Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt Suomen touhuun

Vierailija
13.05.2014 |

Onko teistä kukaan ihan oikeasti kyllästynyt tähän Suomen menoon? Onhan täällä hyviäkin asioita, mutta meininki kokonaisuudessaan alkaa olemaan mielestäni aivan sietämätöntä. Kaikki on nykyään aivan helvetin kallista, ihan jopa työssäkäyvän ihmisen mittapuulla. Ruokaan menee järjettömästi rahaa (kiitos Lidl, säästää edes vähän) vaikkei söisikään sisäfileepihvejä ja parmankinkkua päivittäin. Kasviksetkin ovat aivan sikahintaisia, paitsi silloin, kun ne sattuu olemaan sen kuukauden pari sesongissa. Bensa on valtavan kallista, vaatteet huonolaatuisia ja kalliita rättejä. Kosmetiikkakin maksaa valtavan paljon verrattuna vaikkapa Yhdysvaltoihin tai edes Viroon.

Töissä menee valtaosa ajasta, odottaen sitä yhtä kesälomaa, että pääsisi edes jonnekin lämpimään (jos siihenkään on enää varaa). Suurimman osan vuodesta ihmiset kököttävät töiden jälkeen kotona sisällä, mitäpä sitä tuolla ulkona viimassa tekisikään. Leffassa käynti, viinilasillisen juonti ja varsinkin ravintolassa syöminen on nykyään niin poskettoman hintaista, ettei kenelläkään ole varaa viikottain viettää aikaa ulkona. Ystäviäkin näkee harvemmin ja sosiaalisuus häviää. Toista se on maissa joissa ravintolaillallinen ei kustanna satoja euroja.

Vuokraan tai lainaan menee monella yli kolmasosa nettotuloista, koska asuminen on niin kallista. Jos et asu kaupungissa, asut syrjemmässä, jolloin raha menee poskettomasti verotetun auton lyhennykseen ja bensaan, jotta voit ajaa tunnin töihin ja tunnin kotiin.

En nyt kaipaa mitään "no mikset sitten muuta ulkomaille!!11"-kommentteja, koska se on tavoitteena kymmenen vuoden sisällä. Kaipaisin vain kommentteja muilta, onko kukaan muu OIKEASTI tympääntynyt tähän touhuun? Raadetaan töitä niska limassa (kyllä, suomalainen tekee eurooppalaisellakin mittapuulla paljon töitä) ja käteenjäävällä rahalla on silti vaikeaa pärjätä saati nauttia mistään ylimääräisestä. Veroja maksetaan järjettömiä määriä vaikka jos mistä ja lisää pitäisi saada.

Kommentit (297)

Vierailija
281/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:35"]

Saksassa kolmelapsisen perheen sairausvakuutus (edes jotenkin kattava, ei toki niin kattava kuin Suomen julkinen joka maksaa kaiken) maksaa noin 1000 €/kk.

Eli jos et sairasta maksat 50 vuodessa 500 000 euroa turhaan

[/quote]

Saksassa max. lakisääteinen vakuutus on 332,10€/kk. Ja se kattaa koko perheelle hyvän terv. hoidon sidältäen alle 12v. lapsille ilmaiset lääkkeet ja koko perheellä ei ole käyntimaksuja. Peittoaa Suomen mennen tullen.

[/quote]Tottakai on omavastuu.

[/quote]

Kerropa miten se omavastuu näkyykään minun lompakossa?

[/quote]Tuo vakuutus itse on 4000 €/ v. omavastuu. Itse pääsen tuolla hinnalla Suomessa lääkärille sata kertaa/v.

Vierailija
282/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa kolmelapsisen perheen sairausvakuutus (edes jotenkin kattava, ei toki niin kattava kuin Suomen julkinen joka maksaa kaiken) maksaa noin 1000 €/kk.

[/quote]

Saksassa max. lakisääteinen vakuutus on 332,10€/kk. Ja se kattaa koko perheelle hyvän terv. hoidon sidältäen alle 12v. lapsille ilmaiset lääkkeet ja koko perheellä ei ole käyntimaksuja. Peittoaa Suomen mennen tullen.

[/quote]

[/quote]

Niin arvasinkin. Sitä paljon puhuttua "omavastuuta" ei sitten löytynytkään, taitaa olla ihan yksi suomalainen nyljentätapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Tuo vakuutus itse on 4000 €/ v. omavastuu. Itse pääsen tuolla hinnalla Suomessa lääkärille sata kertaa/v.

[/quote]

Mikä helkkarin 4000€/v??? Ei ole koskaan sellaista summaa eikä mitään muutakaan kadonnut tililtä tai lompakosta.

Vierailija
284/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy nyt tehdä hiukan vertailua omalla kohdallani.

Aikoinaan sain Suomessa palkkaa käteen 2200€/kk sisältäen tietenkin kaikki maksut mm. terveydenhoidosta. Vaihtaessani Saksaan samoihin hommiin käteen jäävä palkkani nousi 3700€/kk (on jo lähes 10v. aikaa) Sekin sisälsi kaiken.

Suomessa siis maksoin vielä käyntimaksut, lääkkeistä enemmän ja jonottamaankin joutui usein. Saksassa ei käyntimaksuja, ei jonotusta 30 min. enempää, lääkkeet halpoja ja plussana lapsilleni terveyden hoito ja ilmaiset lääkkeet.

Ettei nyt vaan pääsisi hämärtymään vaikka se "omavastuu" niin voitte miettiä tätä viestiäni.

Vierailija
285/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 20:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mikä helkkarin 4000€/v??? Ei ole koskaan sellaista summaa eikä mitään muutakaan kadonnut tililtä tai lompakosta.

[/quote]332*12 = 4000

Vierailija
286/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahh niin, seuraavaa olen myös kummastellut. Kaiken lisäksi pitäisi vielä jokusen ajan päästä pystyä säästämään asunnon hinnasta se kymmenisen prosenttia käsirahaa, jotta saa lainan. Mistä ihmeestä ihmiset säästää, kun sen säästämisen ajankin pitäisi vielä asua jossain? Ei kaikki saa perintöä! Asunnotkin ovat niin kalliita, että esimerkiksi 20000 euroa ei lapsiperhe kovin äkkiä säästä.

Vierailija
287/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä sun kanssa. Täällä on järjetöntä asua tai olla. Mutta itse olen jumissa perheen kanssa täällä kun mies ei halua muuttaa ulkomaille. Pelkää liikaa. Minusta Suomessa saa kohta pelätä levottomuuksia ym. Sen verran toivottomaksi on touhu täällä mennyt.

Tosiaan 2työssäkäyvän tuloilla ei juuri mitään tehdä. Kaikki menee ruokaan ja asumiseen. Säästöön ei kyllä saa mitään tai saisi mutta sitten joutuisi lapset syömään joka päivä hernekeittoa ja leipää ja kaikki herkut pois. Vaikeaa vaan nykypäivänä kun kiusaaminenkin yleistyy ja herkkuja pitää tarjota naapurin lapsillekin. Ugh

Vierailija
288/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä te olette tätä maata rakentaneet tämmöseksi. Sitä saa mitä tilaa. Kuka mm. äänesti Kokoomuksen suurimmaksi puolueeksi? Kuka kumma? En ainakaan minä.

Vierailija
289/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muka esim Jenkeissä asiat paremmin...? Olen samaa mieltä siinä, että kallista täällä on, mutta kyllä elämä voi silti olla nautittavaa ja ystäviä voi tavata muuallakin kuin ravintolassa.

Vierailija
290/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 09:59"]

Itsepä te olette tätä maata rakentaneet tämmöseksi. Sitä saa mitä tilaa. Kuka mm. äänesti Kokoomuksen suurimmaksi puolueeksi? Kuka kumma? En ainakaan minä.

[/quote]

Enkä minä.

"Onko muka esim Jenkeissä asiat paremmin...? Olen samaa mieltä siinä, että kallista täällä on, mutta kyllä elämä voi silti olla nautittavaa ja ystäviä voi tavata muuallakin kuin ravintolassa."

Mikäli on kouluttautunut edes jonkin verran, niin kyllä Atlantin toisella puolella elämänlaatu on parempaa. Toki siellä saa maksaa asioista jotka täällä ovat ilmaisia, mutta tulotaso on myös aivan toisenlainen. Sen lisäksi ruoka, vaatteet, bensiini, autot, sähkö, vuokrat ja asunnot ovat huomattavasti edullisempia. Toki elämä voi olla nautittavaa ja ystäviä voi tavata myös täälläkin, mutta ihmiset nyt vaan viettävät ihan jo ilmastonkin takia enemmän aikaa sisällä kuin esimerkiksi keskieurooppalaiset. Täällä ei ole sellaista kulttuuria, että töiden jälkeen lähdettäisiin yhdessä tapaamaan tuttavia ja ystäviä jonnekin. Toki toiset tekevät niin, mutta sellaista kultturia ei varsinaisesti ole. Niitä kohtuuhintaisia ajanviettopaikkoja kun ei juurikaan ole...

- AP

Vierailija
291/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä mene vuokraan edes kolmasosaa tuloista. asumme kahdestaan kolmiossa. Ruokaankin menee rahaa vain joitakin satasia kuussa. Ravintolassa on varaa käydä, kyllä sieltä on aina alle 50 eurolla selvitty. Leffassakin käydään usein, vaikka ne liput on oikeasti kalliita. Sarjalippuja saa halvemmalla. Rahaa jää säästöön ja kaikki ostetaan, mitä tarvitaan.

Mutta tässä taitaakin olla aika iso ero kulutustottumuksissa. Meillä ei ole lapsia, emme käytä juurikaan alkoholia, emme ostele impulsiivisesti. Ulkomailla käydään kyllä ainakin kerran vuodessa.

Kannattaisi ehkä pitää kirjaa menoista, niin näkisi mihin se raha oikeasti menee. Suomessa jopa kolmen tonnin nettotuloja, per puoliso, tienaavat ihmiset valittavat kun raha ei riitä. Vika on selkeästi omassa törsäämisessä.

Vierailija
292/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:14"]

Ei meillä mene vuokraan edes kolmasosaa tuloista. asumme kahdestaan kolmiossa. Ruokaankin menee rahaa vain joitakin satasia kuussa. Ravintolassa on varaa käydä, kyllä sieltä on aina alle 50 eurolla selvitty. Leffassakin käydään usein, vaikka ne liput on oikeasti kalliita. Sarjalippuja saa halvemmalla. Rahaa jää säästöön ja kaikki ostetaan, mitä tarvitaan.

Mutta tässä taitaakin olla aika iso ero kulutustottumuksissa. Meillä ei ole lapsia, emme käytä juurikaan alkoholia, emme ostele impulsiivisesti. Ulkomailla käydään kyllä ainakin kerran vuodessa.

Kannattaisi ehkä pitää kirjaa menoista, niin näkisi mihin se raha oikeasti menee. Suomessa jopa kolmen tonnin nettotuloja, per puoliso, tienaavat ihmiset valittavat kun raha ei riitä. Vika on selkeästi omassa törsäämisessä.

[/quote]

Tokihan sitä vähällä selviää jos on pakko ja niin haluaa, mutta nyt olikin kyse siitä elämänlaadusta. Työssäkäyvän perheen ei tulisi joutua miettimään jatkuvasti sitä mihin on varaa. Siitä ettei tarvitse jatkuvasti katsella pankkitilin saldoa on tullut oikeasti luksusta.

Itse en muuten ainakaan syö terveellisesti ja laadukkaasti parilla satasella kuussa vaikka kahdestaan asummekin. Toki jos puputtaa leipää, pastaa ja perunaa voi selvitä vähällä, mutta tuoreet kasvikset ja esimerkiksi se kala (jota tulisi syödä kerran viikossa) on kallista.

Ja ot, ette te ainakaan missään kovin laadukkaissa ravintoloissa käy jos sieltä kaksi ihmistä selviää ulos alle 50 eurolla. Sillä rahalla kun ei saa Helsingissä kuin kaksi pääruokaa vaikkei missään fine dining -paikoissa kävisikään.

Ymmärrän mitä tarkoitat tuolla viimeisellä kappaleella, mutta mua ärsyttää tuo sun ylenkatsominen. Suomessa on hemmetisti normaaleja, vastuullisesti rahaa käyttäviä perheitä, joilla menee välttämättömyyksiin kaikki raha mitä tulee. Tottakai on aina ääripäitä!

Vierailija
293/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todellakin samaa mieltä. Etenkin ihmisten epäkohteliaisuus ja tylyys masentaa minua ja saa minut voimaan huonosti. Aionkin toivon mukaan nostaa kytkintä Suomesta heti opintojen jälkeen. :)

Vierailija
294/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

IHan samaa mietin kuin ap... Olen alkanut miettiä, kun serkkuni 5 vuotta sitten muutti Saksaan. Hän on insinööri, ja hänen palkallaan heidän 5-henkinen perhe elää huomattavan komeasti siellä, paljon korkeampi elintaso kuin Suomessa ollessa vaikka Suomessa vaimokin kävi töissä (lähihoitaja) ja nyt ei käy.

Itseänikin kiinnostaisi kovasti muutto, ja tiedän että IT-alan ammattilaisena minulle löytyisi töitäkin varsinkin noista saksankielisistä maista tai Yhdysvalloista tai Englannista. Mutta mies ei valitettavasti halua missään nimessä muuttaa ulkomaille. Ei hän niinkään Suomea erityisesti rakasta, mutta hän on semmoinen ujo erakkoluonne, eikä koe että selviäisi vieraasta kielestä, vieraista käytännöistä jne, ei sopeutuisi enää mielestään nelikymppisenä muille maille. Joten täällä sitä jumitetaan.

Vierailija
295/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:37"]

Ei mulle tule mitän 300 €/kk laskuja jos olen terve. Vituttais ihan suunnattomasti maksaa kun vituttaa maksaa sellaiasesta mitä en käytä.

Terkkarille olen aina päässyt kun olen tarvinnut apua eikä maksa mitään= 0€

[/quote]

Eli et käy töissä eikä sinulla ole tuloja, koska muutoin maksaisit veroja ja sairasvakuutusmaksua joista se terveydenhuolto rahoitetaan. Asut lisäksi kaupungissa jossa terveyskeskusmaksua ei ole, mikä on Suomessa poikkeus. Tai sitten olet sotaveteraani mitä epäilen kielenkäyttösi perusteella.

Ei Saksassakaan tulottomien tai pienituloisten tarvi maksaa mitään. Jostain se raha on kuitenkin otettava eli keskituloisen on maksettava, sekä Saksassa että Suomessa. Keskituloinen saa Saksassa hoitoa takuuvarmasti, Suomessa se on onnesta kiinni.

[/quote]Saksassa terveydenhoitoa rahoitetaan Suomea enemmän verorahoista.

Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk. Minä saan sitä ilmaiseksi soittamalla kiireettömissä tapauksissa terkkariin ja kiireellisissä menen taksilla tai ambulanssilla (nopeampia kuin Saksassa) ensiapuun.

HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä potilaan saapumisesta sairaalaan. Tämä aikaa sisältää statuksen, pään kuvantamisen, verikokeet, diagnoosin ja hoidon aloittamisen. Keskimäärin eurooppalaisilla, amerikkalaisilla ja australialaisilla keskuksilla vastaava aika on 70–80 minuuttia.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/maailman-nopeinta-aivoinfarktin-liuotushoitoa/

[/quote]

HYKSissä, niin. Entäs, kun lähin sopiva sairaala on Rovaniemellä ja itse olet jossain Suomen päälaella pikkukylässä? Taitaa tuo liotushoidon aloitusajan 80 minuuttia paukkua ja rutkasti.

Ei voi verrata oloja Helsingissä ja muualla Suomessa, täällä ei olla tasa-arvoisessa asemassa. Jossain Saksassa tai Ranskassa  on ihan yhtä tiheässä sairaaloita ja lääkäreitä niin maan pohjois- kuin eteläosissakin. Onko Suomessa näin? No eipä ole.

Vierailija
296/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle tule mitän 300 €/kk laskuja jos olen terve. Vituttais ihan suunnattomasti maksaa kun vituttaa maksaa sellaiasesta mitä en käytä.

[/quote]

Eli et käy töissä eikä sinulla ole tuloja, koska muutoin maksaisit veroja ja sairasvakuutusmaksua joista se terveydenhuolto rahoitetaan. Asut lisäksi kaupungissa jossa terveyskeskusmaksua ei ole, mikä on Suomessa poikkeus. Tai sitten olet sotaveteraani mitä epäilen kielenkäyttösi perusteella.

Ei Saksassakaan tulottomien tai pienituloisten tarvi maksaa mitään. Jostain se raha on kuitenkin otettava eli keskituloisen on maksettava, sekä Saksassa että Suomessa. Keskituloinen saa Saksassa hoitoa takuuvarmasti, Suomessa se on onnesta kiinni.

Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk. Minä saan sitä ilmaiseksi soittamalla kiireettömissä tapauksissa terkkariin ja kiireellisissä menen taksilla tai ambulanssilla (nopeampia kuin Saksassa) ensiapuun.

HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä potilaan saapumisesta sairaalaan. Tämä aikaa sisältää statuksen, pään kuvantamisen, verikokeet, diagnoosin ja hoidon aloittamisen. Keskimäärin eurooppalaisilla, amerikkalaisilla ja australialaisilla keskuksilla vastaava aika on 70–80 minuuttia.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/maailman-nopeinta-aivoinfarktin-liuotushoitoa/

[/quote]

"Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk."

No kun vielä Suomessa asuin niin eipä parantavaa hoitoa tullut itselle tai lapsille. Jonottaa sai kyllä ja maksaa käyntimaksuja mutta lääkärin ammattitaito ei riittänyt, eikä erikoislääkärille aikoja herunut. Saksassa asiat hoidettiin heti kuntoon.

Suomessa veroja kyllä meni enemmänkin kuin sen 300€/kk. Ja todetaanpa vielä yhden kerran että ei tuota 300€/kk tarvitse Saksassa maksaa sairasvakuutuksestansa vaan vähempikin riittää palkasta riipuen.

"HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä.."

Näytäppä minulle realistinen video kun joku Suomessa saa alta 17 minuutin vastaanottoajan ja lääkärin diagnoosin ja hoidon. Toki jos ambulanssilla henkitoreissaan saapuu niin siihen on mahdollisuus mutta sehän siitä vielä puuttuisi että krittisessä tilassa olevat potilaat laitettaisiin myös jonoon odottamaan.

Vierailija
297/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

HYKSissä, niin. Entäs, kun lähin sopiva sairaala on Rovaniemellä ja itse olet jossain Suomen päälaella pikkukylässä? Taitaa tuo liotushoidon aloitusajan 80 minuuttia paukkua ja rutkasti.

Ei voi verrata oloja Helsingissä ja muualla Suomessa, täällä ei olla tasa-arvoisessa asemassa. Jossain Saksassa tai Ranskassa  on ihan yhtä tiheässä sairaaloita ja lääkäreitä niin maan pohjois- kuin eteläosissakin. Onko Suomessa näin? No eipä ole.

[/quote]Miksi sitä Schumia sitten kuskattiin ympäriinsä ja myöhästyttiin hoidosta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä