Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon tunnette perheitä, joissa on lapsinero?

Vierailija
19.12.2020 |

Itse tiedän kaksi perhettä. Molemmat ovat 15-vuotiaita poikia.

Sitä vain mietin kun kumpikaan lapsi ei ole hyppinyt koulussa luokkien yli.

Siskon poika siirtyi ykköseltä suoraan kolmoselle. Mutta hänkään ei ole nero.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ainuttakaan perhettä, jossa olisi lapsinero, mutta palstalaisten lapset taitavat niitä olla.

Vierailija
22/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ainuttakaan perhettä, jossa olisi lapsinero, mutta palstalaisten lapset taitavat niitä olla.

Kerro vähän lisää tästä, että pitää keksiä, millaisia muut palstalaiset tai heidän perheensä ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi hyppiä koulussa luokkien yli? Nerokin kaipaa normaalia elämää.

Mun ystävän lapsi hyppäsi luokka-asteen yli, koska hän osasi jo ne kaikki asiat. Oli vähän turhauttavaa olla koulussa, kun siellä ei tullut mitään uutta, vaan sellaisia aisioita, jotka hän oli osannut jo kauan.

Minä taas en ainakaan haluaisi lastani murkkuikäisten keskelle etuajassa. Mieluummin järjestän vaikka itse kehittävää tekemistä.

Ai järjestäisit itse kehittävää tekemistä siellä koulussa?

Ei, vaan koulun ulkopuolella. Alakoululaiseni ei ole siellä koulussa kuin 4-5 tuntia päivässä, vaikka on painotusopetuksessa.

No entä se aika, jonka lapsi on siellä koulussa pyörittelemässä peukaloitaan? Mitä sinne keksisit?

Se on tosi helppo aina sanoa, että minä tekisin näin, jos... Mutta kun tuossa ystäväni kohdalla kyse ei ollut jos-tilanteesta, vaan ihan oikeasta tilanteesta.

Ongelma on vain siinä, että luokan yli hyppääminen ei ratkaise mitään kuin pieneksi hetkeksi. Jos lapsi oppii kaiken puolta nopeammin kuin luokkakaverit, niin hän pyörittelee kohta peukaloitaan sillä uudellakin luokalla. Mitäs sitten tehdään? Hypätään uudelleen luokan yli kahta vuotta vanhempien joukkoon?

Vierailija
24/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun ystävän lapsi hyppäsi luokka-asteen yli, koska hän osasi jo ne kaikki asiat. Oli vähän turhauttavaa olla koulussa, kun siellä ei tullut mitään uutta, vaan sellaisia aisioita, jotka hän oli osannut jo kauan.

Minä taas en ainakaan haluaisi lastani murkkuikäisten keskelle etuajassa. Mieluummin järjestän vaikka itse kehittävää tekemistä.

Ei, vaan koulun ulkopuolella. Alakoululaiseni ei ole siellä koulussa kuin 4-5 tuntia päivässä, vaikka on painotusopetuksessa.

No entä se aika, jonka lapsi on siellä koulussa pyörittelemässä peukaloitaan? Mitä sinne keksisit?

Se on tosi helppo aina sanoa, että minä tekisin näin, jos... Mutta kun tuossa ystäväni kohdalla kyse ei ollut jos-tilanteesta, vaan ihan oikeasta tilanteesta.

Ongelma on vain siinä, että luokan yli hyppääminen ei ratkaise mitään kuin pieneksi hetkeksi. Jos lapsi oppii kaiken puolta nopeammin kuin luokkakaverit, niin hän pyörittelee kohta peukaloitaan sillä uudellakin luokalla. Mitäs sitten tehdään? Hypätään uudelleen luokan yli kahta vuotta vanhempien joukkoon?

No kyllä se ainakin tuon ystäväni lapsen kohdalla ratkaisi. Kuitenkin jo kolmosella tulee esim. englanti, niin on siinä jo tekemistä. Mutta jos ykkösellä osaa jo lukea sujuvasti ja matikassa osaa jo kaikki tokaluokan asiat, niin ei ole oikein järkeä pitää lasta ekaluokalla, jos opettaja ei halua eriyttää opetusta yhtään.

Vierailija
25/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan hirveä ikähyppy ykköseltä kolmoselle, joka vain vahvistuu, kun muut ovat murrosiässä ja yksi on kahta vuotta nuorempi. Vaikea kuvitella, että tuollaista suositeltaisiin missään.

-ohis

Vierailija
26/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvitse sinne kouluun mitään keksiä. Lapsi tekee tunnilla mitä käsketään ja yleensä kotiläksytkin, näkee kavereita ja saa välkillä liikuntaa. Ihan hyvin hän kestää viisi tuntia niin ettei maailma pyöri hänen ympärillään. Ehkei hän sitten ole oikea nero, vaan ihan tavallinen peruspriimus.

Vierailija
27/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä se ainakin tuon ystäväni lapsen kohdalla ratkaisi. Kuitenkin jo kolmosella tulee esim. englanti, niin on siinä jo tekemistä. Mutta jos ykkösellä osaa jo lukea sujuvasti ja matikassa osaa jo kaikki tokaluokan asiat, niin ei ole oikein järkeä pitää lasta ekaluokalla, jos opettaja ei halua eriyttää opetusta yhtään.

Nykyään englanti alkaa jo ekalla, ja ainakin minun lapsilleni on annettu vanhoja ylempien luokkien matematiikankirjoja.

Vierailija
28/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän lapsinero ole sellainen joka jo muutaman vuoden ikäisenä lukee yliopistotason kirjallisuutta.

Vierailija
29/29 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo luokka-asteiden yli hyppäämisen ihannointi on peräisin ajalta, jolloin oppikoulu oli maksullinen ja sinne pyrittiin. Välkyt pääsisivät ensi yrittämällä ja hölmöt ja rikkaat pyrkivät uudelleen, jolloin luokalla oli jo alun pitäen eri ikäisiä lapsia. Välkyt sitten vielä tenttivät kesällä luokkia, jotta perhe säästi rahaa. Siksi tuon ajan nuorisokuvauksissa ne tyhmät ja ilkeät ovat aina myös isoja ja pelottavia.

Nykyään ymmärretään pedagogiikasta enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi