miettinyt, olisinko säästynyt finneiltä kokonaan, jos olisin. Jatkanut loppuun. Kuitenkin nyt 15 vuotta myöhemmin voin sanoa, että kuuri oli keskeneräisenäkin hyvä ratkaisu: varsinaista aknea ei ole enää ollut, satunnaisia näppyjä vain joskus. Toisaalta olen ajoittain käyttänyt ehkäisynsä Diane Novaa, mikä sekin tietysti estää aknea... Mene ja tiedä. Heh, olikohan sepustuksestani mitään hyötyä!

Vierailija
18/84 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuoireena iho kuivui ja hiuksia ei ois tarvinnut rasvoittumisen vuoksi pestä vuoteen. Lääke siis auttoi akneen mutta kuivatti tosi paljon ihoa. 

Vierailija
19/84 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli aika paha aikuisiän akne (kasvot, hartiat, yläselkä) johon kokeiltiin antibiootit ja voiteet jotka eivät auttaneet. Roalla sitten sain apua ja iho oli em. paikoista tosi hyvässä kunnossa. Söin Roaa muistaakseni 6 kk kuurin.

Noin 3-4 vuotta kuurin jälkeen kasvojen iho alkoi olla huonossa kunnossa (ei tosin niin huonossa kuin ensimmäisellä kerralla), joten söin uuden, lyhyemmän, Roa-kuurin pienemmällä annoksella. Tuosta jälkimmäisestä kuurista on joku 3-4 vuotta aikaa, välillä tulee vähän näppyjä naamaan ja hartioille mutta ei ollenkaan siinä määrin mitä aiemmin.

Sivuvaikutuksina minulla kuivui todella paljon nenän limakalvot sekä huulet, myös muualta iho oli kuiva. (Ihotautilääkäri kirjoitteli isoja perusrasvaputeleita joilla sitten rasvailin). Toinen sivuvaikutus oli miellyttävämpi: päänahka kuivui myös (minulla on aika rasvoittuvat hiukset ja hilsettä) jonka seurauksena hiuksia ei tarvinnut pestä niin usein. Myös hilse hävisi kokonaan kuurin ajaksi.

Vierailija
20/84 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helposti lääkäri määrää Roaccutania? Voiko terveyskeskuksen lääkäri tehdä sitä, pitääkö olla ihotautilääkäri? Minä olen syönyt Oricyclin-antibioottia akneen jo kymmenisen vuotta, ainut apu jonka olen löytänyt mutta tosiaan Roaccutania en ole koskaan kysellyt, silti naama näyttää hirveältä, mutta ilman antibioottia näyttäisi vieläkin hirveämmältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi