Kyllästynyt Suomen touhuun
Onko teistä kukaan ihan oikeasti kyllästynyt tähän Suomen menoon? Onhan täällä hyviäkin asioita, mutta meininki kokonaisuudessaan alkaa olemaan mielestäni aivan sietämätöntä. Kaikki on nykyään aivan helvetin kallista, ihan jopa työssäkäyvän ihmisen mittapuulla. Ruokaan menee järjettömästi rahaa (kiitos Lidl, säästää edes vähän) vaikkei söisikään sisäfileepihvejä ja parmankinkkua päivittäin. Kasviksetkin ovat aivan sikahintaisia, paitsi silloin, kun ne sattuu olemaan sen kuukauden pari sesongissa. Bensa on valtavan kallista, vaatteet huonolaatuisia ja kalliita rättejä. Kosmetiikkakin maksaa valtavan paljon verrattuna vaikkapa Yhdysvaltoihin tai edes Viroon.
Töissä menee valtaosa ajasta, odottaen sitä yhtä kesälomaa, että pääsisi edes jonnekin lämpimään (jos siihenkään on enää varaa). Suurimman osan vuodesta ihmiset kököttävät töiden jälkeen kotona sisällä, mitäpä sitä tuolla ulkona viimassa tekisikään. Leffassa käynti, viinilasillisen juonti ja varsinkin ravintolassa syöminen on nykyään niin poskettoman hintaista, ettei kenelläkään ole varaa viikottain viettää aikaa ulkona. Ystäviäkin näkee harvemmin ja sosiaalisuus häviää. Toista se on maissa joissa ravintolaillallinen ei kustanna satoja euroja.
Vuokraan tai lainaan menee monella yli kolmasosa nettotuloista, koska asuminen on niin kallista. Jos et asu kaupungissa, asut syrjemmässä, jolloin raha menee poskettomasti verotetun auton lyhennykseen ja bensaan, jotta voit ajaa tunnin töihin ja tunnin kotiin.
En nyt kaipaa mitään "no mikset sitten muuta ulkomaille!!11"-kommentteja, koska se on tavoitteena kymmenen vuoden sisällä. Kaipaisin vain kommentteja muilta, onko kukaan muu OIKEASTI tympääntynyt tähän touhuun? Raadetaan töitä niska limassa (kyllä, suomalainen tekee eurooppalaisellakin mittapuulla paljon töitä) ja käteenjäävällä rahalla on silti vaikeaa pärjätä saati nauttia mistään ylimääräisestä. Veroja maksetaan järjettömiä määriä vaikka jos mistä ja lisää pitäisi saada.
Kommentit (297)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:34"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:04"]
Jos aikoo terveenä pysyä on vähän pakko käydä ajoittain lääkärissä, ainakin hammaslääkärissä.
En tiedä mistä tuon 1000€/kk repäisit ja millä laskuopilla siitä tulisi 50 vuodessa 500000€ mutta Saksassa sairasvakuutus on sen 7,3% työntekijälle ja jos tienaat yli 4000€ niin voit vaihtaa yksityiseen vakuutukseen eli 300€/kk on aika vaikea ylittää, 50 vuodessa se tekee 180000€ mutta jos sillä saa terveyden itselle ja perheelleen 50 vuodeksi niin aika halpaahan se loppupeleissä silloin on.
http://de.wikipedia.org/wiki/Gesetzliche_Krankenversicherung#Beitragss.C3.A4tze
[/quote]Paljonko lääkärikäynnin omavastuu?
[/quote]
Saksassa poistettiin lääkärikäyntimaksu kokonaan vuonna 2013.
Yleiset omavastuut löytyy tuolta http://de.wikipedia.org/wiki/Selbstbeteiligung#Zuzahlungen riippuu toki sairaskassasta, sitä vartenhan niitä kilpailutetaan.
[/quote]Jos mitään omavastuta ei ole, on vakuutus markkintalouden sääntöjen mukaan kalliimpi.
En nyt kommentoi mihinkään muuhun tässä topicissa, mutta siis minä ja mieheni säästimme OPISKELIJOINA 20 000e asuntoon. Ostimme sitten 200 000 euron arvoisin asunnon 24-vuotiaina. Ja molemmilla oli yliopistoon mennessä säästöjä vain 2000-4000 euroa. Teimme töitä opintojen ohella ja kuitenkin molemmat valmistuimme alle suositusajan (5v)...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:37"]
Ei mulle tule mitän 300 €/kk laskuja jos olen terve. Vituttais ihan suunnattomasti maksaa kun vituttaa maksaa sellaiasesta mitä en käytä.
Terkkarille olen aina päässyt kun olen tarvinnut apua eikä maksa mitään= 0€
[/quote]
Eli et käy töissä eikä sinulla ole tuloja, koska muutoin maksaisit veroja ja sairasvakuutusmaksua joista se terveydenhuolto rahoitetaan. Asut lisäksi kaupungissa jossa terveyskeskusmaksua ei ole, mikä on Suomessa poikkeus. Tai sitten olet sotaveteraani mitä epäilen kielenkäyttösi perusteella.
Ei Saksassakaan tulottomien tai pienituloisten tarvi maksaa mitään. Jostain se raha on kuitenkin otettava eli keskituloisen on maksettava, sekä Saksassa että Suomessa. Keskituloinen saa Saksassa hoitoa takuuvarmasti, Suomessa se on onnesta kiinni.
[/quote]
Meidän kaupungin terveyskeskuksen toiminta on arvioitu yhdeksi parhaista Suomessa, just oli asiasta lehdessä. Vuosimaksu on vähän päälle 25 euroa, kertakäynti (jos ei halua maksaa vuosimaksua) joku 13 euroa.
Ihan ok toimii, ei siinä mitään. Mutta. Sinne varataan aamulla klo 8 alkaen puhelimella ilmoittautumisaika. Kun soitat, niin kone ilmoittaa, olet jonossa, edelläsi on 10 ihmistä. Siinähän sairaana roikut puolesta tunnista puoleentoista tuntiin puhelimessa, että saat ajanvaraajan langanpäähän.
Jos päätät soittaa uudelleen myöhemmin, ei lääkäriaikoja sille päivälle enää ole. Sinun on syytä sairastua yöllä tai ennen klo 10 aamupäivällä, jos haluat lääkäriin sinä päivänä. Minulle on nyt käynyt pari kertaa niin, että olen sairastunut äkillisesti ja soittanut klo 13 tietämissä, että lääkäriä tarvitaan - ja minulle on ilmoitettu, että aikoja ei enää ole, mikset soittanut aiemmin. Toisella kerralla sain lääkkeet edes puhumatta lääkärin kanssa puhelimessa. Toisella kerralla kehottivat tulemaan hiukan ennen sulkemisaikaa, pääsin kyllä ihan hyvin silloin vastaanotolle.
Terveyskeskuksemme päivysti ennen 24/7. Sitten enää arkisin klo 8-22. Nyt enää arkisin klo 8-16. Seuraavaksi varmaan ilmoitetaan, että aukioloajat on klo 8-12 - kun niitä on tähän asti supistettu, niin miksei sama meno jatkuisi.
[/quote]
Noin on meidänkin lähiterveysasemalla, mutta kyllä päivystykseen pääsee sitten toiseen terveyskeskukseen ja yöllä sairaalan päivystykseen. Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa. Yksityiselläkin olen käynyt, eikä ne ole sen kummempia lääkäreitä kuin julkisellakaan.
Oikeasti en ymmärrä tätä nurinaa Suomesta. Meillä on oikeasti asiat todella hyvin. Kaikilla on mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin. Köyhemmässä maissa lapsilla ei välttämättä ole mahdollista oppia edes lukemaan. Tai jos vaikka peruskoulutus olisikin ilmainen niin yliopistoon et pääse, ellei ole jotain stipendiä, tai hirvittävät säästöt vanhemmilla, jotta lukukausimaksut saisi hoidettua.
Ihmisistä pidetään huolta, jos joku tipahtaa oravanpyörästä, niin on sentään mahdollista perustoimeentulotukeen. Jossakin maassa joudut kerjäämään tai myymään itseäsi tuossa tilanteessa.
Minun tulot on aika pienet, mutta olen silti todella onnellinen eläessäni täällä. Rahani riittää kaikkeen tarvitsemaani ja säästöönkin jää. En tosin haaveile mistään ulkomaanmatkoista, se ei ole minulle yhtään tärkeää. Enkä shoppailusta, enkä pitkän kaavan menuista ravintoloissa. Ei olisi edes aikaa tuohon pienten lasten äitinä. Onnellisuus on sisäinen olotila, eikä mikään ulkoa kannettu luksus.
Jos haluaisin jotain parempaa ja enemmän, niin tekisin niin. Jatkaisin opiskelua ja pyrkisin eteenpäin.
[/quote]
Mihin toiseen terveyskeskukseen muka pääsee päivystykseen, jos oman kaupungin terveyskeskuksessa ei ole antaa aikoja? Ei mulle vaan ole koskaan tarjottu sellaista mahdollisuutta, kun omaan ei enää vapaita aikoja ole ollut. On vaan sanottu, että yritä huomenna uudelleen tai mene klo 16 jälkeen yöpäivystykseen.
Joo, olen ollut kaksi kertaa siellä yöpäivystyksessä. Sille jonotukselle ei tule loppua. Ja hoitoa saat vasta, jos on suurinpiirtein pää irti.
Viimeksi mulle kävi niin, että sain todella rajun virtsatieinfektion. Illalla nukkumaanmennessä ei mitään oireita, klo 3 yöllä heräsin kamalaan tuskaan ja pissasin jo verta. Oli pakko lähteä päivystykseen.
Ensin mua ei meinattu päästää edes sisälle, en ole kuulemma tarpeeksi sairas. Olin kaksinkerroin. Sanoin, että on niin kovat tuskat, että kotiin en enää kykene lähtemään, jään sitten tähän oven eteen makaamaan. Äkäinen vastaanottovirkailija komensi mut penkille.
Siinä penkillä sitten istuin puolitoista tuntia. Juoksin 10-15 min välein vessassa virtsaamassa verta. Pyysin hoitajilta edes kipulääkettä, ei kukaan auttanut.
Lopulta kipu oli niin kova, että makasin lattialla ja nyyhkytin. Niin mieletöntä kipua en ole ennen kokenut. Vasta SITTEN tuli joku sairaanhoitaja siihen, että aijaa, sä taidatkin olla oikeasti kipeä ja alkoi jotain tapahtua.
Toinen esimerkki. Tämä tapahtui aiemmin, kun terveyskeskuksessa vielä oli se 24/7 päivystys. Mulle tuli yöllä viiltävät tuskat toiseen kylkeen, en kyennyt edes hengittämään kunnolla. Kaveri oli luonani yötä ja vaati mua lähtemään terveyskeskukseen. Siellä nuori lääkärityttö illmoitti silmät lautasina, että toinen keuhkoni ei toimi ja aamulla olen kuollut, välittömästi keskussairaalaan. Sinne sitten kaveri minut vei. Minua tutkittiin ja lääkäri sanoi minun olevan luulosairas, keuhkoni ovat kunnossa. Totesin, että pistääkin alas kylkeen, ei keuhkoihin, voisiko kyljen tutkia? Luulosairas, sanoi lääkäri, mene kotiin.
Muutaman päivän päästä tuosta olin sitten taas keskussairaalassa, luulotautini olikin tulehtunut umpisuoli. Se leikattiin.
Leikkauksen jälkeen makasin tokkurassa käytävällä. Valot paistoivat kirkkaasti. Jotkut äijät kävi välillä huoneestaan parvekkeella tupakalla ja seisoi siinä mun vuoteen vieressä puhumassa härskejä. Käytävässsä huusi tv. En edes oikein tiennyt, missä olen, se oli kaameaa.
Vasta, kun isäni tuli paikalle ja nosti metelin, että miten vasta leikkauksessa ollutta pidetään käytävällä? Eikö käytävälle voi sijoittaa jotakuta, joka kotiutetaan tänään? Vasta silloin pääsin huoneeseen.
Mulla on näitä kokemuksia lukemattomia. Suomen julkinen terveydenhoito hoitaa ihan ok korvatulehdukset ja pienet haavat ja punkinpuremat. Mutta vähänkin joku isompi juttu, niin melkein heitteillä olet.
Noin on meidänkin lähiterveysasemalla, mutta kyllä päivystykseen pääsee sitten toiseen terveyskeskukseen ja yöllä sairaalan päivystykseen. Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa. Yksityiselläkin olen käynyt, eikä ne ole sen kummempia lääkäreitä kuin julkisellakaan.
Oikeasti en ymmärrä tätä nurinaa Suomesta. Meillä on oikeasti asiat todella hyvin. Kaikilla on mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin. Köyhemmässä maissa lapsilla ei välttämättä ole mahdollista oppia edes lukemaan. Tai jos vaikka peruskoulutus olisikin ilmainen niin yliopistoon et pääse, ellei ole jotain stipendiä, tai hirvittävät säästöt vanhemmilla, jotta lukukausimaksut saisi hoidettua.
Ihmisistä pidetään huolta, jos joku tipahtaa oravanpyörästä, niin on sentään mahdollista perustoimeentulotukeen. Jossakin maassa joudut kerjäämään tai myymään itseäsi tuossa tilanteessa.
Minun tulot on aika pienet, mutta olen silti todella onnellinen eläessäni täällä. Rahani riittää kaikkeen tarvitsemaani ja säästöönkin jää. En tosin haaveile mistään ulkomaanmatkoista, se ei ole minulle yhtään tärkeää. Enkä shoppailusta, enkä pitkän kaavan menuista ravintoloissa. Ei olisi edes aikaa tuohon pienten lasten äitinä. Onnellisuus on sisäinen olotila, eikä mikään ulkoa kannettu luksus.
Jos haluaisin jotain parempaa ja enemmän, niin tekisin niin. Jatkaisin opiskelua ja pyrkisin eteenpäin.
[/quote]
"Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa"
Sinulla on ollut onnea
"Meillä on oikeasti asiat todella hyvin"
Ainakin tuon sanan "todella" voi ihan rehellisyyden nimissä poistaa.
"Kaikilla on (Suomessa) mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin."
Tämä on niin monella tapaa epätosi että siitä voisi avata uuden viestiketjun. Lyhyesti: yliopistoihin ei oteta osaamisen/arvosanojen/pääsykokeen perusteella vaan joillain muilla kriteereillä jotka eivät kestä päivänvaloa. Oikeuslaitoksen mukana se on ihan ok, koska Suomessa yliopistoilla on itsemääräämisoikeus joka ylittää mm Suomen peruslain. Koulutus toisaalta ei ole mikään tae työpaikkaan, saati parempiin tienesteihin, jotka jaetaan Suomessa hyväveli/siskokerhon kautta.
Tunnen tapauksia Suomesta jotka ovat perustoimeentulon ulkopuolella, esim riittää että olet ollut jotain niin kamalaa kuin yrittäjänä joskus elämäsi vaiheessa.
Aukaise silmäsi, tee faktoihin perustuva vertailu Suomen ja muutaman hyvämaineisen maan kanssa, toki jos vertaat suomea Kongon tasavaltaan niin Suomi on ihan ok.
Suomessa olis paljon parannettavaa, mutta koska kaikkien mielestä Suomi on "puutteineenkin maailman paras maa" niin mitään ei tehdä, ja käytännön elämänlaatu jatkaa kiihtyvää laskuaan. Mikään maa ei ole täydellinen, ei varsinkaan Suomi. Ne maat jotka ymmärtävät sen, tulevat parantamaan olojaan jolloin tulevaisuudessa nekin jotka eivät vielä ole, tulevat olemaan Suomea parempia.
Ei mulle tule mitän 300 €/kk laskuja jos olen terve. Vituttais ihan suunnattomasti maksaa kun vituttaa maksaa sellaiasesta mitä en käytä.
[/quote]
Eli et käy töissä eikä sinulla ole tuloja, koska muutoin maksaisit veroja ja sairasvakuutusmaksua joista se terveydenhuolto rahoitetaan. Asut lisäksi kaupungissa jossa terveyskeskusmaksua ei ole, mikä on Suomessa poikkeus. Tai sitten olet sotaveteraani mitä epäilen kielenkäyttösi perusteella.
Ei Saksassakaan tulottomien tai pienituloisten tarvi maksaa mitään. Jostain se raha on kuitenkin otettava eli keskituloisen on maksettava, sekä Saksassa että Suomessa. Keskituloinen saa Saksassa hoitoa takuuvarmasti, Suomessa se on onnesta kiinni.
[/quote]Saksassa terveydenhoitoa rahoitetaan Suomea enemmän verorahoista.
Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk. Minä saan sitä ilmaiseksi soittamalla kiireettömissä tapauksissa terkkariin ja kiireellisissä menen taksilla tai ambulanssilla (nopeampia kuin Saksassa) ensiapuun.
HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä potilaan saapumisesta sairaalaan. Tämä aikaa sisältää statuksen, pään kuvantamisen, verikokeet, diagnoosin ja hoidon aloittamisen. Keskimäärin eurooppalaisilla, amerikkalaisilla ja australialaisilla keskuksilla vastaava aika on 70–80 minuuttia.
http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/maailman-nopeinta-aivoinfarktin-liuotushoitoa/
[/quote]
[/quote]
Meidän kaupungin terveyskeskuksen toiminta on arvioitu yhdeksi parhaista Suomessa, just oli asiasta lehdessä. Vuosimaksu on vähän päälle 25 euroa, kertakäynti (jos ei halua maksaa vuosimaksua) joku 13 euroa.
Ihan ok toimii, ei siinä mitään. Mutta. Sinne varataan aamulla klo 8 alkaen puhelimella ilmoittautumisaika. Kun soitat, niin kone ilmoittaa, olet jonossa, edelläsi on 10 ihmistä. Siinähän sairaana roikut puolesta tunnista puoleentoista tuntiin puhelimessa, että saat ajanvaraajan langanpäähän.
Jos päätät soittaa uudelleen myöhemmin, ei lääkäriaikoja sille päivälle enää ole. Sinun on syytä sairastua yöllä tai ennen klo 10 aamupäivällä, jos haluat lääkäriin sinä päivänä. Minulle on nyt käynyt pari kertaa niin, että olen sairastunut äkillisesti ja soittanut klo 13 tietämissä, että lääkäriä tarvitaan - ja minulle on ilmoitettu, että aikoja ei enää ole, mikset soittanut aiemmin. Toisella kerralla sain lääkkeet edes puhumatta lääkärin kanssa puhelimessa. Toisella kerralla kehottivat tulemaan hiukan ennen sulkemisaikaa, pääsin kyllä ihan hyvin silloin vastaanotolle.
Terveyskeskuksemme päivysti ennen 24/7. Sitten enää arkisin klo 8-22. Nyt enää arkisin klo 8-16. Seuraavaksi varmaan ilmoitetaan, että aukioloajat on klo 8-12 - kun niitä on tähän asti supistettu, niin miksei sama meno jatkuisi.
[/quote]
[/quote]
Kuules. Kyse onkin siitä, että järjestelmämme on tehoton ja nielee rahaa. Muissa maissa pienemmällä rahalla toteutetaan vastaava palvelu tehokkaammin ja varmemmin. Onko siis sinusta parempi vaan silmät kirkkaina todeta, että minusta täällä on ihan hyvin asiat, paremmin kuin Pohjois-Koreassa, älkää valittako! Kuin kiinnittää epäkohtiin huomiota ja yrittää siten saada palveluita tehokkaammiksi ja kustannuksia alas.
Monet suomalaiset on just sellaisia kuin sinä. Siitä pitää vaieta, että jossain nyt voisi asiat toimia paremmin kuin Suomessa! On maanpetturuutta olla tyytymätön, kun onhan tämä nyt niin hieno maa! Tiedätkö mitä? Juuri samaa laulua pitää laulaa Pohjois-Koreassakin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:44"]
En nyt kommentoi mihinkään muuhun tässä topicissa, mutta siis minä ja mieheni säästimme OPISKELIJOINA 20 000e asuntoon. Ostimme sitten 200 000 euron arvoisin asunnon 24-vuotiaina. Ja molemmilla oli yliopistoon mennessä säästöjä vain 2000-4000 euroa. Teimme töitä opintojen ohella ja kuitenkin molemmat valmistuimme alle suositusajan (5v)...
[/quote]
No sepä kiva. Opiskelitte varmaan alaa, jossa opiskelijoillekin maksetaan jotain kesä - ja harjoitustöistä. Näin ei ole kaikilla. Hyvä teille. Mutta mitä tuo leuhkiminen tähän ketjun aiheeseen liittyy?
Ap:n viestiä miettineenä mielestäni huonoiten on asiat lainsäädännössä. Kansalaisten oikeustaju ei kohtaa nykyisten tuomioiden kanssa. Ja mitään muutosta ei tapahdu. Joku hyökkää kotiisi niin itse istut syytettyjen penkillä jos puolustaudut. Jenkeissä saat puolustaa kotiasi ja perhettäsi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:21"]
Täytyy nyt tehdä hiukan vertailua omalla kohdallani.
Aikoinaan sain Suomessa palkkaa käteen 2200€/kk sisältäen tietenkin kaikki maksut mm. terveydenhoidosta. Vaihtaessani Saksaan samoihin hommiin käteen jäävä palkkani nousi 3700€/kk (on jo lähes 10v. aikaa) Sekin sisälsi kaiken.
Suomessa siis maksoin vielä käyntimaksut, lääkkeistä enemmän ja jonottamaankin joutui usein. Saksassa ei käyntimaksuja, ei jonotusta 30 min. enempää, lääkkeet halpoja ja plussana lapsilleni terveyden hoito ja ilmaiset lääkkeet.
Ettei nyt vaan pääsisi hämärtymään vaikka se "omavastuu" niin voitte miettiä tätä viestiäni.
[/quote]
Saksassa saa myös ilmaiset silmälasit. Kehysvalikoima ei noissa ilmaisissa silmälaseissa ole laaja. Mutta mitä väliä kehyksillä, jos saa 1000 euron linssit ilman, että tarvii itse maksaa?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:31"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:31"]
En kyllä ihan ymmärrä mitä te kitisette. Ihan riittävästi täällä saa ostettua ja kulutettua. Kaikilla on katto pään päällä, lämmin juokseva vesi tulee sisälle ja menee uloskin. On lämpimät suht vedottomat asunnot ja kaapit täynnä tavaraa niin ettei enempää edes mahtuisi. Kaupat notkuvat ruokaa niin, ettei mitään rajaa. Ja täällä vaan mammat valittaa. Ei mee kyllä ihan hyvin teilläkään kun on prioriteetit noin hukassa.
[/quote]
Niin jos sulle rittää perheasunnoksi 65 neliln kolmio elementti slummista,a autoksi joku riisuttu karvalakkimalli joka on liian pieni perheelle, haluat maksaa ostaa EU maiden kalleinta ruokaa ja muutenkin hinnat ovat Norjan tasoa mutta palkka surkea niin että ei ole varaa oikeastaan kädestä suuhun elämään. Miksi uhrata parhaat työvuotensa ja elämänsi tässä paskamaassa kun näet omista vanhemmistasi että Suomessa ei työnteolla saavuta mitään.
[/quote]Ei sitä elämässä kukaan muukaan mitään sellaista saavuta minkä mukaansa saisi. Jos mietit miten monet muut ihmiset joutuvat tässä maailmassa elämään niin miksi sinun pitäisi saada niin paljon heitä enemmän?
[/quote]
Minä en elä elämääni muita ihmisiä varten eikä elämäni tarkoitus ole Suomen pöhöttynyyn julkisen sektorin elättäminen.
[/quote] Muuta Bulgariaan. Siel on kuulemma halpaa. Ei tarvii kitistä.
[/quote]
No jos haluamme ajatella Suomen kuuluvan samaan liigaan Bulgarian kaltaisten maiden kanssa, niin sitten kannattaa verrata. Tai ehkä on pikkuhiljaa jo syytäkin.
Ai kauheaa miten nuo lainaukset menivät pitkäksi. Anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:34"]
IHan samaa mietin kuin ap... Olen alkanut miettiä, kun serkkuni 5 vuotta sitten muutti Saksaan. Hän on insinööri, ja hänen palkallaan heidän 5-henkinen perhe elää huomattavan komeasti siellä, paljon korkeampi elintaso kuin Suomessa ollessa vaikka Suomessa vaimokin kävi töissä (lähihoitaja) ja nyt ei käy.
Itseänikin kiinnostaisi kovasti muutto, ja tiedän että IT-alan ammattilaisena minulle löytyisi töitäkin varsinkin noista saksankielisistä maista tai Yhdysvalloista tai Englannista. Mutta mies ei valitettavasti halua missään nimessä muuttaa ulkomaille. Ei hän niinkään Suomea erityisesti rakasta, mutta hän on semmoinen ujo erakkoluonne, eikä koe että selviäisi vieraasta kielestä, vieraista käytännöistä jne, ei sopeutuisi enää mielestään nelikymppisenä muille maille. Joten täällä sitä jumitetaan.
[/quote]mieti vielä haluatko uhrautua ujon poikaystävän takia, jos haluat ulkomaille niin suosittelen että toimit, että ei sitten myöhemmin harmita...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:59"]
Itsepä te olette tätä maata rakentaneet tämmöseksi. Sitä saa mitä tilaa. Kuka mm. äänesti Kokoomuksen suurimmaksi puolueeksi? Kuka kumma? En ainakaan minä.
[/quote]
Kokoomus ei ole tähän syypää vaan SDP, Keskusta, Vasemmistoliitto ja muut verenimijät.
Meillä on yksi vika tässä maassa: Järjettömät verot. Joilla elätetään pummeja
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:06"]
Suomalaiset ei sitten ikinä opi mitään, 1990 luvun lamassa oli kokoomus pääpuolue ja koko laman arkkitehti. Ja nyt sama juttu toistuu uudestaan. Suomalaiset ovat maailman typerin kansa kun äänestää samoja idiootteja hallitukseen päättämään asioista jotka on jo aikaisemmin onnistuneet tuhoamaan Suomen. Suomi on rikkaiden porhojen luvattu maa ja jos on rikas niin silloin voi elää ''normikansalaisen'' elämää. Jos et ole rikas tai syntynt kultalusikka perseessä on ihmiselämä Suomessa täysin arvoton. Kaikesta voidaan leikata paitsi kansanedustajien palkasta, eduskunnasta ja puhumattakaan kokoomuksesta tai rikkaiden palkoista. Kiitos vitusti Kokoomus.
[/quote]
Kokoomusko on vaatinut tälläisiä veroja? Kyllä vasemmistopuolueet niitä veroja haluaa. Tässä maassa on ongelma se että ihiset eivät ole vastuussa itsestään vaan yhteiskunta maksaa kaikki. Se tarkoittaa sitä että ne jotka eivät lusmuile joutuvat maksamaan järjettömiä veroja.
Onneksi muutin kolme vuotta sitten työn perässä Ruotsiin. Ja sitä valintaa en kadu hetkeäkään.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 14:38"]
Ihmeellistä valitusta. Suhteellisuudentaju karannut muutamalta kirjoittajalta aika pahasti. Pari vuotta huonommissa elinoloissa voisi auttaa kummasti.
Miksi Suomi on valittu useasti yhdeksi parhaimmista maista elää? Suomi on mm. paras maa äideille. Lapsikuolleisuus on ihan toista muualla.
Onneksi täältä saa vielä toistaiseksi muuttaa ihan vapaasti poiskin.
Miksi tätä täysin harhaista kurjuuskeskustelua käydään? Miksi ihmisiä lietsotaan tahallaan kääntymään toisiaan vastaan? Kannattaisi miettiä... Vielä kun oma ajattelu ja sananvapaus on mahdollista!
[/quote]
Kannattaisiko katsoa mitä se tutkimukset mittaa? Siellä katsotaan niitä ihmisiä jotka eivät tee mitään ja miten hyvin niillä menee. Sama juttu kuin PISA tutkimuksissa. Katsotaan jotain keskiarvoa jossa ei ole mitään järkeä. Koko koulutusjärjestelmä tukee surkeimpia oppilaita ja estää oikeasti lahjakkaita oppimasta.
Hyvä maa on sellainen missä älykkäät ja ahkerat ihmiset saavat hyvän elämän. Ei sellainen missä jotkut voi elää yhteiskunnan varoilla peukaloita pyörittäessä
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:14"]
Osasyyllinen ovat myös palkat, jotka ovat osittain karanneet niin, että täällä ei kannata tehdä mitään. Työvoimakustannukset ovat älyttömät ja samaan aikaan kannustetaan yrittäjyyteen. Samaan aikaan virolaista (ja muun maalaista myös) työvoimaa valuu rajojen yli (autoveroja-ei makseta Suomeen; veroja työstä-ei makseta Suomeen). Tämä selitetään globaalilla liikkuvuudella ja samalla rahaa virtaa pois maasta. Sama koskee monia lääkäripalveluja tarjoavia yrityksiä (Terveystalo, Mehiläinen). Osittain meidän pitää katsoa myös peiliin. Jos emme hyväksyisi H&M:n, Tarjoustalon, Artekin, Iittalan, Reiman ym. Aasia-tuotantoa ja ostaisimme enemmän kotimaista, ongelma ratkaistaisiin osittain. Mutta kuten tiedämme, emme näin tee vaan ostamme myös ulkomaisista verkkokaupoista “koska ne ovat halpoja”.
On tekopyhää syyttää kotimaisia yrityksiä, kun teemme vähän/ei ollenkaan asialle. Kertokaapa mulle esimerkkejä (ei elintarviketeollisuus) firmoista, jotka valmistavat Suomessa ja joiden tuotteita ostatte. Jos sanotte vaikkapa Arabian tai Iittalan, on parempi täsmentää, koska sieltäkin löytyy aika lailla Kiina-tuotantoa.
Samalla kun palkat ovat kasvaneet, myös asuntojen hinnat ovat karanneet. Osittain halvan lainan vuoksi, jota myös on tarjoamalla tarjottu.
Perusteollisuus on lähtenyt Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan ja uusia innovaatioita tulee (esim.terveyshyvinvointisektori) mutta hitaasti. Puusta pitäisi tehdä kaikkea muuta kuin sellua ja it-alalla kehittäjät ovat vielä aika kilpailukykyisiä. Julkista sektoria tullaan tulevaisuudessa karsimaan kovalla kädellä. Vanhuksia tulee olemaan älyttömästi ja voi olla että tulemme palaamaan aikaan, jolloin useampi sukupolvi asuu saman katona alla.
En tiedä, onko ratkaisu se, että muutetaan pois Suomesta tai ryhdytään elämäntapahipeiksi. Yhteen hiileen pitäisi pystyä puhaltamaan ja saada raikkaita ideoita, joilla pysytään halpatuotannon edellä taas jonkin aikaa. Raikkaista ideoista tulee ensimmäisenä mieleen Supercell, jonka omistajat jopa pitävät rahat Suomessa. Siinä vasta suoraselkäistä toimintaa (elleivät ole tehneet jotain verokikkailua). Kannustaa muitakin toimimaan samalla tavalla, eikä kuten Nalle joka saa kaiken kultalautasella ja muuttaa sen jälkeen Ruotsiin. Hyvää työpäivää kaikille!
[/quote]
Suomalaisten firmojen syytä että niiden tuotteita ei osteta. Niissä on niin naurettavat hinnat että kukaan järkevä ei niitä osta
Samaa mieltä kuin ap. Lisäksi minua korpeaa nykyisin se, miten julkista puolta paapotaan. Menot kasvavat vuosi vuodelta, ei saa karsia eikä tehostaa kun julkisella puolella muka ei voi soveltaa yksityispuolen tehokkuusoppeja, ja otetaan vuosittain miljardeja (ensi vuonna 9 miljardia!) velkaa tämän tehottoman pöhön ylläpitoon. Kaupungin palkolliset pääsevät valtuustoihin ja kaupunginhallituksiin päättämään omien "tonttiensa" budjeteista - siinä todelliset pukit kaalimaan vartijoina!
[/quote]
[/quote]
[/quote]