Saatiin kaunis hääkutsu, eikä edes tilinumeroa, mutta hajustekielto
sisältyi kutsuun. Kutsussa sanotaan, että paikalle ei ole tulemista, jos vaatteet on pesty hajusteellisella pesuaineella, jos käyttää hajustettuja hiuslakkoja, ihovoiteita tai perfyymejä.
Mitä mieltä?
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 20:35"]Mistähän saa hajusteetonta hiuslakkaa? Itse käytän ihovoidetta, jossa on hyvin kevyt tuoksu ja se voide on ainoa löytämäni, joka sopii iholleni. Sitäkään ei saisi sitten käyttää? Hajuvesikiellon ymmärrän hyvin.
[/quote]
No kuule ihan ruokakaupasta, esim. Herbina.
Ei muuten noilla Herbinoilla ja muilla kyllä kunnon kampaus ainakaan minulla pysy.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 19:35"]Vaikea on tosiaan nähdä, miksi tuollaista huvikseen pyytäisi. Menisin hajusteetta. Jos en kykenisi (ei rahaa hajusteettomaan pesuaineeseen?) jättäisin menemättä ja onnittelisin muuten.
[/quote]
Naurettava syy etteikö olisi varaa hajusteettomaan pesuaineeseen. Purkillinen vaikka omon hajustamatonta pesuainetta maksaa reilu 3€, tällä peset sitten ne juhlavaatteet, seuraava puteli pesuainetta ja shampoota ym. jonka ostat on hajusteetonta (usko pois, näitä löytyy jopa rainbow-merkin valikoimasta), sama deodorantin kanssa. Hiuslakka voi olla kinkkisempi juttu, mutta sitäkin voi ostaa pienen purkin jos on tarvetta.
Itselläni ei ole hajusteallergiaa tms. Mutta siskollani, jota näen 4-6 kertaa vuodessa on, ja tämän vuoksi käytän hajustamatonta pyykinpesuainetta. Hajuvettä en käytä hänen läsnäollessaan (tosin käytän sitä muutenkin harvoin). Hiuslakasta hän ei (vielä) onneksi reagoi ja voin käyttää itse tavallista dödöä. Mutta jos allergia tuosta pahenee, niin voin hyvinkin vaihtaa kaikki loput omat tuotteeni hajusteettomiksi.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:48"]Ei muuten noilla Herbinoilla ja muilla kyllä kunnon kampaus ainakaan minulla pysy.
[/quote]
LV on parempi, pitää hyvin kampauksen minulla, ja olen vaativa hiuslakan suhteen. En ole hajusteyliherkkä, mutta käytän ko. lakkaa silti
Myös kampaamoista saa hajusteettomia tuotteita.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 23:05"]Mitä ihmeen kanoja täällä kommentoi? Jos ei omista hajusteetonta hiuslakkaa, ei tuo kutsu käske ostamaan sellaista
[/quote]
Niin se käskee sitten jättämään tulematta. Vai mikä on vaihtoehtona, jos kutsussa kielletään jopa tavallisen kosteusvoiteen käyttö?
[/quote]
Missäköhän kohtaa kutsussa lukee, ettei saa tulla, jos ei omista hajusteettomia tuotteita? Kun käy suihkussa ja jättää sen ja häiden välissä käyttämättä hajusteet, eiköhän silloin ole vallan tervetullut, jos kutsukin on tullut. Ei ainakaan ap kertonut, että kutsussa olisi vaadittu hajusteettomien hiustenhoitotuotteiden ja kosteusvoiteiden käyttö. En ole törmännyt yhteenkään tavalliseen Aqualaniin tai vastaavaan, joka olisi hajustettu.
Tuo hajusteettomuus on peruspyyntö ainakin meilläpäin sairaalassakin. Ettekö te käy sairaaloissakaan, kun ette pärjää ilman hajustettuja tuotteita?
Hyh... Minulla ei ole mitään hajusteyliherkkyyttä, mutta viimeksi eilen minulle tuli junassa todella huono olo, kun joku teini päätti "vähän lorauttaa" jotain hajuvettä päällensä. Istui useamman penkkirivin välissä minusta. Jos jo minulle tavalliselle tallaajalle tuli asiasta pahoinvointia, niin herkempi olisi varmaan kuollut siihen paikkaan.
Ja kuka edes ostaa mitään hajustettua ihovoidetta? Tai hajustettua hiuslakkaa? Ja siihen desi perfyymiä päälle. Kiva sitten kävellä tuolla, kun naama haisee appelsiini-liljalle, hiukset meren tuulelle, vaatteet on huuhdeltu jollain sitruunahuuhteluaineella (ja sitäkin laitettu koneeseen vähän liikaa, kun ei se purkin ohjeistus tiedä mistään mitään) ja vaniljan tuoksuisen deodorantin lisäksi päälle on suihkastu jotain useita kymppejä maksavaa hajuvettä.
Ennemmin istuisin ketjussa polttavan spurgun vieressä, kuin kemiallisessa hajumaailmassa liihottavan ladyn. Sillä spurgulla olis varmaan hyviä juttujakin kerrottavana, niin sitä rehellistä paskanhajuakin sietäisi paremmin ;)
Ja kuka edes ostaa mitään hajustettua ihovoidetta?
Suurin osa kosmetiikasta nyt sisältää jonkinmoista parfyymia vaikka ei hajuvedelle tuoksukaan. Hajusteettomat tuotteet nyt haisevat melkein pahalle, koska niissä haisevat pelkät raaka-aineet. Itsellä käytössö ihan perus Lumenet ja kyllä nekin tuotteet ovat hajustettuka vaikka eivät imeytymisen tai suihkun jälkeen kilometrien päähän tuoksukaan.
Ja sille joka intti että ei kutsu velvoita ostanaan uusia tuotteita niin kyllähän se on vähän pakko, koska itsellä käytössä ei-tuoksuttomat tuotteet ja en todellakaan voi lähteä suihkun jälkeen huitelemaan mihinkään ilman ihon rasvaamista ja hiuksiin jätettävää hoitoainetta, lisäksi myös kaikki shampooni ovat tavalla tai toisella tuoksuvia joten sitten pitäisi käydä myös pelkässä vesisuihkussa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:17"]
Hyh... Minulla ei ole mitään hajusteyliherkkyyttä, mutta viimeksi eilen minulle tuli junassa todella huono olo, kun joku teini päätti "vähän lorauttaa" jotain hajuvettä päällensä. Istui useamman penkkirivin välissä minusta. Jos jo minulle tavalliselle tallaajalle tuli asiasta pahoinvointia, niin herkempi olisi varmaan kuollut siihen paikkaan.
Ja kuka edes ostaa mitään hajustettua ihovoidetta? Tai hajustettua hiuslakkaa? Ja siihen desi perfyymiä päälle. Kiva sitten kävellä tuolla, kun naama haisee appelsiini-liljalle, hiukset meren tuulelle, vaatteet on huuhdeltu jollain sitruunahuuhteluaineella (ja sitäkin laitettu koneeseen vähän liikaa, kun ei se purkin ohjeistus tiedä mistään mitään) ja vaniljan tuoksuisen deodorantin lisäksi päälle on suihkastu jotain useita kymppejä maksavaa hajuvettä.
Ennemmin istuisin ketjussa polttavan spurgun vieressä, kuin kemiallisessa hajumaailmassa liihottavan ladyn. Sillä spurgulla olis varmaan hyviä juttujakin kerrottavana, niin sitä rehellistä paskanhajuakin sietäisi paremmin ;)
[/quote]
Oi, mä tulin hyvälle tuulelle tästä sun kirjotuksesta:)
T: yksi hajusteyliherkkä joka tähän ketjuun pari viestiä laittanut
Ei tekisi tiukkaakaan noudattaa parin toivomusta. En ole yliherkkä, ja itse asiassa olen parfyymifani, mutta juuri tästä syystä käytän hajustamattomia pesuaineita ja ostan kauneudenhoitotuotteet mahdollisimman hajustamattomina. Ja oikeasti myös aika tarkkaan mietin, missä tilanteessa oman kodin ulkopuolella tuoksuja käytän. Esimerkiksi tänään kävin lääkärissä lapsen kanssa, ja eihän tuonne tulisi mieleenkään pistää mitään tuoksua.
Mutta mitenkä on, hajusteallergikot / muut yliherkät, onko kemiallisesti pestyissä vaatteissa teille jotain sellaista, mikä aiheuttaa reaktioita? Itse en kyllä haista kuin materiaalin tuoksun kemiallisen pesun jälkeen, mutta mielenkiinnosta tätä kyselen.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:26"]
Ja kuka edes ostaa mitään hajustettua ihovoidetta?
Suurin osa kosmetiikasta nyt sisältää jonkinmoista parfyymia vaikka ei hajuvedelle tuoksukaan. Hajusteettomat tuotteet nyt haisevat melkein pahalle, koska niissä haisevat pelkät raaka-aineet. Itsellä käytössö ihan perus Lumenet ja kyllä nekin tuotteet ovat hajustettuka vaikka eivät imeytymisen tai suihkun jälkeen kilometrien päähän tuoksukaan.
Ja sille joka intti että ei kutsu velvoita ostanaan uusia tuotteita niin kyllähän se on vähän pakko, koska itsellä käytössä ei-tuoksuttomat tuotteet ja en todellakaan voi lähteä suihkun jälkeen huitelemaan mihinkään ilman ihon rasvaamista ja hiuksiin jätettävää hoitoainetta, lisäksi myös kaikki shampooni ovat tavalla tai toisella tuoksuvia joten sitten pitäisi käydä myös pelkässä vesisuihkussa.
[/quote]
Itse siis käytän tosiaan vain antiperspiranttia, tällä hetkellä sain kivasti tarjouksesta originellia suomi suihkushampoota ja jotain tresemme hoitoainetta, enkä käytä huuhteluainetta vaatteissani. Silloin tällöin käytän sitruunakäsirasvaa töiden takia.
Hajusteyliherkät, selviäisittekö kanssani häistä?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 20:35"]
Mistähän saa hajusteetonta hiuslakkaa? Itse käytän ihovoidetta, jossa on hyvin kevyt tuoksu ja se voide on ainoa löytämäni, joka sopii iholleni. Sitäkään ei saisi sitten käyttää? Hajuvesikiellon ymmärrän hyvin.
[/quote]
Itse käytän Cutrinin Sensitive -lakkaa aina koska en pidä hekilökohtasesti hajustettujen lakkojen tuoksusta. Se ei tosiaan haise yhtään miltään ja sitä saa kohtuullisen edullisestikin, n. 10 € / 0.75 l pullo
Ainiin ja pyykinpesuaineena on omon pikkujätti, jossa annostelen vain puolikkaan koneeseen siitä määrästä, mitä purkin kyljessä neuvotaan.
Tuohan on hyvä syy jäädä pois, kun ei ole hajustamattomia aineita taloudessa:)
Miten nämä hajuallergikot muualla päin maapalloa pärjäävät, sitä ihmettelen. Paljon matkustavana ja monessa maassa asuneena olen ainoastaan Suomessa törmännyt hajumafiaan. Käyttääkö ne muut lääkkeitä? Ovat oppineet elämään ongelmansa kanssa ja eivät pakota muita pomppimaan omien oikkujensa mukaan? Suomessa on kyllä tilaa ja luontoa olla ja haista. Tai olla haisematta. Mutta kurttunaamaisuus ja ryppyotsaisuus ovatkin kansantauti.
No onpa olevinaan tosiaan vaikeaa monelle. Jos ei omista hajusteettomia tuotteita on jopa kolme vaihtoehtoa:
1. Jos hajusteettomien hankinta on liian vaikea tai kallis toteuttaa, kutsussakin on jo ilmoitettu, ettei tarvitse tulla. Ei iho kärsi siitä yhtään, kun voi käyttää kotonaan niitä niin tärkeitä hajustettuja ihovoiteita, lakkoja ja vaikka hajuvesiä.
2. Jos haluaa mennä häihin ja tarvitsee voiteita tai muita kemikaaleja, ostaa hajusteettomat tuotteet.
3. Jos ei kykene tai halua ostaa hajusteettomia tuotteita, mutta haluaa paikanpäälle, eiköhän silloin halua myös kunnioittaa hääparin kutsussa esittämää toivetta ja jättää ne hajusteettomat tuotteet käyttämättä.
Noissa vaihtoehdoissa on kaikkia hääparia arvostavia tyydyttävä ratkaisu.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 02:25"]
Miten nämä hajuallergikot muualla päin maapalloa pärjäävät, sitä ihmettelen. Paljon matkustavana ja monessa maassa asuneena olen ainoastaan Suomessa törmännyt hajumafiaan. Käyttääkö ne muut lääkkeitä? Ovat oppineet elämään ongelmansa kanssa ja eivät pakota muita pomppimaan omien oikkujensa mukaan? Suomessa on kyllä tilaa ja luontoa olla ja haista. Tai olla haisematta. Mutta kurttunaamaisuus ja ryppyotsaisuus ovatkin kansantauti.
[/quote]
Yhdysvalloissa hajusteyliherkkyyksiä on taidettu tutkia kaikkein eniten. Yhdysvaltalaisista astmaatikoista hajusteyliherkkyys oli 30,5%:lla, 7,4%:lla astmaatikoista oli MCS (multiple chemical sensitivity). Jos muistan oikein, 1,4% hajusteyliherkistä oli joutunut jättämään työpaikkansa.
Tuossa mitä löysin nopeasti googlella:
http://discovermagazine.com/2013/nov/13-allergic-life
http://www.allergyuk.org/chemical-sensitivity/what-is-chemical-sensitivity
Itse en varmaankaan menisi, koska alapääni haisee hiotessa sen verran voimakkaasti, että tarvitaan jotain hajustetta sen peittämiseen. Ei aina ole kyse viitseliäisyydesta tai puhtaasta turhamaisuudesta, ei ketään voi vaatia nolaamaan itseään.
En muuten usko, että suurin osa paikalle tulevista alkaa ostelemaan mitään allergiapesuaineita ainakaan vaatteilleen. Ja suurin osa varmaankin käy suihkussa sitten ilman mitään saippuaa. Voi kuvitella, miltä kuumassa juhlahuoneistossa haisee parin tunnin jälkeen...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 02:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 02:25"]
[/quote]
Yhdysvalloissa hajusteyliherkkyyksiä on taidettu tutkia kaikkein eniten. Yhdysvaltalaisista astmaatikoista hajusteyliherkkyys oli 30,5%:lla, 7,4%:lla astmaatikoista oli MCS (multiple chemical sensitivity). Jos muistan oikein, 1,4% hajusteyliherkistä oli joutunut jättämään työpaikkansa.
Tuossa mitä löysin nopeasti googlella:
http://discovermagazine.com/2013/nov/13-allergic-life
http://www.allergyuk.org/chemical-sensitivity/what-is-chemical-sensitivity
[/quote]
Usassa tuli vietettyä kymmenisen vuotta eikä osunut kohdalle yhtäkään joka olisi asiadta tehnyt numeroa. Laktoosiyliherkkyydestäkin loistivat poissaolollaan. Usein mietin, kun kahvia tarjosin mm. maitovaajdolla että tilastojen mukaan vaötaosa aikuisista ei pysty maitosokeria pilkkomaan. Kaikki halusivat kuitenkin tavallista 2 % maitoa kahviinsa vaikka laktoositontakin oli tarjolla. Ja yksikään vieras ei informoinut allergioista, erityisruokavalioista. Tai yksi oli, mutta sekin suomalainen. Tietääkö joku, pieteskelevätkö muut kansallisuudet intoleranssinsa vain taivaan tuuliin?
87 pyytää anteeksi näppäilyvirheitä: Atlantti ja sirkat pauhaavat, lämminkin on ja tää iPad ihan mahdoton. Viinilasillinen helmeilee, mutta kyllä tää on ihan huolimattomuutta. Sorry.
Hajusteetonta hiuslakkaa löytyy tavallisista ruokakaupoista ja marketeista (LV, Erisan). Eivät ole kalliita ja mielestäni hyvin toimivia hiuslakkoja. Erisania saa myös minikoossa.
Samoin hajusteettomia pesuaineita. Ja kyllä niillä mainiosti voi juhlavaatteet pestä, vesipesun kestävät siis.