Eroa kirkosta, säästät ensi vuonna ison summan rahaa
Kun muistaa erota tänä vuonna vielä kirkosta, niin säästää ensi vuonna kirkollisveron. Mitä suuremmat tulot, sitä suurempi säästö. Valehtelevaan, ja vahingolliseen kirkkoon ei enää 2020-luvulla kannata kuulua.
Kommentit (313)
Minä koen, että minun panokseni vähäosaisille tulee hoidettua kirkollisveron kautta (toki tajuan että paljon menee myös esim palkkoihin ja seiniin, mutta ne on kiinteät kulut ja mummokerhoihin, ruoka-apuun ja muuhun diakoniatyöhön jää sitten mitä on jäljellä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut vuonna 1994. Syynä ei ollut suinkaan kirkollisvero vaan se, ettei lapsia saanut kirkon jäseneksi ilman kummeja. Raamatun Jeesus sanoi "sallikaa lasten tulla minun tyköni" mutta ev.lut.kirkon Jeesuksen luo ei ole lapsilla mitään asiaa, ellei vanhemmilla ole marssittaa porukkaa kummeiksi. Kummien tehtävä on auttaa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa mutta käytännössä kummi on lahja-automaatti. Vanhemmat sitten paheksuvat, jollei kummi osta tarpeeksi arvokkaita lahjoja tai ei lahjoja ollenkaan tai ei ota lasta hoitoon tai vie huvipuistoon/matkoille/teatteriin jne. Närää herättää myös se, että Niko-Petterin kummi ostaa parempia lahjoja kuin pikkusisko Ryyti-Marian kummi, joka ei osta välttämättä mitään. Eikö se Niko-Petterin kummi voisi ostaa molemmille? Kummit taas ovat nyreissään kun lahjoista ei kiitetä tai ei pidetä yhteyttä. Haloo- kannattaako tällaista systeemiä ylläpitää?
Kummien hankinta pitäisi tehdä vapaaehtoiseksi. Meidän lapset ovat pärjänneet loistavasti ilman kummeja. Eihän mihinkään yhdistyksiin ja kerhoihin liittymiseenkään tarvita ylimääräisiä ihmisiä. Milloin kirkko keksii, että myös vihkipari tarvitsee kummit opastamaan avioliiton saloihin?
Täysin samaa mieltä.
T. Kristitty
Oikeastiko kastetta ei saa lapselle jos ei ole kummeja, voiko olla näin?!
No saa.
Tuolloin kirkko vaan (ainakin täällä päin) antaa sieltä kirkon puolesta kummin (siis 'paperille' ei sitä lapsen synttäreille tarvii kutsua) - ja täällä kyllä ainakin kelpaa myös pakana kummiksi, sai jopa kummitodistuksen kirkolta.
Paikkana siis Turku.
Ennenhän se kummi oli tärkeä koska jos vanhemmille kävi huonosti niin kummi kasvatti lapsen, eli se oli ISO sitoumus ja luottamustehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut vuonna 1994. Syynä ei ollut suinkaan kirkollisvero vaan se, ettei lapsia saanut kirkon jäseneksi ilman kummeja. Raamatun Jeesus sanoi "sallikaa lasten tulla minun tyköni" mutta ev.lut.kirkon Jeesuksen luo ei ole lapsilla mitään asiaa, ellei vanhemmilla ole marssittaa porukkaa kummeiksi. Kummien tehtävä on auttaa vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa mutta käytännössä kummi on lahja-automaatti. Vanhemmat sitten paheksuvat, jollei kummi osta tarpeeksi arvokkaita lahjoja tai ei lahjoja ollenkaan tai ei ota lasta hoitoon tai vie huvipuistoon/matkoille/teatteriin jne. Närää herättää myös se, että Niko-Petterin kummi ostaa parempia lahjoja kuin pikkusisko Ryyti-Marian kummi, joka ei osta välttämättä mitään. Eikö se Niko-Petterin kummi voisi ostaa molemmille? Kummit taas ovat nyreissään kun lahjoista ei kiitetä tai ei pidetä yhteyttä. Haloo- kannattaako tällaista systeemiä ylläpitää?
Kummien hankinta pitäisi tehdä vapaaehtoiseksi. Meidän lapset ovat pärjänneet loistavasti ilman kummeja. Eihän mihinkään yhdistyksiin ja kerhoihin liittymiseenkään tarvita ylimääräisiä ihmisiä. Milloin kirkko keksii, että myös vihkipari tarvitsee kummit opastamaan avioliiton saloihin?
Täysin samaa mieltä.
T. Kristitty
Oikeastiko kastetta ei saa lapselle jos ei ole kummeja, voiko olla näin?!No saa.
Tuolloin kirkko vaan (ainakin täällä päin) antaa sieltä kirkon puolesta kummin (siis 'paperille' ei sitä lapsen synttäreille tarvii kutsua) - ja täällä kyllä ainakin kelpaa myös pakana kummiksi, sai jopa kummitodistuksen kirkolta.
Paikkana siis Turku.Ennenhän se kummi oli tärkeä koska jos vanhemmille kävi huonosti niin kummi kasvatti lapsen, eli se oli ISO sitoumus ja luottamustehtävä.
Mistä sinä tuollaista olet lukenut. Ei se pidä paikkansa.
En eroa, olen kristitty. Kirkollisverolla yläpidetään mm. kaikki kirkot, myös ne jotka ovat aina avoinna. Lapseni saa maksuttoman rippikoulun. Diakonia tukee kotimaan vähävaraisia. Olkoot se minun osuuteni hyväntekeväisyyteen. Käyn itsekin kirkossa muutaman keran vuodessa ja osallistun seurakunnan toimintaan kuten esim. kauneimmat joululaulut-tilaisuuteen mikä on kyllä tänä vuonna peruttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä.
T. Kristitty
Oikeastiko kastetta ei saa lapselle jos ei ole kummeja, voiko olla näin?!No saa.
Paikkana siis Turku.Ennenhän se kummi oli tärkeä koska jos vanhemmille kävi huonosti niin kummi kasvatti lapsen, eli se oli ISO sitoumus ja luottamustehtävä.
Pitää.
Nämä ketjut ovat suurin syy siihen, miksi pysyn jääräpäisesti kirkon jäsenenä.
Vierailija kirjoitti:
En eroa, olen kristitty. Kirkollisverolla yläpidetään mm. kaikki kirkot, myös ne jotka ovat aina avoinna. Lapseni saa maksuttoman rippikoulun. Diakonia tukee kotimaan vähävaraisia. Olkoot se minun osuuteni hyväntekeväisyyteen. Käyn itsekin kirkossa muutaman keran vuodessa ja osallistun seurakunnan toimintaan kuten esim. kauneimmat joululaulut-tilaisuuteen mikä on kyllä tänä vuonna peruttu.
Siinä oli ensimmäinen järkevä peruste kuulua kirkkoon. Siihen aikaan kun kuuluin kirkkoon, niin yksi lapsistani kävi rippikoulun ja se oli maksullinen. Lieko tilanne muuttunut? Senhän pitäisi olla ilmainen ainakin vähävaraisille.
Olisi kiva, jos kirkkoa puolustavat antaisivat oikeaa tietoa, eivätkä yrittäisi väärien tietojen avulla käännyttää ihmisiä kirkon kannattajiksi. Mutta eivät varmaankaan tee sitä tahallisesti, vaan ovat vain tietämättömiä asioista niin kuin niin monet monista muistakin asioista. Sivistyksen ja tietämyksen taso on hätkähdyttävästi laskenut ja kirkko on vuosia saanut pitää hyvän imagonsa, joka ei vastaa tosiasioita esimerkiksi hyväntekeväisyystyön osalta.
Erosin jo yli 30 vuotta sitten. Silloin täytyi nöyrtyä keskustelemaan papin kanssa tai ainakin näin painostettiin tekemään. En tiedä olisiko lopulta tarvinnut. Minulle nuorena miehenä ei ensisijaisesti ollut taloudellinen motiivi vaan pidin silloista kirkkoyhteisöä ahdasmielisenä ja takapajuisena. Erityisesti aivan hullun lestadiolaisaatteen kuuluminen samaan yhteisöön kyseenalaistamatta tuntui uskomattomalta enkä halunnut tukea edes pennosilla tällaista yhteisöä. Silloinhan olisin hyväksynyt asian.
Nyt vuosien varrella olen säästänyt hyvät rahat ja en ole pätkääkään katunut. Nykykirkko on edelleen uskomattoman kaksijakoinen. Toisaalta monet ovat hyvin tiukkoja kannoissaan esim. seksuaalisuuteen, mutta vierestä ollaan taas hyvinkin ymmärtäväisiä. Toinen jakomielinen asia on suhtautuminen kilpailijoihin. Julistetaan omaa uskontoa, mutta toisaalla ollaan kirkollisveroilla tukemassa laittomia maahantunkeutujia joiden arvot ovat erilaisia kuin kristilliset ja suomalaiset. Tämä on yhteiskunnan kannalta huono asia. Nyt eroaisin ennen kaikkea sen takia, että kirkon nykyinen toiminta on myyräntyötä suomalaisia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä.
T. Kristitty
Pitää.
Kerropas mistä olet tietosi saanut eli laita lähde, niin katsotaan mitä siinä sanotaan. Ja mistä vuosisadasta sinä puhut, mistä maasta jne.?
En ole jaksanut erota kirkosta vaikken ole kirkossa käynyt sitten vuoden 2012 kun ystäväni meni naimisiin. Asun ulkomailla niin ei tarvitse maksaa kirkollisveroa. Jos olisi verotettavaa tuloa Suomesta niin sitten harkitsisin...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut kyllä kirkolta rahoilleni vastinetta. Tänä vuonna oli kauniit kirkkohäät ja ensi vuonna ristiäistet. Niiden välissä olen kerran kuukaudessa käynyt keskustelemassa papin kanssa ja saanut anteeksi syntini. Lisäksi olen käynyt jumalanpalveluksissa. Uskominen tekee hyvää mielenterveydelleni, koska muuten olisin eksistentialistinen nihilisti ja se teki minut kyllä todella masentuneeksi ja its*tuhoiseksi.
Tämäkin oli hyvä perustelu kuulua kirkkoon. Harmi, ettei itselläni vastaavanlaista uskoa ole, vaikken mikään nihilisti olekaan. Arvoni muistuttavat kristillisiä arvoja, lähimmäisten auttaminen, anteeksi pyytämisen tärkeys ihmissuhteissa ja kaikkien yhdenvertaisuus - tosin lähimmäisellä tarkoitettiin alkukirkon aikana muita kristittyjä, ei kaikkia suinkaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee kalliit joululaulut. Jos käy pari kertaa vuodessa kirkossa niin se on pari sataa euro per kerta! Jos oletetaan sinun olevan tavallinen työssäkäyvä. Niin ja diakoniatyötön tästä rahasta menee kymppi tai pari vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten joutuu kuunnella ateistien tilityksiä. Ei kiitos, en ole kristitty, mutta en todellakaan ole ateisti.
Miten niin joutuu kuuntelemaan ateistien tilityksiä? Näkeekö sen naamasta, jos ei ole kirkon jäsen?
Minä en ole koskaan ollut kirkon jäsen, enkä ole koskaan joutunut kuuntelemaan ateistien tilityksiä. Ovella on käynyt kaikenlaisia kirkkokuntia edustavia ja oppejaan tyrkyttäviä ihmisiä. Olen sanonut heille olevani ignostikko, mutta he eivät oikein tunnu ymmärtävän sitä. No, niin tai näin ovi menee tuon samomani jälkeen kiinni.
(Ignostismi on näkemys, jonka mukaan kysymys jumalan olemassaolosta on merkityksetön, koska jumalasta ei ole yksikäsitteistä määritelmää. Ignostismi vaatii jumalasta tarkan, ei-ristiriitaisen määritelmän ennen kuin sen olemassaoloa voidaan edes alkaa harkita tai siitä voidaan väitellä. / Wiki.)
Vierailija kirjoitti:
Minä en kuulu kirkkoon, mutta luen aina näitä ketjuja jos näen hämmästyen yhä uudestaan siitä, että kirkkoon kuuluvat eivät tiedä järjestönsä asioista juuri mitään. Siinä mielessä kirkko on kyllä ainutlaatuinen järjestö, koska yleensä ihmiset ovat perehtyneet järjestöihin, joihin kuuluvat. Aina esimerkiksi toistuu väite, että kirkkoon kuulumalla tuetaan vähävaraisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sitä oikeutta sinulta pois viemästä. Jokainen saa kuulua mieleisiinsä yhteisöihin ja lahjoittaa vapaasti vaikka kaikki rahansa niille.
Suomessa vaan on lukematon joukko ihmisiä jotka kuuluvat kirkkoon pelkästään sen vuoksi, että heidät on siihen pienenä vauvana liitetty. Vaikka kirkon aatemaailma on täysin ristiriidassa oman moraalin kanssa. Etenkin seksuaalivähemmistöjen vapauksien suhteen. On sulaa hulluutta rahoittaa omien arvojensa vastaista toimintaa.
Vielä harvempi joukko uskoo kirkon opetuksia yliluonnollisista asioista. Enkelit ja puhuvat käärmeet istuu huonosti moderniin länsimaiseen ajatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole sitä oikeutta sinulta pois viemästä. Jokainen saa kuulua mieleisiinsä yhteisöihin ja lahjoittaa vapaasti vaikka kaikki rahansa niille.
Suomessa vaan on lukematon joukko ihmisiä jotka kuuluvat kirkkoon pelkästään sen vuoksi, että heidät on siihen pienenä vauvana liitetty. Vaikka kirkon aatemaailma on täysin ristiriidassa oman moraalin kanssa. Etenkin seksuaalivähemmistöjen vapauksien suhteen. On sulaa hulluutta rahoittaa omien arvojensa vastaista toimintaa.
Vielä harvempi joukko uskoo kirkon opetuksia yliluonnollisista asioista. Enkelit ja puhuvat käärmeet istuu huonosti moderniin länsimaiseen ajatteluun.
Totta, tarinanlukutaito on hukassa, varsinkin mytologian joka on tarkoitettu nautittavaksi ja pohdittavaksi. Kaiken pitää olla sellaisenaan nopeasti luettavissa kuin iltalehden lööppi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten joutuu kuunnella ateistien tilityksiä. Ei kiitos, en ole kristitty, mutta en todellakaan ole ateisti.
Missäs sellaisia joutuu kuuntelemaan?
Kun itse erosin kirkosta vuosikymmeniä sitten, en edes tarkkaan muista milloin. Silloin oli irtisanomisaika eli piti sanoutua irti marraskuun vai oliko se jopa lokakuun loppun mennessä, sitten oli voimassa seuraavan vuoden alusta. Jos on edelleen sama käytäntö on nyt jo myöhäistä irtisanoutua v.2021 ajatellen. Minulle kävi niin että irtisanoutuminen tuli voimaan vasta reilun vuoden päästä.934
Täysin samaa mieltä.
T. Kristitty
Oikeastiko kastetta ei saa lapselle jos ei ole kummeja, voiko olla näin?!