Sofia sai tietää 11 minuuttia ennen synnytystä olevansa raskaana.
Yllätysvauva!
31.7.2006 0:12
Sofia sai tietää 11 minuuttia ennen synnytystä olevansa raskaana.
Selkäkipujen takia sairaalaan mennyt Sofia Westermark ei voinut uskoa korviaan lääkärin kertoessa synnytyksen alkaneen. (MIKA PUTRO)
- Menin sairaalaan selkäkipujen takia. Fysioterapeuttina työskentelevä sisareni oletti, että kyse on munuaisista, muistelee 22-vuotias ylimarkkulainen Sofia Westermark heinäkuun 11. aamuyön tapahtumia.
Sofian isä Håkan Westermark odotti vastaanotossa kuulumisia osastolle viedystä tyttärestään.
- Minulta otettiin veri- ja virtsanäytteitä, mutta niistä ei näkynyt mitään. Minut vietiin gynekologin tutkimuksiin ja pyydettiin käymään makuulle. En kuitenkaan kivuiltani pystynyt.
- He sanoivat, että synnytyksesi on alkanut. Minä olin, että mitäh!? Ei voi olla totta! Menin sokkiin, ja he vain rauhoittelivat.
Kello 4. 11, tasan 11 minuutin kuluttua, 3 315 grammaa painava, 50 senttiä pitkä, terve tyttövauva laskettiin äidin käsivarsille.
Ei merkkiäkään raskaudesta
Sofia ei ollut huomannut raskauttaan lainkaan koko yhdeksän kuukauden odotuksen aikana. Hän pelasi jääkiekkoa ja eli normaalisti. Kuukautiset tulivat säännöllisesti eikä lisäkilojakaan kertynyt kuin seitsemän.
- Minulla ei ollut suurta masua, vaan paino kertyi tasaisesti koko kroppaan. Ajattelin, että keväisin minulle aina tulee lisäkiloja.
Viimeisellä kuulla Sofia työskenteli ravintolassa Kristiinankaupungissa normaalisti. Synnytystiistaita edeltäneenä perjantaina hän painoi 22-tuntisen työpäivän ; päivän kesätöissä ja illan ylimääräishommassa Närpiön Tomaattikarnevaaleilla.
Myös tiistaiaamuna hänen oli tarkoitus mennä kahdeksaksi töihin.
- Lähtiessäni sairaalasta ilmoitin Sofian työnantajalle, ettei Sofia varmaankaan tule tänään, koska hänestä on tullut äiti, Håkan-isä nauraa.
Lisää aiheesta maanantain Iltalehdessä
Kommentit (111)
Itse kyllä huomaan tuttujen raskaudet, maha kasvaa niin eri tavalla raskaana ollessa kuin jos vain läskistyy. Vaikka löysiä vaatteita käyttäisi. Aika pitkälle tietty voi peitellä. Itse kun menin synnyttämään, taksikuski oli ihan hämmästynyt " ai oletko raskaana" ? Eli tiedän, kuinka pieni maha VOI olla.
Varmasti olisi kieltäytynyt haastattelusta (alun perin kai juuri tuossa paikallislehdessä), jos olisi jotain nolottavaa tai hävettävää.
miten kovilta potkut ja muut liikkeet tuntuvat. Itselläni on kolme lasta, joista kahden raskauden aikana en tuntenut paljoakaan liikkeitä. Istukka oli tuolloin etuseinämässä ja toinen lapsista perätilassa. Siinä raskaudessa jossa istukka oli kohti selkärankaani liikkeet tuntuivat ihan eri tavalla.
Kahden raskauden aikaisia tuntemuksia olisi voinut luulla hyvin suolenliikkeiksi.
Minulla on myöskin sellainen ruumiin rakenne, ettei vatsani ollut kovinkaan suuri... Kaikki on mahdollista
Esikoisen potkuja en tuntenut juuri yhtään, eikä maha " liikkunut" päältä katsoen lainkaan, kuten toisessa raskaudessa, jossa istukka oli eri kohdassa. Ultrattiinkin loppuraskaudessa pari kertaa, kun koko päivän oli ollut masussa aivan hiljaista. Katselin sitten ultrassa kun vauva potki vimmatusti ja mitään ei tuntunut.
palaan vielä tähän avustus asiaan, tuttuni sai yllätysvauvan ja todellakin sai kaikki mahdolliset tuet kelalta, myös äitiyspakkauksen... kavereiden kanssa vielä kerättiin nurkista vanhoja vauvajuttuja ja niin oli nopeasti kaikki tarpeellinen kasassa.
ihan erilaiselta kuin ei raskaana! Välillä on kivikova supistelujen takia ja nukkuessakin on vaikea löytää hyvää asentoa kun vatsa painaa loppuraskaudessa. Joten PIKKASEN ihmettelen että ns. täysijärkinen ihminen ei huomaa raskauttaan. Todellinen blondi taitaa olla tämä Sofia!
Vierailija:
ihan erilaiselta kuin ei raskaana! Välillä on kivikova supistelujen takia ja nukkuessakin on vaikea löytää hyvää asentoa kun vatsa painaa loppuraskaudessa. Joten PIKKASEN ihmettelen että ns. täysijärkinen ihminen ei huomaa raskauttaan. Todellinen blondi taitaa olla tämä Sofia!
Korkeintaan ovat yo-merkonomeja ja ovat olleet ainakin 5 vuotta poissa työelämästä. Luetaan vain nettipalstoja ja katsotaan telkkarista vain Salattuja elämiä.
Että iisisti vain 108!
Siksipä häpeänkin oman ammattikuntani puolesta, että tämäkö on nykyisten opettajaksi opiskelevien taso. Ei oo muuten tuollakaan mimmillä ihan hirveästi uskottavuutta mennä pitämään seksuaalikasvatusta oppilaille.
maha ei missään vaiheessa ollut kivikova supisteluista tai että ei ollut hankala nukkua tai että maha ei ollut missään vaiheessa tiellä tai ahdistava? Jos löytyy yksikin joka voi sanoa näihin kaikkiin kohtiin kyllä, niin sitten uskon tähän Sofian tarinaan!
Muuten olis voinut olla vähän vaikeuksia salailla.