Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllästynyt Suomen touhuun

Vierailija
13.05.2014 |

Onko teistä kukaan ihan oikeasti kyllästynyt tähän Suomen menoon? Onhan täällä hyviäkin asioita, mutta meininki kokonaisuudessaan alkaa olemaan mielestäni aivan sietämätöntä. Kaikki on nykyään aivan helvetin kallista, ihan jopa työssäkäyvän ihmisen mittapuulla. Ruokaan menee järjettömästi rahaa (kiitos Lidl, säästää edes vähän) vaikkei söisikään sisäfileepihvejä ja parmankinkkua päivittäin. Kasviksetkin ovat aivan sikahintaisia, paitsi silloin, kun ne sattuu olemaan sen kuukauden pari sesongissa. Bensa on valtavan kallista, vaatteet huonolaatuisia ja kalliita rättejä. Kosmetiikkakin maksaa valtavan paljon verrattuna vaikkapa Yhdysvaltoihin tai edes Viroon.

Töissä menee valtaosa ajasta, odottaen sitä yhtä kesälomaa, että pääsisi edes jonnekin lämpimään (jos siihenkään on enää varaa). Suurimman osan vuodesta ihmiset kököttävät töiden jälkeen kotona sisällä, mitäpä sitä tuolla ulkona viimassa tekisikään. Leffassa käynti, viinilasillisen juonti ja varsinkin ravintolassa syöminen on nykyään niin poskettoman hintaista, ettei kenelläkään ole varaa viikottain viettää aikaa ulkona. Ystäviäkin näkee harvemmin ja sosiaalisuus häviää. Toista se on maissa joissa ravintolaillallinen ei kustanna satoja euroja.

Vuokraan tai lainaan menee monella yli kolmasosa nettotuloista, koska asuminen on niin kallista. Jos et asu kaupungissa, asut syrjemmässä, jolloin raha menee poskettomasti verotetun auton lyhennykseen ja bensaan, jotta voit ajaa tunnin töihin ja tunnin kotiin.

En nyt kaipaa mitään "no mikset sitten muuta ulkomaille!!11"-kommentteja, koska se on tavoitteena kymmenen vuoden sisällä. Kaipaisin vain kommentteja muilta, onko kukaan muu OIKEASTI tympääntynyt tähän touhuun? Raadetaan töitä niska limassa (kyllä, suomalainen tekee eurooppalaisellakin mittapuulla paljon töitä) ja käteenjäävällä rahalla on silti vaikeaa pärjätä saati nauttia mistään ylimääräisestä. Veroja maksetaan järjettömiä määriä vaikka jos mistä ja lisää pitäisi saada.

Kommentit (297)

Vierailija
241/297 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:47"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:37"]

Ei mulle tule mitän 300 €/kk laskuja jos olen terve. Vituttais ihan suunnattomasti maksaa kun vituttaa maksaa sellaiasesta mitä en käytä.

Terkkarille olen aina päässyt kun olen tarvinnut apua eikä maksa mitään= 0€

[/quote]

Eli et käy töissä eikä sinulla ole tuloja, koska muutoin maksaisit veroja ja sairasvakuutusmaksua joista se terveydenhuolto rahoitetaan. Asut lisäksi kaupungissa jossa terveyskeskusmaksua ei ole, mikä on Suomessa poikkeus. Tai sitten olet sotaveteraani mitä epäilen kielenkäyttösi perusteella.

Ei Saksassakaan tulottomien tai pienituloisten tarvi maksaa mitään. Jostain se raha on kuitenkin otettava eli keskituloisen on maksettava, sekä Saksassa että Suomessa. Keskituloinen saa Saksassa hoitoa takuuvarmasti, Suomessa se on onnesta kiinni.

[/quote]Saksassa terveydenhoitoa rahoitetaan Suomea enemmän verorahoista.

Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk. Minä saan sitä ilmaiseksi soittamalla kiireettömissä tapauksissa terkkariin ja kiireellisissä menen taksilla tai ambulanssilla (nopeampia kuin Saksassa) ensiapuun.

HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä potilaan saapumisesta sairaalaan. Tämä aikaa sisältää statuksen, pään kuvantamisen, verikokeet, diagnoosin ja hoidon aloittamisen. Keskimäärin eurooppalaisilla, amerikkalaisilla ja australialaisilla keskuksilla vastaava aika on 70–80 minuuttia.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/maailman-nopeinta-aivoinfarktin-liuotushoitoa/

[/quote]

HYKSissä, niin. Entäs, kun lähin sopiva sairaala on Rovaniemellä ja itse olet jossain Suomen päälaella pikkukylässä? Taitaa tuo liotushoidon aloitusajan 80 minuuttia paukkua ja rutkasti.

Ei voi verrata oloja Helsingissä ja muualla Suomessa, täällä ei olla tasa-arvoisessa asemassa. Jossain Saksassa tai Ranskassa  on ihan yhtä tiheässä sairaaloita ja lääkäreitä niin maan pohjois- kuin eteläosissakin. Onko Suomessa näin? No eipä ole.

[/quote]Miksi sitä Schumia sitten kuskattiin ympäriinsä ja myöhästyttiin hoidosta

[/quote]

Siinä ei ole kyse mistään liuotushoidosta. Schumille haluttiin parasta mahdollista hoitoa mitä rahalla saa. Ei mitään julkisen yleissairaalan huuhaa hoitoja. 

Vierailija
242/297 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisi viimeinkin se persujen lupaama liittovaltio ja sen mukana verotuksen ja hintojen yhdenmukaistaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/297 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:43"]

On samantekevää pääseekö terveyskeskukseen vai ei, sillä nyt keskustellaan Suomen "paskaduunista", sillä laki velvoittaa työnantajan järjestämään työterveyshuollon, joka kattaa lääkärin ja erikoislääkärinpalvelut, tutkimukset, jatkohoito, ennaltaehkäisevä terv.hoidon, kuntoutuksen ja muun työkykyä ylläpitävät toimenpiteet jne. jonka maksajana on työnantaja ja Kela. Tapaturmissa hoitoon pääsy on välitön ja ei kiireellisissä tapauksissa 1-3 päivää. Ja kaikki nämä ovat työntekijälle maksuttomia.

Samoin työnantajan maksama eläke-etu (n.23%) joka maksetaan työeläkkeenä 63-ikävuoden jälkeen. Työntekijältä peritty eläkevak. maksu on työntekijälle verotuksessa vähennyskelpoinen, eikä se myöskään kerrytä eläkettä, koska se on tulonsiirto työnantajalle eläkemaksuista.

Mitä tulee työnantajan maksamaan sairasvakuutusmaksuun vuonna 2014 se on noin 2% maksetuista palkoista.

[/quote]

Tämähän ei pidä paikkaansa. Työterveyslääkäri EI hoida käytännössä mitään. Mikään asia ei heille kuulu. Suomessa työterveyslääkäri määrittelee mikä kuuluu heille ja mikä ei. He myös päättävät sen mitä tutkimuksia sinulle tehdään ja mitä ei.

Työterveyslääkäri voi myös olla julkinen terveyskeskus. Jolloin työterveys ei eroa mitenkään normaalista terveyskeskuksessa käynnistä. 

Vierailija
244/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
245/297 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kaikkea ruoantuotantoa voisi siirtää jonnekin halpatyömaihin, niin saataisiin Suomeenkin halvempaa sapuskaa? Ihan sietämätöntä että pitää maksaa hirveitä hintoja jostain kotimaisesta moskasta.

Vierailija
246/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:04"]

Ei mulle tule mitän 300 €/kk laskuja jos olen terve. Vituttais ihan suunnattomasti maksaa kun vituttaa maksaa sellaiasesta mitä en käytä.

[/quote]

Eli et käy töissä eikä sinulla ole tuloja, koska muutoin maksaisit veroja ja sairasvakuutusmaksua joista se terveydenhuolto rahoitetaan. Asut lisäksi kaupungissa jossa terveyskeskusmaksua ei ole, mikä on Suomessa poikkeus. Tai sitten olet sotaveteraani mitä epäilen kielenkäyttösi perusteella.

Ei Saksassakaan tulottomien tai pienituloisten tarvi maksaa mitään. Jostain se raha on kuitenkin otettava eli keskituloisen on maksettava, sekä Saksassa että Suomessa. Keskituloinen saa Saksassa hoitoa takuuvarmasti, Suomessa se on onnesta kiinni.

Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk. Minä saan sitä ilmaiseksi soittamalla kiireettömissä tapauksissa terkkariin ja kiireellisissä menen taksilla tai ambulanssilla (nopeampia kuin Saksassa) ensiapuun.

HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä potilaan saapumisesta sairaalaan. Tämä aikaa sisältää statuksen, pään kuvantamisen, verikokeet, diagnoosin ja hoidon aloittamisen. Keskimäärin eurooppalaisilla, amerikkalaisilla ja australialaisilla keskuksilla vastaava aika on 70–80 minuuttia.

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/uutiset/maailman-nopeinta-aivoinfarktin-liuotushoitoa/

[/quote]

"Missäköhän tilanteessa Suomessa ei saa hoitoa, jos maksaa 300 €/kk."

No kun vielä Suomessa asuin niin eipä parantavaa hoitoa tullut itselle tai lapsille. Jonottaa sai kyllä ja maksaa käyntimaksuja mutta lääkärin ammattitaito ei riittänyt, eikä erikoislääkärille aikoja herunut. Saksassa asiat hoidettiin heti kuntoon.

Suomessa veroja kyllä meni enemmänkin kuin sen 300€/kk. Ja todetaanpa vielä yhden kerran että ei tuota 300€/kk tarvitse Saksassa maksaa sairasvakuutuksestansa vaan vähempikin riittää palkasta riipuen.

"HYKS:ssä liuotushoito kyetään antamaan keskimäärin 17 minuutin sisällä.."

Näytäppä minulle realistinen video kun joku Suomessa saa alta 17 minuutin vastaanottoajan ja lääkärin diagnoosin ja hoidon. Toki jos ambulanssilla henkitoreissaan saapuu niin siihen on mahdollisuus mutta sehän siitä vielä puuttuisi että krittisessä tilassa olevat potilaat laitettaisiin myös jonoon odottamaan.

[/quote]

Totta. Vaikka kuinka varataan aika terveyskeskuksen päivystykseen, ei sinne ikinä pääse sillä kellonlyömällä. 30 min olen odottanut sen yli aina vähintään, 2 tuntiakaan odotusta ei ole harvinaista. Surkeinta on katsoa niitä lähes tajuttomia vanhuksia, jotka makaa siellä vetoisessa käytävässä vuoteilla ja odottaa, että lääkärillä olisi aikaa katsoa heitä.

Iltapäivystykseen ei keskussairaalaan kannata edes mennä. Sairaana siellä ei jaksa istua tuntikausia. Sinne voi mennä vasta, jos tilanne on niin paha, että sinne on pakko mennä ambulanssilla.

Vierailija
247/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi kuules, kun palkastasi maksetaan joka kuukausi sievoinen summa sv-maksua ilman, että sinä koskaan edes näet niitä rahoja! Se summa, mikä näkyy tilinauhassasi, on pieni murto-osa siitä kokonaismaksusta. Isomman osan maksaa työnantajasi sinun puolestasi, piilossa, ilmeisesti siksi ettei sinua niin pahasti vituttaisi. Tämä on kuitenkin totuus.

Vähin, mitä voitaisiin näin ensi töiksemme tehdä, olisi sellainen muutos että joka ikinen sentti noista sv- ja eläkemaksuista tulisi työntekijän maksettavaksi. Eli se osa palkasta, joka nyt menee suoraan noihin maksuihin, laitettaisiin tilinauhaan ihan näkyville, ja sitten kaikki maksut mitä todellisuudessa maksetaan, vähennettäisiin siitä kokonaissummasta. Tämä on ihan perseestä tämä nykyinen systeemi, kun suomalaiset eivät itsekään tiedä kuinka kallis meidän huonosti toimiva systeemimme tosiasiassa on! Vain työnantaja tietää ja näkee, millaisia summia ihmisten palkkarahoista siihen jatkuvasti syötetään.

Vierailija
248/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:29"]

Noin on meidänkin lähiterveysasemalla, mutta kyllä päivystykseen pääsee sitten toiseen terveyskeskukseen ja yöllä sairaalan päivystykseen. Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa. Yksityiselläkin olen käynyt, eikä ne ole sen kummempia lääkäreitä kuin julkisellakaan.

Oikeasti en ymmärrä tätä nurinaa Suomesta. Meillä on oikeasti asiat todella hyvin. Kaikilla on mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin. Köyhemmässä maissa lapsilla ei välttämättä ole mahdollista oppia edes lukemaan. Tai jos vaikka peruskoulutus olisikin ilmainen niin yliopistoon et pääse, ellei ole jotain stipendiä, tai hirvittävät säästöt vanhemmilla, jotta lukukausimaksut saisi hoidettua.

Ihmisistä pidetään huolta, jos joku tipahtaa oravanpyörästä, niin on sentään mahdollista perustoimeentulotukeen. Jossakin maassa joudut kerjäämään tai myymään itseäsi tuossa tilanteessa. 

Minun tulot on aika pienet, mutta olen silti todella onnellinen eläessäni täällä. Rahani riittää kaikkeen tarvitsemaani ja säästöönkin jää. En tosin haaveile mistään ulkomaanmatkoista, se ei ole minulle yhtään tärkeää. Enkä shoppailusta, enkä pitkän kaavan menuista ravintoloissa. Ei olisi edes aikaa tuohon pienten lasten äitinä. Onnellisuus on sisäinen olotila, eikä mikään ulkoa kannettu luksus. 

Jos haluaisin jotain parempaa ja enemmän, niin tekisin niin. Jatkaisin opiskelua ja pyrkisin eteenpäin. 

[/quote]

"Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa"

Sinulla on ollut onnea

"Meillä on oikeasti asiat todella hyvin"

Ainakin tuon sanan "todella" voi ihan rehellisyyden nimissä poistaa.

"Kaikilla on (Suomessa) mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin."

Tämä on niin monella tapaa epätosi että siitä voisi avata uuden viestiketjun. Lyhyesti: yliopistoihin ei oteta osaamisen/arvosanojen/pääsykokeen perusteella vaan joillain muilla kriteereillä jotka eivät kestä päivänvaloa. Oikeuslaitoksen mukana se on ihan ok, koska Suomessa yliopistoilla on itsemääräämisoikeus joka ylittää mm Suomen peruslain. Koulutus toisaalta ei ole mikään tae työpaikkaan, saati parempiin tienesteihin, jotka jaetaan Suomessa hyväveli/siskokerhon kautta.

Tunnen tapauksia Suomesta jotka ovat perustoimeentulon ulkopuolella, esim riittää että olet ollut jotain niin kamalaa kuin yrittäjänä joskus elämäsi vaiheessa.

Aukaise silmäsi, tee faktoihin perustuva vertailu Suomen ja muutaman hyvämaineisen maan kanssa, toki jos vertaat suomea Kongon tasavaltaan niin Suomi on ihan ok.

Suomessa olis paljon parannettavaa, mutta koska kaikkien mielestä Suomi on "puutteineenkin maailman paras maa" niin mitään ei tehdä, ja käytännön elämänlaatu jatkaa kiihtyvää laskuaan. Mikään maa ei ole täydellinen, ei varsinkaan Suomi. Ne maat jotka ymmärtävät sen, tulevat parantamaan olojaan jolloin tulevaisuudessa nekin jotka eivät vielä ole, tulevat olemaan Suomea parempia.

[/quote]

Millä hemmetin muilla kriteereillä? Olet tainut hakea ja nyt katkerana valitat kun et päässyt heikolla suorituksellasi? Kyllä yliopistot noudattavat ihan todella tiukkoja kriteereitä, ei sinne mitenkään 'reksin parhaan kaverin lapsi' pääse livahtamaan. 

Jos et pääse yliopistoon, niin mene muuhun kouluun, suomi on pullollaan kaikkea tietoa ja taitoa. Aina voi yrittää enemmän, kunhan lakkaa syyttämästä systeemiä ja ottaa vastuun omasta itsestä.

Ja jos ei auta niin muuttaa pois suomesta! Kukaan ei pakota olemaan täällä.

Vierailija
249/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:52"]

[/quote]

[/quote]

HYKSissä, niin. Entäs, kun lähin sopiva sairaala on Rovaniemellä ja itse olet jossain Suomen päälaella pikkukylässä? Taitaa tuo liotushoidon aloitusajan 80 minuuttia paukkua ja rutkasti.

Ei voi verrata oloja Helsingissä ja muualla Suomessa, täällä ei olla tasa-arvoisessa asemassa. Jossain Saksassa tai Ranskassa  on ihan yhtä tiheässä sairaaloita ja lääkäreitä niin maan pohjois- kuin eteläosissakin. Onko Suomessa näin? No eipä ole.

[/quote]Tuossa vertailtiin sairaaloiden laatua. 17 min siitä kun potilas saapuu sairaalaan alkaa hoito. Usassa ja Saksassa menee 80 minuuttia ja potilas on vihannes.

Vakuutus = bisnes perustaisessa sairaanhoidossa on edullisempaa antaa potilaan kuolla, kuin antaa sen jatkaa elämää kalliissa jatkohoidoissa. Vakuutusmaksut < hoidon kustannukset

Vierailija
250/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä vaiheessa Suomessa yksityislääkärin Kelakorvaus on 40-70% Olen käynyt tässä aika monta kertaa gynellä ja viimeksi mammografiassa yksityisellä. Ihan on kuitit, joissa lukee, että gynekologin vastaanotto 20 minuuttia 97 euroa, Kela-korvauksen jälkeen 90 euroa. Ja huom, asun 30 000 asukkaan kaupungissa eikä meillä ole terveyskeskuksessa naistentautilääkäriä erikseen, pakko mennä yksityiselle."

Suomessa työntekijät kuuluvat työterveydenhoidon piiriin, joka on työntekijälle maksuton, myös ennaltaehkäisevä terv.hoito ja kuntoutus, erikoislääkäripalv.tutkimukset, leikkaukset jne. jopa silmälasit. Maksajana on työnantaja, josta Kelakorvaus työnantajalle 40-70%. Samoin työtapaturman sattuessa tai ennen aikaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen. 

Vierailija
251/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:29"]

Noin on meidänkin lähiterveysasemalla, mutta kyllä päivystykseen pääsee sitten toiseen terveyskeskukseen ja yöllä sairaalan päivystykseen. Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa. Yksityiselläkin olen käynyt, eikä ne ole sen kummempia lääkäreitä kuin julkisellakaan.

Oikeasti en ymmärrä tätä nurinaa Suomesta. Meillä on oikeasti asiat todella hyvin. Kaikilla on mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin. Köyhemmässä maissa lapsilla ei välttämättä ole mahdollista oppia edes lukemaan. Tai jos vaikka peruskoulutus olisikin ilmainen niin yliopistoon et pääse, ellei ole jotain stipendiä, tai hirvittävät säästöt vanhemmilla, jotta lukukausimaksut saisi hoidettua.

Ihmisistä pidetään huolta, jos joku tipahtaa oravanpyörästä, niin on sentään mahdollista perustoimeentulotukeen. Jossakin maassa joudut kerjäämään tai myymään itseäsi tuossa tilanteessa. 

Minun tulot on aika pienet, mutta olen silti todella onnellinen eläessäni täällä. Rahani riittää kaikkeen tarvitsemaani ja säästöönkin jää. En tosin haaveile mistään ulkomaanmatkoista, se ei ole minulle yhtään tärkeää. Enkä shoppailusta, enkä pitkän kaavan menuista ravintoloissa. Ei olisi edes aikaa tuohon pienten lasten äitinä. Onnellisuus on sisäinen olotila, eikä mikään ulkoa kannettu luksus. 

Jos haluaisin jotain parempaa ja enemmän, niin tekisin niin. Jatkaisin opiskelua ja pyrkisin eteenpäin. 

[/quote]

"Aina olen päässyt lääkäriin, aina olen saanut hyvää hoitoa"

Sinulla on ollut onnea

"Meillä on oikeasti asiat todella hyvin"

Ainakin tuon sanan "todella" voi ihan rehellisyyden nimissä poistaa.

"Kaikilla on (Suomessa) mahdollisuus ilmaiseen koulutukseen ja sitä myötä mahdollisuus parempaan tienestiin."

Tämä on niin monella tapaa epätosi että siitä voisi avata uuden viestiketjun. Lyhyesti: yliopistoihin ei oteta osaamisen/arvosanojen/pääsykokeen perusteella vaan joillain muilla kriteereillä jotka eivät kestä päivänvaloa. Oikeuslaitoksen mukana se on ihan ok, koska Suomessa yliopistoilla on itsemääräämisoikeus joka ylittää mm Suomen peruslain. Koulutus toisaalta ei ole mikään tae työpaikkaan, saati parempiin tienesteihin, jotka jaetaan Suomessa hyväveli/siskokerhon kautta.

Tunnen tapauksia Suomesta jotka ovat perustoimeentulon ulkopuolella, esim riittää että olet ollut jotain niin kamalaa kuin yrittäjänä joskus elämäsi vaiheessa.

Aukaise silmäsi, tee faktoihin perustuva vertailu Suomen ja muutaman hyvämaineisen maan kanssa, toki jos vertaat suomea Kongon tasavaltaan niin Suomi on ihan ok.

Suomessa olis paljon parannettavaa, mutta koska kaikkien mielestä Suomi on "puutteineenkin maailman paras maa" niin mitään ei tehdä, ja käytännön elämänlaatu jatkaa kiihtyvää laskuaan. Mikään maa ei ole täydellinen, ei varsinkaan Suomi. Ne maat jotka ymmärtävät sen, tulevat parantamaan olojaan jolloin tulevaisuudessa nekin jotka eivät vielä ole, tulevat olemaan Suomea parempia.

[/quote]

Millä hemmetin muilla kriteereillä? Olet tainut hakea ja nyt katkerana valitat kun et päässyt heikolla suorituksellasi? Kyllä yliopistot noudattavat ihan todella tiukkoja kriteereitä, ei sinne mitenkään 'reksin parhaan kaverin lapsi' pääse livahtamaan. 

Jos et pääse yliopistoon, niin mene muuhun kouluun, suomi on pullollaan kaikkea tietoa ja taitoa. Aina voi yrittää enemmän, kunhan lakkaa syyttämästä systeemiä ja ottaa vastuun omasta itsestä.

Ja jos ei auta niin muuttaa pois suomesta! Kukaan ei pakota olemaan täällä.

[/quote]

"Millä hemmetin muilla kriteereillä?" Niin se olisi kiva tietää. Minulla on korkeimman oikeuden päätös jonka mukaan yliopistojen ei tarvitse perustella (kielteisiä) päätöksiään, riippumatta hakijan pääsykoepisteistä tai aiemmasta koulumenestyksestä. Suoritus ei ollut ollenkaan heikko, ja mikä ehkä tärkeintä, monet muut saivat heikommalla suorituksella samalla kertaa opiskelupaikan.

"Kyllä yliopistot noudattavat ihan todella tiukkoja kriteereitä, ei sinne mitenkään 'reksin parhaan kaverin lapsi' pääse livahtamaan. "

Laitappa tähän faktaa niin minä voin laittaa kopion siitä korkeimman oikeuden päätöksestä. Kyllähän se niin on että Suomessa laki ei ole niinkään tärkeä silloin kun Hyväveli/siskokerholainen jotain saa päähänsä.

"Jos et pääse yliopistoon, niin mene muuhun kouluun, suomi on pullollaan kaikkea tietoa ja taitoa."

Niin meninkin. Menetin kuitenkin vuoden ja uskon sekä Suomen yliopistojärjestelmään että oikeuslaitokseen.

"Aina voi yrittää enemmän, kunhan lakkaa syyttämästä systeemiä ja ottaa vastuun omasta itsestä."

Joskus Systeemi on kuitenkin mätä ja ei auta vaikka kuinka yrittäisi. Suomen systeemi on. Kaikki eivät sitä vain huomaa/halua huomata.

"Ja jos ei auta niin muuttaa pois suomesta! Kukaan ei pakota olemaan täällä."

No onneksi ei kukaan pakottanutkaan. Tekee vain vieläkin pahaa että jo lapsillekin  koko yhteiskunta hymistelee "maailman paras maa" vaikka tosiasiat sanovat muuta.

Kiitän kuitenkin asiallisesta reaktiostasi, ei monet vanhat kaveritkaan uskoneet ennenkuin korkeimman oikeuden leimaamia papereita näytin, jotkut eivät halunneet uskoa senkään jälkeen ja mieluummin katkaisivat ystävyyden. Ystävyys on helpompi katkaista kuin uskoa että isänmaa kusee silmään.

Vierailija
252/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 22:39"]

10 % saksalaisista tienaa alle 1400 euroa kuussa. Mukavahan se on, ettei suomalaisen insinöörin rouvan tarvitse olla tämän kansanosan kanssa tekemisissä. Mitä nyt mies kehuu hyvää 10 euron parturia...

[/quote]

Moni suomalainen tienaa 9€/pv ja paljon 500€/kk työttömänä.

[/quote]

Tässä ei puhuttukaan työttömistä vaan palkoista....

Vierailija
253/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:15"]

"Missä vaiheessa Suomessa yksityislääkärin Kelakorvaus on 40-70% Olen käynyt tässä aika monta kertaa gynellä ja viimeksi mammografiassa yksityisellä. Ihan on kuitit, joissa lukee, että gynekologin vastaanotto 20 minuuttia 97 euroa, Kela-korvauksen jälkeen 90 euroa. Ja huom, asun 30 000 asukkaan kaupungissa eikä meillä ole terveyskeskuksessa naistentautilääkäriä erikseen, pakko mennä yksityiselle."

Suomessa työntekijät kuuluvat työterveydenhoidon piiriin, joka on työntekijälle maksuton, myös ennaltaehkäisevä terv.hoito ja kuntoutus, erikoislääkäripalv.tutkimukset, leikkaukset jne. jopa silmälasit. Maksajana on työnantaja, josta Kelakorvaus työnantajalle 40-70%. Samoin työtapaturman sattuessa tai ennen aikaiseen työkyvyttömyyseläkkeeseen. 

[/quote]

Teen epätyypillisissä työsuhteissa duunia freelancerina. Ei mulla ole tuollaisia etuja. Meitä samassa jamassa olevia on Suomessa jo 700 000. Eikä kukaan tee sen eteen mitään. Minä olen ihan terveyskeskuksen ja yksityisten lääkäriasemien armoilla ja maksan kaikesta sen kovimman taksan mukaan.

Heti, kun annat mulle työpaikan, jossa on säännöllinen kuukausitulo ja noin mahtavat edut, niin otan sen vastaan!

Saksassa mun tilanteessa pääsin yksityislääkärille hoitoon eikä tarvinnut maksaa mitään. Suomessa ammattiliitot on pedanneet homman niin, että vakituisessa työsuhteessa olevalla on kaikki edut. Me muut saadaan kärsiä siitä, että ammattiliittojen jyräämien määräysten vuoksi työntekijän palkkaaminen on Suomessa niin kallista, ettei työnantajat halua palkata meitä enää vaan meidät ulkoistetaan. Kun sinunkaltaisesi ahneet riistäjäsosialistit vie meiltä huonommassa asemassa olevilta tuhkatin pesästä.

Saksassa minunkinlaiseni minijobbarit saavat hyvän, usein ilmaisen hoidon. Suomessa meille ei jää mitään.

Vierailija
254/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On samantekevää pääseekö terveyskeskukseen vai ei, sillä nyt keskustellaan Suomen "paskaduunista", sillä laki velvoittaa työnantajan järjestämään työterveyshuollon, joka kattaa lääkärin ja erikoislääkärinpalvelut, tutkimukset, jatkohoito, ennaltaehkäisevä terv.hoidon, kuntoutuksen ja muun työkykyä ylläpitävät toimenpiteet jne. jonka maksajana on työnantaja ja Kela. Tapaturmissa hoitoon pääsy on välitön ja ei kiireellisissä tapauksissa 1-3 päivää. Ja kaikki nämä ovat työntekijälle maksuttomia.

Samoin työnantajan maksama eläke-etu (n.23%) joka maksetaan työeläkkeenä 63-ikävuoden jälkeen. Työntekijältä peritty eläkevak. maksu on työntekijälle verotuksessa vähennyskelpoinen, eikä se myöskään kerrytä eläkettä, koska se on tulonsiirto työnantajalle eläkemaksuista.

Mitä tulee työnantajan maksamaan sairasvakuutusmaksuun vuonna 2014 se on noin 2% maksetuista palkoista.

Vierailija
255/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut kaikkia vastauksia, kun ketju on niin pitkä. Silti näin 10 vuotta Keski-Euroopassa (en tosin Saksassa) asuneena nämä tällaiset aloitukset tuntuvat aika naiiveilta. Suomessa moni asia on oikeasti todella hyvin. On ilmainen koulutus, vanhempainvapaat, hyvät äitiyslomat sun muut. Suosittelen itse kokeilemaan esimerkiksi, miltä tuntuu olla äitiyslomalla sen 3 kuukautta vauvan syntymän jälkeen ja sitten palata duuniin (jonka menettäisit, jos jäisit kotiin & olisit joka tapauksessa rahatta).

Toinen luksusasia Suomessa on tilan määrä. Siellä on mahdollisuus ostaa omakotitalo tai edes pihallinen talo, täällä asutaan kuin sillit purkissa. Mutta kannattaa tosiaan kokeilla itse ulkomailla asumista ennen kuin valittaa Suomen kamaluudesta ja muiden maiden paremmuudesta. Tulet huomaamaan, että ihan tavallista elämää veroineen, laskuineen ja muine huolineen sitä eletään täällä muuallakin.

Vierailija
256/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on mennyt huonomminkin:

http://yle.fi/uutiset/nakokulma_otimme_hatkat/7206312

Jotenkin vain muutamat meistä ovat tulleet sokeiksi omalle onnelleen. Sen tajuaa vasta sen menettäessään.

Vierailija
257/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei tehdä mitään parantaaksemme asioita, koska on sitä huonomminkin mennyt, 248?

Vilkaisepa ketjua, jossa puhutaan siitä, miten yksin itsemurhaa yrittäneet jäävät tuskansa kanssa ja kuinka empatiakyvyttömiä ihmisiä he kohtaavat kerta toisensa perään ammattilaisissa.

Vierailija
258/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:43"]

[/quote]

Eli lyhyesti:

Suomessa työntekijä ja työnantaja maksavat 2% sairasvakuutusmaksua.

Tämän lisäksi työntekijä voi mennä työterveyshuoltoon jonka lisäkustannukset maksaa työnantaja. Työntekijän puoliso ja lapset joutuvat kuitenkin asioimaan julkisen terveydenhuollon asiakkaina, jossa saa jonottaa piiiitkään (myös kätensä katkaisseen lapsen kanssa, ensiavun saa suorittaa itse, kokemusta on), lopulta saatu hoito on mitä on ja joka kerrasta pitää maksaa erikseen.

Vierailija
259/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:15"]

[/quote]

Teen epätyypillisissä työsuhteissa duunia freelancerina. Ei mulla ole tuollaisia etuja. Meitä samassa jamassa olevia on Suomessa jo 700 000. Eikä kukaan tee sen eteen mitään. Minä olen ihan terveyskeskuksen ja yksityisten lääkäriasemien armoilla ja maksan kaikesta sen kovimman taksan mukaan.

Heti, kun annat mulle työpaikan, jossa on säännöllinen kuukausitulo ja noin mahtavat edut, niin otan sen vastaan!

Saksassa mun tilanteessa pääsin yksityislääkärille hoitoon eikä tarvinnut maksaa mitään. Suomessa ammattiliitot on pedanneet homman niin, että vakituisessa työsuhteessa olevalla on kaikki edut. Me muut saadaan kärsiä siitä, että ammattiliittojen jyräämien määräysten vuoksi työntekijän palkkaaminen on Suomessa niin kallista, ettei työnantajat halua palkata meitä enää vaan meidät ulkoistetaan. Kun sinunkaltaisesi ahneet riistäjäsosialistit vie meiltä huonommassa asemassa olevilta tuhkatin pesästä.

Saksassa minunkinlaiseni minijobbarit saavat hyvän, usein ilmaisen hoidon. Suomessa meille ei jää mitään.

[/quote]

Mä olen myös freelancer ja Suomessa voin vain haaveilla tuollaisista eduista, jotka muutenkin ovat yhä supistuvan ja etujaan raivokkaasti puolustavan vakituisessa työsuhteessa olevan työntekijäeliitin etuoikeus. Täällä Saksassa sen sijaan vakuutus maksaa lääkärikäyntien lisäksi mm. silmälasit ja lääkärin määräämät hieronnat ja fysioterapiat, joten täällä tunnen olevani tasavertainen muiden veronmaksajien kanssa.

Vierailija
260/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko monistakin näistä viesteistå vastuussa tuo yksi joka kirjoitti yliopistojen ym. salaliitoista häntä vastaan... Selittää aika paljon, toivottavasti pääsee pian ulkomaille sikäläisen (hyvän) terveydenhuollon piiriin....

Monessa viestissä valitetaan Suomen ankeutta, mitä se on? Minä en kärsi siitä, kaverini eivät kärsi siitä (joukossa paljon Suomeen töihin muuttaneita ulkomaalaisia IT-asiantuntijoita), missä sitä on muualla kuin marraskuisessa loskassa?

Tänään olen kävellyt meren rannalla, nauttinut raittiista ilmasta ulkokahvilassa ja kohta lähden viemään lasta harrastukseensa. Olen siis hoitovapaalla, piakkoin palaamassa töihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan