Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt Suomen touhuun

Vierailija
13.05.2014 |

Onko teistä kukaan ihan oikeasti kyllästynyt tähän Suomen menoon? Onhan täällä hyviäkin asioita, mutta meininki kokonaisuudessaan alkaa olemaan mielestäni aivan sietämätöntä. Kaikki on nykyään aivan helvetin kallista, ihan jopa työssäkäyvän ihmisen mittapuulla. Ruokaan menee järjettömästi rahaa (kiitos Lidl, säästää edes vähän) vaikkei söisikään sisäfileepihvejä ja parmankinkkua päivittäin. Kasviksetkin ovat aivan sikahintaisia, paitsi silloin, kun ne sattuu olemaan sen kuukauden pari sesongissa. Bensa on valtavan kallista, vaatteet huonolaatuisia ja kalliita rättejä. Kosmetiikkakin maksaa valtavan paljon verrattuna vaikkapa Yhdysvaltoihin tai edes Viroon.

Töissä menee valtaosa ajasta, odottaen sitä yhtä kesälomaa, että pääsisi edes jonnekin lämpimään (jos siihenkään on enää varaa). Suurimman osan vuodesta ihmiset kököttävät töiden jälkeen kotona sisällä, mitäpä sitä tuolla ulkona viimassa tekisikään. Leffassa käynti, viinilasillisen juonti ja varsinkin ravintolassa syöminen on nykyään niin poskettoman hintaista, ettei kenelläkään ole varaa viikottain viettää aikaa ulkona. Ystäviäkin näkee harvemmin ja sosiaalisuus häviää. Toista se on maissa joissa ravintolaillallinen ei kustanna satoja euroja.

Vuokraan tai lainaan menee monella yli kolmasosa nettotuloista, koska asuminen on niin kallista. Jos et asu kaupungissa, asut syrjemmässä, jolloin raha menee poskettomasti verotetun auton lyhennykseen ja bensaan, jotta voit ajaa tunnin töihin ja tunnin kotiin.

En nyt kaipaa mitään "no mikset sitten muuta ulkomaille!!11"-kommentteja, koska se on tavoitteena kymmenen vuoden sisällä. Kaipaisin vain kommentteja muilta, onko kukaan muu OIKEASTI tympääntynyt tähän touhuun? Raadetaan töitä niska limassa (kyllä, suomalainen tekee eurooppalaisellakin mittapuulla paljon töitä) ja käteenjäävällä rahalla on silti vaikeaa pärjätä saati nauttia mistään ylimääräisestä. Veroja maksetaan järjettömiä määriä vaikka jos mistä ja lisää pitäisi saada.

Kommentit (297)

Vierailija
261/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:47"]

Eli ei tehdä mitään parantaaksemme asioita, koska on sitä huonomminkin mennyt, 248?

Vilkaisepa ketjua, jossa puhutaan siitä, miten yksin itsemurhaa yrittäneet jäävät tuskansa kanssa ja kuinka empatiakyvyttömiä ihmisiä he kohtaavat kerta toisensa perään ammattilaisissa.

[/quote]

Ongelma on siinä, että jäädään ammattiavun varaan. Missä on lähimmäisen vastuu?

Ei pidä jäädä vellomaan kurjuuteen, jos muutamalla menee huonosti. Muutamalla menee aina huonosti, vaikka asiat olisivat miten hyvin tahansa.

Huonomminkin voisi mennä, se on myös pidettävä mielessä. Kurjuuden vatvominen vain lisää sitä. Jos haluaa tehdä muutosta, on kartoitettava tilanne. Niin tehdessä saattaa jo huomata, ettei kurjuus ole Suomessa kovin yleistä verrattuna historiaan tai tämän hetken moniin paikkoihin. Jollakin vain on nyt tarve näyttää Suomi pelkästään negatiivisessa valossa. Kellä ja miksi?

Vierailija
262/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Teen epätyypillisissä työsuhteissa duunia freelancerina. Ei mulla ole tuollaisia etuja. Meitä samassa jamassa olevia on Suomessa jo 700 000. Eikä kukaan tee sen eteen mitään. Minä olen ihan terveyskeskuksen ja yksityisten lääkäriasemien armoilla ja maksan kaikesta sen kovimman taksan mukaan."

Olen pahoillani, ettei kukaan tee puolestasi yhtään mitään, mutta niin on myös moni työnantajakin omassa maksuviidakossaan. Nyt puhutaan kuitenkin Suomen työelämästä "paskaduunista" - pieni palkka, pitkät työajat, korkea verotus jne. ja siksi kommentini, ettei nyt niin huonosti suinkaan ole työntekijöiden asiat, toisin kuin monen pienyrittäjän tai freelancerin, niin kuin itsekkin tiedät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Ruotsissa toimii vastaava propaganda:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5836306

Kommentoija nimimerkillä *Ni glömmer* yrittää kovasti tuoda esiin, miten Ruotsin hallitus tekee tyhmiä päätöksiä ja Ruotsissa voi ihmiset huonosti. Joopa joo...

Ettei vain johtuisi tämä kaikki kurjuuskeskustelu tästä:

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/04/pro-russia-trolls-ukraine-guardian-online

Maksettua toimintaa, jolla yritetään saada Eurooppa hajalle, jotta se olisi helpompi ottaa haltuun pala kerrallaan.

Vierailija
264/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Saksassa parikymmentä vuotta ja välillä myös Suomessa. Olen tyytyväinen Saksan elinoloihin. Moni asia on huokeampaa. Tosin asuisimme Suomessa leveämmin, sillä talon ostaminen on todella kallista täällä meillä päin (Saksassa). Joka maassa meillä on omat huolemme. Mutta se yksi asia on Saksassa selvästi miellyttävämmin järjestetty, nimittäin terveydenhuolto.  

Vierailija
265/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:55"]

Onko monistakin näistä viesteistå vastuussa tuo yksi joka kirjoitti yliopistojen ym. salaliitoista häntä vastaan... Selittää aika paljon, toivottavasti pääsee pian ulkomaille sikäläisen (hyvän) terveydenhuollon piiriin....

[/quote]

Vastaappa rehellisesti, mitä tekisit jos hakisit/lapsesi hakisi Suomalaiseen yliopistoon, lakien ja sääntöjen mukaan pääsis läpi, mutta yliopisto ei antaisi opintopaikkaa ja korkeinhallinto-oikeus linjais että homma on ihan ok?

Vai haluatko ehkä viestilläsi kertoa että minä olisin syyllinen siihen että yliopisto eväsi ilman perusteita opintopaikkani ja oikeuslaitos nauroi päälle?

Asun nykyään ulkomailla, olen tyytyväinen maani terveydenhuoltoon kiitos kysymästä, en kyllä ymmärrä miten se liittyy asiaan.

En ole vastuussa näistä muista viesteistä, toisaalta surullista nähdä että muutkin ovat kohdanneet epäkohtia Suomessa, toisaalta se antaa toivoa että kriittinen massa saavutettaisiin jotta Suomen yhteiskuntajärjestelmiä voitaisiin tarkastella kriittisesti ja parantaa siten ne epäkohdat.

Toivon sekä Suomelle että kaikille siellä asuville ja vaikeuksia kokeneille kaikkea hyvää, mutta mielivaltaa kannattaville ja sitä sokeasti tukeville toivon että saavat mitä ansaitsevat.

Vierailija
266/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:55"]

Onko monistakin näistä viesteistå vastuussa tuo yksi joka kirjoitti yliopistojen ym. salaliitoista häntä vastaan... Selittää aika paljon, toivottavasti pääsee pian ulkomaille sikäläisen (hyvän) terveydenhuollon piiriin....

[/quote]

Vastaappa rehellisesti, mitä tekisit jos hakisit/lapsesi hakisi Suomalaiseen yliopistoon, lakien ja sääntöjen mukaan pääsis läpi, mutta yliopisto ei antaisi opintopaikkaa ja korkeinhallinto-oikeus linjais että homma on ihan ok?

Vai haluatko ehkä viestilläsi kertoa että minä olisin syyllinen siihen että yliopisto eväsi ilman perusteita opintopaikkani ja oikeuslaitos nauroi päälle?

Asun nykyään ulkomailla, olen tyytyväinen maani terveydenhuoltoon kiitos kysymästä, en kyllä ymmärrä miten se liittyy asiaan.

En ole vastuussa näistä muista viesteistä, toisaalta surullista nähdä että muutkin ovat kohdanneet epäkohtia Suomessa, toisaalta se antaa toivoa että kriittinen massa saavutettaisiin jotta Suomen yhteiskuntajärjestelmiä voitaisiin tarkastella kriittisesti ja parantaa siten ne epäkohdat.

Toivon sekä Suomelle että kaikille siellä asuville ja vaikeuksia kokeneille kaikkea hyvää, mutta mielivaltaa kannattaville ja sitä sokeasti tukeville toivon että saavat mitä ansaitsevat.

[/quote]

Minulla on kokemusta vain näistä yksinkertaisista hakuprosesseista, joissa yo-pisteet ja pääsykoepisteet ynnätään ja sitten parhaat läpi. En ole kuullut kenestäkään jonka olisi pitänyt oikeuteen asti lähteä taistelemaan...

Mutta sinullahan on asiat loistavasti, olet päässyt pois Suomesta parempaan paikkaan! Kumman paljon katkeruutta silti ilmassa, kannattaa ehkä keskittyä vain siihen omaan onneen (ja hyvään teeveydenhuoltoon)...

Minustakin alkaa muuten tuntua, että tämä kurjuuden maksimointi on jotenkin masinoitua, johtuuko eurovaalien läheisyydestä vai mistä.... En vaan tajua minkä puolueen pussiin tällä itkuvirrellä koitetaan pelata...

Vierailija
267/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:55"]

[/quote]

[/quote]

En oikein pysty uskomaan tuota tapaustasi miksi opiskelupaikka olisi evätty jos "olet päässyt läpi" (mitä tuo tarkoittaa? Olit samoilla pisteillä jonkun hyväksytyn kanssa? Sait jo paikan?). Minäkin tiedän vain meidän systeemin, 8 parhailla pisteillä sisään. Kiintiöt on tiukat.

Jokatapauksessa kuulostat kovin katkeralta. Teitkö jotain hölmöä, osoitit epäkelpoisuuden muulla tavalla? Ainahan voit yrittää uudelleen.

Vierailija
268/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten v-tuttaa Suomessa sellaiset omahyväiset ihmiset kuten esim mun appivanhemmat jotka väittävät että Suomi on  maailman paras paikka asua, ja että elämän kuuluu olal rankkaa täällä ja ihmisten nöyriä. Ulkomailla kaikki on heidän mielestään päin p-tä (he eivät ole koskaan muualla kuin Ruotsisa käyneet ja siitäkin on n 40 vuotta). Eli sellaiset kaikkitietävät joilel olisi oikeastan samantekevää vaikka joutiisivat asumaan Sieperiassa.

Vierailija
269/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 17:26"]

Eniten v-tuttaa Suomessa sellaiset omahyväiset ihmiset kuten esim mun appivanhemmat jotka väittävät että Suomi on  maailman paras paikka asua, ja että elämän kuuluu olal rankkaa täällä ja ihmisten nöyriä. Ulkomailla kaikki on heidän mielestään päin p-tä (he eivät ole koskaan muualla kuin Ruotsisa käyneet ja siitäkin on n 40 vuotta). Eli sellaiset kaikkitietävät joilel olisi oikeastan samantekevää vaikka joutiisivat asumaan Sieperiassa.

[/quote]

Ihanasti kirjoitettu! Juuri näin!

Vierailija
271/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:35"]

Saksassa kolmelapsisen perheen sairausvakuutus (edes jotenkin kattava, ei toki niin kattava kuin Suomen julkinen joka maksaa kaiken) maksaa noin 1000 €/kk.

Eli jos et sairasta maksat 50 vuodessa 500 000 euroa turhaan

[/quote]

Saksassa max. lakisääteinen vakuutus on 332,10€/kk. Ja se kattaa koko perheelle hyvän terv. hoidon sidältäen alle 12v. lapsille ilmaiset lääkkeet ja koko perheellä ei ole käyntimaksuja. Peittoaa Suomen mennen tullen.

Vierailija
272/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:15"]

"Missä vaiheessa Suomessa yksityislääkärin Kelakorvaus on 40-70% Olen käynyt tässä aika monta kertaa gynellä ja viimeksi mammografiassa yksityisellä. Ihan on kuitit, joissa lukee, että gynekologin vastaanotto 20 minuuttia 97 euroa, Kela-korvauksen jälkeen 90 euroa. Ja huom, asun 30 000 asukkaan kaupungissa eikä meillä ole terveyskeskuksessa naistentautilääkäriä erikseen, pakko mennä yksityiselle."

Suomessa työntekijät kuuluvat työterveydenhoidon piiriin, joka on työntekijälle maksuton, myös ennaltaehkäisevä terv.hoito ja kuntoutus, erikoislääkäripalv.tutkimukset, leikkaukset jne. jopa silmälasit. Maksajana on työnantaja, josta Kelakorvaus työnantajalle 40-70%. Samoin työtapaturman sattuessa tai ennen aikaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen. 

[/quote]

Teen epätyypillisissä työsuhteissa duunia freelancerina. Ei mulla ole tuollaisia etuja. Meitä samassa jamassa olevia on Suomessa jo 700 000. Eikä kukaan tee sen eteen mitään. Minä olen ihan terveyskeskuksen ja yksityisten lääkäriasemien armoilla ja maksan kaikesta sen kovimman taksan mukaan.

Heti, kun annat mulle työpaikan, jossa on säännöllinen kuukausitulo ja noin mahtavat edut, niin otan sen vastaan!

Saksassa mun tilanteessa pääsin yksityislääkärille hoitoon eikä tarvinnut maksaa mitään. Suomessa ammattiliitot on pedanneet homman niin, että vakituisessa työsuhteessa olevalla on kaikki edut. Me muut saadaan kärsiä siitä, että ammattiliittojen jyräämien määräysten vuoksi työntekijän palkkaaminen on Suomessa niin kallista, ettei työnantajat halua palkata meitä enää vaan meidät ulkoistetaan. Kun sinunkaltaisesi ahneet riistäjäsosialistit vie meiltä huonommassa asemassa olevilta tuhkatin pesästä.

Saksassa minunkinlaiseni minijobbarit saavat hyvän, usein ilmaisen hoidon. Suomessa meille ei jää mitään.

[/quote]

Mä olen myös freelancer ja Suomessa voin vain haaveilla tuollaisista eduista, jotka muutenkin ovat yhä supistuvan ja etujaan raivokkaasti puolustavan vakituisessa työsuhteessa olevan työntekijäeliitin etuoikeus. Täällä Saksassa sen sijaan vakuutus maksaa lääkärikäyntien lisäksi mm. silmälasit ja lääkärin määräämät hieronnat ja fysioterapiat, joten täällä tunnen olevani tasavertainen muiden veronmaksajien kanssa.

[/quote]Mahdatko olla oikeasti vähän tyhmä vai miksi et ymmärrä että vakuutusyhtiö laskuttaa aina enemmän kuin maksaa. Ei se ole  hyväntekeväisyyslaitos.

Syövän varalle, jonka hoito voi maksaa 200k€, vakuutus ok, mutta ei hierontojen ja silmälasien. Tulee nimittäin helvetin kalliit silmälasit

Vierailija
273/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:47"]

Eli ei tehdä mitään parantaaksemme asioita, koska on sitä huonomminkin mennyt, 248?

Vilkaisepa ketjua, jossa puhutaan siitä, miten yksin itsemurhaa yrittäneet jäävät tuskansa kanssa ja kuinka empatiakyvyttömiä ihmisiä he kohtaavat kerta toisensa perään ammattilaisissa.

[/quote]

Ongelma on siinä, että jäädään ammattiavun varaan. Missä on lähimmäisen vastuu?

Ei pidä jäädä vellomaan kurjuuteen, jos muutamalla menee huonosti. Muutamalla menee aina huonosti, vaikka asiat olisivat miten hyvin tahansa.

Huonomminkin voisi mennä, se on myös pidettävä mielessä. Kurjuuden vatvominen vain lisää sitä. Jos haluaa tehdä muutosta, on kartoitettava tilanne. Niin tehdessä saattaa jo huomata, ettei kurjuus ole Suomessa kovin yleistä verrattuna historiaan tai tämän hetken moniin paikkoihin. Jollakin vain on nyt tarve näyttää Suomi pelkästään negatiivisessa valossa. Kellä ja miksi?

[/quote]

Jos ei ole läheisiä? Iso määrä suomalaisista on yksinäisiä, täällä on paljon avioeroja ja itsemurhia jne. Minullakin oli molemmat vanhemmat kuolleet kun täytin 22 vuotta eivätkä sisarukset pidä yhteyttä kun asuvat ulkomailla.

Vierailija
274/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:05"]

Olen asunut Saksassa parikymmentä vuotta ja välillä myös Suomessa. Olen tyytyväinen Saksan elinoloihin. Moni asia on huokeampaa. Tosin asuisimme Suomessa leveämmin, sillä talon ostaminen on todella kallista täällä meillä päin (Saksassa). Joka maassa meillä on omat huolemme. Mutta se yksi asia on Saksassa selvästi miellyttävämmin järjestetty, nimittäin terveydenhuolto.  

[/quote]Ja maksaa maltaita. Itse kun en lääkäriä tarvi en halua maksaa 300 €/kk turhasta. Mutta mikäs siinä jos on varaa

Vierailija
275/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:19"]

Kotimaiset tavarat on huonoja. En osta enää mitään kotimaista. Vaikkapa kastelukannuja. Katsoin kaupan hyllyssä avainlippukannuja ja ulkomaalaisia kannuja. Avainlippukannut olivat piikikkäitä ja täynnä teräviä muovin reunoja. Ulkomaalaiset oli sentään viitsitty hioa sileiksi. Ostin tietysti ulkomaalaisen.

Kävin mehiläisessä lääkärissä. Maksoin noin 60 euroa eikä siihen hintaan saanut edes pientä verikoetta. Vastaisuudessa jonotan terveyskeskuksessa jos on pakko ja pyrin olemaan sairastumatta.

Suomi on syvältä.

[/quote]Saksassa maksat 300 €/kk joka kuukausi vaikka et kävisi edes lähellä sairaalaa!

[/quote]

Suomessa maksat vielä enemmän veroina ja saat jonottaa arvauskeskuksen tekonahkapenkillä.

Vierailija
276/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:41"]

Saksassa kolmelapsisen perheen sairausvakuutus (edes jotenkin kattava, ei toki niin kattava kuin Suomen julkinen joka maksaa kaiken) maksaa noin 1000 €/kk.

[/quote]

Saksassa max. lakisääteinen vakuutus on 332,10€/kk. Ja se kattaa koko perheelle hyvän terv. hoidon sidältäen alle 12v. lapsille ilmaiset lääkkeet ja koko perheellä ei ole käyntimaksuja. Peittoaa Suomen mennen tullen.

[/quote]Tottakai on omavastuu.

Vierailija
277/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Ei peittoa. Saan suomesta paljon paremman vakuutuksen tuohon hintaan.

Vierailija
278/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:46"]

Kotimaiset tavarat on huonoja. En osta enää mitään kotimaista. Vaikkapa kastelukannuja. Katsoin kaupan hyllyssä avainlippukannuja ja ulkomaalaisia kannuja. Avainlippukannut olivat piikikkäitä ja täynnä teräviä muovin reunoja. Ulkomaalaiset oli sentään viitsitty hioa sileiksi. Ostin tietysti ulkomaalaisen.

Kävin mehiläisessä lääkärissä. Maksoin noin 60 euroa eikä siihen hintaan saanut edes pientä verikoetta. Vastaisuudessa jonotan terveyskeskuksessa jos on pakko ja pyrin olemaan sairastumatta.

Suomi on syvältä.

[/quote]Saksassa maksat 300 €/kk joka kuukausi vaikka et kävisi edes lähellä sairaalaa!

[/quote]

Suomessa maksat vielä enemmän veroina ja saat jonottaa arvauskeskuksen tekonahkapenkillä.

[/quote]Saksa käyttää terveydenhoitoon enemmän verorahaa kuin Suomi

Vierailija
279/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:48"]

[/quote]

[/quote]Tottakai on omavastuu.

[/quote]

Kerropa miten se omavastuu näkyykään minun lompakossa?

Vierailija
280/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 19:46"]

Suomi on syvältä.

[/quote]

[/quote]Saksa käyttää terveydenhoitoon enemmän verorahaa kuin Suomi

[/quote]

No, sen takia se onkin parempi. Suomessa on korkeammat verot, mutta huonompi terveydenhoito. Joku vetää välistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan