Oletko varma työpaikkasi säilymisestä? Millä alalla olet?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:47"]
TOlen täysin varma. Lähihoitaja vanhustyössä kunnalla.
[/quote]
Voi lähteä. Nyt on muodissa se, että vanhainkoteja lakkautetaan ja vanhukset hoidetaan kotona. Ajolenkkejä pidennetään ja luonaoloaikaa vähennetään.
[/quote]
Siis te olette aika pihalla itse. Suuret ikäluokat ovat tulossa siihen ikään, että tarvitsevat hoitoa ja heillä on myös siihen varaa panostaa. Yksityinen puoli tulee kasvamaan ja rekryämään yhä enemmän hoitajia. Meillä on jo nyt minimimiehitys kaikkualka sairaaloissa, ei ole mahdollista enää supistaa. Jos hoitoalan työntekijöitä alettaisiin irtisanoa, oltaisiin siinä pisteessä että valtio olisi romahtanut ja ihmiset jätettäisiin heitteille kuolemaan. Ennen sitä menee ihan jokainen muu vähemmän tärkeä valtion työpaikka. Siltikin ihmiset tarvitsisivat hoitoa ja ne joilla olisi varaa ostaisivat yksityisiltä, jotka työllistäisivät yhä enemmän hoitajia.
Se, että aloitettaisii hoitajien yt:t tarkoittaa että ihmiset eivät saisi enää hoitoa. Kaikkialla on jo nyt minimimiehitys.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:53"]
Ei voi supistaa, krooninen työntekijäpula. Koneet eivät voi koskaan korvata ja vakivirasta ei voi irtisanoa ilman vakavaa virkavirhettä mun osalta. Työpaikka ei voi siirtyä toiselle paikkakunnalle joten..aika turvassa ollaan.
[/quote]
Eräs etelä-suomalainen sairaala muutti vakituiset virat toimiksi ja sen jälkeen irtisanoi iloisesti hoitsuja muutama vuosi sitten. Että ei ole olemassa vakituista työtä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:53"]
Ei voi supistaa, krooninen työntekijäpula. Koneet eivät voi koskaan korvata ja vakivirasta ei voi irtisanoa ilman vakavaa virkavirhettä mun osalta. Työpaikka ei voi siirtyä toiselle paikkakunnalle joten..aika turvassa ollaan.
[/quote]
Eräs etelä-suomalainen sairaala muutti vakituiset virat toimiksi ja sen jälkeen irtisanoi iloisesti hoitsuja muutama vuosi sitten. Että ei ole olemassa vakituista työtä.
[/quote]
No pankithan eivät edellytä sairaanhoitajilta edes vakituista työsuhdetta asuntolainaan, niin luottavaisia ovat hoitoalan työpaikkojen säilyvyyteen.
Kunnat ja valtio ennemmin nostavat hoidon hintaa ja luovutaan lähes ilmaisesta hoidosta, kun lakkautetaan se kokonaan vähentämällä hoitajia.
Eläkepoistuma
Kuntien eläkevakuutuksen (KEVA) tilastojen mukaan sairaanhoitajista siirtyy eläkkeelle vuosina 2010–2030 puolet (49,7 %), joka tarkoittaa määränä 20 547 henkilöä.
Osastonhoitajilla eläkepoistuma on suurin, eli 79,8 (4 079 henkeä) prosenttia siirtyy eläkkeelle vuoteen 2030 mennessä (Halmeenmäki 2009.)
Sairaanhoitajien työllisyystilanne on hyvä. Sairaanhoitajista ja terveydenhoitajista sai 1 688 henkilöä Tehyn työttömyyskassan maksamaa työttömyyskorvausta vuonna 2008 (Tehy 2009).
Useammat OECD maat ovat raportoineet hoitohenkilöstön pulasta, jonka ennustetaan pahentuvan entisestään väestön sekä koulutetun hoitajatyövoiman ikääntyessä (Simeons et al. 2005). Euroopan komissio on arvioinut että EU-maista puuttuu yhteensä noin miljoona terveydenhuollon ammattilaista vuoteen 2020 mennessä, joka vastaa noin 15 % ennustetusta hoidon tarpeesta (Sermeus & Bruyneel 2010).
Myös Suomessa koulutetun hoitohenkilöstön henkilöstövaje on kasvanut viime vuosina (STM 2009) ja pulan ennustetaan vaikeutuvan tulevaisuudessa. Opetus- ja kulttuuriministeriön koulutustarpeen ennakointiraportin mukaan sairaanhoitajien ja muiden terveydenhuollon asiantuntijasairaanhoitajien poistuma vuosina 2008–25 on 41 680 ammattihenkilöä. Avautuvia työpaikkoja samaisina vuosina arvioidaan avautuvan esimerkiksi sairaanhoitajille ja terveydenhuollon asiantuntijoille 66 660. (OKM 2011.)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:08"]
Olen aivan varma. Olen kuntamme yläkoulun ainoa (pätevä) äikänope, virassa siis. Jollen tee vakavaa virkavirhettä, ei ole vaaraa joutua kortistoon.
[/quote]
Mistä tiedät että opetusta ei muuteta etäluennoinniksi? Silloin riittäisi useammalle koululle yhteinen kokeiden ja aineiden tarkastaja ja kaikki muu tulee videolta.
Ei hoitoalalta työt tule loppumaan. Asia erikseen onko tulevaisuudessa palkan maksajia kaikille.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:56"]Valtiolla olen, työpaikka katoaa 2017 toukokuussa, vaikka tällä hetkellä minulla on virka. Vuodessa jää muutama huumekuriiri vähemmän kiinni, mutta ei kai se haittaa.
[/quote]
Vitun tullimulkku, veit mun viinat!
[/quote]
Onneksi me emme tarvitse poliiseja. Riittää, että on kunnon rikoksentorjuntasuunnitelmat.
Työt kyllä säilyy, mutta palkkoja ei ole varaa tähän malliin maksaa... Valtion ja kunnan palkoista leikattava alkuun 30%.
Vakivirka, valtiolla. Alalla jota ei voi lopettaa.
Ellen itse mokaa raskaasti, ei työ lähde alta. Ja piste.
Tietysti voi lähteä alta, kuten 90-luvun lamassa monilta. Toimin hammaslääkärinä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:48"]
Vakivirka, valtiolla. Alalla jota ei voi lopettaa.
Ellen itse mokaa raskaasti, ei työ lähde alta. Ja piste.
[/quote]
Mikä sellainen ala on? Entä oletko varma, ettei työvoimaa kuitenkin supisteta? Vai oletko ainoa? Voiko joku muu tehdä työsi?
Olen prostituoitu. Lähtee alta, tai mun tapauksessa päältä, kun tulee ikää, eikä kauppa enää käy.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:47"]
Olen täysin varma. Lähihoitaja vanhustyössä kunnalla.
[/quote]
Robotit?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:47"]
Olen täysin varma. Lähihoitaja vanhustyössä kunnalla.
[/quote]
Robotit?
[/quote]
Ei mikään robotti voi korvata ihmistä. Naurettava ajatuskin, että robotti olisi pesemässä vanhusta ahtaassa kylppärissä :D tiettyjä töitä nyt vaan ei voi antaa roboteille.
[/quote]
Vanhukset kapseleihin joissa välillä vesi huuhtelee liat pois. Siinä on tulevaisuus.
[/quote]
Tämän tyyppistä on meidän kuntaan katseltukin, tosin ajatus hylättiin. Mutta silti minäkin olen aika varma ettei minun työni (lh myöskin) ole katoamassa tai siirtymässä robotin tehtäviksi vielä ainakaan minun ollessani työikäinen.