Marrasmurut maanantaina uuden viikon alkuun...
Kommentit (30)
Yli viikkoon en taas ole ehtinyt koneelle, kun on pitänyt niin lomailla :) Viime viikko meni mökkeillessä ja muussa mukavassa. Nyt siis ekaa päivää kesäloman jälkeen töissä... Sokerirasitukseen lähtöä tässä odottelen (aika 9.30) enkä jaksa aloittaa täällä oikein mitään... Kauhea jano on! Ei niinkään nälkä. Ja täällä ei edes sitä vesilasia saa juoda, joten pitää vain koittaa kestää. Rasituksen jälkeen menen sitten suoraan lounaalle... Että pehmeä lasku töihin, joita on tuossa kyllä kasaantuneena enemmän kuin tarpeeksi.
Ja ne äitiysrahapaperit pitäisi täytellä. Onkohan enää ketään muuta, jolla tämä homma vielä edessä?
Vauveli on nyt viikon ollut oikein päin kääntyneenä (potkuista päätellen) ja siitä olen iki onnellinen! Pelkäsin jo kovaa, että se jää pylly edellä odottelemaan maailmaan pääsemistä. Vaan onneksi tajusi, ettei mamma siitä tykkäisi :)
Mutta eipä tässä kai muuta... Aamun eka suppari tuli myös nyt, pitää tarkkailla miten tämä koko päivän istuminen sopii tässä tilanteessa.
Marrastoive rv 27+1 (hui kun viikot menee nopeaa!)
Viikonloppu meni jälleen kerran nopsasti. Eilen oli ystävän lapsen nimensaanti kahvit, ihanaa kun saa taas oman nyytin. Tuli niin vauva-ajan muistot mieleen :) Eilinen meni myös tarkemmin siivotessa kun välitääjä tulee huomenaamulla katsomaan asuntomme ja antamaan hinta-arvion.
Esikko siirtyi tänään isompien ryhmään ja vähän tuntui jännittävän. Jännitystä lievensi se, että vanhasta ryhmästä siirtyi 4 lasta isoihin joten tuttuja kasvoja aamupalapöydässä. Niisk, niin on vain iso neiti jo meillä (3,5v).
Meillä masuasukki on tiukasti poikkitilassa, on ollut koko ajan. Esikko oli pää alaspäin tosi aikaisesta vaiheesta alkaen. Tuntuu hassulta kun potkuttelut tuntuvat oikealla kyljellä ja samaan aikaan kädet huitovat vasemmalla puolella.
Isistä edellä jo kommentoitiinkin ja kyllä meillä mies on jokseenkin eri taajuudella vs minä. Ehkä se äitiys on jotenkin syvemmin sisäänrakennettu ja isäksi tullaan kokemusten kautta. Onhan se monelle miehelle nainen se rakkain ja tärkein ihminen, kun taas äidille lapset ovat ykkösiä.
Toivottavasti meidän lauantain morsian tulee kertomaan päivän tapahtumat ja tunnelmat piakkoin. Onnea vaan hurjasti tuoreelle rouvalle!
masuapina 25+1
Eli alkuun selityksiä missä olen piilennyt, eli meillä kone meni rikki, ja eipä sitä sitten lomilla tullut korjailtua, joten siksi hiljaisuutta näinkin kauan! Ja mökilläkään ei yhteyksiä ole- siellä pääosin oltu koko kesä..
Ja ne UUTISET! Oli kuulkaas melkoinen yllätys kun lääkäri kertoi että TERVE lapsukainen! TERVE!!! Kun paria viikkoa aiemmin oli toinen lääkäri käskenyt varautua kaikista pahimpaan, eikä antanut juuri mitään toivetta...Eli menin sinne lähinnä vain tuomion kuulemaan ja lähes jo valmiina synnyttämään täysin epämuodostuneen pikkuisen. Mutta yllätys oli siis todella positiivinen! Että näin! Pää on ehkä vain normaali käyriä piempi, sanoikin tuo toinen lääkäri etteihän meitä tehtaalla tehdä. Ensi polikäynti on kahden viikon päästä, sinne odotellaan.
Mutta kyllä tuo pysäytti ja pisti miettimään elämää ihan joka kantilta uudelleen. Hassua, mutta teki oikeasti ihan hyvää- arvostaa kummasti sitä mitä on. Nähtävästi se elämän ajatteleminen on ihan hyvä juttu joskus välillä. Muuten sitä porskuttaa pieniä murheita murehtien. Nyt mikään ei juuri ole tuntunut enää pahalta, edes ne raskausarvet ;). Elämä on. Avioliittokin sai ihan taas potkua tästä niinkin raskaasta ajasta. Oma mies on taas entistä rakkaampi!
Että tallaisia uutisia näin nopeasti aamusta. Nyt ollaan puistoon lähdössä.
Oma napa on räjähtänyt äärimmilleen ajat stten.. iso maha ja kesänapa =0
Maito (tai sen esiaste) nousee kovaa vauhtia rintoihin ja musta tuntuu että mä pakahdun! Miten ihmeessä voi lievittää tuota tunnetta, kun en nyt vielä *lypsämäänkään* varmaan rupea?
Olikohan mulla muuta...
4 päivää enää lääkärineuvolaan, jospa sieltä kysyisi miten rintojen kanssa pitäisi toimia :D ettei olisi niin tukala olo.
Swehina rv 25+1
Herättiin just tytön kans... saatiin siis nukuttua viikonlopun velkoja pois. Päiväunet onkin sitten millon sattuu.
Tämä masukki tuntuu potkuttelevan vaan tuonne alaosastoon, joskus sitten vaihtelun vuoksi sivuillekin. Vielähän tuo toki ehtii kääntyä. Musta kun tuntuu, että tällä hetkellä tämä aika kuluu aika hitaasti. Toisaalta osa meistä marrasmuruista hätyyttelee kohta rv 30 rajaa... jännittävää.
MARRASTOIVE, mulla on noi kelan paprut pari viikkoo ollu jo tuossa odottamassa täyttämistään. Pitäis kai tosissaan ryhtyy toimeen. Mä en kuitenkaan aio sitä pakkausta ottaa, joten sen takia en kai ole kiirettäkään pitäny. Te jotka menette samoilla tuloilla kuin edellisessä raskaudessa ja olette väliajankin olleet kotona, niin onko ne " vanhat tulotodisteet" pitäneet hankkia uudestaan?
Sarafan rv 24+4
Oi vitsi! Moneen kertaa olen sua huhuillut eikä kukaan ole kuullut teikäläisestä mitään. Olin jo ihan varma että teillä on käynyt pahasti etkä jaksa palstailla. Voi ihanaa! Mielettömän isot onnittelut!!!!!!
täällä jatkuu vaan sama homma. huomenna mennään taysiin taas, tuskastuttavaa odottelau siis vaan. lapset lähti hoitoon ja mies tekee töitä tuolla työhuoneessaan. hiljasta on. ja tylsää.
mom rv25+3
ja varo kummemin koskemastakin. jos niitä näplää niin se pingotus lisii vaan ja koko aan anemmän erittyä. ja sehän aiheuttaa turhia suppareita jne...
eli anna olla vaan täysin rauhassa. mullakin tota on ollut. parhaiten hoituu vaan kun hankkii kunnon tukevat liivit ja kestää sen jokusen päivän kun ne tuntuu karseilta. ja pysy kaukana vauvoista- mulla ainakin paita menee märäks jos vauvoja on lähettyvillä...
Kiitos neuvosta :)
Mä sitten koitan kärvistellä näiden kanssa :D joten kuten...
En olekaan koskenut kun tiedän mitä tapahtuu...
Nypläämisestä tulee vielä tukalampi olo :D ja sitä nopeammin maito nousee mitä enemmän rintoja siihen maidontuloon stimuloi.
Pieni toive nyt on että imetys sitten aikanaan onnistuukin kun nyt jo nämä kehon välineet meinaa tursuta liitoksistaan :D
Onpa mulla hyvät selitykset...
että haluaako joku muukin vielä oman nikkinsä perään tiedon/arvauksen siitä kumpaa sukupuolta olisi tulossa (katso listaa)?
Lapset on viety päiväkotiin, loma loppui (heillä). Poika kääntyi ovella ja meinasi kotiin lähteä.Päätti kuitenkin käydä katselemassa oliko tarha muuttunut kesän jälkeen. Ihan hyvin hän sitten jäi pitkän loman jälkeen. Tytär oli ensin innoissaan, kun pääsi tarhaan. Lähtöä tehdessäni mieli muuttui. No, jäi kuitenkin, koska pitihän tädeille kertoa mitä kesällä on tullutkaan tehtyä!
Minulla olisi ollut myös töihin lähtö, mutta lääkäri kirjoitti saikkua tälle viikolle supisteluiden vuoksi. Toivottavasti rauhoittuisi nuo supparit,haluaisin vielä (vähän ehkä) käydä töissä ennen kuin jään äitiyslomalle!
Kelan papereita en ole vielä vienyt..Tänään palkanlaskija on palannut lomilta ja käyn hakemassa liitteen papereihin ja vien suoraan kelalle paprut.
Onnea Haltijapiparille iloisista uutisista!!
Ajattelin kokeilla pyöräilyä..toivottavasti ei kauheesti supistele..En ole yhtään harrastanut liikuntaa viime aikoina sattuneesta syystä..Ja kiloja on kertynyt sitä myötä! Onneksi se on " vain" läskiä ja siitä pääsee myöhemmin eroon! Ja eikun menox
Saamee ja vaavi
Flunssainen olo. Passikuvassa pitäisi käydä tänään ja viedä hakemus, viimeistä päivää voi viedä sen yhteispalvelupisteeseen. En jaksa lähteä poliisille asti,ja nythän sen vielä saa ' halvalla' ja kymmeneksi vuodeksi, kaikki lapset siihen vielä liitteeksi..
Kelaan tänään, yritän löytää sopivan päivän aloittaa äitiysloman kun maksupäivän on osuttava kuun vaihteeseen että laskut voi maksaa. Saan minimiä, kotihoidontuella ryyditettynä joten onneksi summa pysyy samana kuin nyt kunnes tämä nuorin täyttää kolme vuotta.
Vauva on aika rauhallinen, välillä tulee potkuja ja välillä hän vain mönkii.Eilen illalla napa oli niin kipeä,inhottavaa kun joku koski siihen.
Nyt suihkuun ja hoitamaan passi- ja kela-asioita.
Jas ja pikkuneiti 25+3
Maanantaita kaikille!
Olen seurannut keskusteluja vaikken olekan juuri kirjoitellut. Nyt pakko kuitenkin osallistua ja kertoa terkut 4d-ulrasta. Käytiin Femedassa Brunolla. Siellä masussa pieni poika nukkui ja välillä vilkuttelikin. Tähän asti oon jotenkin yllättävän tyyni ollu ultrassa mutta nyt tuli tippa linssiin!!
Uskomatonta miten hyvin kaikki näkyi - nyt minäkin viimein uskon että tyypillä on oikeasti kaikki hyvin... Oon ollu itsekin ihmeissäni kuinka paljon oon stressannu vaikkei ole ollut syytäkään!
Suosittelen siis lämpimästi jos on mahdollisuuksia mennä, 142 ¿ maksoi Kelakorvauksen jälkeen.
Lämmintä viikkoa ja jaksamista kaikille!
Anyara rv 25+2
Vaavaan hää uutisia oli jo eilisessä pinossa,joten jos kamalasti kiinnostaa niin sieltä näkee ainakin jotain...
Meillä ollaan kanssa lomat lopetettu ja tänään lapset ekaa päivää hoidossa ihan innoissaan menivät,kun eivät olleet tuota vakihoitajaa nähneet kuukauteen.
Masukki potkiskelee ja pyörii edelleen tuola mahassa,eilen oli jonkin aikaa poikittain ja se ei todellakaan ole mukavaa...
Mullahan oli poika odotus aikana rv15 asti rv 36 poikittain mahassa,ja aiheutti niin hankalaa oloa että jopa nukuin melkein tuon rv 17 jälkeen koko loppu ajan nojatuolissa istualtaan,koska muuten ei pystynyt edes olemaan mitenkään päin.
Sitten tuo poika syntyikin jo rv 36 ilmeisesti sen kääntyminen pää alaspäin johti synnytyksen alkamiseen.
Samana aamuna siis oli vasta kääntynyt kuin syntyi.
Kumpikaan tytöistä ei ole ollut poikittain sillä tavalla siis että olis mitenkään haitannut olemista.
Meillä olen kanssa huomannut nyt sen että tuota mönkimistä enemmän tullut kuin aikaisemmin mutta potkiikin kyllä suht ahkeraan.
Eipä kai nyt muuta,kuin seuraavalle vuoroa.
RV 24+0
Täälä koettiin hieman kauhunhetkiä, kun eilen aamulla vessaan mennessä huomasin vuotavani reippaasti verta! Lähettiin nopsaan synnärille ja sielä lääkäri tutki ja sano ettei näy vuotoa ja kotia...päästiin kotiin niin taas alko vuoto ja eiku takas ja oli eri lääkäri sitte sillä kertaa ja otti osastolle ja määräs jokku lääkkeet jotka onneksi lopetti vuodon, yön yli olin sielä ja tänään pääsin kotiin, nyt saa liikkua ja olla periaattees ihan normaalisti, ku kerta muutenki oon kotona ja kahenviikon päästä on kontrolli. Eilen illalla kun vauvan sydänääniä kuunneltiin niin tuli uus säikähdys, syke oli ihan liian korkee ja kiihty vaan. Aamulla sit otettiin käyrää ja se oli sit jo ok, onneksi, hiukan pelästyin et mitä se ny meinaa, mitään selitystä en siihen saanut niinkun ei löytynyt vuodollekkaan, muutakuin et istukka se ei ole.
Tällästä tänne, nyt lepäileen ja vahtaileen leffoja.
Tuuli 25+6
Ihana uutinen Haltijapiparilta! Onnea kovasti :) Isot onnittelut myös vaavaalle rouvittumisen johdosta.
Marrastoiveen lailla Kelan paperit odottavat - ovat tallessa kalenterin välissä odottamassa esimiehen paluuta lomalta. Sitten laitan paperit palkkoihin, josta menevät Kelalle. Oletan, että Kelalta löytyy tieto ansioistani kolmen vuoden sisältä, sillä ehdin olla tosi vähän töissä ennen uutta äitiyslomaa, eivätkä tulot sinä aikana tosiaankaan ole nousseet, joten mitään tositteita en aio liitteeksi laittaa.
Varmaan ihanaa nähdä tulokkaan kasvot 4D-ultrassa. Päätimme itse jättää sen väliin, koska esikoisenkaan kanssa emme käyneet. Kovasti kyllä kiinnostaisi tietää masukin sukupuoli, mutta se hoituisi ihan " perinteisessäkin" ultrassa... saa nähdä, saako uteliaisuus ylivallan tai joudunko synnytystapa-arvioon, jossa sen ehkä saisi tietää poliklinikkakäynnillä. Tyttöä kuvittelen odottavani (saa laittaa listaan, Swehina! Samoin kohdaltani puuttuvan synnärin (=Jorvi) saa päivittää). Koko raskauden ajan on ollut tyttöfiilis ja " vanhan kansan" merkit viittaavat tyttöön (runsaasti pahoinvointia ja väsymystä, tekee mieli makeaa, masu alhaalla...)
Joku mietti sukupuolten välisiä eroja vanhemmuudessa. Kyllä sellaisia meiltäkin löytyy. Mies osaa ottaa lapsen kanssa rennommin, eikä stressaa turhaan, kuten joskus itse kieltämättä teen. Hän kyllä hoitaa pojan oikein hyvin, mutta jos samalla pitäisi huolehtia esim. kodin siisteydestä tai jostain muusta askareesta on siinä jo haastetta liikaa.
Omaan napaan ei uutta: masu on iso ja supistelee välillä kipeästikin ja on paineen tunnetta alapäässä. Pitkiä matkoja en enää raskauden aikana aio matkustaa. Loppuviikosta lääkärineuvola, jota mielenkiinnolla odotan.
Viikonloppu hujahti taas metsässä... Hiukan rankkaa, kun lapset sitten molemmat sattuivat olemaan vähän kenkulla päällä =( No, nyt sitten nukkuvat taas päikkäreitä. Jopsa helpottaisi.
Ihanaa kuulla, että Haltijapiparilla kaikki hyvin =) Meillä rakenneultrassa kätilö totesi vauvan pään olevan hiukan pieni, mutta siinä se, normaali neuvolaseuranta eli ei kait kuitenkaan mitään. Itse olen asiasta nähnyt kauhukuvia, vaikka neuvolassa yritti lohduttaa.
Mitä siihen isät vs äidit tulee niin kyllä allekirjoitan sen, että olemme erilaisia =) Meilläkään ei mies kykene kuin yhteen asiaan kerrallaan, eli turha toivo, jotta huomaisi, mitä lapset ympärillä tekevät, jos vaikka katsoo telkkaria. *huoh* Toisaalta kyllä osaa olla rennommin lasten kanssa eli ei hermoile samalla tavalla joka asiasta kuin minä, joka näen vain vaaratilanteita kaikkialla =o Ja kyllä hän lapset osaa hoitaa (tavallaan), mutta samalla ei mikään muu tietenkään luonnu =) Vaan niin se luonto lienee asian hoitanut ja onhan se hyvä lastenkin nähdä maailma eri tavoin.
Oma (.) Nyttemmin on päivittäin ollut lieviä *menkkakipuja*. Niitä on kyllä muistaakseni ollut edellisissäkin raskauksissa, joten tokko mitään outoa. Keskiviikkona on lääkärineuvola. Olo on varsin pullea =( Itsestä tuntuu, ettei masu niin valtavasti ole kasvanut, mutta napa alkaa kyllä pikkaisen jo venyä kuopastaan näkyville. Iltaisin etenkin tuntuu kuin halkeaisi... Tiitiäinen vaihtelee myös asentoaan rt-pt ja muutenkin möyryää ja touhuaa mielin määrin. Toisinaan huitaisee virtsarakkoa ikävästi =/ Mutta kaikesta huolimatta on varsin mukava olotila =) Tosin pinna on kireä ja kaikki ärsyttää välillä ihan kummasti. Perheparka.... =o
Nyt leivänleivontaan!
TalviSalama + Tiitiäinen 26+4
Äh, kirjoitin pitkät pätkät ja viestini katosi taivaan tuuliin. No paremmalla onnella nyt.
Viime yö meni valvoskellessa. Esikoisella on flunssa ja sitä tilaansa hän siinä sitten surkutteli tavalliseen draamakuningattaren tyyliinsä, eikä sitten tullut nukkumisesta meidän perheessä mitään. Vauvakin mennä rymyytti koko yön masussa, joten olen valvonut niiden potkujenkin vuoksi melkein koko yön. Aamulla oli ihan huono valvomisesta. Samaa valitteli mieheni, joka joutui vielä kaiken lisäksi lähtemään töihin :-(. Kuopus tunki jossakin vaiheessa jalkopäähän nukkumaan ja yritti siellä vallata asemia koko yön...7-vuotias ei ihan pieneen tilaan mahdu.
Tänään olenkin ollut sitten jo aamuaikaisesta hereillä ja päivä on mennyt pitkälti asioiden hoitamiseen. Kelassa kävin vaihtamassa tiliä lapsilisille, vakuutuksetkin kävin sitten perumassa, ettei ole kaksia päällekäin...työkkärissä kävin hoitamassa työasioita, jotta saan huomenna jatkaa samassa työpaikassa vuorotteluvapaan sijaisena...blääh, että tuo virastojen byrokratia on tehty vaikeaksi. Jaloissa tuntui kyllä, että kävelty on, kilometrikaupalla.
En ole minäkään vielä KELA hakemuksia laittanut palkkoihin...hirveän vaikealtahan tuo tuntui täytellä...oletteko täytelleet koko sen kaavakkeen itse vai jätättekö suosiolla sen toisen sivun työnantajan täytettäväksi? Itselläni meni vähän sormi suuhun sen paprun kanssa ja huomenna se jo pitäisi palauttaa palkkoihin. Tiedän, että työnantaja täyttelee sen Y17 (meniköhän oikein?) lomakkeen, joten hain senkin jo kaiken varalta KELAsta...
Minulle muuten sanottiin neuvolassa, että KELA laskee nykyään jo 1kk tuloista ne päivärahat, ei siis tarvitse välttämättä olla tuloja 6kk ajalta.
Tänään olisi tarkoitus käydä katsomassa yhtä omakotitaloesittelyä. Saa nähdä, millainen talo on.
Haltijapiparin kuulumiset lämmittivät mieltä. Hienoa, että kaikki olikin kunnossa!
Saa nyt nähdä miten huomenna töissä sujuu 6 viikon lomailun jälkeen. Kauhistuttaa pelkkä ajatuskin ja tuntuu, että haen varmaan saikkua jo tämän viikon lopulla. Olen ottanut sen periaatteen, etten ala riskeeraamaan mitään. Nytkin jo tuntuu sellaisia menkkamaisia jomotuksia pitkin päivää ja suppareita tulee jatkuvalla syötöllä, puhumattakaan muista vaivoista.
Piti kysymäni, että onko joukossamme Anita baby belt- tukivyön käyttäjiä? Minun on sellainen varmaan hankittava, sillä tuntuu, että vatsa putoaa hetkellä millä hyvänsä. Selän lihakset ovat tuon vatsan takia kovilla.
Jep, eipä tässä nyt muuta tällä kertaa. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille.
Kanelisokeri 24+2
Minulla oli esikoisella tukivyö, jonka käytön jouduin lopettamaan aika aikaisessa vaiheessa, koska se aiheutti painetta mahaan. Usein olo helpotti, kun otti tukiliivin pois. Sen jälkeen en ole sitä käyttänyt, enkä usko tällä hetkelläkään sen olevan hyvä, koska masu on samanmuotoinen, kuin kaksi kertaa aiemminkin. Osittain johtuu varmasti siitä, että on isoluinen, jolloin se tuki sivulta nousee aika ylös, jolloin " vetää" masua ikävästi...
Nyt takaisin kirjan ääreen, ennen kuin kuopus heräilee päikkäreiltä - tyttöjen huoneesta kuuluu esikoisen valtava selitys ;) Heppatilaa hoidetaan *hih*
--Mirpa--
Eilen: " Kiitos kaikille onnittelijoille! Oli täydelliset juhlat! Tänään kotiuduttiin mökiltä ja oli ihana lukea teidän onnen toivotuksia. Kiitos vielä. Kaikki siis sujui todella hyvin. Sää oli aurinkoinen +24 astetta, eikä tuulta ollenkaan. Siis loistava keli puutarha juhlille! Tarjoilu pelasi ja syötävät riitti, vieraat viihtyivät.Musiikki oli ihanaa. Kyynelsilmin oltiin koko vihkimisen ajan. Pieni onnen itku tuli vihkimisen jälkeenkin.Tunnelma oli niin koskettava. Varmasti muistan eilisen päivän koko loppu elämäni ajan! Oli upeaa huomata myös se miten aidosti ihmiset olivat onnellisia meidän onnesta.
Tänään nukutaan sitten hää-väsymystä pois.
Vaavi potkuttelee entiseen malliin :D
t. Onnellinen Vaavaa & vaavi rv 24+5"
Tänään: Vielä vaan muistellaan lauantaita ja ollaan lepäilty. Vaavi potkii välillä jo niin kovasti että pääsee " auts" välillä :) Esikoisen nimi muutettiin tänään maistraatissa. Ihanaa kun on nyt koko perheellä sama sukunimi. Pikkuhiljaa voi alkaa elämään taas arkea tän juhlahumun jälkeen. Mulla on taidenäyttely parin viikon päästä ja valmistelut pitäis aloitella. Koulukin alkaa 3vk päästä. Kylläpä on kesä mennyt nopeasti!
ja marraskuu lähenee! IHANAA!
Isosiskolla on huomenna laskettu aika ja vähä jänskättää jo hänen puolesta milloin vauva syntyy ja kumpi sieltä tupsahtaa.
Iloisia uutisia vauvan terveydestä saaneelle onnitteluja!!! (sori, mä en ikinä muista nimimerkkejä..)
t.Vaavaa ja vaavi 24+6
Aamupala syöty ja tytöt leikkimässä.
Tänään aion ottaa todella rennosti - eilen aloitin puol seiskalta tekemisen ja lopetin illalla puol kymmenen.. Ja sen kyl taas huomas. Oli vaan saatava mustaherukkamehut keitettyä.... Onneksi miehellä on vapaapäivä. Aamupalaakaan en laittanut, vaan sanoin et isi voi laittaa ;) Mies kyllä sanoi, et hiukset pitäis leikata, mut siihen ei onneksi kauan mene...
Joku pohti viikonlopun listalla, et ollaanko (isät vs. äidit) niin erilaisia - Kyllä! Sitä monta kertaa ihmettelee, kuinka miehet voivat olla niin " korvattomia ja silmättömiä" , jos tekevät jotain muuta (ihan vaikka telkkua katsovat), itse ei kykene siihen (valitettavasti ). Mut se on varmaan tää luonto mikä senkin tekee ;)
Nyt muille tilaa, ja tää lähtee lukemaan kirjaa....
--Mirpa ja masukki--