MItä pinaattilettujen kanssa?
Mitä tarjoatte pinaatilettujen kanssa? Kananmunakastike ei maistu.
Kommentit (98)
Kokeilin Hanna G:n ohjeella parmesaania ja oli todella hyvää.
Jauhelihakastiketta laitetaan täällä Seinäjoella.
Siis laittaako joku pinaattilettutaikinaan sokeria?? Miksi? Sehän on suolainen ruoka.
Tää on ollut tosi mieltä avartava ketju, kiitos! Olin kuullut ennenkin, että omien kouluaikojeni nakit+pinaattiletut+ehkä perunamuusi (taisi olla myös puolukkahilloa tarjolla) ei ole universaali käytäntö, mutta todella jänniä yhdistelmiä täältä löytyy!
Opiskelijaruokaloissa totuin siihen, että pinaattiletut olivat kasvisvaihtoehto ja usein vain puolukkahilloa ja perunaa niiden lisäksi (=kuivaa). Paitsi joskus harvoin kun oli paikan päällä tehtyjä isoja pinaattilettuja ja joku hyvä lämmin kastike, se oli herkkua ja sopi hyvin perunankin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 15:04"]Mä tajusin vasta parikymppisenä Seinäjoelta muutettuani, ettei muualla syödä jauhelihakastikkeen kanssa. Siitä tämän idean saaneesta keittäjästä oli lehtijuttuakin joskus Ilkassa tai Seinäjoen sanomissa. Duudsoneiden parkissa on muuten ruokalistalla tämä yhdistelmä.
[/quote]
Mielenkiintoista! Minäkin olen aina pitänyt pinaattiletut+jauhelihakastike -yhdistelmää täysin normaalina ja yllätyin, kun kaverit ihmettelivät sitä. Koulussa tarjotaan perunamuusia lettujen kanssa, mikä on minusta outo yhdistelmä, mutta muille näyttää kelpaavan.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:04"]
Mansikkahilloa? Hyi helvetti! Sama kun tarjoilisi jauhelihakastiketta jäätelän kera.
[/quote]
Sama fiilis minulla niistä perunoista. Sama kuin tarjoaisi perunaa ja valkokastiketta jäätelön (tai lettujen) kera. Eihän lettujen kanssa muutenkaan syödä perunoita, miksi sitten pinaattilettujen? Mansikkahillo sen sijaan sopii hyvin.
t. 2
[/quote]
Meillä ainakin pinaattiletut ovat suolaista ruokaa. Perunamuussi ja valkokastike on niiden kaveri.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:17"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:04"]
Mansikkahilloa? Hyi helvetti! Sama kun tarjoilisi jauhelihakastiketta jäätelän kera.
[/quote]
Sama fiilis minulla niistä perunoista. Sama kuin tarjoaisi perunaa ja valkokastiketta jäätelön (tai lettujen) kera. Eihän lettujen kanssa muutenkaan syödä perunoita, miksi sitten pinaattilettujen? Mansikkahillo sen sijaan sopii hyvin.
t. 2
[/quote]
No ei tosiaan sovi mansikkahillo, sillä pinaattilätyt on suolainen ruoka, eikä mikään lätyt ja hillo jälkkäri!!!!
[/quote]
Tuleehan tavallisiin lettuihinkin suolaa.. Letut ei tosiaan eroa pinaattiletuista muuuten kuin että pinaattiletuissa on pinaattia vähän. Minusta se ei ole mikään pääruokaruoka siinä mielessä että se ei sisällä kuin rasvaa ja hiilaria.
Jauhelihakastiketta... terveisä Seinäjoelle :)
Mä laitan mansikkahilloa. Koulussa oli puoulukkaa, jossain taisi olla perunamuussiakin. Nakit ja jauhelihakastike kuulostaa oudoilta vaihtoehdoilta. :D
Letut kuten myös pinaattiletut voi molemmat syödä sekä makeana, että suolasena ruokana. Normaalit letut esim. jauhelihatäytteisenä. Pinaattiletut itselleni on kouluruoan kautta muodostunut pelkäksi suolaiseksi ruoaksi, eli perunoita ja valkokastiketta, ja puolukkahilloa. Ja verilätyille samat lisukkeet.
Jauhelihakastike, seinäjoella koulussa. Hyvää oli. Lätyt pyöreitä.
Puolukkahillo ja makaronisalaatti.
Tämä keskustelu avarsi taas mua vähän. Ikinä tullut mieleenkään että pinaattilettuja voisi syödä esim jauhelihakastikkeen tai muusin kanssa. En kyllä aio kokeilla, sen verran kummalliselta kuulostaa :D
Helsingin kouluissa on tarjottu lähinnä perunamuusin, salaatin ja puolukkahillon kanssa.
Kinkkusipattia (valkokastiketta kinkulla) sekä puolukkahilloa taisi olla meillä päin koulussa pinaattilettujen kaverina, nam! Maistuu vieläkin joskus.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:17"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:10"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:04"]
t. 2
No ei tosiaan sovi mansikkahillo, sillä pinaattilätyt on suolainen ruoka, eikä mikään lätyt ja hillo jälkkäri!!!!
Jaa ei tosiaankaan sovi, onko tämä ihan absoluuttinen universaali totuus vai? :D
Ensinnäkin: pinaattiletuissa on aika paljon sokeria, eiväthän ne eroa tavallisista letuista kuin sen pinaatin osalta. Ymmärrän hyvin että sitä voi pitää makeana ruokana.
Toisekseen, suolaisen ja makean yhdistelmästähän moni tykkää
Sokeria pinaattilettutaikinaan, ei ikinä :D
Pinaattilätty sopii suolaiseksi ruoaksi samoin kuin perinteinen lätty esim. jauhelihalla täytettynä.
Miksei siis pinaattilätyn kanssa voisi olla perunaa ja valkokastiketta?
Ota purkki tonnikalaa (vedessä tai öljyssä maun mukaan), purkki kermaviiliä, kurkkusalaattia (Pirkka parasta!), yrttimausteita maun mukaan. Sekoita kaikki ja anna vetäytyä jonkin aikaa. Tämä mössö käy sekä pinaatti- että porkkanalettujen kanssa, mutta myös keitettyjen perunoiden kyytipoikana. Letuille vielä puolukkahilloa ja mahdollisesti jotain vihreää-
Perunamuusia ja puolukkasurvosta :p