Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllästynyt Suomen touhuun

Vierailija
13.05.2014 |

Onko teistä kukaan ihan oikeasti kyllästynyt tähän Suomen menoon? Onhan täällä hyviäkin asioita, mutta meininki kokonaisuudessaan alkaa olemaan mielestäni aivan sietämätöntä. Kaikki on nykyään aivan helvetin kallista, ihan jopa työssäkäyvän ihmisen mittapuulla. Ruokaan menee järjettömästi rahaa (kiitos Lidl, säästää edes vähän) vaikkei söisikään sisäfileepihvejä ja parmankinkkua päivittäin. Kasviksetkin ovat aivan sikahintaisia, paitsi silloin, kun ne sattuu olemaan sen kuukauden pari sesongissa. Bensa on valtavan kallista, vaatteet huonolaatuisia ja kalliita rättejä. Kosmetiikkakin maksaa valtavan paljon verrattuna vaikkapa Yhdysvaltoihin tai edes Viroon.

Töissä menee valtaosa ajasta, odottaen sitä yhtä kesälomaa, että pääsisi edes jonnekin lämpimään (jos siihenkään on enää varaa). Suurimman osan vuodesta ihmiset kököttävät töiden jälkeen kotona sisällä, mitäpä sitä tuolla ulkona viimassa tekisikään. Leffassa käynti, viinilasillisen juonti ja varsinkin ravintolassa syöminen on nykyään niin poskettoman hintaista, ettei kenelläkään ole varaa viikottain viettää aikaa ulkona. Ystäviäkin näkee harvemmin ja sosiaalisuus häviää. Toista se on maissa joissa ravintolaillallinen ei kustanna satoja euroja.

Vuokraan tai lainaan menee monella yli kolmasosa nettotuloista, koska asuminen on niin kallista. Jos et asu kaupungissa, asut syrjemmässä, jolloin raha menee poskettomasti verotetun auton lyhennykseen ja bensaan, jotta voit ajaa tunnin töihin ja tunnin kotiin.

En nyt kaipaa mitään "no mikset sitten muuta ulkomaille!!11"-kommentteja, koska se on tavoitteena kymmenen vuoden sisällä. Kaipaisin vain kommentteja muilta, onko kukaan muu OIKEASTI tympääntynyt tähän touhuun? Raadetaan töitä niska limassa (kyllä, suomalainen tekee eurooppalaisellakin mittapuulla paljon töitä) ja käteenjäävällä rahalla on silti vaikeaa pärjätä saati nauttia mistään ylimääräisestä. Veroja maksetaan järjettömiä määriä vaikka jos mistä ja lisää pitäisi saada.

Kommentit (297)

Vierailija
181/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa kolmelapsisen perheen sairausvakuutus (edes jotenkin kattava, ei toki niin kattava kuin Suomen julkinen joka maksaa kaiken) maksaa noin 1000 €/kk.

Eli jos et sairasta maksat 50 vuodessa 500 000 euroa turhaan

Vierailija
182/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:31"]

Saksassa ei ole neuvioloita. Joudut käymään ykstyisellä lapsen kanssa.

[/quote]

Saksassa on lastenlääkärit, mitkä ovat käytännössä neuvoloita mutta lääkäreillä varustettuina. Suomessa asuessamme neuvolasta ei löytynyt lääkäriä, joka tarkoitti ylimääräistä retkeä keskussairaalaan.

[/quote]Montako kertaa vuodessa köyhän lapsi kutstutaan lastenlääkärin tarkistukseen ilmaiseksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 17:48"]

Elänköhän minä jossain eri todellisuudessa kuin nämä valittajat täällä, vai miksi minä en tunnista mitään noista. Joo, kallista on, mutta keskituloisena lapsiperheenä pärjäämme mainiosti, ei tarvitse asua slummissa 65 neliössä...

Enkä näe synkkyyttäkään, tänäänkin olen jutellut mukavia niin kahvilan myyjän kuin tuntemattomien äitienkin kanssa puistossa, koko ajan miellyttävän positiivinen ilmapiiri.

Tehostamisen varaa verorahojan käytössä toki on, osasyy on yhteiskunnan tuet, jotka mahdollistavat sossupummien kotona makaamisen ilman että heidän tarvitsee yrittää mitään. Enkä ymmärrä miksi virolaisen työmiehen Virossa asuvat lapset ovat oikeutettuja suomalaiseen lapsilisään... Eli korjattavaakin on, mutta pääasiassa maksan veroni ihan mielellään.

Mitä minä olen saanut:

- ilmaisen koulutuksen (peruskoulu, lukio, AMK, yliopisto)

- ilmaisen kouluruuan 12 vuotta

- hammashoito ja muu terveydenhoito, yhdessä leikkauksessa olen ollut alaikäisenä

- aikuisena olen synnyttänyt 3 lasta sairaalassa

- joka kerta yksityisellä lääkärillä käydessä KELA maksaa laskusta osan - tämä siis niille jotka kuvittelevat ettei yksityinen lääkäri kustanna yhteiskunnalle mitään

- äitiys- ja vanhempainrahat

- kotihoidontuet

- lapsilisät

- päivähoito (voimakkaasti tuettu)

- kirjastopalvelut

- bussiliput tuettuina (eivät ole markkinahintaisia)

- erilaiset urheilupaikat mitä lapseni käyttävät, ilmaisia tai tuettuja (esim. uimahallit)

- vakavasti sairastunut isäni sai hoitajan kotiin

- muutaman kerran joutunut lapsen viemään päivystykseen, aina on homma hoidettu

En nyt enää jaksa miettiä, listaa voisi jatkaa vaikka kuinka

[/quote]

Uskon kyllä. Mutta uskotko, että nuo löytyvät (paremminkin) monesta muustakin länsimaasta (kouluruokaa lukuunottamatta)?

Vierailija
184/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:35"]

Saksassa kolmelapsisen perheen sairausvakuutus (edes jotenkin kattava, ei toki niin kattava kuin Suomen julkinen joka maksaa kaiken) maksaa noin 1000 €/kk.

[/quote]

Saksassa kolmilapsisen perheen sairasvakuutus maksaa ihan samanverran kuin nollalapsisen perheen.

"Suomen julkinen joka maksaa kaiken" Milloin kävit viimeksi hammaslääkärissä?

Eipä viitsitä trollata vakavalla asialla siellä takarivissä.

Vierailija
185/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:36"]

Montako kertaa vuodessa köyhän lapsi kutstutaan lastenlääkärin tarkistukseen ilmaiseksi?

[/quote]

No nykysuomesta en enää tiedä mutta Saksassa sairasvakuutettu voi mennä lääkäriin tai viedä lapsensa lääkärille aina halutessaan ja aina hoitoa saa. Pieniä lapsia on pakko käyttää lakisääteisissä tarkastuksissa http://de.wikipedia.org/wiki/Kindervorsorgeuntersuchung

Vierailija
186/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:35"]

[/quote]

Saksassa kolmilapsisen perheen sairasvakuutus maksaa ihan samanverran kuin nollalapsisen perheen.

"Suomen julkinen joka maksaa kaiken" Milloin kävit viimeksi hammaslääkärissä?

Eipä viitsitä trollata vakavalla asialla siellä takarivissä.

[/quote]= 500 000 €/ 50 v.
Ja aivan turhaan, jos olet terve

Vierailija
187/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:36"]

Aivan samaa mieltä aloittajan kanssa. Me asumme tällä hetkellä Saksassa enkä millään haluaisi palata Suomeen. Täällä voimme käydä parikin kertaa viikossa ulkona syömässä ja juomassa hyvin parillakympillä per naama, voimme tehdä pieniä viikonloppureissuja hotelleihin ja kylpylöihin, ajaa uudella turvallisella autolla ja nauttia elämästä. Ja tämä on täällä normaalia elämää keskituloisille, ei mitään ökyilyä. Ruoka on halpaa ja hyvää, asuntoja löytyy huokeista kalliimpiin ja terveydenhuolto toimii loistavasti.

Suomessa pidetään luksuksena elämää, joka on täällä Keski-Euroopassa ihan tavallista keskiluokan elämää. Sitten kun siitä valittaa, joku syöksyy heti syyttämään tuhlaamisesta, niin kuin tuo yksi kirjoittaja tuolla.

Kokoomuksen syyttäminen tästä on niin pahaa älyllistä epärehellisyyttä kuin olla voi. Suomi on aina ollut tällainen eikä yksi puolue ole sitä tähän jamaan saanut. Kokoomus yksinään ei sitä paitsi voi vetää kivirekeä perässään, kun ay-liike, kaikki sosialistit ja julkisen sektorin syöttiläät vastustavat muutoksia viimeiseen asti.

Itse olen sen jo hyväksynyt, että Suomi ei tule ikinä miksikään muuttumaan, ei ainakaan minun elinaikanani. Suomessa ei pystytä ymmärtämään sitä, että 60-luvun rakenteet kolmikantoineen ja ay-patruunoineen eivät toimi projektien ja silpputöiden maailmassa 2010-luvulla.

Minä siis pysyn poissa Suomesta tai jos joudun palaamaan, hommaan itseni taas pian pois sieltä.

[/quote]

Kyllä Suomessa on hallinnut vuosikymmenet Kokoomus, Keskusta ja SDP ja vaihdelleet hallituksen ja opposition välillä. Sieltä ne matalat palkat, kartellihinnat ja keveät verot rikkaille tulevat.

Teidänkin perhe nauttii varmaan Saksan hyvistä palkoista, hienosta työlainsäädännöstä mm. hyvä eroraha ja oikeasta hintakilpailusta taloudessa. Ei kuule Kokoomus ajaisi mitään näistä Suomeen.

Vierailija
188/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:01"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:52"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 15:56"]Saksaa ei tunneta minään ravintolamaana. Se "tasosta".

Saksaahan ei tunneta minään vesimaana. Että se "kriteereistä"

Saksaa ei tunneta minään viinimaana.

gasoline jne

[/quote]

RUOHAHAA ja Suomiko tunnetaan edellämainituista? Paree kun ostelet sitä gasolinea vaan siellä.

[/quote]Ainakin vesimaana. Tunnetaanko Saksa viinmaana? BUAHAHAHA

[/quote]

Tunnetaan.

[/quote] Ja Suomi tunnetaan siiderimaana. Yeccch!

Vierailija
189/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 10:31"]

Saksassa ei ole neuvioloita. Joudut käymään ykstyisellä lapsen kanssa.

[/quote]

Saksassa on lastenlääkärit, mitkä ovat käytännössä neuvoloita mutta lääkäreillä varustettuina. Suomessa asuessamme neuvolasta ei löytynyt lääkäriä, joka tarkoitti ylimääräistä retkeä keskussairaalaan.

[/quote]

Meidän kunnassa lapsella on sekä hoitaja että lääkäri saman vastaanoton aikana, mutta arvaapas saako niitä aikoja..? :/

t. "tuskin se on mitään vakavaa", "tuo aika pitää varata itse", jne.

Vierailija
190/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:46"]

Aivan samaa mieltä aloittajan kanssa. Me asumme tällä hetkellä Saksassa enkä millään haluaisi palata Suomeen. Täällä voimme käydä parikin kertaa viikossa ulkona syömässä ja juomassa hyvin parillakympillä per naama, voimme tehdä pieniä viikonloppureissuja hotelleihin ja kylpylöihin, ajaa uudella turvallisella autolla ja nauttia elämästä. Ja tämä on täällä normaalia elämää keskituloisille, ei mitään ökyilyä. Ruoka on halpaa ja hyvää, asuntoja löytyy huokeista kalliimpiin ja terveydenhuolto toimii loistavasti.

Suomessa pidetään luksuksena elämää, joka on täällä Keski-Euroopassa ihan tavallista keskiluokan elämää. Sitten kun siitä valittaa, joku syöksyy heti syyttämään tuhlaamisesta, niin kuin tuo yksi kirjoittaja tuolla.

Kokoomuksen syyttäminen tästä on niin pahaa älyllistä epärehellisyyttä kuin olla voi. Suomi on aina ollut tällainen eikä yksi puolue ole sitä tähän jamaan saanut. Kokoomus yksinään ei sitä paitsi voi vetää kivirekeä perässään, kun ay-liike, kaikki sosialistit ja julkisen sektorin syöttiläät vastustavat muutoksia viimeiseen asti.

Itse olen sen jo hyväksynyt, että Suomi ei tule ikinä miksikään muuttumaan, ei ainakaan minun elinaikanani. Suomessa ei pystytä ymmärtämään sitä, että 60-luvun rakenteet kolmikantoineen ja ay-patruunoineen eivät toimi projektien ja silpputöiden maailmassa 2010-luvulla.

Minä siis pysyn poissa Suomesta tai jos joudun palaamaan, hommaan itseni taas pian pois sieltä.

[/quote]Olisko sattunut kuittia jäämään takunpohjalle

[/quote]

Laita osoite niin lähetetään.

Vierailija
191/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aivan kyllästynyt, tekemään paskaa työtä (päiväkodissa) paskalla palkalla. Haaveilen siitä, että voisin elää pienessä mökissä ja kasvattaa itse omat ruokani, tehdä kovastikin töitä sen eteen.

Luin juuri Kaarina Davisin kirjan, ja silmäni aukenivat entisestään. Tässä lähivuosiana koitan järjestää elämääni niin, että minäkin pääsisin hyppäämään pois oravanpyörästä, joka vain sairastuttaa minut, eikä kuitenkaan anna minulle muuta kuin pienen palkkani (josta suuurin osa menee ylihintaisiin asumiskuluihin).

Vierailija
192/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tulkaa tänne ulkomaille kokeilemaan älkääkä arvuutelko. Täällä on moni asia paremmin kuin Suomessa, ja toisaalta moni asia huonommin. Molempi parempi. Minä kyllä aion lopulta palata Suomeen, koska koti on aina koti vaikka muualla hauskaa olisikin.

Vierailija
193/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikoo terveenä pysyä on vähän pakko käydä ajoittain lääkärissä, ainakin hammaslääkärissä.

En tiedä mistä tuon 1000€/kk repäisit ja millä laskuopilla siitä tulisi 50 vuodessa 500000€ mutta Saksassa sairasvakuutus on sen 7,3% työntekijälle ja jos tienaat yli 4000€ niin voit vaihtaa yksityiseen vakuutukseen eli 300€/kk on aika vaikea ylittää, 50 vuodessa se tekee 180000€ mutta jos sillä saa terveyden itselle ja perheelleen 50 vuodeksi niin aika halpaahan se loppupeleissä silloin on.

http://de.wikipedia.org/wiki/Gesetzliche_Krankenversicherung#Beitragss.C3.A4tze

Vierailija
194/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:23"]

"Tympääntynyt" kuvaa parhaiten tätä fiilistä, tosiaan.

Suomessa pitää kaikkien olla samaa mieltä, valittaa kuorossa ja vain yksi "totuus" mahtuu mediaan, kansaan jne. kerrallaan. Toisaalta kansalaisia kytätään, suorastaan holhotaan ja orjuutetaan joissakin asioissa, toisaalta osan ei tarvitse koskaan ottaa vastuuta itsestään tippaakaan. Aivan outoa logiikkaa monissa paikoissa ja yksikään tapaus ei ole keskenään samanlainen kohtelun suhteen viranomaisten puolelta, vaikka paljon rahaa ja resursseja käytetään vuosittain siihen, että kohtelu olisi mahdollisimman tasapuolista ja samanlaista KAIKILLE. Kuin jättimäinen tietokone, jonka osat on vaihdettu viimeksi 90-luvun loppupuolella ja joku kaverin kaveri käynyt vähän fiksailemassa. Joskus jotain kaatuu tai kone yskii helpoistakin jutuista, mutta eteenpäin mennään "koska niin on aina tehty". Byrokratia on kuin kasa haittaohjelmia tms. tässä tietokoneessa.

Kaikki on kallista, ei ole varaa mihinkään kummallakaan puolella, työnantajalla ja työntekijällä: ensin mainittu maksaa taulukkopalkkaa, joka tulee kaikkien maksujen ja vakuutusten vuoksi noin kolminkertaiseksi menoeräksi. Työntekijä taas saa käteensä ammattiliittojen määrittelemän minimin, jolla ei elä kuin nippanappa jossain lähiössä kaukana palveluista ja kiitos Suomen hintatason, siitä rahasta aika onneton osa menee muualla kuin vuokraisännän/pankin taskuun.

Syödään ruokaa, joka maksaa luksustuotteen verran jopa keskellä sesonkia eikä laadusta ole takeita. "Sinnepäin" ja kaikenmaailman korvikkeet (kermake yms.) tuovat mieleen pula-ajan, taisinpa jossain nettikaupassa nähdä pettuleipääkin. Juodaan maailman paskalaatuisinta ja vähiten paahdettua kahvia, koska niin tehtiin sotavuosinakin. Juotetaan lapsille tehotuotettua kurria törkyhintaan, koska muuten ei saa KALSSIUMIA "eikä luut kasva ja tulee osteoporoosi" ja maatalous keskittyy lähinnä maitotuotteiden sekä paskalaatuisen leivän lobbaamiseen. Menkää vaikka Ruotsiin, puhukaa sitten leipäkulttuurista! Joku rieska tai hapan ruisleipä ei ole mitään uniikkia tai erikoista missään mittakaavassa, uskokaa vaan.

On meillä toki hyviäkin, täysrasvaisia ja laadullisesti vertailun kestäviä tuotteitakin. Sääli vaan, että samat meijerit ym. jotka keräävät suomalaisilta tukiaisia, MYYVÄT PAREMMAT TUOTTEENSA KOVAAN HINTAAN VENÄJÄLLE...eikä ketään kiinnosta. Vrt. tapaus Punainen Oltermanni.

[/quote]On käyty enkö toista kertaa mene. Makeita pullia myydään leipänä, hyi helvetti. Jauheliha tulee Irlannista. ICA:lla täydellinen monopoli ja jokavuotiset salmonellatalkoot. Vain Saksassa syödään huonommin kuin Ruotsissa.

Vierailija
195/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Enpä tiedä, onko Suomi sitten syvällisemmin ajateltuna sen kummempi paikka kuin moni muukaan ainakaan Euroopan valtio. Elämäntapamme vaatisi ehkä aikamoisen muutoksen joka tapauksessa. Kyllähän täältäkin saa lukea haikailuja siitä, kuinka Espanja olisi ihana maa asua, ja yllättäen sieltä sitten sairaanhoitajat muuttavat riemusta kiljuen Suomeen töiden perässä. Italiakin on ihana maa, mutta onko sikäläisessä politiikassa ja mafiassa jotain ihailtavaa? Luulen, että maassa kuin maassa on hyvät ja huonot puolensa"

Olen samaa mieltä. Suomessa on hyvät ja huonot puolensa, eikä elämänarvoja mitata aina rahassa tai veroissa. Ja sekin on tosi asia, ettei ilmasto ja ympäristö kestä nykyistä kulutustamme, johon me olemme tottuneen 1980-2010-luvulla ja silti huudamme lisää ja lisää yltäkylläisyyden ja tavaramäärän keskellä.

Samat ongelmat on kaikkialla, Suomen lisäksi. Ja tuskin siitä selvitään velkaa ottamalla ja alhaisella verotuksella, lisätääksemme yhä kulutustamme, ympäristöstä piittamatta ja mitä jätämme lapsillemme ja heidän lapsilleen.

Jossakin on rajan tultava vastaan, sillä tuskin tarvitsemme kaiken sen tavaramäärän ja kulutuksen mitä nyt on. Tavara ei suinkaan tuo kuin hetken onnen ja tarvitsemme aina vain lisää, joka lisää entisestään tyytymättömyyttä, kun rahaa ei ole. Luin innolla Kaarina Davisin kirjaa: Irti oravanpyörästä, joka herättää paljon ajattelemisen aihetta kuluttamisen hysteriasta ja onnellisuudesta, ja minimalistista elämää on eletty jo vuosisatoja ennen meitä, ehkä olosuhteiden pakosta,  jolloin kaikkea oli tarpeeksi ja raha ei olllut ainoa elämänarvojen mittari, vaan muut arvot.

Vierailija
196/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 10:10"]

Enkä minä.

"Onko muka esim Jenkeissä asiat paremmin...? Olen samaa mieltä siinä, että kallista täällä on, mutta kyllä elämä voi silti olla nautittavaa ja ystäviä voi tavata muuallakin kuin ravintolassa."

Mikäli on kouluttautunut edes jonkin verran, niin kyllä Atlantin toisella puolella elämänlaatu on parempaa. Toki siellä saa maksaa asioista jotka täällä ovat ilmaisia, mutta tulotaso on myös aivan toisenlainen. Sen lisäksi ruoka, vaatteet, bensiini, autot, sähkö, vuokrat ja asunnot ovat huomattavasti edullisempia. Toki elämä voi olla nautittavaa ja ystäviä voi tavata myös täälläkin, mutta ihmiset nyt vaan viettävät ihan jo ilmastonkin takia enemmän aikaa sisällä kuin esimerkiksi keskieurooppalaiset. Täällä ei ole sellaista kulttuuria, että töiden jälkeen lähdettäisiin yhdessä tapaamaan tuttavia ja ystäviä jonnekin. Toki toiset tekevät niin, mutta sellaista kultturia ei varsinaisesti ole. Niitä kohtuuhintaisia ajanviettopaikkoja kun ei juurikaan ole...

- AP

[/quote]

Tapasin hiljattain erään jenkkiläisen (nais)valokuvaajan, joka oli täällä työkeikalla. Hänellä oli alle kahden kuukauden ikäinen vauva kotona, jota mummo oli jäänyt hoitamaan keikan ajaksi. Ei kuulemma siellä ole kuultukaan meidän kaltaisistamme äitiyslomista!

Jenkit tekevät myös hemmetin paljon enemmän töitä kuin me suomalaiset, ja vuosilomaa on naurettavan vähän. Palkka on kyllä parempi ja verot matalammat, siis siinä yhteiskunnassa on kannattavampaa tehdä enemmän töitä ja pyrkiä kasvattamaan tulojaan. Mutta kyllä väärin olet käsittänyt jos kuvittelet suomalaisten tekevän paljon töitä! Totuushan on itse asiassa päinvastainen, eli kilpailukykymme on vakavassa vaarassa juuri siksi että suomalaiset ovat laiskoja ja tottuneet liian hyvään - siis koko maailman mittakaavassa vertaillen. Siksi meille tulee aivan liian vähän vientituloja, jotta voisimme kattaa kalliit palvelumme tuloillamme.

Minunkin mielestäni paljon olisi parantamisen varaa, esimerkiksi valtion virkamiehistä suurimmalle osalle voisi antaa välittömästi kenkää ja todennäköisesti talous lähtisi jopa paremmin pyörimään tämän seurauksena. Muitakin hirvittävän suuria kulueriä meillä on, joiden hyöty on kyseenalainen. Esim. perustulon avulla voisimme jakaa saman määrän perusturvaa kuin nytkin, kaikille sitä tarvitseville, ilman riskiä systeemin väärinkäyttämisestä, ja ilman sitä massiivista koneistoa, joka meillä tällä hetkellä on viritetty noinkin yksinkertaisen asian toteuttamist varten. Parempaan lopputulokseen päästäisiin paljon halvemmalla, eli maksamalla sama könttäsumma kaikille kyselemättä, ja verottamalla se sitten tulojen noustessa pois normaalissa verotuksessa. Tuossa vain yksi esimerkki yhteiskunnan typeristä ja hirmuisia rahasummia tuhlaavista rakenteista.

Vierailija
197/297 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 13:46"]

[/quote]Olisko sattunut kuittia jäämään takunpohjalle

[/quote]

Laita osoite niin lähetetään.

[/quote]Kuvakaappaus kiitos

Vierailija
198/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasyyllinen ovat myös palkat, jotka ovat osittain karanneet niin, että täällä ei kannata tehdä mitään. Työvoimakustannukset ovat älyttömät ja samaan aikaan kannustetaan yrittäjyyteen. Samaan aikaan virolaista (ja muun maalaista myös) työvoimaa valuu rajojen yli (autoveroja-ei makseta Suomeen; veroja työstä-ei makseta Suomeen). Tämä selitetään globaalilla liikkuvuudella ja samalla rahaa virtaa pois maasta. Sama koskee monia lääkäripalveluja tarjoavia yrityksiä (Terveystalo, Mehiläinen). Osittain meidän pitää katsoa myös peiliin. Jos emme hyväksyisi H&M:n, Tarjoustalon, Artekin, Iittalan, Reiman ym. Aasia-tuotantoa ja ostaisimme enemmän kotimaista, ongelma ratkaistaisiin osittain. Mutta kuten tiedämme, emme näin tee vaan ostamme myös ulkomaisista verkkokaupoista “koska ne ovat halpoja”.

On tekopyhää syyttää kotimaisia yrityksiä, kun teemme vähän/ei ollenkaan asialle. Kertokaapa mulle esimerkkejä (ei elintarviketeollisuus) firmoista, jotka valmistavat Suomessa ja joiden tuotteita ostatte. Jos sanotte vaikkapa Arabian tai Iittalan, on parempi täsmentää, koska sieltäkin löytyy aika lailla Kiina-tuotantoa.

Samalla kun palkat ovat kasvaneet, myös asuntojen hinnat ovat karanneet. Osittain halvan lainan vuoksi, jota myös on tarjoamalla tarjottu.

Perusteollisuus on lähtenyt Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan ja uusia innovaatioita tulee (esim.terveyshyvinvointisektori) mutta hitaasti. Puusta pitäisi tehdä kaikkea muuta kuin sellua ja it-alalla kehittäjät ovat vielä aika kilpailukykyisiä. Julkista sektoria tullaan tulevaisuudessa karsimaan kovalla kädellä. Vanhuksia tulee olemaan älyttömästi ja voi olla että tulemme palaamaan aikaan, jolloin useampi sukupolvi asuu saman katona alla.

En tiedä, onko ratkaisu se, että muutetaan pois Suomesta tai ryhdytään elämäntapahipeiksi. Yhteen hiileen pitäisi pystyä puhaltamaan ja saada raikkaita ideoita, joilla pysytään halpatuotannon edellä taas jonkin aikaa. Raikkaista ideoista tulee ensimmäisenä mieleen Supercell, jonka omistajat jopa pitävät rahat Suomessa. Siinä vasta suoraselkäistä toimintaa (elleivät ole tehneet jotain verokikkailua). Kannustaa muitakin toimimaan samalla tavalla, eikä kuten Nalle joka saa kaiken kultalautasella ja muuttaa sen jälkeen Ruotsiin. Hyvää työpäivää kaikille!

Vierailija
199/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaiset tavarat on huonoja. En osta enää mitään kotimaista. Vaikkapa kastelukannuja. Katsoin kaupan hyllyssä avainlippukannuja ja ulkomaalaisia kannuja. Avainlippukannut olivat piikikkäitä ja täynnä teräviä muovin reunoja. Ulkomaalaiset oli sentään viitsitty hioa sileiksi. Ostin tietysti ulkomaalaisen.

Kävin mehiläisessä lääkärissä. Maksoin noin 60 euroa eikä siihen hintaan saanut edes pientä verikoetta. Vastaisuudessa jonotan terveyskeskuksessa jos on pakko ja pyrin olemaan sairastumatta.

Suomi on syvältä.

Vierailija
200/297 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 11:14"]

Osasyyllinen ovat myös palkat, jotka ovat osittain karanneet niin, että täällä ei kannata tehdä mitään. Työvoimakustannukset ovat älyttömät ja samaan aikaan kannustetaan yrittäjyyteen. Samaan aikaan virolaista (ja muun maalaista myös) työvoimaa valuu rajojen yli (autoveroja-ei makseta Suomeen; veroja työstä-ei makseta Suomeen). Tämä selitetään globaalilla liikkuvuudella ja samalla rahaa virtaa pois maasta. Sama koskee monia lääkäripalveluja tarjoavia yrityksiä (Terveystalo, Mehiläinen). Osittain meidän pitää katsoa myös peiliin. Jos emme hyväksyisi H&M:n, Tarjoustalon, Artekin, Iittalan, Reiman ym. Aasia-tuotantoa ja ostaisimme enemmän kotimaista, ongelma ratkaistaisiin osittain. Mutta kuten tiedämme, emme näin tee vaan ostamme myös ulkomaisista verkkokaupoista “koska ne ovat halpoja”.

On tekopyhää syyttää kotimaisia yrityksiä, kun teemme vähän/ei ollenkaan asialle. Kertokaapa mulle esimerkkejä (ei elintarviketeollisuus) firmoista, jotka valmistavat Suomessa ja joiden tuotteita ostatte. Jos sanotte vaikkapa Arabian tai Iittalan, on parempi täsmentää, koska sieltäkin löytyy aika lailla Kiina-tuotantoa.

Samalla kun palkat ovat kasvaneet, myös asuntojen hinnat ovat karanneet. Osittain halvan lainan vuoksi, jota myös on tarjoamalla tarjottu.

Perusteollisuus on lähtenyt Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan ja uusia innovaatioita tulee (esim.terveyshyvinvointisektori) mutta hitaasti. Puusta pitäisi tehdä kaikkea muuta kuin sellua ja it-alalla kehittäjät ovat vielä aika kilpailukykyisiä. Julkista sektoria tullaan tulevaisuudessa karsimaan kovalla kädellä. Vanhuksia tulee olemaan älyttömästi ja voi olla että tulemme palaamaan aikaan, jolloin useampi sukupolvi asuu saman katona alla.

En tiedä, onko ratkaisu se, että muutetaan pois Suomesta tai ryhdytään elämäntapahipeiksi. Yhteen hiileen pitäisi pystyä puhaltamaan ja saada raikkaita ideoita, joilla pysytään halpatuotannon edellä taas jonkin aikaa. Raikkaista ideoista tulee ensimmäisenä mieleen Supercell, jonka omistajat jopa pitävät rahat Suomessa. Siinä vasta suoraselkäistä toimintaa (elleivät ole tehneet jotain verokikkailua). Kannustaa muitakin toimimaan samalla tavalla, eikä kuten Nalle joka saa kaiken kultalautasella ja muuttaa sen jälkeen Ruotsiin. Hyvää työpäivää kaikille!

[/quote]

ei Suomea sillä nosteta että lopettaisiin paremman laadun ja samalla halvemman tuotteen osto vain koska toisessa tuotteessa on avainlippu.

Suomesta on viimevuosina ollut vähän pakko muuttaa pois jos haluaa lapsilleen ihmisarvoisen elämän.

Jos ensin myönnettäisiin että Suomessa on paljon asioita pielessä vaikka hyvääkin olisi niin se olisi jo hyvä alku. Jos järjetöntä sääntelyä alettaisiin purkamaan, poistettaisiin korporaatioita tukevat lait, alennettaisiin työn kuluja järkeistämällä julkisen sektorin menotaakkaa, uudistettaisiin oikeuslaitos ja tervehdytettäisiin terveydenhuoltosektori niin reilun kymmen vuoden päästä olisi jo suunta taas ylöspäin.

Niin kauan kun mitään noista ei tehdä, on Suomen suunta alaspäin, velkaantumisesta johtuen kiihtyvässä liikkessä.