Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmittaa anopin käytös.

Vierailija
13.05.2014 |

Mieheni meni äitien päivänä tapaamaan anoppiaan ja pyysi lapset (12 ja 13 vuotiaat) mukaan koska olivat menossa sen jälkeen kalaan.

miehen sisko oli perheineen myös kylässä ja mieheni oli jossain vaiheessa poistunut isänsä kanssa ulos. Anoppi ja sisko hääräsivät keittiössä kakun kanssa ja miehen 1- vuotiaat siskonpojat pyörivät jaloissa kunnes anoppi oli sanonut lapsilleni että vahtikaa poikia. Lapset olivat siihen vastanneet etteivät halua ja eivätkä osaa.

molemmat olivat näpränneet kännyköitään ja jutelleet kavereiden kanssa kun pikkupojat olivat päässeet karkaamaan ovesta.

Kaikki alkoivat tietysti heti etsimään poikia.

olivat ehtineet halkopinolle jossa kiipeilivät innokkaasti, mutta tämän jälkeen anoppi oli karjunut lapsilleni että takuatteko te että pojat olisivat voineet kuolla ja mikä helvetti siinä on kun tuon ikäiset ei muuta tee kun istu kännykässä. Miehen sisko oli sanonut ettei ainakaan heitä palkkaa ikinä lapsenvahdeiksi.

nyt molemmat odottavat meidän lapsilta anteeksipyyntöä. Sanoin lapsille että juttelemme illalla vaikka en tiedä vieläkään mitä sanoa.

mies ei kuullut syytöksiä eikä ole tietoinen niistäm sain itsekin vasta nyt tietää.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:00"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:54"]

Juu, olishan se pitänyt ymmärtää, että ei 12-13-vuotialta VOI mitään vaatia, varsinkaan kun ovat poikia. Kylläpäs oli ymmärtämättömiä aikuisia, kun eivät käsittäneet, että tuonikäisille kännykännäprääminen on KOKO ELÄMÄ.

Kannattaisi opettaa lapsilleen, että joskus sitä voi joutua tekemään jotain sellaistakin jota "ei halua eikä osaa". Ei kai se olisi kovin suurta uhrausta vaatinut, että olisi nostanut katseensa kännykän näytöltä ja pitänyt silmällä pienempien edesottamuksia.

Arvaatte varmaan, että olen ikäni puolesta lähempänä sitä anoppia kuin aloittajaa, kun minulla on näin vanhanaikainen käsitys lastenkasvatuksesta. Ei toli voi siirtää syytä pienten karkaamisesta suoraan isommille lapsille, mutta sellaista se oli vielä silloin, kun ap itse oli lapsi.

[/quote]

Tähän tapaukseen on turha hassata ruutia. Noi pojat tulee pomolleenkin sanomaan vastaan, ei kuulu toimenkuvaan. Joku tyttöparka päätyy maimisiin ja on onneton, kun ukko ei ymmärrä tehdä mitään. Poikien äiti haukkuu kaikki muut ja syöttää pojille pullaa vielä 40 vuoden päästäkin. Raasuja, kun kukaan muu ei ymmärrä kuin äiti. Ensin koetti komentaa mummo ja täti, sitten opettajat ja ihan loppujen lopuksi pomo. Mutta ähäkutti, kasvatinpas pojat niin että niitä ei komenna kukaan eikä niiden tarvii tehdä mitään muuta kuin mitä äiti pyytää.

[/quote]

ei ole koko elämä mutta koita nyt ymmärtää että et voi hyväksikäyttää tuonikäisiä lapsia laittamalla ne omien lapsiesi vahdeiksi vieraassa paikkaa.

kukaan 12- vuotias ei voi ottaa vastuuta vilkkaasta 1 vuotiaasta, ihan turha siellä huudella laiskoista lapsista kun jopa he ymmärtävät että heidän vastuulleen ei voi tuollaista laittaa, kenen syy olisi jos jotain sattuisi ja toinen lapsista kuolisi? Voisiko silloinkin syyttää minun 12- vuotiastani että hei miksi annoit sen tapahtua.

lapsia olisi voinut pyytää kattaa vaikka pöydän tai koristelemaan kakun, minkä olisivat mielellään varmaan tehneetkin ja äiti olisi voinut itse juosta lastensa perässä.

mutta ei, sulla ei kertaakaan käynyt mielessä että oma äiti vois vahtia omia lapsiaan, mikseiköhän?:) taitaa oma lehmä olla ojassa ja hoidatat lapsesi nuorilla että saat itse juoruta keittiössä. Valitan se ei ole vielä tuon ikäisen tehtävä.

ap

Vierailija
22/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ap. Oletteko vajaakykyisiä kaikki, miehesi sukulaiset, sinä ja teininne? Siltä nimittäin vaikuttaa - vai onko tämä ihan vaan tavallista XYZ-sukupolvitarinaa, jota en tunnista kun omat sukulaiseni ovat rakastavia, lämpimiä ja vastuununtoisia lapsista aikuisiin?

Kukaan sukulaisistani ei jättäisi yksivuotiaita vaille valvontaa ajatellen, että kyllä joku muu ne hoitaa kun ei ole varma, että joku katsoo perään. Onneksi emme ole sukua, edes mutkan kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:08"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:25"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:00"]

Mua kyllä hävettäis jos omat lapset olisi käyttäytyneet noin. Jos pyydetään vahtimaan serkkuja, olisi ollut kohteliasta vahtia. Jos serkut ovat niin villejä niin tuskin karkasivat pihalle hiljaa hiipien niin luulisi sen verran katseen irtoavan puhelimesta ja huomaavan mihin lapset lähtevät. Valitettavasti siis nyt on anteeksipyynnön paikka.

[/quote]

no ei todellakaan ole!! Noin pienten ei tarvitse vahtia villejä yksivuotiaita, törkeätä että on edes kysytty, minkälainen ihminen kysyy lapsenvahdiksi lapsia jotka ovat tulleet kylään mummulleen äitienpäivänä. Haloo!!

ainoa kenen pitää pyytää anteeksi on mummu ja miehesi sisko!!

Miksei miehesi sano suoria sanoja mammalleen ja siskolleen?

[/quote]

Ei jumalauta.. minä hoidin 11-13-vuotiaana pikkusisaruksiani. Jos ap:n lapset olisivat tyttöjä niin kaikki olettaisi että ois pitänyt vahtia niitä. Jutut olisi ihan eri luokkaa täälläkin

[/quote]

Mä en ainakaan olettais, olen tasan samaa mieltä vaikka kyseessä olis tytöt. Siellä oli ainakin 4 aikuista ihmistä. Silti teinit on muka ainoat syylliset, vaikka ne ei edes luvanneet niitä pikkulapsia hoitaa. Millainen aikuinen edes jättää pienet lapset teineille jotka sanoo etteivät niitä hoida? Ja sitten vielä raivoaa kun ne ei niitä hoida. Miksei ne nakittaneet niitä lapsia niille ulkonaoleville miehille? Vai eikö miesten sovi hoitaa lapsia, se on joko naisten tai lasten hommaa?

Vierailija
24/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vieras paikka mummola on?

Vierailija
25/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän jokainen olisi huutanut ja syyttänyt muita, jos on kauhusta kankeana etsinyt lastaan. Tarkoitan, että eivät he välttämättä tarkoittaneet huutamistaan vaan oli luonnollinen reaktio...? Muiden syyttäminen on joillekin ihmisille kriisissä ominaista...

Vierailija
26/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tilanteessa, kun sinun lapset selkeästi kieltäytyivät vahtimasta pienempiä ei karkaaminen heidän vikansa ollut.

Mutta kokonaisuutta katsoen; minusta ei ollut liikaa vaadittu, että poikasi olisivat sen hetken viihdyttäneet pikkuisia kun anoppisi ja siskosi valmistelivat ilmeisesti äitienpäivä kahvitusta eikä seitsemän lajin illallista.

Täällä aika moni on kommentoinut. , ettei noin nuorten tehtävä ole hoitaa pienempiä tai ei jättäisi lapsiaan noin nuorille hoidettavaksi. Kyseessä ei ollut hoitoon jättäminen vaan enempi seuran pito ja vahtiminen. Minusta tuon ikäisten tulisi jo auttaa toisia ja kykenevät kyllä sisätiloissa jossa on aikuisia vähän katsomaan pienempien perään.

Vierailija
27/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:31"]

Meidän perheessä (mummut, papat, anopit, siskot, veljet, muksut) isommat lapset katsovat pienempien perään ja jos joku sanoisi, ettei jaksa tai osaa niin olisi kyllä vakavan keskustelun paikka. Tosi huonoa käytöstä isoilta lapsilta, miten edes kehtaavat sanoa noin. Kännykät olisin napannut välittömästi molemmilta (jos siis olisivat sisarusteni lapsia) ja komentanut napakammin. Kaikki osallistuvat tietenkin.

[/quote]

Miksi ihmeessä teinien on pakko vahtia tätinsä lapsia? Miksi? Mitä muita pakkotöitä teidän suvussa on? Koskeeko ne pakkotyöt myös aikuisia vai orjuutatteko te vain lapsia? Kunnioittakaa nyt hiukan niitä lapsia, ei ne ole mitään pieniä orjia joita voi vaan käskeä. Eikä ne lapset tule kylään siksi, että itse saatte lomaa niistä kakaroistanne. Hoitakaa ne ihan itse, mikä helvetin velvollisuus toisten lapsilla on niitä hoitaa. Ei ne niitä ole päättäneet hankkia, joten ei niiden niitä tarvi myöskään vahtia. Se joka ne tekee se myös ne hoitaa. Vituttaa tuollaiset hyväksikäyttäjät jotka kuvittelee voivansa heti tilaisuuden tullen sysätä kakaransa muille. Hoida ne itse kun kerran hommasitkin.

[/quote]

Pointti naisilla varmaan oli että saavat nopeammin tehtyä ne yhteiset ruuat ja tarjoilut jos joku auttaa vahtimalla/katdomalls perään pienempiä.

Varmaan kannattas ap pikku-teineille jatkossa pakata eväät mukaan ja viihdykettä ettei vaaan tarvitse tehdä mitään yhteisen hyvän eteen. Vai oikein pikku-orjia? Oliko anoppi ja käly sitten samalla logiikalla keittiö-orjia?

Tuolla tavalla kasvatetaan just niitä "mä en viitdi tehdä mitään"-aikuisia. Pikkasen meininkiä....

Vierailija
28/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luulisi sen itse äidin katsovan omien lapsiensa perään.

Vierailija
29/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:31"]

Meidän perheessä (mummut, papat, anopit, siskot, veljet, muksut) isommat lapset katsovat pienempien perään ja jos joku sanoisi, ettei jaksa tai osaa niin olisi kyllä vakavan keskustelun paikka. Tosi huonoa käytöstä isoilta lapsilta, miten edes kehtaavat sanoa noin. Kännykät olisin napannut välittömästi molemmilta (jos siis olisivat sisarusteni lapsia) ja komentanut napakammin. Kaikki osallistuvat tietenkin.

[/quote]

Miksi ihmeessä teinien on pakko vahtia tätinsä lapsia? Miksi? Mitä muita pakkotöitä teidän suvussa on? Koskeeko ne pakkotyöt myös aikuisia vai orjuutatteko te vain lapsia? Kunnioittakaa nyt hiukan niitä lapsia, ei ne ole mitään pieniä orjia joita voi vaan käskeä. Eikä ne lapset tule kylään siksi, että itse saatte lomaa niistä kakaroistanne. Hoitakaa ne ihan itse, mikä helvetin velvollisuus toisten lapsilla on niitä hoitaa. Ei ne niitä ole päättäneet hankkia, joten ei niiden niitä tarvi myöskään vahtia. Se joka ne tekee se myös ne hoitaa. Vituttaa tuollaiset hyväksikäyttäjät jotka kuvittelee voivansa heti tilaisuuden tullen sysätä kakaransa muille. Hoida ne itse kun kerran hommasitkin.

[/quote]

Pointti naisilla varmaan oli että saavat nopeammin tehtyä ne yhteiset ruuat ja tarjoilut jos joku auttaa vahtimalla/katdomalls perään pienempiä.

Varmaan kannattas ap pikku-teineille jatkossa pakata eväät mukaan ja viihdykettä ettei vaaan tarvitse tehdä mitään yhteisen hyvän eteen. Vai oikein pikku-orjia? Oliko anoppi ja käly sitten samalla logiikalla keittiö-orjia?

Tuolla tavalla kasvatetaan just niitä "mä en viitdi tehdä mitään"-aikuisia. Pikkasen meininkiä....

[/quote]

olis varmaan voinut pyytää niitä nuoria apuun kattamaan pöydän niin olis voinut itse vahtia omia lapsiaan. Olis sitä paitsi ollut sopivampi hommasin tuon ikäiselle.

ja nuoret olivat vielä olleet keittiössä mutta heidät oli komennnettu pois tieltä lapsenvahdeiksi. Törkeää.

on kai se nyt helpompi auttaa koristelemaan kakku kuin juosta ja vahtia vilkkaita yksivuotiaita joita saa aina olla nostelemassa pois sohvalta ja kirjahyllyn reunoilta..

tuolla tavalla annetaan hirveitä paineita lapsille kun vaaditaan tekemään jotain sellaista mihin ei ole valmis vaikka muutakin hommaa olisi tarjolla. Itse muistan kuinka raskasta oli vahtia pikkusiskoa ja sain syyt niskoilleni kun tämä veti äidin vitriinistä viinilasit lattialle kun silmä vältti.

lapsille on keksittävä jotain muuta hommaa kuin lapsenvahtiminen, se on aikuisten tehtävä mutta ei vaan mene muutaman mamman kalloon.

Vierailija
30/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa monessakin ihmisessä vikaa.

Ensinnäkin on törkeää pyytää lapsia vahtimaan vilkkaita taaperoita. Vastuukysymyskin on tässä ongelmallinen. Mitä jos teinit olisivat suostuneet vahtimaan mutta eivät vain tajua, että noin pienet eivät voi kiipeillä halkopinossa ja pino olisi kaatunut taaperoiden päälle tai toinen olisi vaikkapa pudonnut ja lyönyt päänsä? Taas olis tyhmät teinit saaneet syyn niskoilleen. Eihän tuossa tilanteessa se vastenhakoinen teini kerta kaikkiaan voi voittaa. Jos suostut, saat haukut. Jos et suostu, saat haukut. Huh!

Toisaalta kovin hyvätapaisia ne teinitkään eivät olleet. Kun heitä pyydettiin vahtimaan taaperoita, olisi ollut paikallaan todeta selväsanaisesti, että eivät uskalla, kun ovat niin vilkkaita mutta että voivat auttaa mieluummin keittiössä. Jos edelleen olisi vängätty taaperoiden vahtimisen perään, olisi tässä vika täysin sitten mummossa ja tädissä. Nythän ne teinit vain lojuivat olkkarissa ja pelasivat. Eivät viitsineet tarjota apuaan edes keittiössä. Onhan tuo nyt vähän epäkohteliasta.

Kannatan kyllä sitä, että suvussa kaikki vahtivat lapsia mutta nimenomaan niin, että aikuiset kantavat vastuun ja ne teinit ja lapset auttavat ja toimivat apulaisina. Paikallaan olisi ollut, että teinit olisivat huutaneet, että lapset hävisivät olohuoneesta, ja tästä heille olisi voinut sanoakin, mutta taaperoiden katoaminen ei voi olla teinien syy, koska he olivat kieltäytyneet hommasta ja koska he ovat itsekin lapsia ja jopa ihan virallisestikin syyntakeettomia. Lain silmissä heille ei edes saisi antaa mitään vastuullista tehtävää, ja 1-vuotiaiden taaperoiden vahtiminen on nimenomaan vastuullinen tehtävä.

Jos kyseessä olisi minun lapseni, puhuisin siitä, miten kylässä käyttäydytään. Jos joku pyytää apua, kerrotaan selväsanaisesti, miksi juuri sitä apua ei voi antaa ja tarjoudutaan auttamaan jossain muussa asiassa. Kännykän käytöstä en tosin saarnaisi, sillä teinit eivät olleet suostuneet lastenvahdeiksi ja pelasivat keskenään olohuoneessa, joten he eivät olleet edes epäkohteliaita näin tehdessään. Lisäksi kenenkään ei tarvitse suostua hommaan, josta ei pidä. Jos mummo ja täti vaativat vastapalveluksia siitä, että teinit saavat syödä kakkua, on koko teinien vierailu kaikkea muuta kuin järkevää. Ei ehkä ole kohteliasta katsella, kun toiset ahkeroivat, mutta mitä tahansa hommaa ei voi delegoida muille. Mummon ja tädin olisi pitänyt tosiaan tarjota jotain muuta hommaa hoidettavaksi, jos olisvat tarvinneet apua. Ja missäs ne miehet tosiaan olivat?

Vierailija
31/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma teinityttö lakkasi lähtemästä mukaan yhteen kyläpaikkaan jossa perheen äiti oletti aina että vahtii perheen nuorinta tyttöä. Teini mielellään leikki hetken mutta olisi halunnut tehdä muutakin ja jutella välillä aikuisten juttuja. Kertaalleen jopa sai haukut kun lapsi oli kolauttanut päänsä kun oli ollut vessassa tms. Ei ollut tajunnut että pitää tosiaankin vahtia koko ajan.

Tuntuu välillä että teineiltä vaaditaan kysymättä asioita joita aikuiselta ei koskaan vaadittaisi. Siis muutakin kuin lastenhoitoa. Aikuiset ihmiset kokevat oikeudekseen myös puhua tosi ikävästi teineille, ihan vain heidän ikänsä takia. Ei tietty kaikki mutta monet. Ihmisiä ärsyttää teinien yleis olemus, sellainen vetelä vaikka olisivat kuinka ahkeria

ohis

Vierailija
32/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki toimivat typerästi, mutta eivät eniten lapset.

Vierailija
33/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin

a) sinun lastesi asia ei ole katsoa toisten kakaroiden perään

b) lapsesi kieltäytyivät kunniasta, ilmeisesti kantansa selkeästi ilmaisten

Johtopäätös: anoppi ja miehen sisko voivat vetää alahuulensa päänsä yli ja nielaista itsensä ja anteeksipyyntöjen odotuksensa.

Vierailija
34/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietysti ole kiva, etteivät lapsesi halunneet ottaa lainkaan vastuuta, mutta kyllä miehen siskolla on vastuu lapsistaan ensisijaisesti. Ja jos lapsi kieltäytyy hoitamasta, hän ei ole missään vastuussa tilanteesta.

Vierailija
35/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisten pitäisi osata jo reagoida kun pikkulapset avaavat ulko-oven. Huono kasvatus pojilla, anopilla sekä kälylläsi.

Vierailija
36/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeitako ne 12- ja 13-vuotiaat ovat? Ei tuossa olis heidän tarvinnut kun pikkuisen pitää pienempiä silmällä.

Ei taida olla kummoinen kotikasvatus näillä sun lapsillas muutenkaan - vierailulla ei näprätä kännyköitä, vaan seurustellaan.

Vierailija
37/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhana! Olisiko asiallista kasvattaa lapset toisten huomioonottamiseen, että sen kännykän kanssa voisi olla edes kylässä pelaamatta?!

Vierailija
38/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yksivuotiaiden isä oli? Miksei hän vahtinut poikia? Ja miksi anoppi ja sisko joutuivat huhkimaan äitienpäivänä keittiössä?

Vierailija
39/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minua harmitti, kun muiden nuoriso pelasi kännykällä anoppilassa. Anoppi kyseli ja koitti jutella, mutta juniorit ei katsetta nostanut, mumisivat vaan.

Vierailija
40/98 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun lapsesi eivät olleet pienemmistä vastuussa mutta ei se kännykkä kourassa istuminen siten ettei mitään muuta näe ja kuule kyllä kovin fiksua käytöstä ole sekään ja ihan aiheesta on sanottu kun siitä mainittu. 

Kerrot omille lapsillesi että pienempien karkaaminen ei ollut heidän syynsä mutta kerrot myöskin että kun mennään kylään niin puhelin jää takin taskuun ja siellä keskitytään muihin ihmisiin. Pienempiä serkkujakin voi jopa kaitsea jos oikeen villiksi heittäytyy. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan