Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatiin kaunis hääkutsu, eikä edes tilinumeroa, mutta hajustekielto

Vierailija
12.05.2014 |

sisältyi kutsuun. Kutsussa sanotaan, että paikalle ei ole tulemista, jos vaatteet on pesty hajusteellisella pesuaineella, jos käyttää hajustettuja hiuslakkoja, ihovoiteita tai perfyymejä.

Mitä mieltä?

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla Porvoossa nää häät? ;)

Vierailija
102/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 03:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 02:56"]

Yhdysvalloissa hajusteyliherkkyyksiä on taidettu tutkia kaikkein eniten. Yhdysvaltalaisista astmaatikoista hajusteyliherkkyys oli 30,5%:lla, 7,4%:lla astmaatikoista oli MCS (multiple chemical sensitivity). Jos muistan oikein, 1,4% hajusteyliherkistä oli joutunut jättämään työpaikkansa.

Tuossa mitä löysin nopeasti googlella:

http://discovermagazine.com/2013/nov/13-allergic-life

http://www.allergyuk.org/chemical-sensitivity/what-is-chemical-sensitivity

[/quote]

Usassa tuli vietettyä kymmenisen vuotta eikä osunut kohdalle yhtäkään joka olisi asiadta tehnyt numeroa. Laktoosiyliherkkyydestäkin loistivat poissaolollaan. Usein mietin, kun kahvia tarjosin mm. maitovaajdolla että tilastojen mukaan vaötaosa aikuisista ei pysty maitosokeria pilkkomaan. Kaikki halusivat kuitenkin tavallista 2 % maitoa kahviinsa vaikka laktoositontakin oli tarjolla. Ja yksikään vieras ei informoinut allergioista, erityisruokavalioista. Tai yksi oli, mutta sekin suomalainen. Tietääkö joku, pieteskelevätkö muut kansallisuudet intoleranssinsa vain taivaan tuuliin?

[/quote]

Niin, olet asunut Yhdysvalloissa, etkä ole huomannut, kuinka montaa eri sorttia ihan pikku katukahviloissakin tarjotaan eri mieltymysten, mutta myös herkkyyksien takia? Tarkistapa niiden menujen takakansista, mitä ne eri pienet symbolit merkitsevät.

Olen viimeksi asunut Irlannissa, jossa tutulla on todettu vielä tarkemmin kuin Suomessa kerrotaan tietyt ruoka-aineiden proteiinit, joille on yliherkkä. Tsekeissä Kreikkalainen vaihto-opiskelu kaverini vältti maitotuotteita, yleensä muualla kuin Suomessa se on kyllä melko helppoa, kun niitä ei tungeta joka paikkaan.

Englanninkielisessä maailmassa ja aika paljon muuallakaan ei ole tapana, että ensimmäisenä kerrotaan vaivoista. Ravintoloissa ne kuitenkin näkyy ruokalistojen symboleilla merkittynä, jotta osaa valita ruokia joita välttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 04:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 03:45"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 02:56"]

Yhdysvalloissa hajusteyliherkkyyksiä on taidettu tutkia kaikkein eniten. Yhdysvaltalaisista astmaatikoista hajusteyliherkkyys oli 30,5%:lla, 7,4%:lla astmaatikoista oli MCS (multiple chemical sensitivity). Jos muistan oikein, 1,4% hajusteyliherkistä oli joutunut jättämään työpaikkansa.

Tuossa mitä löysin nopeasti googlella:

http://discovermagazine.com/2013/nov/13-allergic-life

http://www.allergyuk.org/chemical-sensitivity/what-is-chemical-sensitivity

[/quote]

Usassa tuli vietettyä kymmenisen vuotta eikä osunut kohdalle yhtäkään joka olisi asiadta tehnyt numeroa. Laktoosiyliherkkyydestäkin loistivat poissaolollaan. Usein mietin, kun kahvia tarjosin mm. maitovaajdolla että tilastojen mukaan vaötaosa aikuisista ei pysty maitosokeria pilkkomaan. Kaikki halusivat kuitenkin tavallista 2 % maitoa kahviinsa vaikka laktoositontakin oli tarjolla. Ja yksikään vieras ei informoinut allergioista, erityisruokavalioista. Tai yksi oli, mutta sekin suomalainen. Tietääkö joku, pieteskelevätkö muut kansallisuudet intoleranssinsa vain taivaan tuuliin?

[/quote]

Niin, olet asunut Yhdysvalloissa, etkä ole huomannut, kuinka montaa eri sorttia ihan pikku katukahviloissakin tarjotaan eri mieltymysten, mutta myös herkkyyksien takia? Tarkistapa niiden menujen takakansista, mitä ne eri pienet symbolit merkitsevät.

Olen viimeksi asunut Irlannissa, jossa tutulla on todettu vielä tarkemmin kuin Suomessa kerrotaan tietyt ruoka-aineiden proteiinit, joille on yliherkkä. Tsekeissä Kreikkalainen vaihto-opiskelu kaverini vältti maitotuotteita, yleensä muualla kuin Suomessa se on kyllä melko helppoa, kun niitä ei tungeta joka paikkaan.

Englanninkielisessä maailmassa ja aika paljon muuallakaan ei ole tapana, että ensimmäisenä kerrotaan vaivoista. Ravintoloissa ne kuitenkin näkyy ruokalistojen symboleilla merkittynä, jotta osaa valita ruokia joita välttää.

[/quote]

Menikö tää sulla jo jotenkin överiksi? En puhunut KAHVILOISTA vaan omassa kodissani vieraille tarjoilluista kahveista kera maidon. Mun vatsa kestää nähtävästi vaikka rautanauloja, joten ei tarvitse kahviloiden tarjontaa ihmetellä kun sanoo että "whole milk, please". Muuten, miksi kommentoit niin agressiivisesti? Alentuvaan tyyliin? Onko sulla kaikki ok? Ja ei meidän Applebeessä, Chipotlessa, Chilis, Olive Gardenissa jne. näy mitään symboleja. Ja jos näkyy niin en ole tullut katsoneeksi, koska kuten jo totesin: vaikka rautanauloja söisin.

Vierailija
104/116 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi etteivät he osanneet arvostaa elettänne.

Mulla kävi niin että häihin piti tulla 3 keliaakikkoa. Haluttiin tarjota kaikille samaa, joten tilattiin ruoat ja kakku gluteiinittomina. Eiköpä vain kaikki 3 peruneet tulonsa.

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 07:44"]

Meillä oli hajusteettomat häät, koska isäni suku on pahasti allergisoitunutta. Ikävää kyllä yksikään niistä allergikoista ei sitten vaivautunut paikalle. Huomioitiin heitä ihan kaikessa. Morsiuskimppunikin oli tekokukista ja viherkukista tehty.

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 19:14"]

Varmasti hyvästä syystä. Pari haluaa voida nauttia juhlapäivästään ilman pelkoa ongelmista. Jos hajusteettomuus on sinulle ongelma, älä mene paikalle.

[/quote]

parilla ei todellakaan ole mitään hajusteongelmaa. Nainen käyttää parfyymejä ja mies partavettä.

ap

[/quote]

[/quote]

Vierailija
105/116 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 21:39"]

Ei olisi ongelma, koska en ole pariinkymmeneen vuoteen enää pessyt vaatteita hajusteellisilla aineilla ja hajuveden voisin jättää pois.

Isäni joutui ambulanssilla sairaalaan rajun astmakohtauksen vuoksi kerran eräältä bussiretkeltä. Takana oli istunut nainen, kuka oli lotrannut hajuja ja vaatteet haisi jollekin arielille. Isä vanhankansan ihmisenä oli yrittänyt kestää ja kestää, eikä ollut kehdannut pyytää ketään vaihtamaan paikkaa. Miehelle on kova paikka mennä sanomaan, että ei kestä hajuja (kuten asenteestä täälläkin huomaa, sitä pidetään mielenterveysongelmana). Vähän ennen päätepaikkaa ei henki enää kulkenut ja oli jouduttu tilaamaan ambulanssi vastaan ja suoraan sairaalaan keuhko-osastolle hoitoon ja vahvalle kortisoonikuurille.

Joten en tekisi kiusaa ja ihan tahallani tsutsuttaisi hajuja osoittaakseni, että minä en tuollaisista pyynnöistä välitä.

Niin ja isäni lopulta kuoli astman aiheuttamiin komlikaatioihin.

[/quote]

Minun astma on melkein yhtä paha kuin isälläsi oli. Omat lapset ovat nyt nuoria aikuisia ja luultavaa on, että muutaman vuoden kuluttua yksi heistä menee naimisiin. Mikäli poika morsiamensa kanssa aikoivat pitää isot häät, minun osallistuminen on hankalaa. Jos minä pyydän, että kutsuun laitetaan maininta hajusteiden välttämisestä, olen se ilkeä nipottaja-anoppi, joka haluaa pilata morsiamen ja muiden juhlavieraiden päivän. Jos hajusteista ei mainita, minä en voi osallistua häihin, olen sitten ilkeä nipottaja-anoppi, joka haluaa pilata morsiamen ja muiden juhlavieraiden päivän. Toisaalta en halua joutua kesken vihkimisen ambulanssilla sairaalaan ja pelätä, että kuolen.

[/quote]

Oletko keskustellut parin kanssa ollenkaan, vai onko asenne ongelmaa kunnolla ilmassa? Havaittavissa on...ja miniässähän se vika on :D

Vierailija
106/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän vain apteekin voiteita. Hiuslakka? En yleensä käytä, mutta mulla on purkki erioilia kaapissa kaiken varalta. Tässä tapauskessa jättäisin käyttämättä. Minä menisin mielellläni hajuttomiin häihin. Itse en ole allerginen, mutta perheenjäsenten takia ole tottunut siihen, ettei meillä hajusteita käytetä. 

Tiesittekö, että monet Aasiasta tulleet eivät oikein kestä suomalaista perunaa ja Thaimaassa on laktoosi-intoleranssi lähes kaikilla? Ensimmäisen kuulin tuntemaltani kiinalaiselta, joka kuuluu samaan sarjaan ja jälkimmäisen lukenut asiallisesta artikkelista. 

Yhdysvalloissa on kyllä allergiaa, ja siellä on ollut muutamia kuolemantapauksia, jossa syynä on allerginen kohtaus. En ole tosin ollut paikalla, mutta nää tiedot löytyy. Pähkinää rakastavassa pähkinä on yleisin aiheuttaja.  

Vierailija
107/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 19:18"][quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 19:14"]

Varmasti hyvästä syystä. Pari haluaa voida nauttia juhlapäivästään ilman pelkoa ongelmista. Jos hajusteettomuus on sinulle ongelma, älä mene paikalle.

[/quote]

parilla ei todellakaan ole mitään hajusteongelmaa. Nainen käyttää parfyymejä ja mies partavettä.

ap

[/quote]

ehkä jollakin vieraalla sitten.

Meidän häissä ei ollut kalaruokia yhden vieraan vaikean kala-allergian takia.

Vierailija
108/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin että morsiammella (tai miksei sulhasella) taitaa olla paha hajusteallergia kun se pitää noin painokkaasti mainita. Voisin myös sieluni silmin kuvitella että hääpaikan ovella on joku nuuskimassa ja käännyttämässä pois niitä hajusteelliisia vieraita...

itsellä ei ole niin paha herkkyys mutta n.25-vuotiaasta asti olen nyt 10v huomannut että olen herkkä hajusteille. Pesuaineet, hajustetut ihovoiteet ja hajuvedet tuntuu pahalta ja tekee ällöttävän olon.

Eli ei kai tuossa sen kummempaa kuin että merkkaisin hääpäivän kalanteriin ja alkaisin suunitella lahjan hankintaa!

Vierailija
109/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajusteettomuus ok, mutta en ole ikinä saanut hääkutsua, jossa olisi tilinumero?????

Vierailija
110/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka on tietysti hajusteeton.

Tiedän ihmisiä jotka saavat hajusteista vakavia ihoallergioita, joten jos sienne

menee hajusteet kainalossa on kyllä entinen ystävä.

Vierailija
111/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 04:47"]

Menikö tää sulla jo jotenkin överiksi? En puhunut KAHVILOISTA vaan omassa kodissani vieraille tarjoilluista kahveista kera maidon. Mun vatsa kestää nähtävästi vaikka rautanauloja, joten ei tarvitse kahviloiden tarjontaa ihmetellä kun sanoo että "whole milk, please". Muuten, miksi kommentoit niin agressiivisesti? Alentuvaan tyyliin? Onko sulla kaikki ok? Ja ei meidän Applebeessä, Chipotlessa, Chilis, Olive Gardenissa jne. näy mitään symboleja. Ja jos näkyy niin en ole tullut katsoneeksi, koska kuten jo totesin: vaikka rautanauloja söisin.

[/quote]

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan?

Vierailija
112/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 00:56"]

Ei tekisi tiukkaakaan noudattaa parin toivomusta. En ole yliherkkä, ja itse asiassa olen parfyymifani, mutta juuri tästä syystä käytän hajustamattomia pesuaineita ja ostan kauneudenhoitotuotteet mahdollisimman hajustamattomina. Ja oikeasti myös aika tarkkaan mietin, missä tilanteessa oman kodin ulkopuolella tuoksuja käytän. Esimerkiksi tänään kävin lääkärissä lapsen kanssa, ja eihän tuonne tulisi mieleenkään pistää mitään tuoksua. 

Mutta mitenkä on, hajusteallergikot / muut yliherkät, onko kemiallisesti pestyissä vaatteissa teille jotain sellaista, mikä aiheuttaa reaktioita? Itse en kyllä haista kuin materiaalin tuoksun kemiallisen pesun jälkeen, mutta mielenkiinnosta tätä kyselen. 

[/quote]

En ole hajusteyliherkkä ja allergiatestitkin näyttävät miinusta. Mutta kun meillä käy kylässä lapsia, joiden toppapuvut on esimerkiksi pesty jollain arielilla ja käytetty jotain tuulentuoksu-huuhteluainetta, silmiäni kirvelee. On ollut pakko joskus panna ne vieraiden lasten vaatteet ulos, kun en ole halunnut sitä järkyttävää hajua tarttuavan omiin vaatteisiin.

Kai sitä luullaan, että nämä hajusteet poistaa hienhajun, ei tarvitse pestä vaatteita niin useasti. En tiedä, mutta hirveälle ne haisee ja silmiä kirvelee se haju.

Vierailija
113/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetun ymmärtäminen on hyvä asia, Kutsussa ei mainittu tilinumeroa, jota aloittaja ihmetteli joistain syystä ??

Vierailija
114/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi minulle mikään ongelma. Kaikki pyykinpesuaineet, shampoot, saippuat, ihovoiteet ovat minulla hajusteettomia sillä olen allerginen astmaatikko. Ainoastaan deodorantissa on pieni tuoksu ja sekin on helppo korvata hajusteettomalla tuotteella. 

Vierailija
115/116 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua häiritsee enempi se miten on ilmoitettu /pyydetty ettei tulla juhliin haisemaan!?!

Vierailija
116/116 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puollan, mutta haluaisin myös nähdä, kun ovella nuuhkitaan ja heitetään ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi