Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sofia sai tietää 11 minuuttia ennen synnytystä olevansa raskaana.

Vierailija
31.07.2006 |

Yllätysvauva!

31.7.2006 0:12

Sofia sai tietää 11 minuuttia ennen synnytystä olevansa raskaana.

Selkäkipujen takia sairaalaan mennyt Sofia Westermark ei voinut uskoa korviaan lääkärin kertoessa synnytyksen alkaneen. (MIKA PUTRO)

- Menin sairaalaan selkäkipujen takia. Fysioterapeuttina työskentelevä sisareni oletti, että kyse on munuaisista, muistelee 22-vuotias ylimarkkulainen Sofia Westermark heinäkuun 11. aamuyön tapahtumia.

Sofian isä Håkan Westermark odotti vastaanotossa kuulumisia osastolle viedystä tyttärestään.

- Minulta otettiin veri- ja virtsanäytteitä, mutta niistä ei näkynyt mitään. Minut vietiin gynekologin tutkimuksiin ja pyydettiin käymään makuulle. En kuitenkaan kivuiltani pystynyt.

- He sanoivat, että synnytyksesi on alkanut. Minä olin, että mitäh!? Ei voi olla totta! Menin sokkiin, ja he vain rauhoittelivat.

Kello 4. 11, tasan 11 minuutin kuluttua, 3 315 grammaa painava, 50 senttiä pitkä, terve tyttövauva laskettiin äidin käsivarsille.

Ei merkkiäkään raskaudesta

Sofia ei ollut huomannut raskauttaan lainkaan koko yhdeksän kuukauden odotuksen aikana. Hän pelasi jääkiekkoa ja eli normaalisti. Kuukautiset tulivat säännöllisesti eikä lisäkilojakaan kertynyt kuin seitsemän.

- Minulla ei ollut suurta masua, vaan paino kertyi tasaisesti koko kroppaan. Ajattelin, että keväisin minulle aina tulee lisäkiloja.

Viimeisellä kuulla Sofia työskenteli ravintolassa Kristiinankaupungissa normaalisti. Synnytystiistaita edeltäneenä perjantaina hän painoi 22-tuntisen työpäivän ; päivän kesätöissä ja illan ylimääräishommassa Närpiön Tomaattikarnevaaleilla.

Myös tiistaiaamuna hänen oli tarkoitus mennä kahdeksaksi töihin.

- Lähtiessäni sairaalasta ilmoitin Sofian työnantajalle, ettei Sofia varmaankaan tule tänään, koska hänestä on tullut äiti, Håkan-isä nauraa.

Lisää aiheesta maanantain Iltalehdessä

Kommentit (111)

Vierailija
1/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

maha ei missään vaiheessa ollut kivikova supisteluista tai että ei ollut hankala nukkua tai että maha ei ollut missään vaiheessa tiellä tai ahdistava? Jos löytyy yksikin joka voi sanoa näihin kaikkiin kohtiin kyllä, niin sitten uskon tähän Sofian tarinaan!

Oli kivikova, mutta on joskus ruoankin jälkeen, ihan sattuu.

Maha oli tiellä, mutta on ruoankin jälkeen joskus.

Pieni maha oli. Potkuja tunnen nytkin, vaikka en ole raskaana. IHAN samanlaisia ja maha tärähtelee nytkin. Taisivat raskausaikanakin olla ilmaa vain.

Vierailija
2/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikahko. Ehkä luuli lihonneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun sain ekan olin tosi naiivi ja menin lääkärille valittamaan pahoinvoinnista ja minusta otettiin ties mitä testejä eikä edes lekurin pieneen mieleen tullut että olisin ollut raskaana. Tein raskaustestin vasta myöhemmin kun oma äiti ehdotti. Kyse voi olla ihan tietämättömyydestä. Kaikille ei edes kasva iso maha.

Vierailija
4/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus myös 40+ naiset tulevat ja valittavat kipujaan ja synnyttävät sitten. Luulleet että vaihdevuodet alkaneet ja siksi kuukautiset jääneet pois ja muut oireet.

Vierailija
5/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina niin mene, että lähtee paino heti nousuun ja vatsa kasvaisi valtavasti. Syömätapoihin on tullut muutoksia, liikun enemmän. En ole laihduttanut, vaan ihan hyvin syön, mutta näemmä vähemmän roskaruokaa kuin aiemmin.

Aika paljon kyllä oksentelin muutaman viikon ajan, aamupalat eivät pysyneet sisällä, vaan tulivat kaikki pois.

Jos en tietäisi odottavani, niin ei sitä mitenkään vielä huomasi, kun ei turvota tms.

Tuskin minäkään olen niitä äitejä joiden paino nousee raskauden aikana 12 kiloa, hyvä jos 10 kg.

Vierailija
6/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

eikä ikinä ole ollut, niin ei varmaan tule mieleen. että mahassa liikkuu vauva. Varmasti kaikki muut mahdolliset vaihtoehdot tulee kelattua läpi.

Tällaisessa poikkeustapauksessa äitiysavustuksen ja -päivärahan kanssa joustetaan. Ei ketään rangaista siitä, että tilanne ei ole ollut tiedossa.

Vierailija
7/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä täällä varmaan ole sanottukaan, että raskaana olevan pitäisi heti lihoa, monet laihtuvat aluksi pahoinvoinnin takia. Huomaa raskauden muustakin.

Vierailija
8/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ei pyöri heidän kokemustensa pohjalta.

Vierailija
9/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mää en usko että kukaan ei tiedä olevansa raskaana. Selkäkivut on kaukana lapsen liikkeistä!! :))

ja kun sä et usko, niin ei voi olla vai.

Mistä ihmeestä ihminen, joka ei ole ollut ikinä raskaana (tai kärsinyt selkäkivuista) voi tietää että kyseessä on raskaus. Ennemmin ehkä epäilee sitten niitä selkäkipuja, kun kerran mitään merkkejä raskaudesta ei ole.

Tiedätkö sinä, miltä tuntuu hypoglykemia? Tai epileptinen kohtaus? Tiedätkö miltä tuntuu umpisuolen tulehdus tai haimatulehdus tai suolitukkeuma tai... niin, jos ei ole ennen ollut, niin ei voi tietää.

pönttö :(

Vierailija
10/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Voi hyvänen aika, kyllähän se maha raskaana ollessa tuntuu

ihan erilaiselta kuin ei raskaana! Välillä on kivikova supistelujen takia ja nukkuessakin on vaikea löytää hyvää asentoa kun vatsa painaa loppuraskaudessa. Joten PIKKASEN ihmettelen että ns. täysijärkinen ihminen ei huomaa raskauttaan. Todellinen blondi taitaa olla tämä Sofia!

muakin VITUTTAA ihmiset jotka aina näkee kaiken vain oman kokemansa kautta! IHMISET ON ERILAISIA!

JOs ei ihminen osaa edes kuvitella olevansa paksuna, niin mistä vitusta se voi sellasta arvata, kun ei näy eikä ole mitään oireita! aaaaargh!!!!

Vierailija
11/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden jotka kuumeilee jo pelkkää kuumeilua ja testaavat haamuja viikkoa ennen menkkojen alkua voi olla vähän vaikea ymmärtää tätä...

Vierailija
12/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, toisaalta.. Jos näin kävis, niin ehkä se vauva ois tarkoitettukin meille, jos kerta ei MITÄÄN ero olisi. Mutta ihmeellistä tosiaan, jos ei potkuja tunne tai vauvamahaa erota. Kyllä minäkin oon monesti peiliä pelästynyt, että herrajumala tuota mahaa, mutta..

Vierailija
13/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 22v ja tullakseen raskaaksi on täytynyt harrastaa seksiä jonkun miehen kanssa. Vai pyhästä hengestäkö tämä Sofia on kuvitellut lapsen syntyneen. Jos ei tuossa iässä tiedä, mitä tapahtuu, kun harrastaa seksiä jonkun miehen kanssa, niin... no, ehkä sitten ei voi kuvitellakaan olevansa raskaana.

Vierailija
14/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden yhtä supistusta, vatsan kovettumista tai vastaavaa en tuntenut kunnes synnytyksessä.

Vierailija
15/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona. Kätevää " kertoa" omille vanhemmilleen tällä tavalla. Missäs on vauvan isä??

Vierailija
16/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei tappanut lasta. Eikö se A-L Lundell ollut samasta kylästä kotoisin... se joka tappoi lapsensa pietarsaaressa.

Vierailija
17/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toki tiesin raskaudestani heti alusta lähtien positiivisen raskaustestin jälkeen kuukautisten jäätyä tulematta. Hedelmöittyminen tapahtui kyllä odotettuun kuukautisaikaan ja laskettu aika siirtyi pari viikkoa ultrassa. Pahoinvoinnista olisin myös raskauden arvannut, vaikka sitä olikin vain iltaisin.

Istukka mulla oli takaseinässä, mutta silti liikkeitä en meinannut tuntea millään etenkään loppuraskaudesta. Liikelaskentaa sai tehdä joka päivä ja kymmenen liikettä päivässä tuli yleensä vasta illalla täyteen. Eli mitään möyrintää mahassa ei tosiaan ollut ja liikkeet satunnaisia (päivittäisiä kuitenkin). Mahan kovettumista en kokenut kertaakaan.

Kiloja oli lopulta 5 ja siitäkin suurin osa turvotusta. Laitokselta kotiin palatessa paino oli alle lähtöpainon. Maha kasvoi vasta äitiyslomalle jäätyä, vaikka mahaa korostaakseen tuli äitiyshousuihin siirryttyä jo joskus ennen viikkoa 30.

Vierailija
18/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet haluavat kääntää kaiken huonosti? Kaikkea eivät lääkäritkään ja terveydenhoitajatkaan huomaa vaikka tutkivat raskautta, itselläni oli yllätysperätila eli vauva väärinpäin. Ja meni kaikilta läpi. Itsekään en ekaa odottaessa tajunnut vauvan olevan väärinpäin kun oli muutenkin niin oudossa asennossa. Jonkun mielestä siinäkin suhteessa olin varmaan nuija - niinhän täällä ajatellaan. Hienoa että löytyy sympaattisiakin ihmisiä näiden kyynisten lisäksi. Onnea Sofialle ja vauvalle=)

Vierailija
19/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: ensikoti-työntekijä, ja ei todellakaan ole mikään ihme tämä tarina, näitä äitejä tulee ensikotiin oikesti ainakin pari vuodessa!

Vierailija
20/111 |
31.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut ensimmäistäkään supistusta, ei oikeaa eikä harjoitus.

Minulla ei ollut pahoinvointia ja vauvojen liikkeetkin oli sellaista pientä kuplintaa, yötkin sain nukuttua, maha minulla oli valtava.

Minulla ei tee heikkoakaan uskoa tätä juttua.