HUHTIKSET-06 uuteen viikkoon!
Kommentit (28)
SITRUUNA: Siis kyllähän mä huomasin, että saman ikäinen vauva liinassa oli, mutta siinä naapuriperheen kanssa häslätessä sitten kiinnittänyt enempää huomiota. Vitsi että maailma on niin pieni! Toisaalta, enhän mä bongannut teitä siellä synnärilläkään.
Vitsi mulla oli ihan joku juttukin, mutta Sittis sekoitti mun pasmat.
Niklas oli tissillä melkein koko viimeyön, ilmeisesti joku imukausi alkamassa. Kuitenkin normaalisti menty kahdella, maksimissaan kolmella syötöllä. Viimeyönä kolmannen syötön jälkeen en viitsinnyt enää laittaa omaan sänkyyn ja vieressäkin söi varmaan sen kolme kertaa vielä lisää.
Nyt askarteluhommiin, kummitytöllä on nimpparit torstaina ja korttia tarvitaan.
Peppinetta ja Niklas 3,5kk
Me ollaan sen verran Jeminan kanssa reissattu tänä kesänä että saas nähdä kuinka tyttö syksyn tullen rauhoittuu kotielämään =) Viikonloppu hurahti uudella asuntovaunulla, täytyyhän tällästen reissailijoiden liittyä oikein karavaanareihin;-) Ensimmäinen reissu vaunulla vietettiin ystäviemme pihalla, kun ei olla saatu autoon vielä vetokoukkua. Ja Jeminallakin tuntui olevan mukava viikonloppu; syliä ja jututtajia riitti..
Tämä neiti viihtyy lattialla selällään, rapistelee leluja ja vie suuhuin, vatsallaan hän viihtyy hetken, ennenkuin menee hermo, tosin parasta olisi jos joku viitsisi jututtaa tai leikittää tytsyä koko ajan :-)
Kääntyilyä ei täällä harrastella, mutta lampulle jutellaan pitkät tovit, voidaan kimeästi kiljua ja päristellä, niin että kuola roiskuu. Täällä kanssa pungetaan istumaan ihan koko ajan sylissä ja sitterissä ei vauva-asennot paljoakaan kiinnosta!
Muutaman kerran Jemina on vierastanut ihmisiä ja tosi tarkkana tutkailee uusia paikkoja.
Silmien väristä: Jeminalla on tumman harmaat silmät, joissa ruskeita viiruja, eli ruskeat tulossa, viikon vanhana oli jo ruskeat raidat kun oikein tarkkaan katsoi valossa, tosin kokemusta värierottelusta löytyy ;-) Esikoisella tämä tumma metalli sävy muuttui reilu vuoden ikäisenä suklaan ruskeaksi, viiruja havaitsi jo aiemmin, kakkosella oli jo ihan pienestä oikein tumman ruskeat silmät, kolmosella metalli sävyä ei ollutkaan ja silmät olivat sinertävät jääden kauniin sinisiksi, nelosella muuttui hyvin pian ruskeiksi silmät ja nyt tämä numero viisi on selkeästi veljiensä lailla tulossa ruskea silmäiseksi, isosiskollaan siis siniset, mun " kokoelmasta" puuttunee enää sinisilmäinen poika ;-) Itsellääni ruskeat silmät ex miehellä siniset ja nykyisellä myös kauniit kirkkaan siniset silmät.
Ponnari ja Jemina 3,5kk
Meillä on kesä hurahtanut niin vauhdilla että en ole linjoille paljon ehtinyt, mutta nyt ajattelin terävöityä asiassa!
Meillä typy siis syntynyt 17.4. ja nyt jo kovaa vauhtia opetellaan mahalleen kääntymistä. Kovasti tyttö juttelee milloin millekin, kiljahteluakin alkanut esiintymään.
Yöt olleet meilläkin nyt levottomia, meinaa vissiin tulla uniin päivien touhukkuus. Äiti se sit valvoo ja pyörittelee tyttöä kyljelleen ja mahalleen pitkin yötä että tyttö saisi nukuttua. Selällään ollessaan huitoo käsillä niin kovasti että herää raukka siihen! Meillä syödään yöllä vielä kolme-neljä kertaa. Unet tosin on sellaiset 12 h, johon olen tyytyväinen itse, ehtii itsekin nukkua. Unilleen alkaa kahdeksan aikaan, joten hyvin ehdin itsekin touhuta illalla omiani. Päiväunet meillä nukutaan kolmessa pätkässä, aamupäivällä noin klo 10-12 ekat, sit kahden-kolmen aikaan yhdet ja kolmannet suurin piirtein klo 17-18. Aika runsasuninen tyttö taitaa olla :)
Silmät on meidän neidillä siniset ja sellaisina varmasti pysyy, meillä molemmilla vanhemmilla on siniset silmät eikä ruskeita silmiä ainakaan suvussa tähän mennessä ole liiemmin näkynyt!
Nyt olis meidän perheellä muutto edessä kohti keski-suomea, kämppää katsellaan ja pohditaan kovasti josko olis aika ostaa oma vai vieläkö maksetaan vuokraa... jumalattoman hintaisia vaan nuo asunnot on. Ja kun tilaakin nykyään tarvii, typy vie oman tilansa ja sit kun koirakin on niin ihan pieneen kämppään sitä ei voi muuttaa... Halvemmalla saisi kaksion kun kolmion!
No jo, tällaista tänne meille. Mukavaa viikonalkua itse kullekin.. :) Toivottavasti kesä jatkuu piiitkälle syksyyn!!!!!
Tuolla toukokuisissahan mä oon pyörinyt koko ajan, mutta huhtikuinen tästä meidänkin poitsusta tuli.
Oli vaan pakko tulla tähän pinoon käymään kun lueskelin tuota odotus-puolta ja huomasin, että siellä oli jo uudet huhtikuiset!!! Jotenkin tuntuu hurjalta kuinka nopeasti aika menee. =)
Meillä poika siis syntyi 28.4. täsmällisesti laskettuna aikana ja vieläpä synnytyksen kesto oli seitsemästä neljään :D joku valtion virkamieskohan tuosta pojasta on tulossa kun noin täsmällinen on. Syntymämitat oli 3220g/49cm.
Viime viikolla käytiin 3kk neuvolassa ja tuoreet mitat oli 5330g/58,4cm. Rokotteesta ei meillä mitään reaktioita näkynyt. Ristiäiset meillä oli kesäkuun 11. päivä ja poika sai nimeksi Akseli Lauri Wihtori.
Akseli on oikea hymypoika ja kovasti touhuaa. Viihtyy leikkimatolla selällään, mutta vatsallaan ei oikein vielä viihdy. Kyljelleen Aksu kääntyy ja siinä ähisee, mutta ei oo vielä hoksannut miten siitä pääsee vatsalle pyörähtämään.
pikku-milli & Akseli 3kk
Olipa kiva kuulla teidän Akselin tuoreet mitat, kun niistä tässä joku tovi sitten tuolla enska-pinossa keskusteltiinkin. Meillähän Matias oli 3 kk neuvolassa (jolloin todellinen ikä oli 3 kk ja 1 pv) 6260 g ja 64,2 cm, eli jokseenkin suurempaa tekoa on tuo meidän poika... Kovin on hauska verrata näitä kasvutapoja. Matias on alkanut äitin silmissä näyttää jo ihan ISOLTA pojalta, viikonloppuna aloin käyttää 68 cm vaatteiden lisäksi myös 70 cm vaatteita, jotka myös ovat ihan hyvännäköisiä jo päällä... Ikää on viisi päivää vaille 4 kk tänään, ja viikon päästä seuraava neuvola. Kaiholla muistelen, kuinka ne äp:n 70 cm vaatteet näyttivät muka niin kamalan isoilta...
Butterflyn vauvalla kuulosti olevan ihan samanlainen rytmi kuin Matiaksellakin, yöunet 20-8, ekat päikkärit 10-12, toiset 14-15 ja kolmannet 17-18. Jos jotkut unet jää lyhyemmiksi, tarvitaan ehkä vielä neljännet tirsat (max puoli tuntia) lisäksi. Yöt ovat vähän rauhoittuneet, kun kokeilin myös mahalleen kääntämistä aamuyön tunteina. Varmaan on maha vähän vaivannut, kun muutaman pörisevän pierun jälkeen laskeutuu autuas hiljaisuus jälleen makkariin. Yöllä syödään kuitenkin yhä kolmen-neljän tunnin välein, välillä tiuhempaankin.
Pientä kiinnostusta kääntymistä (selältä mahalleen) kohtaan on alkanut ilmetä, vaikkei sitä vielä mitenkään aktiivisesti harjoitellakaan. Mahallaan ollessaan luottaa siihen, että joku tulee aina pelastamaan pinteestä, jos väsymys iskee. Eli ei pienintäkään yritystä auttaa itse itseään kääntymällä selälleen. Armoton huuto vain nousee, jos ei heti olla auttamassa pientä.
Minäkin huomasin jo uudet huhtivauvojen odottajat tuolta odotus-puolelta... Ja haikeana muistui mieleeni, että juuri vuosi sittenhän sitä itsekin jännäsi hulluna, että uskaltaisiko jo testata. Varmuuden vuoksi odottelin vielä muutaman päivän, joten selvät kaksi viivaa pamahtivat testiin tästä parin päivän päästä. Onko siitä todellakin jo vuosi??? Oli se sitten ihanan jännittävää aikaa!
Säätiedotus näytti ainakin tänne lupailevan lämmintä ja jopa helteistä viikkoa, joten eiköhän se kesä vielä jatku!
Kissankello ja Matias muutamaa päivää vaille 4 kk
Saisi kyllä jo sataa vähän, meillä on ihana keltainen nurmikko ja kukat nuupahtaa... etelässä on kuivin kesä 45 vuoteen!
Toisaalta ihanaa kun voi olla tyttöjen kanssa pihalla, esikoltakin saa energiat pihalla riehumalla pois!
Me oltiin viime viikko mummilassa itäsuomessa ja tultiin viikonloppuna klotiin. Pommitin koko viime alkuviikon lastenklinikkaa leijonaemon raivolla, ja lopulta 3 neurologia oli miettinyt Martan tilanteen, todenneet että tytön pää saa nyt kasvaa (ei kuulemma ole edes iso vaikka korkealla käyrien yläpuolella onkin) ja että Martalla ei ole mitään hätää, seuraava magneettikuvaus 28.8 ja sitten (tarvittaessa) se tukkiminen. Koska tyttö näyttää voivan hyvin, päätin nyt uskoa lääkäreitä ja lakata murehtimasta. Onneksi vauvojen pää joustaa niin painetta ei tule vaikka nestettä vähän kertyisikin!
Martta ei myöskään edelleenkään tykkää yhtään olla mahallaan, viihtyy siinä ehkä minuutin ja sitten tulee itku tai välillä keksii antaa painovoiman viedä selälleen... Martta oppi mummilassa tarttumaan esineisiin, ja nyt kaikesta täytyy ottaa kiinni:) Huomasi myös omistavansa varpaat, mutta toistaiseksi on vain tyytynyt katselemaan niitä. Mitään merkkejä mahalle kääntymisestä ei ole, mutta taitaa tulla siinä asiassa isosiskoon joka myös inhosi mahallaan oloa ja rupesi kääntymään mahalleen vasta yli 5 kuisena! (Esikko oli muutenkin hassu, ei ryöminyt koskaan, rupesi konttaamaankin vasta 9 kuisena mutta käveli sujuvasti jo 11 kuisena...) Meillä vaan on fysioterapeutin käsky yrittää viihtyä mahallaan, joten yritän laittaa Martan hetkeksi mahalleen aina kun mahdollista.
Kävin viime pe katsomassa ystäväni 2 päivän ikäistä vauvaa ja voi hyvänen aika kuinka pieni se oli! Martta ei ollut mukana ja kyllä näytti tyttö jättiläiseltä kotiin päästyäni! Kummasti sitä vaan unohtaa sen vastasyntyneen pienuuden. Ja kamala vauvakuume iski...
Tulipas tarinaa!
Lala
vielä, taitaa tulla meidän perheeseen toinenkin sinisilmä, mitään merkkejä ruskettumisesta ei näy. Meillä minulla on TOSI tummanruskeat silmät ja miehellä vihertävät, joten olen ihan ihmeissäni ettei kummallakaan tytöistä ole ruskeita silmiä. (Minä olen syntynytkin ruskeasilmäisenä.)
Lala
Nyt on sitten otettu toinenkin rotarix-annos. Saa nähdä tuleeko tästä enemmän oireita kuin viimeksi.
Netta on 63.4cm pitkä ja painoa 5605g eli pitkä, hoikka tyttö edelleen. Kiinteiden aloittamisesta neuvolatäti sanoi että ei missään nimessä ennen neljää kuukautta vaikka onkin hoikka. On Netalla muutama " makkarakin" jaloissa vaikka onkin noin hoikka.. :) Menimme neuvolaan uusissa hienoissa vaatteissa, mutta kun poistuimme niin lähdimme vain housuissa ja huivi päässä. Netta teki matkalla kakan ja sillä sitten sotkeutui bodyn selkämys... :) Olenkin päättänyt siirtyä toiseen vaippamerkkiin, nykyään on ollut pampersit, mutta jo muutaman kerran ne on falskannut kakat myös vaatteille. Eli niitä ei enää osteta! Mitäs vaippoja te muut käytätte? Mitkä on osoittautunut parhaiksi? Meillä on ollut myös Liberon vaippoja ja taidamme niihin siirtyäkin vaikka ovatkin kalliimpia. Lidlin vaipat on kuulemma ihan hyviä, mutta kun lähimpään Lidliin on melkein 50km niin ei viitsisi pelkkiä vaippoja niin kaukaa lähteä ostamaan.
Meillä on molemmilla lapsilla siniset silmät ja näyttäisi että ei muutosta olisi tulossakaan. Minun silmät on vihreät, joissa myös ruskehtavaa, mutta isännällä on siniset. Miehen suvussa on kyllä ruskeasilmäisiäkin mutta periytyykös ne vain vanhemmilta?
Joku kyseli kuukautisista aiemmin, mulla jo ensimmäiset oli pari viikkoa sitten vaikka neiti on täysimetyksellä. Eivät kyllä kestäneet kuin pari päivää. Mutta ehkä seuraavat jo ovat " normaalit" ....
Mutta nyt pitää mennä juomaan kahvia ennen kuin Netta herää päikkäreiltään.
Aurinkoista viikkoa kaikille!!
Meilläkin on annettu Rotarix-rokotteen toinen piikki eilen... Kotona sekoitettiin ja annettiin itse. Itsestä aina tuntuu vaan niin kamalalta työntää toisen suuhun jotain minkä tietää pahaksi ja että siitä tulee pipi :( Äitiä taisikin itkettää paljon enemmän kuin tyttöä :) ! Ekasta tuli aika kipeä tyttö pariksi päiväksi, ja vähän tuntuu että tänäänkin on ollut kiukkua ilmassa. Kuvittelin et toka kerralla ei niin oireilisi mutta saapa nähdä...
Mulla ei kuukautisia ole kuulunut, eikä haittaa vaikka ei tulisikaan vähään aikaan :D ! Mulle on ihan outo ajatus että tulisi heti uudestaan raskaaksi, jotenkin tuntuu että Aadakin on vielä niin pieni. Olis ihana ehtiä kunnolla nauttia toisen kasvusta ja kehityksestä ilman että tarviis vielä huolehtia toisesta. Ja vaikka raskaus ei mitenkään hankala ollut niin silti ajatus taas raskaana olemisesta ei ole mitenkään kutsuva. Kuitenkin se, että Aada jäisi ainoaksi lapseksi on aika kamala sekin... Ehkäpä aika auttaa ja vajaan vuoden kuluessa ajatus toisesta lapsesta tuntuu luontevammalta. Muilla millasia fiiliksiä??
Meilläkin tänään annettiin rotarix rokote ja se ihan eka rokotus tuli nyt vasta,kun 3kk neuvola peruuntu eka perheen mahataudin vuoksi ja sitten lomareissun takia.
Vähän jännittää,että tuleeko jotain oireilua.Nyt ainakin poika nukkuu,kuin tukki!
Neuvolakortti näkyy jääneen auton hansikaslokeroon,joten mitat on noin mittoja.Ei kyllä ainakaan kauheasti pitäisi heittää=)
Pituutta oli 65,5cm ja painoa 7,5kg. Kaikki P:t (Pää,pituus ja paino)menevät keskikäyrällä.
Meillä olikin tuuraaja täti tällä kerralla ja hän heti kysyi,että " Markushan on sitten täysimetyksellä" . Minä siihen,että ei ole,meillä ollaan korvikkeella ja sosettakin menee 2 purkkia päivässä,kasvis ja hedelmäsosetta.
Täti mulkaisikin oikein kunnolla ja tiuskaisi minulle,että " Noh,viljoja sitten ette ainakaan aloita ennen viittä kuukautta" .
Mies siinä sitten rykäisi ja katsoi terkkaa alta kulmiensa. Täti vissiin itsekkin huomasi menneensä liian pitkälle,kun vaihtoi puheenaihetta rota rokotteeseen.
Lääkäri ei sanallakaan puuttunut imetysasiaan,vaikka täti toi sen oikein esille,että tätä vauvaa ei enää imetetä. Lääkäri kehui kovasti,kuinka on jäntevä poika ja kasvaa hyvin.
Markus on nyt aivan täpinöissään,kun osaa hieman ryömiä.
Tänäänkin vaaputti mennä maton mitallisen ja heti isänsä lehden kimppuun ja kannen siitä sai irti ennen,kun päästiin hätiin.
Näkee oikein,kuinka toinen nauttii,kun pääsee eteenpäin. Hymy on korvissa aina,kun pääsee nyhjäyksen kohti etappiaan=)
Minäkin tässä eilen mietin,että onko siitä todellakin vuosi,kun tein positiivisen raskaustestin.
Meillehän pikku 3 saa tulla,kun on tullakseen,että periaatteessahan on mahdollista,että tulisi taas huhtivaavi,mutta en usko että ihan NÄIN nopsaan raskautuu,kun edellinen pulla putkahti uunista 4 kk sitten.
Kaippa se luonto noikin asiat osaa hoitaa parhaimmin päin.
Nyt jälkeenpäin katsottuna masu kasvattelu oli ihanaa aikaa,vaikka silloin kaikkine liitoskipuineen ja turvotuksineen se oli kaukana ihanuudesta=D
Kirsikö( Anteeksi,jos muitan nimimerkin väärin) se teki pientä vaippagalluppia?
Meillä on tällä hetkellä käytössä libero midi,Clien (4-8kg muistaakseni),pirkka vaippa ja X-tra Coop,molemmat 9 kiloon saakka.
Olemme oikeastaan kokeilleet paketillisen jokaista vaippamerkkiä ja tyytyväisempiä olemme olleet liberoon ja pirkkaan.
Lidlin Clien vaipat ovat meidän sällille vähän sellaisia " hoppari" vaippoja,valuvat puoleen väliin takapuolta,mutta se asia korjaantuu,kun pitää pöksyt jalassa=)
Jaahas,meidän sälli alkoi itkemään. Onkin kimakkaa itkua,taitaa rokotteet vaikuttaa.Nyt siis mentävä
Joona oppi tänään kääntymään vatsalleen. Kyllä on äiti ylpeä. Nyt sitten ei lattialla muuta tehdäkkään, kun vängätä masuasentoon. Huono puoli vaan on se, että Joona ei kovin kauan viihdy vatsallaan ja ei osaa kääntyä takaisin selälleen.
Minäkin olen käynyt tuolla odotuspuolella kurkkimassa. Tosiaan siellä on jo uudet huhtikuiset aloittaneet pinon. Kaiholla sitä muistelee, kun vuosi sitten tein haamutestin ja sitten mietittiin miehen kanssa, että mitä se tarkoittaa. Kolmen testin jälkeen sitten uskottiin, että meille tulee vauva.
Niksulle onnea vauvayritykseen! Bongasinkin sut jo tuolta vauvakuumesivuilta :)
Hyvä, että Martan tilanne ei ollut mitenkään huolestuttava vaikka tietysti kaikesta tuossa tilanteessa huolestuu. Onneksi Martta on niin sisukas tyttö, että ei pienet asiat hetkauta vaan ihan ikäistensä tahdissa kehittyy.
Vaipoista joku kyseli. Meillä käytetään noita Lidlin Clien vaippoja. Ne on ihan parhaita.
Täytyypä tästä lähteä lenkille.
pesukarhu83 ja Joona reilu 3kk
Harvoin tänne sivuille ehtii, mutta ajattelin nyt taas kirjoittaa kun Joona nukahti tyytyväisenä aamu-unille...
Alkaa tuntumaan siltä, että Joonalle alkaa vihdoinkin muodostumaan jonkinlainen rytmi. Syö harvemmin ja nukkuu paremmin. Isänkin kanssa ollaan saatu omaa aikaa iltaisin. Väsymys kyllä painaa usein, sillä öisin syödään vieläkin monta kertaa ja aamuyöt ovat yleensä yhtä kiehnaamista. Päivisin onneksi ehtii ottaa päiväunia.
Joona kääntyi pari viikkoa sitten puolivahingossa mahalleen. Sitä ennen hän ei viihtynyt mahallaan ollenkaan, mutta nyt se on maailman hauskin juttu. Valitettavasti se kääntyminen vaan on kovan punnerruksen takana ja meinaa herralta mennä hermot. Mahallaan sitten yrittää ryömiä ja taas kismittää kun ei etene vaikka kuinka sätkii. :)
Minäkin olen tässä muistellut vuoden takaisia aikoja. Silloin oltiin vielä aivan vastanaineita ja haaveiltiin vauvasta. Ajateltiin, että sitten pian aletaan yrittämään ja melkein heti huomattiin että tuleehan niitä vauvoja yrittämättäkin! Raskautta muistelen sekä kaiholla että kauhulla. Vaivoja riitti, mutta oli se ihanaa kun sai silitellä isoa pyöreää vatsaa jossa myllersi pikkuinen ihminen.
Nyt se pikkuihminen on muutamaa päivää vajaa 4 kk ja myllertää tässä sylissä (heräsi juuri uniltaan). Leikki siis odottaa.
Vaippagalluppiin vielä, että meille siirryttiin juuri Pampersin neloskokoon. Liberoa ja Muumia kokeiltiin joskus, mutta ne taas vuosivat meillä. Riippuu kai niin kovasti vauvan ruumiin rakenteesta mikä sopii kenellekin. Me ollaan käytetty koko ajan aika isoja vaippoja painoon nähden, Joona on pitkähkö poika ja " oikean" kokoiset vaipat jäävät puoleen pyllyyn ja vuotavat.
Mutta nyt leikkimatolle kierimään. Mukavaa viikkoa kaikille!
Aikaa kuluu kuin iltamissa! Tänään aiheutin miehelle sätkyt ihailemalla Pepin kummisedän vaimon masua, heillä LA torstaina. Mies kysyikin että joko säkin haluisit taas masun?! Vastasin että kyllähän sitä masua välillä ikävä on... isi oli sitä mieltä että eipä pidetä kiirettä uusien vauvojen kanssa. Eipä pidetä ei, josko sitten parin vuoden päästä vasta.
Päästään huomena perhekahvilaan, jee! Täällä perhis oli heinäkuun lomalla ja pikkumimmit ovat kaivanneet kavereitaan kovasti. Ja mammat myös, ei käy kieltäminen.
Mutta tarvii alkaa keskittyyn nyt Bad girlsiin, morjens!
pitkästä aikaa kerkeää kirjoittelemaan,aika menee aina muihin hommiin..nytkin kyllä jo väsy joten kohta nukkumaan.
meiän neiti täytti viime viikolla 4kk ja kääntyilee molemmin päin jo tosi terhakkaasti ja yrittää kovasti jo eteenpäinkin mennä mutta ei vielä oikein liikahda..takapuoli nousee kuitenkin jo ylös.
maissivelliä olen antanut jo pikkuisen sekä perunaa ollaan maisteltu muutama päivä,hyviä ilmeitä kyllä ollut tuossa potun maistelussa,heh.
silmien väristä joku kyseli,meiän neitillä on ihan epämääräisen väriset vielä,välillä näyttää sinisiltä ja välillä ruskean vihreiltä.itselläni on ruskeat ja miehellä sinertävän vihreät...et saapas nähdä sit mitä meiän neitille tulee.vaippagalluppiin vastaan et meillä käytetään pääasiassa pampersia ja liberoa kumpi sattuu aina olemaan tarjouksessa.
onko muuten kenellekään tullut kirjettä kotiin sieltä ruotsalaisesta du&jag vaatekerhosta? mulle tuli ja liityin siihen koska tosi halpoja vaatteita kun 24,90/kk ja jos ovat tosiaan hyviä vielä.siitähän voi sit millon vaan erota.yleensä olen vastaan kaikkia tollasia kerhojuttuja mut nyt jäin kyllä kiikkiin...nytkin sai tervetulopaketissa tohon hintaan gollegepuvun,bodyn ja paidan!
mut nyt lähen unten maille,yritän kirjoitella vähän useammin!
ja kyllä on sitkeässä. Piti palata kotiin mökiltä sairastamaan. Onneksi Emma nukkuu flunssasta huolimatta pitkiä öitä.... ja päiviä. Ei muutakuin Nasoliinia ja keittosuola tippoja peliin. Isikin sai tartunnan, joten minä olen pitänyt koko huusollia pystyssä muutaman päivän. Eilen aamulla tuli itku uupumuksesta, kun huomasin pakasteen oven jääneen auki koko yöksi. :(
Meidän rytmit on menneet taas ihan sekaisin. Nyt kukutaan taas melkein yhteentoista illalla??? Syynä voi olla kyllä myös mieheni loma, jonka vuoksi itsekin tulee valvottua.
Emma syö perunaa jo aikamoisella innolla. Söis varmaan enemmän kuin annetaan. Täytyy aloittaa porkkana tässä pian.
Meillä ei ole kääntymisestä oikein tietoakaan, mutta istuminen olis ihan mielettömän POP. Mitä tehdä, kun toinen linkkaa itsensä sitterissäkin istuma-asentoon?? Saako näin pieni vielä istua ollenkaan? Suuhun viedään kaikki mikä suuhun ulottuu, ollaan sitten selällää tai vatsallaan. 2kk neuvolassa Emman niskaa haukuttiin laiskaksi ja käskettiin olla vatsallaan mahd usein. Nyt tyttö könöttää vatsallaan jo pitkät pätkät ja pää pystyssä. :)
Ens viikon 4kk neuvolaa olen odotellut jo pitkään. Oli kiva tietää missä mennään! No, ei auta kuin odotella.
Peippo ja Emma
aattelin tulla kertomaan miten meilä meni neuvolassa.. Leevi paino oli noussu kilon vähän yli kuukaudessa..meillä oli siis 3 kk neuvola(vähän myöhässä kylläkin ku neuvola heinäkuun kiinni) elikkäs paino 7 kg ja pituus 63.5cm eli semmonen hyvänkokonen poitsu :D Saatiin rokotus.. ja se olikin sit mielenkiintosta ku poitsu heräs unilta.. Leevi huus aivan hysteerisesti ja se ei meinannu loppua.. neuvolan täti oli sanonu että suppo saattaa auttaa kiukkusuuteen.. niinpä sit annoin supon ja loppu ilta meni vähän paremmin.. Mut ikinä ei oo poika toleen huutona.. huh..
Alotettiin eilen sit kiinteitä maistelemaan vaikka poika ihan hyvin kasvanu,.. mut tuumattiin neuvolatädin kanssa et vois alottaa ku poika tissillä päivällä tunnin välein ja välillä useemminkin.. Aika rankkaa itelle, paremmin jaksaa poitsun kaa touhuta ku ei oo niin usein tissillä.. en tiedä vaikuttaa noi kiinteet sit miten yöuniin.. meni taas yks yö ihan ohi ku oli koko ajan syöttämässä tai siltä ainekin tuntu.. nyt poika nukkuu onneks rauhassa päiväunia.. :)
Niin meillä käytetään pampersia ja pirkkavaippoja :D
Ja tais joku kysellä silmien väristä.. Leevillä vielä selkeesti siniset.. en oikein tiedä mitä tulee...
mut jossain vaiheessa sekin selviää :D
Kirjoittelen ekan kerran, vasta nyt huomasin, että huhtikuisilla on oma pino. meidän poika syntyi 25.4. ja mitat 3 kk ikäisenä oli 62,5 cm ja 6900 g. Simien väri vielä sininen, isolla veljella, joka on 3 v, oli kanssa alussa, sitten väri on vaihtunut ruskeaksi.
meillä on nyt parin päivän ajan ei haluta imeä rintaa, poika huutaa rinnalla kuin pasuuna, sen sijaan pullosta juo tuttelia tai pumpattua maitoa ja hymyilee ja juttelee välillä. Olen kyllystynyt tähän huutoon ja olen valmis lopettamaan koko imetyksen. Onko teilla ollut vastaavia ongelmia?
Hyvää viikonjatkoa kaikille!
Olen välillä kirjoitellut tuonne toukokuisten puolelle, kun la oli 4.5, mutta meidän neiti saikin " häädön" kaksi viikkoa etuajassa ja syntyi 22.4.
Joku kyseli rinnalla huutamisesta. Meillä myös kauhea huuto kun neiti edes näkee että tissiä kaivetaan esille. Unisena imetys onnistuu, muuten menee huudoksi. Olen kans " ainakin miljoona" kertaa ollut valmis lopettamaan koko imetyksen, kun ei tunnu kivalta huudattaa vauvelia montaa kertaa päivässä. Onneks nyt on menossa joku ihmeen uni vaihe ja neiti nukkuu 3-5h päikkäreitä, syö välillä ja sitten taas jatkaa unia. Onnistuu imetyskin nyt paremmin, kun ei unisena tajua huutaa=)
Ajattelin että jos 4kk saatais täyteen imetyksellä, mutta pahalta näyttää=( huutoa jatkunut jo päälle 1kk!
Meidän neiti ei tee elettäkään kääntyäkseen. Kyljele kääntyili pari viikkoa sitten, mutta nyt ei tee sitäkään. Tyytyväisenä pötköttää selällään lelukaaren alla pitkiäkin aikoja yksinään leluille huudelleen ja nauraen. Mahalla jaksaa vähän aikaa äheltää ja sitten tulee itku.
Viime neuvola kuulumisia. siitä on kyllä aikaa, siis 3kk neuvola. Painoa 6415g ja pituutta taisi olla 61 ja risat.
Nyt neiti vaatii huomiota.
Täällä jotkut miettivät silmien väriä ja vovatko sinisilmäiset vanhemmat saada ruskeasilmäistä lasta. Tässä hieman faktaa...
Ruskea väri on dominoiva ominaisuus. Eli jos lapsi perii joko toiselta tai molemmilta vanhemmiltaan ruskean ominaisuuden, ovat silmät ruskeat. Sinisilmäisyyteen taas vaaditaan, että saa molemmilta vanhemmilta sinisen ominaisuuden. Siispä sinisilmäiset vanhemmat eivät voi saada ruskeasilmäistä lasta, mutta kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen. Näin koska ruskesilmäisilläkin voi olla omilta vanhemmiltaan perittynä sininen ominaisuus, joka ei vain näy.
Toivottavasti en kuulosta kovin kaikkitietävältä. Minussa taisi herätä pieni geenitieteilijä. :)
Meillä muuten poitsulla jo lähes ruskeat silmät, vähän erottuu vielä sinisen sävyjä. Huomenna 4kk.
Näin se taasen viikonloppu hurahti! Vielä ensi viikko, niin sit alkaa meidän iskällä 3 viikon kesäloma :) Raksallahan se tosin menee, mutta kuitenkin. Eilen oltiin koko perhe rakennuksella. Tein lasten kanssa pihan siistimishommia. Kaapokin oli yli-kulta ja nukkui liki 3 tuntia, antaen meidän rauhassa kannella lautoja! Isommat lapset innoissaan olivat ulkotöissä mukana:)
Kaapolla on alkanut aamuvalvojaiset. Herää joka aamu siinä ennen viittä kitisee ja kätisee, ja jatkaa just niin kauan kuin esikoiset herää.. hoh-hoijaa... Kuitenkin, kun alkaa illalla unille vasta yhdentoista aikoihin, ja syö siinä yöllä vielä muutaman kerran, niin suht´lyhkäseksi yö jää sekä Kaapolla että minulla.
Aamupäivällä sitten SAATTAA nukkua pitemmät unet, mutta joskus nukkuupi pitkin päivää sellasia 20min-½h unia. Joten ei vielä selkeää rytmiä. Mutta eiköhän se kuukausien karttuessa löydy!:)
Kaapoa ei jaksa kiinnostaa lattialla vatsallaan olo lainkaan, se oikein ÄRSYTTÄÄ pikku-miestä! Selällään viihtyy, ja tykkää katsella leluja sekä viedä niitä suuhun. Jumppalelussa roikkuva kana on varsinkin oikein `MAISKIS` Kaapon mielestä!
Kääntymistä ei edes yritetä, seuraa isoveljensä jalan jälkiä näissä asioissa aivan selkeästi. Istumaan vain pitäsi sylissä punkata, " vauva-asennot" ei enää kiinnostaisi.
Onko muutes teidän vauvojen silmien väri jo vaihtunut?
Kaapolla on alannut tulla sinisen sekaan ruskeaa sävyä. Saas nähdä tuleeko ruskeat silmät kuten isillä, vai jääkö sinne ja välille.. Esikoisilla on molemmilla aivan siniset silmät periytyen minun puolelta.
Jups, pitänee alkaa valmistella lähtöä kylille. Täytyypi Kelassa käydä, olen unohtanut toimittaa sinne jälkitarkastustodistuksen.. ups!
Mukavaa alkanutta viikkoa itsekullekkin! Vielä ON (oltava!!) kesää jäljellä!!!!
tilda